De 10 drukste luchthavens ter wereld anno 2025
Of je vliegen zelf nou wel of niet een feestje vindt, niemand houdt ervan om urenlang in de wachtrij bij de incheckbalies, de paspoortcontroles en de securitychecks te staan. Dacht je dat je het op Schiphol soms zwaar te verduren hebt? Het kan nog vele malen drukker. Dit zijn de drukste airports ter wereld!
Airports Council International stelt jaarlijks een lijst van de twintig drukste luchthavens op, gebaseerd op het passagiersverkeer van het jaar ervoor. En wat blijkt? In 2024 maakten maar liefst 9,4 miljard passagiers gebruik van het vliegtuig, een stijging van 8,4% ten opzichte van 2023 en zelfs een lichte stijging van 2,7% ten opzichte van 2019, vóórdat de coronapandemie uitbrak. De top twintig drukste luchthavens alleen al verwerkte samen maar liefst 1,54 miljard passagiers. Dat is maar liefst 16% van alle reizigers op onze planeet. En welke luchthavens dat zijn? Dat vertellen we je!
10. Shanghai Pudong International Airport (PVG) – Shanghai, China (76,8 miljoen passagiers)

Het Chinese Pudong International Airport maakt een spectaculaire comeback: van plek 21 in 2023 naar de tiende plaats in 2024. Na de heropening van China na de pandemie herwon de luchthaven razendsnel haar status. Shanghai vormt de belangrijkste toegangspoort tot Oost-China en een essentieel knooppunt voor vluchten tussen Azië, Europa en Noord-Amerika. Grote internationale carriers zoals China Eastern Airlines en Air China gebruiken de luchthaven als hub, waardoor het netwerk steeds verder wordt uitgebreid.
De luchthaven beschikt over meerdere moderne terminals met geavanceerde check-in- en transferfaciliteiten, ontworpen om de doorstroom van tientallen miljoenen reizigers soepel te laten verlopen. Naast functionele efficiëntie investeerde Pudong de afgelopen jaren in nieuwe lounges, hoogwaardige winkels en eetgelegenheden die inspelen op de groeiende vraag van internationale reizigers.
9. Indira Gandhi International Airport (DEL) – New Delhi, India (77,8 miljoen passagiers)

Op de negende plek – één plekje hoger dan vorig jaar – vinden we Indira Gandhi International Airport, gelegen nabij de hoofdstad van India, New Delhi. Het Indiase knooppunt profiteert van een ongekend sterke toename van zowel binnenlands verkeer als intercontinentale verbindingen. Diverse luchtvaartmaatschappijen opereren op de luchthaven, waaronder de nationale luchtvaartmaatschappij Air India en andere grote internationale carriers.
Indira Gandhi International Airport heeft flink wat facelifts gehad om de toenemende vraag aan te kunnen, en met succes. Dankzij grootschalige renovaties – denk aan uitbreiding van Terminal 3 en nieuwe securityloops – is de doorstroming zichtbaar verbeterd. Met chique lounges, winkels en restaurants kunnen reizigers rekenen op een vlotte en comfortabele reiservaring. Door de snelle groei van de Indiase economie en de strategische ligging van de luchthaven is de verwachting dat Indira Gandhi International Airport een essentiële hub blijft voor reizen naar en binnen Azië.
8. O’Hare International Airport (ORD) – Chicago, Verenigde Staten (80 miljoen passagiers)

Op de achtste plaats, net als vorig jaar, staat Chicago’s O’Hare International Airport. Deze reusachtige hub in het Midwesten van de Verenigde Staten verwerkt jaarlijks tientallen miljoenen passagiers en fungeert als een van de belangrijkste schakels in het Amerikaanse en internationale luchtvaartnetwerk. Airlines als United Airlines en American Airlines hebben hier grote hubs, waardoor O’Hare verbindingen onderhoudt met meer dan tweehonderd bestemmingen wereldwijd.
Met vier terminals en maar liefst 193 gates is de capaciteit enorm, en de luchthaven heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in infrastructuur. Nieuwe start- en landingsbanen, moderne lounges en een breed aanbod aan voorzieningen, van winkels en restaurants tot wellnessruimtes en zelfs een aeroponische tuin waar planten zonder grond worden gekweekt, maken O’Hare tot meer dan een overstapplaats. Ondanks de hevige concurrentie van andere Amerikaanse megahubs blijft ORD een stabiele factor in de mondiale top tien.
Je kunt tijdens een tussenstop gebruik maken van een dagpas voor de de Hilton Athletic Club in het Hilton Chicago O’Hare Airport Hotel. Daarmee heb je toegang tot een stoombad, een sauna en een zwembad waar je baantjes kunt trekken. Of breng een bezoek aan de yogaruimte en stadstuin in Terminal 3 gaan of de Terminal Getaway Spa in Terminal 1 voor wat preflight zen. Een gezinslounge in Terminal 2 bij gate F1 heeft een speelruimte voor kinderen.
7. Instanbul Airport (IST) – Istanbul, Turkije (80,1 miljoen passagiers)

