'1134217' door Ejbaaijens '1134217' door Ejbaaijens

NederlandLimburg

Dwalen door Limburgs.

Ejbaaijens

Hoe leuk is het om in Zuid Limburg van de provinciale wegen af te gaan naar de smalle weggetjes door het glooiende landschap. We zijn soms even in België en dan weer in Nederland. We stoppen af en toe en genieten van het landschap.

'1134135' door Ejbaaijens '1134135' door Ejbaaijens

GhanaCape Coast

Cape Coast, Ghana

Ejbaaijens

Een rondleiding door het slavenfort in Cape Coast maakt je stil. De geschiedenis is huiveringwekkend, schaamtevol. Buiten het fort is het niet stil. Er wordt gevoetbald, aan vissersschepen getimmerd, vis verkocht. We lopen door het slaperige stadje. Kleurrijke shops en geurrijke visstalletjes. De harde muziek uit een huisje stemt weer wat vrolijker. De gids in het fort eindigde de tour met de zin: het verleden kunnen we niet meer veranderen, maar de toekomst wel! Wijze woorden. Ik wens iedereen alvast een heel mooi en gezond 2022! Een jaar waar we de wijze woorden van de gids in het dagelijkse leven waarmaken. Bewust zijn van vooroordelen en discriminatie en open staan voor de ander.

'1133704' door Ejbaaijens '1133704' door Ejbaaijens

OmanMuscat

Zingen in Muscat

Ejbaaijens

We wandelen in de warmte van het midden van de dag via de Corniche van Muscat, Van de visafslag naar het paleis van de Sultan. Een wandeling van ongeveer 1 uur waar we rustig de tijd voor nemen (2 uur). Door het rustige tempo genieten we van de kleine dingen. Aan het eind van de middag lopen we weer terug. Bij de toegangspoort naar de oude stad zien we een man in een bloemperk staan. Ook iemand met een camera. Ik loop er naar toe en ga naast de cameraman staan. De zanger staat in prachtige kleding en een zilveren dolk om zijn middel. Dan start hij vol overgave te zingen. Natuurlijk ook even een foto gemaakt.

'1133680' door Ejbaaijens '1133680' door Ejbaaijens

TsjechiëPraag

Praag, een stille sta

Ejbaaijens

We hadden nooit trek in Praag. Druk, druk, druk, overal toeristen. Van de zomer toch gegaan. Bewust eerst de rust van de bergen opgezocht en daarna een paar dagen de drukte van Praag. Praag tijdens Corona: je struikelt over toeristische winkels, maar de straten zijn rustig. We lopen kilometers en nemen de tijd voor het zien van details. Van synagogen tot de statige burcht. Gevels met rijke Jugendstil versieringen tot wat strakkere Oost Europese art deco gebouwen.. Fijn wandelen door kleurrijke straatjes zoals op de foto. Het is wel rustig, bijna wat saai .....

'1132487' door Ejbaaijens '1132487' door Ejbaaijens

TanzaniaZanzibar eiland

Snel naar huis

Ejbaaijens

Het is eb op het strand in het oosten van Zanzibar bij het dorpje Paje. Je kunt ver lopen richting het rif. Twee kinderen zijn na schooltijd op het strand en zijn net zichtbaar. Achter hen komen de donkere wolken opzetten. Tijd om naar huis te gaan!

'1126291' door Ejbaaijens '1126291' door Ejbaaijens

Op straat in Karongi,

Ejbaaijens

We verblijven een tijdje in Karongi (voorheen Kibuye) aan Lake Kivu, een meer tussen Rwanda en Congo. We lopen dagelijks een rondje door het stadje en genieten van de sfeer, de dagelijkse gang van zaken en de prachtig heuvelachtige omgeving. Vanuit dit stadje rijden we met onze huurauto ook mooie routes door de heuvels en langs de grote inhammen van het meer. In Karongi, vroegen deze kinderen even onze aandacht.

'1126078' door Ejbaaijens '1126078' door Ejbaaijens

OmanNizwah

Onderhandelen in...Ni

Ejbaaijens

Nizwah was vroeger het centrum van religie, kunst, onderwijs en handel in Oman. Wij waren op de vrijdag veemarkt. Heerlijk om daar rond te lopen of rustig vanaf een muurtje de drukte gade te slaan. Onderhandeld wordt er soms met veel misbaar, maar de mannen op de foto keuvelen rustig over de prijs van één van de geiten.

