'1099350' door Amandamaxime '1099350' door Amandamaxime

BraziliëPantanal

Oog in oog met de...j

Amandamaxime

Het was een fantastische ervaring om dan eindelijk in het wild een jaguar te zien. Met een paar andere kleine bootjes voeren we de hele dag door over de rivieren, op zoek naar deze prachtige dieren. Vaak lagen we met 3 of 4 bootjes bij een jaguar stil, te wachten tot ie op stond. Maar dit mooie exemplaar kwamen we plotseling tegen, met niemand anders erbij. We hadden slechts een halve minuut om 'm te zien drinken, voordat ie besloot dat het genoeg was en de bush weer in dook. Net op dat moment kwam een ander bootje er snel aan - maar die was te laat. Wat een mazzel dat wij deze jaguar zo mooi konden fotograferen!

'1093207' door Amandamaxime '1093207' door Amandamaxime

BraziliëOlinda

Op straat valt er...g

Amandamaxime

Het oude centrum van Olinda is prachtig en er valt veel te zien op straat. Ik keek mijn ogen uit. Overal gekleurde huisjes en gezellige mensen. Maar ook op lager niveau was er veel te aanschouwen. Deze grumpy kat volgde ons al een tijdje en toen hij met zijn mooie vacht voor deze deur ging zitten was het kleurenplaatje compleet. Olinda is echt een aanrader voor de reiziger in Brazilië die eens wat vaker op straat wil fotograferen. Je komt er door vanuit Recife de bus, taxi of Uber te nemen.

'1093010' door Amandamaxime '1093010' door Amandamaxime

BraziliëOlinda

Mensen kijken in...Ol

Amandamaxime

Olinda - de naam zegt het al, dit stadje is prachtig! Oude straten, huisjes in alle kleuren van de regenboog, en mooie, aardige mensen op straat. Als hobbyfotograaf was Olinda een lust voor het oog. Ik vroeg me van tevoren af of twee dagen in Olinda niet teveel was, maar ik heb me geen moment verveeld! Je komt in Olinda door vanuit Recife een bus, taxi of Uber te pakken (45 min).

'1091963' door Amandamaxime '1091963' door Amandamaxime

Brazilië

Jalapão, een...onbeke

Amandamaxime

Zo op het eerste oog lijkt deze foto wellicht ergens in Afrika genomen te zijn - maar dit is een kant van Brazilië die nog weinig mensen kennen. Jalapão is een natuurgebied in de Cerrado, in midden-Brazilië. In Brazilië bekend als decor van een bekende telenovela, biedt Jalapão tevens een prachtige achtergrond voor de natuurliefhebber die liever geen tv kijkt. Van watervallen tot tafelbergen, en van fervedouros (waterpoelen met luchtdruk van onderen) tot dit prachtige strookje duinen: Jalapão is verrassend divers. Je komt er door vanuit de Palmas (de hoofdstad van de deelstaat Tocantins) te rijden of een tour te nemen.

'1090040' door Amandamaxime '1090040' door Amandamaxime

BraziliëCentraal West Brazilie

Zonsondergang in...Ch

Amandamaxime

Op slechts drie uurtjes rijden van de Braziliaanse hoofdstad Brasilia ligt het prachtige Chapada dos Veadeiros - een oase van canyons, watervallen en toekans. Vlak naast het officiële nationale park heeft een landeigenaar zijn land opengesteld voor een ieder die vanaf zijn uitkijkpunt van de prachtige zonsondergang wil genieten. Er zijn zelfs ronde houten verhogingen neergezet zodat je er comfortabel bij kunt zitten of liggen. Puur genieten dus, met zulke zonsondergangen!

'1019971' door Amandamaxime '1019971' door Amandamaxime

BraziliëNoordoost Brazilie

De prachtige duinen..

Amandamaxime

Het nationale park van Lençois Maranhenses is niet bij elke buitenlandse toerist bekend, maar voor Brazilianen staat het vaak hoog op de wenslijst voor toekomstige reizen. Afgelopen zomer ben ik er ook geweest, met niet al te hoge verwachtingen die heel snel werden overtroffen! De ontelbare duinen met daartussen af en toe een meer, een paar dooie takken en een verdwaalde geit - het voelde alsof ik op een andere planeet rondliep. Tip: doe een hike van meerdere dagen. De (halve)dagtoers naar verschillende plekken in het park zijn zeer populair (vooral onder Braziliaanse toeristen) en zijn ook mooi, maar geven je niet dat "andere planeet" gevoel. Wij deden een hike van 60km verspreid over 2.5 dag, en kwamen bijna niemand anders tegen. Je komt op plekken waar die tours niet komen. Heel bijzonder!

'1005938' door Amandamaxime '1005938' door Amandamaxime

BraziliëAmazone

Zonsopgang in de...Am

Amandamaxime

Ik heb sowieso al een zwak voor zonsopgangen, maar die in de Amazone waren wel heel erg mooi. Rustig wakker worden op de rivier met prachtige rode kleuren om je heen, terwijl ondertussen de apen flink aan het brullen waren. Wat een magische ochtend!