Op de zevende plek, net als vorig jaar, vinden we Istanbul Airport. De Turkse luchthaven is een van de jongste in deze lijst, geopend in 2018, maar speelt inmiddels al mee in de eredivisie. Maar dat is ook niet gek, als je bedenkt dat deze Turkse metropool met ruim twintig miljoen bezoekers in 2023 de populairste stad ter wereld was. Istanbuls unieke ligging op de grens van Europa en Azië maakt de luchthaven tot een natuurlijk knooppunt voor intercontinentale reizen. Turkish Airlines gebruikt IST als thuisbasis en bedient een van de grootste routenetwerken ter wereld.
Met ultramoderne terminals, uitgebreide winkelstraten en luxe lounges ademt de luchthaven ambitie. De capaciteit is ontworpen om de komende decennia honderden miljoenen passagiers te kunnen verwerken. Voor reizigers betekent dit dat overstappen via Istanbul steeds aantrekkelijker wordt: efficiënt, comfortabel en met een vleugje Turkse gastvrijheid. Op de airport kun je rekenen op luxe lounges, een uitgebreid aanbod aan winkels en restaurants, en geavanceerde technologieën om reizen zo comfortabel en efficiënt mogelijk te maken.
Zo skip je de wachtrij bij de securitycheck op Europa’s drukste luchthavens
6. Denver International Airport (DEN) – Denver, Verenigde Staten (82,4 miljoen passagiers)

Denver International Airport in Colorado behoudt zijn zesde plaats en blijft een van de opvallendste winnaars van de afgelopen jaren. Dankzij de centrale ligging in de Verenigde Staten fungeert de luchthaven als knooppunt voor binnenlandse maatschappijen zoals United, Southwest en Frontier. Het is de grootste luchthaven van de VS in oppervlakte. Steeds vaker worden er internationale verbindingen toegevoegd, waarmee Denver zich ook buiten Noord-Amerika sterker profileert.
Met zijn iconische, tentvormige dak, geïnspireerd op de Rocky Mountains, en een slim ontwerp met één terminal en drie concourses is de luchthaven zowel herkenbaar als efficiënt. De luchthaven heeft één grote terminal, de Jeppesen Terminal, die via een ondergrondse trein verbonden is met drie C-concourses. Dit slimme ontwerp zorgt voor een efficiënte doorstroming van passagiers, zelfs tijdens drukke periodes. Kunstinstallaties, winkels en restaurants weerspiegelen de cultuur van Colorado, terwijl grootschalige zonne-energieprojecten de luchthaven tot een voorloper op duurzaamheidsvlak maken.
5. London Heathrow (LHR) – Londen, Groot-Brittannië (83,9 miljoen passagiers)

London Heathrow Airport zakt een plekje van vier naar vijf, maar behoudt zijn status als Europa’s belangrijkste internationale hub. Gelegen op korte afstand van de Britse hoofdstad Londen, met directe verbindingen via de Heathrow Express en de Underground, is de luchthaven een essentiële toegangspoort voor zowel zakenreizigers als toeristen. British Airways en Virgin Atlantic hebben hier hun thuisbasis en bedienen de wereld vanaf vijf terminals.
Terminal 5, het vlaggenschip van Heathrow, is de belangrijkste hub voor British Airways en staat bekend als een van de grootste en meest geavanceerde terminalgebouwen ter wereld. De luchthaven investeert voortdurend in uitbreiding en vernieuwing, van verbeterde securityfaciliteiten tot een upgrade van Terminal 2. Met bijna 84 miljoen passagiers en talloze verbindingen naar elke uithoek van de wereld is Heathrow het onbetwiste middelpunt van de Europese luchtvaart.
4. Tokyo Haneda Airport (HND) – Tokio, Japan (85,9 miljoen passagiers)

