'1074284' door Gerardvandorp '1074284' door Gerardvandorp

IndiaTamil Nadu

Dans voorstellingen..

Gerardvandorp

In September ben ik drie weken naar Zuid India geweest, nl Tamil Nadu. Was mijn vierde reis in een prachtig land. Behalve heel veel mensen en hele mooie tempels gezien te hebben, ben ik ook naar een Kathakali dans voorstelling bezocht. Ontstaan uit de rijkdom en folklore van India, begeleid met muziek bestaat de dans uit gezicht, hand en oog uitdrukkingen. Voor het optreden begon mocht je bij de opmaken van de spelers aanwezig zijn. Op zich al een voorstelling. De speler op de foto stelt de vrouw van de jager voor. Een kleine rol in het gevecht tussen Arjuna en de vermomde Shiva .

'990273' door Gerardvandorp '990273' door Gerardvandorp

Zuid-AfrikaKrugerpark

60 maal zoom

Gerardvandorp

2017, Zuid-Afrika. Dit is in het Krugerpark, tweede dag ,einde van een game drive. Waar een file staat, is wid te zien. In dit geval 3 leeuwen. Links naast onze truck stonden zeker 25 buffels. Aan de rechter kant waren bosjes, aflopend naar een droge rivier bedding met nog meer buffels, oplopend bosjes en bomen en daar zaten de 3 leeuwen. Moeilijk te zien van die afstand. Maar met de Nikon B700 60x zoom kon ik een mooie foto maken. alleen moet je echt geen beweging maken. Vele fotos zijn mislukt, deze is mooi. Later zou 1 van de leeuwen oversteken en op 5 meter langs de truck lopen. top.

'979402' door Gerardvandorp '979402' door Gerardvandorp

JordaniëPetra

Wandeling door de...k

Gerardvandorp

Om half 7 in de morgen liep ik alleen in de kloof van 1.7 km lengte. Geen mensen voor -of achter me. Op een gegeven moment dacht ik, ja na deze bocht de tempel. mooi niet, na deze dan ,weer niet. en adreline maar stijgen. Tot dat ik de tempel zag door de smalle spleet. zo verschikkelijk mooi .De tranen liepen over mijn wangen. daar aangekomen was ik toerist nummer 7. ik heb daar lekker gezeten op een rots, te genieten van het uitzicht. Later ben ik via een omweg een pad gevolgt dat uitendelijk een uitzicht had op de tempel van boven af.

'450472' door Gerardvandorp '450472' door Gerardvandorp

Dochter van.....

Gerardvandorp

Deze heb ik gemaakt toen we een varken hadden gekocht en door de inwoners van het dorp werd geslacht. Wij mochten daar vrijelijk foto's maken. De foto heb ik met de telelens 200mm gemaakt.

'450471' door Gerardvandorp '450471' door Gerardvandorp

PeruTiticacameer

Excursie

Gerardvandorp

2006, Peru, Noord Chili en Bolivia. We zouden een excursie doen naar de Uros- eilanden. Die ochtend had ik een migraine aanval, dus ben ik maar niet meegegaan. Eind van de ochtend knapte ik gelukkig op en heb zelf een korte excursie geboekt naar het Titicacameer. Het mooie was dat deze op het einde van de dag was.

'449892' door Gerardvandorp '449892' door Gerardvandorp

CambodjaSihanoukville

No foto

Gerardvandorp

De laatste dagen van de Indochina reis, heerlijk uitrusten op het strand van Sihanoukville. Verse vis eten, massage op het strand, s, avond, de kroeg in. Top vakantie geweest. Op het strand vele kinderen die van alles aan je wilde verkopen voor 1 dollar. Dit is er een van.

'449889' door Gerardvandorp '449889' door Gerardvandorp

CambodjaAngkor

Poseren

Gerardvandorp

2009, s, morgens om half 5 op de fiets naar de zonsopgang bij Angkor Wat. Ik raad het je aan, niet doen, neem een taxi voor heel de dag. Je bent gesloopt van de hele dag fietsen. Na de zonsopgang ben ik nog enige tijd bij de tempel gebleven en gevraagd of deze 2 monniken op de foto wilden.

'449436' door Gerardvandorp '449436' door Gerardvandorp

IndiaVaranasi

Ganges

Gerardvandorp

Dit is een dia uit 1988, mijn eerste reis naar India en Nepal. Het land is wel zo mooi dat ik er nog 2 keer bent terug geweest. De foto is op de Ganges gemaakt, tijdens het ritueel wassen.

'448952' door Gerardvandorp '448952' door Gerardvandorp

Relax

Gerardvandorp

Gopalpur- on- see is een vredig dorp met schone standen in Orissa. Er is veel te zien van vele vissers die vertrekken of aankomen. Dit is een foto van een man die alles op gemak zit te bekijken.

'448951' door Gerardvandorp '448951' door Gerardvandorp

Geen kinder oppas

Gerardvandorp

Vlakbij de Zon- Tempel in Kornak, is de kleine Navagrah tempel. Heel druk bezocht, veelal door vrouwen, die bidden voor vruchtbaarheid. Er is geen oppas voor de kinderen terwijl de vrouwen de tempel bezoeken, dus hebben ze deze oplossing gevonden.

'448731' door Gerardvandorp '448731' door Gerardvandorp

ChinaSichuan en Chongqing

Aardverschuiving

Gerardvandorp

Dit is dia uit 1996 mijn eerste China reis, gemaakt onderweg tijdens een aard verschuiving onderweg naar Chengdu. We moesten toch wachten, dus ben ik maar langs de route gaan wandelen en deze foto gemaakt. Aard verschuivingen komen veelvuldig voor in China en Tibet. Altijd wel een belevenis.