'845708' door Amandamaxime '845708' door Amandamaxime

BraziliëBrasilia

Moderne kerken in...B

Amandamaxime

Weinig mensen zullen voor de hoofdstad Brasilia kiezen als ze een paar weken de tijd hebben in het grote Brazilië. Toch heeft Brasilia genoeg te bieden, zeker voor de liefhebber van moderne architectuur. Dit is de binnenkant van de prachtige koepel van de Catedral Metropolitana, ontworpen door Oscar Niemeyer - overigens is de buitenkant net zo bijzonder!

'845074' door Amandamaxime '845074' door Amandamaxime

Cuba

Genieten van het...st

Amandamaxime

Trinidad is een beetje toeristisch, maar wat is het toch een fotogenieke stad! Overal felgekleurde huizen in oude straten met klinkers, waar de oldtimers rustig over heen rijden. Hier genoot ik van het straatleven terwijl de zon onderging: heerlijk hoe iedereen buiten leeft.

'835235' door Amandamaxime '835235' door Amandamaxime

Ecuador

Bluefooted boobies...

Amandamaxime

Mijn mooiste reis de afgelopen jaren was naar de Galapagos eilanden. Het was een prachtige ervaring om een week lang op een boot te leven, elke dag wakker te worden op een nieuwe plek en constant dieren om je heen zien - op land of onder water. Een van mijn favoriete beestjes was toch wel de blauwe jan-van-gent. Wat een heerlijke kop en wat een mooie kleur blauw van de voeten, eentje die je niet vaak in de natuur ziet!

'835193' door Amandamaxime '835193' door Amandamaxime

Brazilië

Prachtige uitzichten.

Amandamaxime

Niet veel mensen zullen voor de hoofdstad Brasilia kiezen als ze een paar weken vakantie vieren in Brazilië. Voor degenen die dat wel doen valt er echter veel te ontdekken! Op een paar uur rijden ligt het prachtige (en enorme) natuurgebied Chapada dos Veadeiros. Naast hiken in het officiële park kun je ook een bezoek brengen aan Vale da Lua, oftewel Maanvallei. Het gebied heeft de naam te danken aan enorme stenen die door de jaren heen door water glad zijn geworden (niet op de foto), wat het geheel een futuristisch gevoel geeft. Maar stiekem vond ik de groene canyons op de achtergrond veel mooier - prachtig om zover te kunnen kijken en zoveel groens te kunnen zien!

'572631' door Amandamaxime '572631' door Amandamaxime

BraziliëSalvador

Op de markt in...Salv

Amandamaxime

Salvador is de derde grootste stad van Brazilië, waar je ook genoeg toeristen zult tegenkomen, vooral in het prachtige historische centrum (Pelourinho). Je kunt echter ook prima een andere kant van de stad zien, door de markt van São Joaquim te bezoeken. Hier waan je je bijna even in India (of in een grote Aziatische stad), met alle drukte om je heen in de smalle steegjes. Kraampjes met allerlei groenten, fruit en ander voedsel staan uitgestald, en tussendoor lopen marktmannen met karren tussendoor, loopt er iemand met keiharde speakers om muziek te verkopen of rijdt er gewoon opeens een vrachtwagen langs je (het past net). Op deze markt vind je niet alleen etenswaren en typisch lokale spulletjes, ook kun je er een drankje nuttigen of even naar de kapper gaan. Een aanrader dus om meer van het lokale leven in Salvador te zien. Pas wel goed op je spullen (neem zo min mogelijk mee), het is niet de meest veilige wijk.

'571884' door Amandamaxime '571884' door Amandamaxime

EcuadorGalapagos eilanden

De zeeleeuwen van de.

Amandamaxime

Wat heb ik genoten van alle dieren op de Galapagos-eilanden. In het bijzonder de zeeleeuwen, die werkelijk overal waren. Rond de boot of onder water verstoppertje met ons aan het spelen tijdens het snorkelen. Of gewoon op land, zoals hier, waar ze op een afstandje door een groep toeristen werden bekeken.

'571882' door Amandamaxime '571882' door Amandamaxime

CubaTrinidad

Lokale slagers op Cub

Amandamaxime

Trinidad was by far het meest fotogenieke stadje, maar niet alleen vanwege de gekleurde huizen en mooie straatjes! Hier werd wat vers vlees uitgestald. Als semi-vegetariërs zijn we maar weer snel doorgelopen.

'571881' door Amandamaxime '571881' door Amandamaxime

MyanmarMrauk U

Kinderen spelen tusse

Amandamaxime

De tempels van Mrauk-U waren mooi, maar het allerleukst vond ik mensen kijken tussen het sightseeing door. Hier waren we van onze fiets afgestapt om een tempel te bekijken, maar bleken er een paar jongetjes voetbal in te spelen. Uiteindelijk gaf dat een veel leuker beeld dan een stilleven van een tempel.

