De waarheid onthuld: dit zijn anno 2025 de beste én slechtste automobilisten ter wereld
Iedereen kent ze: bestuurders die bumperkleven op de linkerbaan, claxonneren alsof het een nationale sport is of vergeten dat hun richtingaanwijzer bestaat. Toch blijkt uit een nieuw internationaal onderzoek dat wij Nederlanders misschien wat minder moeten mopperen. Volgens de gloednieuwe World’s Best Drivers Index 2025 van het Australische onderzoeksplatform Compare the Market doen we het verrassend goed. Zó goed zelfs dat we tot de absolute wereldtop behoren.
Om te ontdekken waar ter wereld automobilisten het veiligst en het gevaarlijkst rijden, analyseerden de onderzoekers 56 landen op vijf factoren: het aantal verkeersdoden, de wettelijke alcohollimiet, de gemiddelde snelheidslimieten, de kwaliteit van de wegen en de hoeveelheid files. Samen vormen die één totaalscore (uit 100). En de uitkomsten? Die laten grote verschillen zien en één onverwachte winnaar.
De beste automobilisten ter wereld zijn …
10. Spanje (74,7)

Spanje opent de top tien met zijn goed onderhouden snelwegen, lage verkeersdichtheid buiten de steden en relatief lage aantallen verkeersdoden. De combinatie van modern asfalt en Mediterrane flair blijkt opvallend veilig: Spaanse automobilisten zijn energiek, maar meestal niet roekeloos.
9. Tsjechië (74,8)

In Tsjechië geldt een nultolerantie voor alcohol: zelfs één slok kan je je rijbewijs kosten. Dat strikte beleid drukt het aantal verkeersslachtoffers flink en tilt het land naar de negende plaats.
8. Oostenrijk (75,1)

De Oostenrijkse Alpen dwingen tot concentratie. Sneeuw, hoogteverschillen en bergpassen vragen om discipline, en die lijkt er te zijn. Met degelijke infrastructuur en strenge alcohollimieten scoort automobilisten in Oostenrijk stabiel hoog.
7. Finland (76,0)

In Finland is verkeersveiligheid een cultuurkwestie. Al van jongs af aan leren Finnen rijden in winterse omstandigheden, wat resulteert in extreem lage ongevallenstatistieken en een van de beste verkeerseducatiesystemen van Europa.
6. Noorwegen (77,4)

Met slechts twee verkeersdoden per 100.000 inwoners hoort Noorwegen bij de veiligste landen ter wereld. Strikte snelheidscontroles en hoge boetes houden het gedrag op de weg in toom.
5. Albanië (79,9)

Op vijf vinden we een onverwachte hoogvlieger. Albanië stond vroeger bekend om zijn hobbelige wegen, maar heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in infrastructuur. De relatief lage snelheidslimieten en rustige verkeersstroom buiten de steden leveren het land een top-vijfnotering op.
4. Zweden (80)

Het Scandinavische pioniersland van het ‘Vision Zero’-beleid – nul verkeersdoden als nationaal doel – blijft een voorbeeld voor anderen. Strenge regelgeving, veilige infrastructuur en winterbestendige voertuigen houden de Zweden ruim in de top vijf.
3. Japan (81,29)

Twee jaar geleden nog de nummer één, maar nu ingehaald door twee Europese landen. Japan scoort nog steeds fenomenaal op wegkwaliteit en lage sterftecijfers, maar de hoge verkeersindex van drukke metropolen als Tokio en Osaka trekt de totaalscore iets naar beneden. Desalniettemin is dit het enige niet-Europese land in de hele lijst. De gemiddelde maximumsnelheid ligt met zeventig kilometer per uur het laagst van alle landen; een van de redenen dat ongelukken er zeldzaam zijn.
2. Estland (81,93)

Estland, met slechts 1,3 miljoen inwoners, combineert kalme wegen met een van de laagste alcohollimieten ter wereld (0,02%). De lage verkeersindex betekent weinig files en dus minder kans op ongelukken. Dat alles levert het Baltische land een zilveren medaille op.
1. Nederland (84,88)

Onze eigen polderwegen blijken het veiligste decor ter wereld om te rijden. Nederland scoort het hoogst op wegkwaliteit, redelijke gemiddelde snelheidslimieten en relatief weinig files. Buiten de steden is autorijden bij ons ‘een fluitje van een cent’, aldus Compare the Market. De enige waarschuwing: houd rekening met fietsers, ze komen uit alle richtingen tegelijk.
En de slechtste automobilisten ter wereld zijn …
10. Saoedi-Arabië (52,9)