'1124945' door Ejbaaijens '1124945' door Ejbaaijens

GhanaCape Coast

Brandhout uit het...p

Ejbaaijens

We wandelen van Apenyi naar Komenda. Het palmenbos grenst aan het strand. Al een half uur zien we geen mens of huis, totdat we een vrouw sprokkelhout zien verzamelen. We komen dichter en dichter bij Komenda. In het vissersstadje is het een stuk drukker. Veel lachende gezichten, maar helaas komen we ook een dronken vrouw tegen die niet zo vriendelijk is. We lopen snel verder en komen bij een oud vervallen slavenfort. Na nog wat stoffige, maar gezellige straatjes lopen we langs kleurrijke vissersboten. Langzaam wordt het weer stiller, tot we alleen het ruisen van de palmen en het geluid van de zee horen. Heerlijk!

'1124414' door Ejbaaijens '1124414' door Ejbaaijens

Sao Tome en PrincipeSao Tome stad

Sao Tomé, wandelend..

Ejbaaijens

Eén van onze mooie reisherinneringen is de reis naar het bijzondere eiland Sao Tomé. Niet gemakkelijk om daar te komen, maar met wat zoeken vonden we een combinatie van vluchten. Meer dan waard. Het is een eiland waar we vast nog een keer naar toe gaan. Het eiland is deels bergachtig en heel groen. Ouder vervallen koffieplantages liggen tegen de heuvels en soms ook in de mist. Rond het eiland vele baaien en vissersdorpjes. Stranden soms donkerbruin, dan weer goudgeel of bijna wit. De hoofdstad heeft dezelfde naam als het eiland. Op sommige plekken is het lekker druk, maar grotendeel is dit stadje wat slaperig met een wat lome tropische sfeer. Heerlijk om dit een paar uur slenterend te verkennen. Op de foto een zicht op de overkant van de baai. Je kunt langs de wat vervallen kade al ene lange wandeling maken. Je komt dan langs een oud fort, een kleine containerhaven, koloniale huizen en in het water oude verroeste scheepswrakken. Even verder liggen wat kleurrijke vissersbootjes onder palmbomen. Loop je daar de stad in dan kom je in de drukte van de markt en een veel te groot aantal gele taxi's. Leuk die afwisseling. We lopen verder en drinken wat koffie in een cafeetje dat heel Portugees aandoet. Weer een andere sfeer. We verblijven niet in de hoofdstad, maar rijden naar een klein dorpje Sao Joao dos Angolares. Op een oude koffieplantage zijn we de enigen die overnachten. Zelfs de 2 personeelsleden gaan lekker naar huis. 's Nachts is het doodstil, maar af en toe piept en kraakt het oude gebouw. Loopt er nou toch iemand rond .....

'1124094' door Ejbaaijens '1124094' door Ejbaaijens

Staren naar de horizo

Ejbaaijens

Met deze foto wil ik iedereen een heel gezond en gelukkig 2021 wensen! Ik hoop dat we in een goede gezondheid weer kunnen dromen van mooie bestemmingen. En misschien weer op pad gaan? De foto maakte ik in Rwanda aan het Kivu meer, niet ver van Karongi, Gitesi. Het was een heel fijne plek. Vanuit een stille rust hoorden we de vissers in de verte. Het was bijzonder want ze waren aan het zingen en de eerste klanken kwamen zacht vanuit de verte over het water aan. We reden in Rwanda zelf met een huurauto. Dat was onze eerste ervaring met het zelf rijden in een Afrikaans land. Het is ons zeer goed bevallen en hebben het jaar erna in Oeganda weer gedaan. Het geeft een gevoel van vrijheid en geeft de mogelijkheid om je plannen ter plekke aan te passen. In Rwanda vond ik het rijden niet lastig. De hoofdwegen zijn goed geasfalteerd en de maximum snelheid is buiten de dorpen vaak 60 km/h. In Kigali hadden we door omstandigheden allerlei omleidingen door diverse wijken. Even spannend die drukte, maar ook heel interessant.

