'1089384' door Msaba '1089384' door Msaba

EthiopiëAmhara

Herder in Borena Sayn

Msaba

Zonsondergang in Borena Saynt National Park. Uitkijkpunt bij de 'campsite' over de vallei, met beneden de rivier en enkele boerderijtjes. Een herder liep op het juiste moment voorbij. Een prachtig park waar je op zoek kunt naar de Ethiopische wolf en Menelik's bushbuck (Gelada bavianen zie je zeker). Het park is nog niet berekend op toeristen; volgens de gids komen er jaarlijks nog geen 10, en was ik de eerste Nederlandse. Er zijn geen voorzieningen, de weg naar het park is ronduit slecht (drie keer met de motor onderuit gegaan), maar desondanks absoluut een bezoek waard. In het stadje Mekane Selam kun je een motor (met chauffeur), tent en slaapzak huren. Belangrijk is voldoende eten en drinken mee te nemen. Tijdens een wandeling hebben we wat kool en aardappelen bij een boerderijtje gekocht, dat we ook daar hebben laten klaarmaken.

'1072569' door Msaba '1072569' door Msaba

ArgentiniëSalta

Stofwolk

Msaba

Ruta 33 slingert door een prachtig stukje landschap, eerst omhoog tot zo'n 4.000 meter hoogte. Daarna weer dalend om uit te komen in het Parque Nacional Los Cardones, genoemd naar de metershoge Cardon cactussen.

'553673' door Msaba '553673' door Msaba

TadzjikistanPamirgebergte

Welkom

Msaba

Hobbelend onderweg naar het prachtig op de hoogvlakte gelegen Kara Jylga. Slechts enkele nomaden wonen hier in hun yurts en zijn vooral bezig met hun jaks. Heel bijzonder om twee dagen bij deze gastvrije mensen te mogen verblijven. Kilometers voordat we aankwamen passeerden we de 'buren'. Deze jongeman met zijn typische hoed wilde wel even poseren, onder toeziend oog van moeders.

'552025' door Msaba '552025' door Msaba

Ruaha NP

Msaba

Ruaha National Park, na Selous en de Serengeti, het op twee na grootste nationaal park van Tanzania. Aan de "Great Ruaha River" ligt de Ruaha River Lodge, met een super mooi uitzicht over de rivier en het park. Vanwege de nijlpaarden die er 's avonds op de oevers verschenen, was het niet toegestaan alleen over het terrein te lopen. Deze beste man begeleidde ons dan naar onze slaapplek, waar je de dieren de hele nacht om je heen hoorde grazen en knorren.

'551012' door Msaba '551012' door Msaba

Tadzjikistan

Mongol Rally 2016

Msaba

Schitterende route van Murghab naar Karakul. Slechts een enkele auto kom je tegen, zoals deze op een pas op 4655 meter hoogte. Het bleken Ierse deelnemers aan de Mongol Rally 2016 te zijn.

'537648' door Msaba '537648' door Msaba

TadzjikistanPamirgebergte

Op de uitkijk

Msaba

Tientallen marmotten zie je in het Pamir hooggebergte. Bij het dichterbij komen, gingen ze rechtop staan, gaven een waarschuwingssignaal en verdwenen meestal snel in hun hol. Deze bleven nog net lang genoeg staan om ze tegen een mooi decor vast te leggen!

'532065' door Msaba '532065' door Msaba

EthiopiëDanakil

Afar vrouw

Msaba

De avond ervoor pas laat in de omgeving van Dodom in de Danakil aangekomen en ons tentje opgezet. 's Ochtends bleken we vlakbij het huisje (ovaalvormige hut) van deze vriendelijke dame en haar gezin te staan. Haar gezicht met de decoratieve Afar littekens. We werden uitgenodigd, kropen door de lage ingang naar binnen en kregen koffie aangeboden (er was maar één kopje, dus iedereen om de beurt). Bijzonder te zien hoe deze mensen leven onder zulke zware omstandigheden.

'528399' door Msaba '528399' door Msaba

Giraffen

Msaba

Een kruising van giraffennekken tegen de achtergrond van het mooie Ruaha National Park. Eén van hen stak net z'n tong nog even naar ons uit.

'525469' door Msaba '525469' door Msaba

EthiopiëSimien NP

Gelada baviaan

Msaba

Deze gelada baviaan bleef er even goed voor zitten. De gelada's met hun kenmerkende lichtroze onbehaarde plek in de vorm van een hart (ch’elada betekent ‘bloedend hart’) komen alleen voor in Ethiopië. Zoals hier in het Simiengebergte, waar je vrij makkelijk tussen de meestal gras plukkende apen kunt blijven zitten kijken.

'521687' door Msaba '521687' door Msaba

Nieuwsgierig

Msaba

Tijdens een wandeltocht langs één van de Ndali-Kasenda kratermeren (iets ten noorden van het bekende Kibale National Park) liepen we langs een paar huisjes met spelende kinderen ervoor. Dit nieuwsgierige snotneusje besloot ons een stuk te volgen.

'516486' door Msaba '516486' door Msaba

Ijspaddestoel

Msaba

Eén van de vele mooie gevormde ijsbrokken die in het gletsjermeer Jökulsárlón ronddrijven en die je tijdens een boottochtje tussen de ijsschotsen van dichtbij kunt bewonderen.