'571880' door Amandamaxime '571880' door Amandamaxime

MyanmarMrauk U

Ontmoetingen met...lo

Amandamaxime

Rakhine state en in het bijzonder Mrauk-U was de highlight van mijn reis door Myanmar. Nog niet platgelopen door toeristen verschilt Mrauk-U enorm van zijn grotere broer Bagan (die ik daarna erg vond tegenvallen). Wat ik zo leuk vond aan Mrauk-U was dat de pagodes midden in het echte leven van de locals staan, en er dus van alles om de tempels heen gebeurt. We hebben een fiets gehuurd en zijn de boel gaan verkennen. Onderweg kwamen we deze vrouw tegen die haar zoontje in het fietsmandje vervoerde. Ze vond het zo leuk dat ik een foto wilde nemen, dat ze speciaal ervoor afstapte.

'571213' door Amandamaxime '571213' door Amandamaxime

EcuadorGalapagos eilanden

Een zeeleguaan op lan

Amandamaxime

Prachtig vond ik ze, de unieke zeeleguanen van de Galapagos eilanden. We kwamen ze vaak tegen, maar altijd op het strand of ergens anders aan land. Helaas zagen we niet onder water. Maar gelukkig kregen we zo de kans om ze van dichtbij te fotograferen!

'571212' door Amandamaxime '571212' door Amandamaxime

EcuadorGuayaquil

Een onverwachte kant.

Amandamaxime

Guayaquil is voor velen waarschijnlijk niet veel meer dan een ietwat saaie transitstad, waar je soms een nachtje moet overbruggen om vervolgens verder te gaan naar de stranden of de Galapagos eilanden. Per toeval ben ik in Guayaquil in 2008 terecht gekomen en heb ik er uiteindelijk 9 maanden gewoond. Door de vele Ecuadoraanse vrienden die ik daar ontmoette, heb ik een heel andere kant van de stad gezien. Waar de meesten wellicht een wandeling over de malecón maken en verder de stad niet echt boeiend vinden, leerde ik juist een leuke, dynamische en gezellige kant van de grootste stad van Ecuador kennen. Ik heb mijn vrienden nog vaak opgezocht, zo ook vorig jaar, toen ik voor het eerst naar de Galapagos ging. We bleven bij mijn vrienden net buiten de stad slapen, waar we deze prachtige zonsondergang aan de rivier hebben gezien. Prachtig! Jammer dat ik alleen met 20 muggenbulten terug kwam ;)

'563984' door Amandamaxime '563984' door Amandamaxime

MyanmarRakhine

Relaxen aan de Birmes

Amandamaxime

In eerste instantie kwamen we niet naar Myanmar voor de stranden, maar toen we zagen dat dat een optie was, zijn we naar Ngapali gegaan. Om hier te komen heb je wel wat moed of tijd nodig: je kunt met een twijfelachtige maatschappij vliegen vanuit Yangon, of diverse bussen nemen over niet al te beste wegen. Wij kozen voor het laatste. We kwamen gebroken en nog met een jetlag om 5 uur 's ochtends aan, maar zagen vanuit de tuktuk naar de hotels een prachtige zonsopkomst. We verbleven in een simpel houten huisje, vanuit waar we binnen 20 meter op het strand stonden. Diezelfde avond hebben we hier tijdens zonsondergang een uur lang non-stop foto's gemaakt, zo mooi was de lucht. Maar terwijl wij bezig waren met onze camera's, waren deze jonge locals druk met het laten zien van hun krachten aan de zee.

'563650' door Amandamaxime '563650' door Amandamaxime

MyanmarYangon

Het mooiste aan de...

Amandamaxime

De tempels in het Shwedagon Pagoda gebied in Yangon (Myanmar) waren prachtig, maar de mooiste onderwerpen van mijn foto's waren toch iets anders: de mensen. We hebben daar een halfuurtje verdekt ergens op de grond gezeten en alleen maar mensen bekeken. Monniken in prachtig gekleurde gewaden, speelse kinderen, een groepje vrouwelijke politieagenten, families die daar een dutje deden of aan het bidden waren.. We hebben genoten van de diversiteit van de bezoekers. Bewonder als toerist dus niet alleen de tempels, maar ga ergens op de grond zitten en bekijk simpelweg de dynamiek in het complex. Nieuwsgierige Birmezen zullen vanzelf ook naar jou komen om een praatje te maken. Zo raakten wij aan de praat met een jonge vrouwelijke monnik en waren wij ook het onderwerp van vele foto's die door de Birmezen zijn gemaakt!

'558944' door Amandamaxime '558944' door Amandamaxime

MyanmarShan

Met de trein door...M

Amandamaxime

De meeste toeristen (zo ook ik!) nemen het boemeltreintje vanuit Hsipaw om over de bekende en immenshoge Gokteik-brug te rijden. De paar uur voordat je bij de brug bent rijd je op slakkentempo door hetzelfde vlakke landschap met hier en daar een pagoda. Gelukkig voor ons was er een Birmees jongetje dat zich ook een beetje verveelde en met zijn dagdromende blik ons uitzicht interessant maakte. Onverwacht werd dit zo mijn mooiste foto van deze treinreis!