De gemiddelde snelheidslimiet in Saoedi-Arabië ligt met 125 kilometer per uur het hoogst van alle onderzochte landen. Ter vergelijking: in Nederland ligt de gemiddelde limiet over alle wegtypen tezamen op zo’n 90 kilometer per uur. Die hoge snelheid, gecombineerd met grote verkeersopstoppingen en een van de hoogste verkeerssterftecijfers ter wereld (53,8 doden per 100.000 inwoners), maakt autorijden hier ronduit riskant.
9. Filipijnen (52,9)

De Filipijnse hoofdstad Manilla is berucht om haar eindeloze files. Slechte infrastructuur, weinig verkeershandhaving en miljoenen brommers en jeepneys die de weg delen zorgen voor chaos. Het verkeer staat er letterlijk stil en ongelukken zijn er aan de orde van de dag.
8. Iran (52,8)

In Iran zorgt een combinatie van verouderde voertuigen, slechte wegmarkeringen en lakse naleving van verkeersregels voor veel ongelukken. Buiten de steden zijn de wegen vaak in slechte staat en ’s nachts rijden zonder verlichting is geen uitzondering.
7. Maleisië (51,1)

Het aantal verkeersdoden in Maleisië ligt met 23 per 100.000 inwoners hoog, mede door druk verkeer en hoge snelheden. Ondanks redelijke infrastructuur blijft het risico op een ongeluk groot, vooral op landelijke wegen waar handhaving ontbreekt.
6. Verenigde Staten (50,2)

Dat zelfs de bakermat van de auto in deze lijst eindigt, zegt veel. De alcohollimiet is in de Verenigde Staten met 0,8‰ ruim te noemen (in Nederland ligt dit op 0,5 ‰), de snelheidslimieten liggen hoog en steden als Los Angeles en New York kampen met chronische filevorming. Met 13 verkeersdoden per 100.000 inwoners zijn de VS verre van veilig.
5. Vietnam (49,9)

Vietnam kent zelfs méér verkeersdoden – 38,5 per 100.000 inwoners – dan de nummer één in deze lijst, maar scoort nét iets beter door recente investeringen in infrastructuur en strenger verkeersbeleid in steden als Hanoi en Ho Chi Minhstad. Toch blijft rijden hier een hachelijke onderneming, zeker buiten de stedelijke centra waar verkeersregels nauwelijks worden nageleefd.
4. Zuid-Afrika (48,4)

Zuid-Afrika kent een van de hoogste file-indexen ter wereld en slechte wegkwaliteit buiten de steden. Lange afstanden, hoge snelheden en vermoeidheid bij bestuurders leiden tot veel ongelukken. Ook rijden veel Zuid-Afrikanen zonder verzekering of rijbewijs, wat de situatie nog gevaarlijker maakt.
3. Indonesië (48,1)

Hoewel Indonesië een populaire reisbestemming is, is het geen goede plek om zelf te rijden. Scooters, auto’s en bussen gebruiken vaak dezelfde rijstrook, verkeerslichten worden genegeerd en de infrastructuur kan het verkeer niet aan. Ondanks een zero-tolerancebeleid voor alcohol blijft het land een van de gevaarlijkste plekken ter wereld om achter het stuur te kruipen.
2. Argentinië (46,2)

Argentinië stijgt vooral door zijn slechte wegkwaliteit (3,6 op 7) en de grote hoeveelheid ongelukken buiten stedelijke gebieden op de lijst van gevaarlijkste landen van de zesde naar de tweede plek. Slechte verlichting, verouderde voertuigen en gebrekkige handhaving zorgen ervoor dat rijden in Argentinië letterlijk levensgevaarlijk kan zijn.
1. Thailand (43,8)