'512599' door Msaba '512599' door Msaba

Voldane leeuw

Msaba

Hij kon geen pap meer zeggen. Samen met moeder en z'n 4 broers/zussen hadden ze net een zebra achter de kiezen. Alleen een stukje poot en schedel was nog over. Een geluk voor ons dat ze zo sloom en vol waren en we ze daardoor goed konden bekijken. Ruaha is een schitterende park met als bijkomend voordeel dat het er relatief rustig is. Geen massa's jeeps om deze groep leeuwen dus, slechts 1!

'512486' door Msaba '512486' door Msaba

In bloei

Msaba

Een bloeiend stukje IJsland op de route vanuit het havenplaatsje Húsavik op weg naar Hverir/Námafjall in het noorden. Deze blauwe velden kwamen we regelmatig op het eiland tegen.

'510200' door Msaba '510200' door Msaba

Bruidje

Msaba

Op een stoffige markt troffen we dit jonge Hamar meisje. Haar kaal geschoren hoofd met de rode aardekleur; het teken dat ze gaat trouwen. Of ze er ook gelukkig mee is …

'505465' door Msaba '505465' door Msaba

IJslandOostland

Papegaaiduiker

Msaba

Zittend op een rots om van het uitzicht te geniete, floepte deze papegaaiduiker ineens voor ons op. Het was broedtijd en de vele papegeaaiduikers waren erg druk met visjes brengen naar hun jongen in de holletjes in de grond.

'504105' door Msaba '504105' door Msaba

TanzaniaOverige gebieden

Veilig bij mama

Msaba

Hongerige moederleeuw met één van haar drie welpjes in Ruaha Nationaal Park. Ze gromde als de welpjes wilden drinken, deze zocht wat troost, leek het.

'500215' door Msaba '500215' door Msaba

EthiopiëOromiya

Namiddagzon

Msaba

Uitzicht vanuit het plaatselijke hotelletje in Woliso, net voor zonsondergang. Met eigen auto is Woliso een prima uitvalsbasis voor een bezoek aan het Wenchi kratermeer. Zonder auto moet je iets meer geduld hebben. Eerst meer dan 2 uur wachten op een 'bus', die vervolgens halverwege stopt. Daarna nog 2 uur hobbelen en stof happen op een open Isuzu truck. Terug gelukkig een lift in een personenauto kunnen krijgen. Maar natuurlijk was het dit alles meer dan waard!

'492840' door Msaba '492840' door Msaba

Indrukwekkend

Msaba

's Morgens vroeg reden we naar Murchinson Falls NP. Niet eens zo ver van onze slaapplek en nog enkele kilometers voor de officiële parkgrens, stond deze indrukwekkende knaap langs de weg. Good morning!

'487108' door Msaba '487108' door Msaba

Surma vriendschap

Msaba

Op de 'rustdag' na onze 4-daagse trekking door zuidwest Omo met als eindpunt Kibish. Iets achter onze tent stonden een paar hutjes, waar we een kijkje namen. Een paar Surma meisjes decoreerden zichzelf door met scheermesjes stipjes uit hun huid te snijden, dat later als litteken een patroon vormt. Deze jongens vermaakten zich met poseren. Moeder met een enorme schotel in haar lip keek lachend toe...

'483321' door Msaba '483321' door Msaba

Gletsjer in the...spo

Msaba

Weer een grijze dag op IJsland. Onderweg brak de zon eventjes wel heel lokaal door: bovenop op deze uitloper van de enorme Vatnajökull gletsjer.

'482963' door Msaba '482963' door Msaba

Happy Valentine!

Msaba

In Murchison Falls National Park, noord-west Uganda, waar giraffen spotten gegarandeerd is! Dit stelletje had alleen oog voor elkaar en vormde zo een hartje.

'455483' door Msaba '455483' door Msaba

IJslandZuidland

Plymouth

Msaba

Niet direct het eerste waaraan je bij IJsland denkt. We stopten in Hvergerdi voor een bezoek aan het Geothermal Park en troffen op de parkeerplaats deze prachtig gerestaureerde Plymouth. Ik herinner me op de bumper aan de achterkant een sticker met de tekst 'The older I get the faster I went' en het oranje leren interieur, inclusief oranje kinderzitje op de achterbank.

'452707' door Msaba '452707' door Msaba

Surma

Msaba

Deze goedlachse Surma troffen we op dag 2 van onze trekking door zuidwest Omo; van Maji naar Kibish. We kampeerden deze avond in Kormu, na de hele dag in de regen gelopen te hebben. Hij zat iets voor onze tent bij een houtvuur (de rook zie je op de achtergrond), slechts gekleed in deze deken. Hij was zo blij, omdat we hem net daarvoor paracetamol gegeven hadden, tegen de pijn van zijn wond op zijn been. Niet alleen het hout was nat overigens, ook onze slaapzak was doorweekt. Tijdens de trekking werden we begeleid door gids, guard en ezel met onze bagage, en 's avonds kwamen we er pas achter dat het afdekplastic onder onze rugzakken lag. Ondanks de klamme bedoening een bijzonder goede herinnering aan deze reis mede dankzij dit vriendelijke volk.

'450534' door Msaba '450534' door Msaba

NederlandOverijssel

Herfst

Msaba

Het is midden oktober, twintig plus graden, maar de herfst doet toch echt zijn intrede in de tuin. Volgens mij is dit de vliegenzwam.