image
iStock

Reistrends en -tips na corona

Ja, we kunnen in 2021 weer op vakantie. Maar alléén als we ons reisgedrag ‘re-booten’ (opnieuw opstarten) of ‘re-inventen’ (opnieuw uitvinden). Onderstaande trends en tips kunnen daarbij helpen, meent Marco van Leeuwen, docent reisindustrie aan de Breda University Applied Sciences (BUas).

Door de coronacrisis zijn we al een tijdlang genoodzaakt om onze leefwereld klein te houden – we werken thuis en gaan dicht bij huis op zoek naar vertier. Hierdoor zijn we eens te meer gaan beseffen hoe bijzonder reizen is. De crisis heeft ons verlangen om te reizen dus niet verminderd. Integendeel; we hebben reishonger en willen perspectief blijven houden op vakanties. Uit onderzoek van Booking.com blijkt dat 65 procent van de respondenten reizen als een must ziet. En van de Nederlanders met plannen voor de zomer van 2021, zo blijkt uit onderzoek van Trends & Tourism, geeft maar liefst zeventig procent aan naar het buitenland te willen. Een groot deel van de consumenten wil in 2021 dus weer op vakantie. Deze reizigers moeten hun vakantiewensen en -behoeften zo snel mogelijk ‘re-booten’ (opnieuw opstarten) of ‘re-inventen’ (opnieuw uitvinden).

Van drive thru roadtrips tot champing

De onzekerheid zal in 2021 blijven bestaan. Alles zal afhangen van de mate waarin die onzekerheid kan worden weggenomen en de snelheid waarmee we worden gevaccineerd. Vrije tijd blijft echter bestaan en mensen dromen er weer van om die vrije tijd in te vullen met reizen. Er breekt dus een nieuwe fase aan. Reizigers moeten hun reiswensen gaan ‘re-booten’. De ietwat bezorgde reiziger gaat net als in de zomer van 2020 op staycation in eigen land, midden in de natuur of aan zee. In Noorwegen noemen ze dit friluftsliv. De onbezorgde reiziger durft het wellicht al aan om een ‘drive thru roadtrip’ te maken. Dit houdt in dat je op ontdekking gaat in landen die je normaal alleen doorkruist om op je vakantiebestemming te komen. Een auto of camper wakkert een gevoel van vrijheid en autonomie aan en is dan ook het ideale vervoermiddel. Te meer omdat de mogelijkheid tot vliegen voorlopig hoogst onzeker is. Campervakanties groeien aan populariteit en worden steeds bijzonderder. Deelplatforms als Goboony, waarop je tijdelijk een camper kunt huren van een particulier, maakten in de afgelopen jaren een flinke groei door. Tijdens een roadtrip met de auto of camper is het gemakkelijk om de hordes toeristen te mijden. In plaats van vlugvlug reis je lang en langzaam. Slow travel pur sang. Als je aan slow travel doet schroef je jezelf in alle opzichten een tandje terug. Je onthaast en dompelt jezelf onder, zodat je in alle rust ervaart wat de streek die je bezoekt zo bijzonder maakt. Contact met de lokale bevolking is daarbij essentieel. Er zijn ook nieuwe verblijfsvormen die slow travel in de hand werken, zoals ‘champing’, het overnachten in voormalige kerken en kapellen. Ook bestemmingen zonder licht- en luchtvervuiling raken in trek. Daarvoor hoef je echt niet naar de andere kant van de wereld te reizen. Outdoorketen Bever stelde al een lijst samen van de donkerste plekjes van Nederland en accommodatiewebsite Cool Places deed hetzelfde voor het Verenigd Koninkrijk. Het Portugese Dark Sky Alqueva Reserve is de eerste bestemming op aarde die de naam ‘Starlight Tourism Destination’ mag dragen. Boven het Alquevameer is het zo donker dat je de Melkweg kunt zien. Wil je de sterrenhemel op unieke wijze beleven? Boek dan een overnachting in een dark sky glamping.

Marco van LeeuwenEen micro-avontuur is een minivakantie tussen de bedrijven door, om de dagelijkse sleur te doorbreken.

