Manu NP foto's & tips

'445973' door gerbrichvanderstouwe '445973' door gerbrichvanderstouwe

Luiaard

gerbrichvanderstouwe

Deze luiaard hing te slapen in een boom in Nationaal Park Manu in Peru. Zelfs toen ik heel dichtbij kwam liet hij zijn slaap niet verstoren.

'453204' door whelder '453204' door whelder

Op de kleilik

whelder

Een kleilik waar Ara's komen wordt terecht gerekend tot de hoogtepunten van een bezoek aan het Amazonegebied. Wij hebben de kleilik gezien in het Manu nationaal park. Helaas was het een behoorlijk bewolkte dag. Gelukkig kwamen na lang wachten de Ara's toch tevoorschijn. Ara's hebben de klei nodig om het zuur uit vruchten en noten te neutraliseren. Het is tevens een ontmoetingsplaats. Daarom komen ze meestal met één soort tegelijk.

'509952' door whelder '509952' door whelder

Tientallen papegaaien

whelder

Als je goed kijkt zie op deze foto tientallen papegaaien op en bij de kleilik zitten. Vooral door de aantallen papegaaien vond ik deze kleilik spectaculair. Het gaat om vier soorten met allemaal groen als hoofdkleur. Die met een blauwe kop zijn in de meerderheid. Dan zijn er met een groenblauwe rug, Twee zijn van een wat grotere soort met een forse bek en nog enkele van een soort met lichtgroene poten. De foto is gemaakt op een eilandje in de rivier Rio Madre vlak bij de Pantiacolla lodge liggend achter enkele takken. Een echt wildlife avontuur.

'553685' door whelder '553685' door whelder

Madre de Dios

whelder

Madre de Dios (moeder van God) is de naam van één van de vele rivieren die de Amazone voedt. Deze rivier ligt in de verborgen eindeloosheid van de Peruaanse Amazone. Vanaf de berg die wij beklommen bij de Pantiacolla Lodge, kan je deze eindeloosheid goed zien. De rivier zelf kent slechts een gering verval waardoor de loop bestaat uit zich steeds verplaatsende parallelle kreken.Tijdens onze reis over de rivier moesten we meerdere malen de boot uit omdat we anders vast zouden lopen. Best spannend vanwege de alligators die hier voorkomen. Het nationaal park Manu is één van de soortenrijkste gebieden van de wereld. Een reis daar naartoe is een groot avontuur.

'445971' door gerbrichvanderstouwe '445971' door gerbrichvanderstouwe

Bewoner Amazone

gerbrichvanderstouwe

Deze man liep ik tegen het lijf in Manu Nationaal Park. Hij laat op de foto een skelet van een wild zwijn zien. Achteraf ben ik ook erg nieuwsgierig wat hij om zijn nek heeft hangen.

'461180' door kruytflo '461180' door kruytflo

Grote giftige Pad

kruytflo

Deze grote giftige pad zat verscholen in het struikgewas van het oerwoud. Dat onze gids hem zag was bijzonder. Hij was zo'n 20cm groot met venijnige blauwe ogen.

'542966' door whelder '542966' door whelder

Ara's op de kleilik

whelder

Bladeren en noten bevatten veel zure stoffen. Om dat te compenseren hebben ara's basische stoffen nodig. Die halen ze van kleiliks. De kleilik op deze foto ligt aan de rand van het nationale park Manu. De foto is bijna tien jaar geleden genomen op een regenachtige en dampige dag zoals wij er veel hadden in Manu. Niet gek natuurlijk voor regenwoud. Met de functie nevel verwijderen die tegenwoordig op Lightroom zit, kun je foto's die onder dergelijke omstandigheden genomen worden veel beter tot hun recht laten komen.