Tokyo Haneda Airport ruilt plekjes met Heathrow en stijgt van vijf naar vier, nadat het door de coronapandemie nog wegzakte naar de zestiende plek in 2022. Het is een van de twee belangrijkste Japanse luchthavens in Tokio, gelegen aan de zuidelijke rand en dicht bij het stadscentrum. Hoewel Narita International Airport voorheen populairder was voor internationaal luchtverkeer, groeit Haneda gestaag op internationaal gebied door nieuwe routes naar grote steden in Europa, Noord-Amerika en Azië. Dankzij de gunstige ligging dicht bij het centrum van Tokio is het voor zowel binnenlandse reizigers als internationale bezoekers de meest logische keuze.
Haneda Airport is de thuisbasis van Japanse luchtvaartmaatschappijen zoals All Nippon Airways (ANA) en Japan Airlines (JAL). De luchthaven telt drie terminals, waarvan Terminal 3 speciaal gericht is op internationale vluchten. Alles staat hier in het teken van efficiëntie en comfort: van geavanceerde beveiligingsprocedures en stipte vertrektijden tot een breed aanbod van Japanse en internationale eetgelegenheden. Haneda combineert Japanse precisie met gastvrijheid, waardoor reizigers een vlotte en aangename ervaring hebben, of ze nu overstappen of Tokio als eindbestemming hebben.
De beste airport van 2025 is … (en ja, Changi is terug!)
3. Dallas-Fort Worth International Airport (DFW) – Dallas/Fort Worth, Verenigde Staten (87,8 miljoen passagiers)

Waar Dallas-Fort Worth International Airport in het zuiden van de Verenigde Staten in 2019 nog op de tiende plek stond, kroop het vorig jaar op naar de derde plaats en daar blijft het stevig verankerd staan. Je zou de airport dan ook bijna als een kleine stad kunnen beschouwen (het heeft zelfs zijn eigen postcode): met een oppervlakte van ruim 42 vierkante kilometer, vijf terminals en 168 gates is de luchthaven een van de grootste ter wereld. Het strategische middelpunt in Texas maakt het tot een logische hub voor binnenlandse en internationale verbindingen, met American Airlines als grootste speler.
Naast zijn logistieke rol biedt DFW tal van voorzieningen die van een wachttijd een belevenis maken: wellnesscentra, slaapcapsules, kinderspeelplaatsen en zelfs videogamelounges. De luchthaven investeert daarnaast fors in duurzaamheid, met als doel om in 2030 klimaatneutraal te opereren. Daarmee combineert DFW schaalgrootte met toekomstgericht beleid.
2. Dubai International Airport (DXB) – Dubai, Verenigde Arabische Emiraten (92,3 miljoen passagiers)

Waar Dubai International Airport in 2019 nog op de vierde plek stond, was de luchthaven in 2021 in de top twintig in geen velden of wegen te bekennen. Maar sinds vorig jaar is Dubai terug en sterker dan ooit. De luchthaven behoudt de tweede positie en is ’s werelds drukste luchthaven in termen van internationale passagiers en een belangrijk internationaal knooppunt in de Verenigde Arabische Emiraten in reizen tussen Europa, Azië, Afrika en de Amerika’s.
De luchthaven bestaat uit drie terminals: Terminal 1 en Terminal 3 voor internationale vluchten, en Terminal 2 voor regionale en budgetmaatschappijen. Terminal 3 is een van ’s werelds grootste terminalgebouwen en speciaal ontworpen voor Emirates Airlines, de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten, die het merendeel van de luchthavencapaciteit gebruikt.
De luchthaven staat bekend om zijn luxe voorzieningen: van chique lounges en wellnessfaciliteiten tot uitgebreide winkelmogelijkheden en toprestaurants. De faciliteiten worden constant verder verbeterd om de doorstroom van de bijna 100 miljoen reizigers soepel te laten verlopen. Dubai positioneert zich als hét mondiale overstappunt, en alles wijst erop dat deze rol de komende jaren alleen maar groter wordt.
1. Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL) – Atlanta, Verenigde Staten (108,1 miljoen passagiers)