 

 

 

Van purpose projects tot micro-avonturen

Kort na de uitbraak van de coronacrisis schreef Michael Frenzen, ex-baas van TUI, al dat ‘de heropleving van het toerisme geen doel op zichzelf is, maar dat het een onderdeel is van de geleidelijke overgang naar een vorm van ‘anders leven’’. Een deel van de reizigers zal daarop inspelen door het reis- en vakantiegedrag radicaal om te gooien. In dat geval is er sprake van ‘re-inventen’. Ze doen niet meer wat ze deden omdat ze beseffen dat het anders moet. Deze mensen hebben oog voor de natuur en medemens. Een reis moet voor hun betekenis hebben. Je zou deze behoefte aan zingeving kunnen zien als een reactie op een tijdperk waarin winstmaximalisatie en massatoerisme gewoon waren. Ook met de kleine dingen kun je mensen helpen en impact creëren. Via de website Give A Day Global kun je bijvoorbeeld één dag vrijwilligerswerk doen op je vakantiebestemming en als je deelneemt aan een ‘purpose project’ leer je hoe je betekenisvol kunt reizen. Je hoeft niet ver te reizen om anders te reizen. Een microavontuur kan immers ook dicht bij huis plaatsvinden. Het concept is in het leven geroepen door de Britse avonturier en auteur Alastair Humphreys. Een microavontuur is een soort minivakantie tussen de dagelijkse verplichtingen door, dat lekker simpel en niet duur hoeft te zijn. De nieuwe ervaring staat centraal. Je kijkt zowel op fysiek, mentaal en cultureel vlak verder dan je neus lang is. Dat helpt om de dagelijkse sleur te doorbreken en de coronastress van je af te laten glijden. Een microavontuur bevat dezelfde ingrediënten als een ‘groot’ avontuur: uitdaging, lol, spanning, leerervaring en opwinding.

 

Van treinpochen tot een fair ferryverbinding

In het nieuwe reisgedrag staat kwaliteit boven kwantiteit. We staan stil bij onze vakantiekeuzes en pakken niet zomaar onze koffers. Waar het hebben van vliegschaamte eerst nog leidde tot smygflyga, Zweeds voor ‘stiekem vliegen’, nemen we nu de tijd voor duurzame en lange vakanties met een nadruk op alternatieve vervoermiddelen, zoals internationale treinen. Misschien wordt ‘treinpochen’ wel het nieuwe opscheppen. Consumenten die blijven vliegen moeten er vanuit gaan dat ze van de vliegmaatschappij een CO2-Tikkie krijgen. KLM kondigde al aan te willen experimenteren met de mogelijkheid om een Tikkie te sturen ter compensatie van de CO2-uitstoot van je vlucht. Talloze (start-up)bedrijven hebben zich toegelegd op bewuster reizen. Green Tickets is een routeplanner die het boeken van een internationaal bus- of treinticket net zo simpel maakt als het boeken van een vliegticket. En het is nog duurzaam ook. Fair Ferry zet zeilschepen in als veerboten tussen Nederland en Engeland en andere Europese bestemmingen. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om mee te varen op een vrachtschip. CptnZeppos verhuurt leegstaande kajuiten van rederijen aan maximaal twaalf passagiers per vaart.

 

Van toekomstverdriet tot reishonger

Het oude en vertrouwde reizen was in 2020 nauwelijks mogelijk. Dat leidde tot toekomstverdriet. Maar veel reizigers hebben hun gedrag aangepast, en daardoor is de reishonger terug. Er wordt weer gedroomd over mooie reizen en vakanties. De coronacrisis heeft ons ook bewust gemaakt. Reizigers hebben het gevoel dat ze een stempel kunnen drukken, dat ze iets te bieden hebben dat de wereld zin en waarde geeft. Bruce Poon Tip, oprichter van duurzaam reisbedrijf G Adventures, verwoordde het treffend: ‘Niet alleen gaan we straks weer reizen; we gaan het beter doen.’

Lees meer over het werk van Marco van Leeuwen.