'461179' door kruytflo '461179' door kruytflo

Gracile Capuchin...Mo

kruytflo

Deze Gracile Capuchin Monkey was heerlijk langs de kant van de weg aan het klauteren. Niet bang maar wel een beetje nieuwsgierig naar wat wij daar stonden te doen. Aapjes kijken hij en wij.

'850305' door baatjes '850305' door baatjes

Haven van Atalaya

baatjes

Aan het einde van Manu Road ligt het havenplaatsje Atalaya. Vanuit dit kleine plaatsje, gelegen aan Madre de Dios pakken we de boot naar Manu Learning Centre. In Manu Learning Centre is plaats voor een aantal toeristen en de rest van het Learning Centre is voor onderzoekers en vrijwilligers die helpen bij het onderzoek dat ze daar doen. Ze onderzoeken of er verschil is in biodiversiteit tussen primair en secundair woud. Onderzoekers verwachtten bijvoorbeeld dat jaguars zich niet zo snel zouden ophouden in het secundaire woud, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Wat mijns inziens positief nieuws is.

'1096414' door baatjes '1096414' door baatjes

Gestreepte...Tijgerro

baatjes

De gestreepte Tijgerroerdomp behoort tot de familie van de reigers. Volgens de boeken vind je deze soort bijna altijd alleen, staand op een steen, in het midden van een rivier of langs de kant. Ik vind het altijd erg fijn wanneer een soort doet wat in de boeken staat.

'949582' door baatjes '949582' door baatjes

Madre de Dios

baatjes

Tijdens ons verblijf in Manu Learning Centre bezochten we ook een clay lick voor papegaaien. Voor dag en dauw stonden we op om met de boot naar een grindbank gebracht te worden waar je goed zicht had op de wal. Helaas was de afstand te ver om fatsoenlijke foto's hiervan te kunnen nemen. Wel zagen we het langzaam lichter worden en dat leverde dit mooie licht over de rivier op.

'858472' door baatjes '858472' door baatjes

Nevel boven Madre de.

baatjes

Vanuit onze uitvalsbasis, Manu Learning Centre, hebben wij een aantal tripjes gedaan in de omgeving. Veelal gingen we per boot over de Madre de Dios, omdat de rivier nu eenmaal de levensader van de Amazone is. Met de boot worden we naar Aguas Calientes gebracht, waar we eerst een wandeling maken met uitleg over de planten en insecten in het regenwoud. Op een bepaald moment moesten we vooral niet stil blijven staan omdat we midden in een kolonie ‘Army ants’ terecht waren gekomen. Deze uiterst agressieve mieren zijn in staat grote prooien te doden. Aangezien we niet aan den lijven wilden ondervinden of ze ook mensen soldaat maken, hebben we maar naar het advies geluisterd. Na de wandeling hebben we een rustige duik genomen in de warm water bron. Heerlijk. De nevel op deze foto ontstaat door het warme water van de bron die in een zijarm van de Madre de Dios stroomt.

'1091708' door baatjes '1091708' door baatjes

Brutale apen

baatjes

Onderweg naar het Manu Learning Centre overnachtten we een nacht in een lodge. Het eetgedeelte bood uitzicht op de tuin. De voederplanken die er stonden werden enthousiast bezocht door vogels en eekhoorns. De bemanning van de lodge vertelde dat deze apen (ik vermoed kapucijners) alleen verschijnen op het moment dat er auto's op de parkeerplaats enkele 100-den meters verderop staan. Ze komen duidelijk kijken of er iets te halen valt. Hoezo geconditioneerd? Persoonlijk vind ik ze er niet heel vriendelijk uit zien.

'1103569' door KHelmink '1103569' door KHelmink

Een fijne...landingsp

KHelmink

Vlakbij Puerto maldonado ligt Lago Sandoval (Sandoval Lake). Tijdens onze excursie naar dit meer om de Reuze Otter te spotten zag wij deze schildpad met de vlinder op zijn hoofd. De vlinders drinken schijnbaar de tranen / oogvocht van de schildpadden