Met 108,1 miljoen passagiers die vorig jaar de terminals passeerden, staat Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport in Atlanta, Georgia al jaren stevig verankerd op de eerste plaats. De ligging in het zuidoosten van de Verenigde Staten maakt het de belangrijkste binnenlandse hub van het land en een springplank naar internationale bestemmingen. Hartsfield-Jackson kent meer dan tweehonderd bestemmingen binnen de Verenigde Staten alleen en daarbovenop nog talrijke internationale routes. Delta Air Lines gebruikt ATL als thuisbasis en verzorgt een groot deel van het verkeer.
Ondanks de enorme passagiersstromen telt de luchthaven slechts twee terminals, North en South, die met shuttles en loopbruggen naadloos verbonden zijn. Regelmatige uitbreidingen en renovaties houden de faciliteiten up-to-date, met verbeterde beveiliging, moderne eet- en winkelmogelijkheden en innovatieve technologieën. Atlanta bewijst jaar na jaar dat het de titel van drukste luchthaven ter wereld volledig verdient.
En waar staat Schiphol?

Amsterdam Airport Schiphol vinden we in de ACI-ranglijst over 2024 terug op plek 17, een daling ten opzichte van plek 14 een jaar eerder. Tegelijkertijd steeg het aantal reizigers naar 66,8 miljoen (+8% vs. 2023). Dat tegenstrijdige beeld typeert de mondiale strijd om posities: ook al verwerkt Schiphol meer passagiers, andere hubs groeiden nóg harder en haalden Schiphol in.
Onze nationale luchthaven blijft onderscheidend met het ‘één-dak’-ontwerp dat overstappen relatief eenvoudig maakt. KLM en SkyTeam-partners gebruiken de luchthaven als hun belangrijkste Europese schakel, met verbindingen naar honderden bestemmingen wereldwijd. Investeringen in biometrische grenspassage, verbeterde bagagesystemen en doorstroom bij security moeten de wachttijden de komende jaren verder terugdringen. Tegelijk lopen discussies over capaciteitsplafonds en leefomgeving; de balans tussen groei en kwaliteit blijft hier dus cruciaal. Ondanks de lagere rangpositie blijft Schiphol blijft Schiphol een van de invloedrijkste spelers in de Europese luchtvaart.
Geen zin in de drukte? Dit zijn tien alternatieve luchthavens voor Schiphol
Andere opvallendheden in de lijst

De twintig grootste luchthavens vertegenwoordigen met 1,54 miljard passagiers 16% van het mondiale verkeer. Maar liefst zes luchthavens uit de top twintig liggen in de Verenigde Staten, maar vrijwel allemaal hebben ze dat te danken aan een aanzienlijk aandeel binnenlands passagiersverkeer (tussen 70% en 95% ). En Los Angeles International Airport (LAX) viel dit jaar uit de top 10: van plek 8 naar 11. Met 76,6 miljoen passagiers verloor LAX terrein, vooral doordat internationale hubs sneller groeiden.
Opvallend daarentegen is de stijging van Aziatische hubs, met als grootste leap Shanghai Pudong (PVG) van plek 21 in 2023 naar 10 in 2024 (+41%). Dat herstel na de heropening van China is indrukwekkend. Het Zuid-Koreaanse Incheon International Airport (ICN) steeg van plek 20 naar 13, dankzij een groei van +26,6% en zijn rol als Aziatisch transferknooppunt – en dat terwijl het in 2022 nog op de 99e plaats stond. Singapore Changi (SIN) klimt dit jaar twee plaatsen, van 17 naar 15, geholpen door een passagiersgroei van bijna 15% en het herstel van long-haul routes. Beijing Capital (PEK) laat het sterkste procentuele herstel zien in de top 20: +27,4% t.o.v. 2023, goed voor een sprong van plek 23 naar 16, en Bangkok (BKK) herpakt zich eveneens en komt van plek 26 terug naar 20, geholpen door een plus van ruim 20% in passagiers.
Tot slot keert Madrid (MAD) terug naar de top 20 en stijgt van 22 naar 18, met bijna 10% meer passagiers dan vorig jaar.
Dit zijn de veiligste airlines wereldwijd
Volg Columbus Travel op Facebook, Instagram, Spotify en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.