Thailand voert de zwarte lijst aan. Met 30,7 verkeersdoden per 100.000 inwoners behoort het land tot de dodelijkste ter wereld. Daarbij komen zware files in Bangkok en chaotisch verkeer waarin motorfietsen, tuktuks en auto’s constant om voorrang strijden. Zelfs korte ritten kunnen eindeloze tijd kosten, of erger.
Wat kunnen we hieruit concluderen?
De verschillen in verkeersveiligheid wereldwijd zijn enorm. Uit de cijfers blijkt dat Europa duidelijk het beste scoort: negen van de tien landen in de top komen van ons continent. Dat heeft alles te maken met jarenlange investeringen in goede infrastructuur, strikte wetgeving en verkeerseducatie. Landen als Nederland, Estland en Zweden laten zien dat duidelijke regels en betrouwbare wegen letterlijk levens redden.
Opvallend is dat Azië twee gezichten heeft. Japan hoort nog altijd bij de veiligste landen ter wereld, maar verderop in de lijst wordt het beeld een stuk grimmiger. Thailand, Vietnam en Indonesië behoren tot de gevaarlijkste landen om te rijden. Daar zorgen hoge snelheden, zwakke handhaving en dichtgeslibde wegen vol motorfietsen voor een dodelijke cocktail.
In Zuid-Amerika springt vooral Argentinië eruit: daar ligt het probleem niet alleen bij de bestuurders, maar ook bij de staat van de wegen.
Zelfs landen met diepe zakken scoren opvallend laag. De Verenigde Staten kampen met hoge snelheidslimieten en files die uren kunnen duren, terwijl Saoedi-Arabië laat zien dat geld alleen geen garantie is voor veiligheid. Daar zijn de wegen modern, maar de gemiddelde snelheden hoog en het aantal verkeersdoden schrikbarend.
Het onderzoek toont vooral aan dat verkeersveiligheid niet alleen afhangt van welvaart, maar ook vooral van beleid. Waar landen investeren in goed onderhoud, strikte alcohollimieten en realistische snelheidsregels, dalen de aantallen slachtoffers structureel. Waar dat niet gebeurt, stapelen de ongelukken zich op, met alle gevolgen van dien.
Eén ding is duidelijk: we mogen in Nederland best een beetje trots zijn op ons verkeersgedrag, al blijft het verstandig die richtingaanwijzer wél te gebruiken.
Onderzoeksmethode
Voor de World’s Best Drivers Index 2025 vergeleek Compare the Market 56 landen aan de hand van vijf gelijkgewogen factoren:
– Verkeersdoden per 100.000 inwoners, voorspeld op basis van historische data voor 2025.
– Maximaal toegestane alcohollimiet (BAC), waarbij geldt: hoe lager, hoe beter.
– Gemiddelde snelheidslimieten op snelwegen, buitenwegen en stedelijke wegen (in km/u).
– Wegkwaliteit, op een schaal van 1 (zeer slecht) tot 7 (uitstekend).
– Traffic index, een maat voor congestie en verkeersinefficiëntie: hoe lager, hoe beter.
De ruwe data werden genormaliseerd en gemiddeld tot één totaalscore uit 100.
Zoals gezegd werden voor dit onderzoek 56 landen tegen het licht gehouden. Welke bestemmingen mis jij nog in een van beide lijsten?! Deel jouw rij-ervaringen over de grens in de reacties hieronder!
Volg Columbus Travel op Facebook, Instagram, Spotify en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.




Marcel grote Punt
Wanneer Maleisië wordt genoemd als inveilig land en landen als Rhailand, Laos en Cambodja niet; neem ik deze lijst niet serieus.
Vellah Bogle
Hi Marcel, dank voor het delen van je ervaringen! Er zijn dus 'slechts' 56 landen onder de loep genomen, dus het kan goed dat Laos en Cambodja niet zijn meegenomen in het onderzoek. Gezien het feit hoe andere Aziatische landen scoren, is het goed te geloven dat de veiligheid in deze twee landen ook in het gedrang komt. En dat je slechte ervaringen in Thailand hebt gehad wordt alleen maar bevestigd door de lijst: dat land staat op 1 in de lijst van slechtste automobilisten. 😉
Frank De Schutter
Ik heb al in verschillende van de landen met zogezegde slechte automobilisten gereden. Zo reeds telkens drie weken zonder enig ongeval in Thailand, Saoedi-Arabië, Argentinië, Zuid-Afrika en Verenigde Staten. Ik kan mij helemaal niet vinden in de resultaten van jullie onderzoek, hoewel ik natuurlijk begrijp dat die op basis van objectieve criteria zijn opgesteld. Maar representatief is dit onderzoek niet. Alleen in Vietnam heb ik gelukkig het rijden niet aangedurfd.
Natuurlijk is er een groot verschil in rijstijl tussen onze Lage Landen en vele verre landen. Maar dicht bij ons zijn er erger dingen die ik meegemaakt heb. Rijd maar eens tijdens piekuren in Napoli of Marrakesh, of 4000 km in Zuid-Marokko.
Stoutmoedig durf ik al eens beweren: in België en Nederland leren we hoe een auto functioneert (gas, remmen, pinkers, ...) en welke reglementen we moeten toepassen. En zo geraken we er wel. In vele andere landen echter kunnen ze echt "rijden" in de ware zin van het woord.
Vellah Bogle
'Wij' hebben het onderzoek niet uitgevoerd, hè Frank? 😉 Wij brengen slechts de resultaten van een groot internationaal onderzoek. Het is in elk geval goed om te horen dat jij de werkelijkheid anders ervaren hebt.