'448345' door Gerardvandorp '448345' door Gerardvandorp

Jonge vrouw.

Gerardvandorp

India heeft vele tempels, deze foto is gemaakt aan de rand van Calcutta. Veel toeristen komen er niet. Iedereen wilde wel op de foto, meer dan 75 foto's gemaakt in een korte tijd. Heerlijk.

'448343' door Gerardvandorp '448343' door Gerardvandorp

Baliem-vallei

Gerardvandorp

Jaarlijks terug kerend festival in West-Papua. Het valt meestal in Augustus, dus lekker vochtig. Druk bezocht door toeristen, gebeurd vaak dat er toerist op de foto staat, helaas.

'447892' door Gerardvandorp '447892' door Gerardvandorp

Op weg naar de markt

Gerardvandorp

De foto is van een Bonda vrouw op weg naar de markt. We liepen de vrouwen tegemoet, die op weg waren met spullen voor de markt. Voor weinig geld kon je prachtige foto's maken.

'447226' door Gerardvandorp '447226' door Gerardvandorp

ChinaXinjiang

Drooghuis

Gerardvandorp

Turpan ligt ongeveer 150 meter onder de zeespiegel, dus zomers behoorlijk heet. Daar worden druiven, druiven en druiven geteeld. Boven op de huizen zie veel van deze drooghuizen, waar ze de druiven ophangen. In het oude gedeelte van Turpan, mag je na even aan te kloppen bij een huis, naar binnen. En word je uitgenodigd voor thee, brood en druiven, heerlijk. En natuurlijk foto's maken.

'446886' door Gerardvandorp '446886' door Gerardvandorp

Festival

Gerardvandorp

Weer een foto van het Baliem- festival. Ik deelde de krijgers groep 2 pakjes sigaretten uit en ik mocht fotograferen naar believen. Dat heb ik ook gedaan. Als ik er nog aan denk, krijg ik de rillingen over mijn rug.

'446882' door Gerardvandorp '446882' door Gerardvandorp

OezbekistanChiva

Minaret

Gerardvandorp

Dit is een foto van de Kalta Minor Minaret in Chiva, Oesbekistan. De stad is door Rusland in de jaren 70 en 80 geheel opgeknapt. De stad bestaat al sinds de achtste eeuw. Het is een lust als je daar 2 dagen bent en alles kan bezoeken en er zijn genoeg restaurantjes om te eten.

'446472' door Gerardvandorp '446472' door Gerardvandorp

Wandeling

Gerardvandorp

Hoe dit dorpje heet weet ik niet, maar het ligt ergens tussen Taptapani en Rayagada in. Om lange bus ritten te vermijden word er regelmatig gestopt om voor een half uur om dan in een dorpje een wandeling te maken, maar in dit geval zijn er meer dan 2 uur geweest, veel te mooi om weg te gaan.

'446468' door Gerardvandorp '446468' door Gerardvandorp

OezbekistanBuchara

Stads wallen van...Bu

Gerardvandorp

In 2012 ging ik met Sawadee eindelijk de zijderoute doen. Zeker 6 boeken heb ik gelezen er over gelezen, waaronder een vertaling uit 1928 van de reis verhalen die Sven Hedin in 1902 in de regio had gemaakt. De drang om de zijderoute te maken werd als maar groter. Het is ook 1 van mijn mooiste reizen geweest.

'446042' door Gerardvandorp '446042' door Gerardvandorp

ChinaZijderoute

Beesten markt.

Gerardvandorp

Deze foto is uit 2013 van de zijderoute reis Turkmenistan, Oezbekistan, Kyrgyzstan en China. Mijn tweede maal op de beesten markt in Kashgar. Er is veel verandert, Maar blijft toch een leuke dag om rond te wandelen.

'446037' door Gerardvandorp '446037' door Gerardvandorp

Festival

Gerardvandorp

Deze jongen heeft een oude zonnebril gevonden. Staat hem wel, vind ik. Ik moest wel staande houden want hij was steeds aan het rennen met zijn vriendjes.

'445846' door Gerardvandorp '445846' door Gerardvandorp

ChiliPaaseiland

Ervaring

Gerardvandorp

Deze foto is gemaakt in 2003. We zaten met de groep op een vulkaan, te genieten van het uitzicht. Ik was eerder naar beneden gelopen om nog wat foto's te maken. Het was er stil, geen mens te zien en terwijl ik foto's maakte keek ik om en zag niets. Ik voelde dat er wat was, het leek wel of de beelden uit de grond kwamen. Ik kan het niet uitleggen, maar mijn buik tolde en gaf een goed gevoel. Het is maar een paar keer in de 22 jaar dat ik reis voorgekomen dat ik zo,n gevoel meemaak.

'445220' door Gerardvandorp '445220' door Gerardvandorp

TibetHimalaya

Spirituele ervaring

Gerardvandorp

Een gedigitaliseerde dia uit 1998 van Mt. Kailash, Tibet. De heilige berg voor de boeddhisten, hindoes, bon en de jain religie. Ik heb de Kora van 21 km in 3 dagen gelopen. Voor Tibet liefhebbers is dit de reis. Een reis van 5 weken alleen maar Tibet, heerlijk.

'445217' door Gerardvandorp '445217' door Gerardvandorp

Baliem festival

Gerardvandorp

De vrouwen doen even veel mee met het Baliem festival. Ook geweldig geschminkt, Het is jammer dat de overheid dit soort feesten helemaal regisseren. Maar het blijft geweldig om het mee te maken.