'1121440' door Ejbaaijens '1121440' door Ejbaaijens

Tsjechië

Rokytnice

Ejbaaijens

Deze zomer werd anders dan verwacht. We zouden naar Uganda gaan. De vlucht werd gecanceld. Een grote teleurstelling. Ook teleurstellend dat ik al zoveel uren besteed heb aan het terugkrijgen van het geld van de vliegtickets. KLM werkt wel mee, maar de organisatie Supersavers (via wie wij geboekt hadden) niet. Ik blijf hopen. In plaats van Uganda zijn we met de auto naar Tsjechië gegaan. De eerste dagen verbleven we in Rokytnice ten oosten van de stad Liberec. Een prachtig gebied waar in de winter geskied wordt. We maken diverse uitstapjes, waaronder een dagje over de grens naar Polen. Rokytnice zelf was vrij stil, maar wel een schitterende bergachtige omgeving. We hebben een aantal keren gewandeld en niet ver van Rokytnice maakte ik deze foto. Ondanks het mooie landschap zijn we eerder terug gegaan naar Nederland. Er werd regelmatig naar ons gekeken, over ons gepraat en wat gelachen. Het gaf geen prettig gevoel. We hadden sterk het idee dat dit kwam vanwege de huiskleur van mijn echtgenoot. Teleurstellend. We reizen terug naar Nederland en overnachten in Braunsweig. We liepen door de stad, gingen lekker uit eten en voelden ons opgelucht. Nu ik terug kijk naar de foto's, komen ook de positieve gevoelens weer naar boven. De omgeving van Rokytnice en ook Zuid Polen is prachtig!

'1121207' door Ejbaaijens '1121207' door Ejbaaijens

GeorgiëKutaisi

Chiatura - oude...kab

Ejbaaijens

Niet ver van de stad Kutaisi ligt het industriestadje Chiatura tussen schitterende bergen. Prachtig die bergen, maar wel onhandig als je in de mijnen werkt. Steile hellingen op en af. Het koste veel tijd om naar het werk te gaan of je te verplaatsen tussen de mijnen. De oplossing: er zijn rond 1950 maar liefst 17 kabelbanen aangelegd. Inmiddels zien de kabelbanen er behoorlijk verroest uit. Toch werken er nog een aantal. Wij hadden helaas pech, want de langste (zie foto) was de dag dat wij er waren defect. Hoe eng het ook is, zeker gezien de verroeste staat, dit wilde ik graag eens doen. Zodra het weer kan (Corona) dan gaan we zeker weer een keer naar Georgië. Wie weet doet deze kabelbaan het wel weer.....

'1116359' door Ejbaaijens '1116359' door Ejbaaijens

Roadtrip Rwanda

Ejbaaijens

Het is alweer twee jaar geleden dat we in Rwanda waren. Een eerste keer in een Afrikaans land zelf met de auto rijden. Een heel positieve ervaring! Vanuit het plaatsje Kibye aan het meer Kivu reden we naar het zuiden. Het eerste deel een goed geasfalteerde weg en daarna een zandweg omhoog. We zetten de auto aan de kant van de weg en gaan een stuk lopen. Eerst lopen we een klein lintvormig dorp binnen. Er heerst een slaperige sfeer, maar bij de kleine shopjes staan hier en daar wat mensen. Bij een klein karig hotel drinken we een koel colaatje zittend op een rood kroegstoeltje in het gras. 's avonds is het hier vast gezellig druk, want in het gras liggen veel bierdopjes. We hebben een fantastisch uitzicht op een diep dal met een uitloper van Lake Kivu. We horen muziek. Een Ugandees nummer van Eddy Kenzo. We kenden het al en vonden het een aanstekelijk nummer. We lopen weer terug door het dorp en komen bij een moderne kerk. Naast de kerk genieten we weer van een uitzicht in een andere richting. Een typisch heuvelrijk landschap voor Rwanda. We denken nog steeds met een warm gevoel terug aan Rwanda.

'1111993' door Ejbaaijens '1111993' door Ejbaaijens

Uganda

Vissen in de Nijl

Ejbaaijens

Aan het eind van de middag wandelen we een stukje langs de westkant van de Nijl. Dit is de plek waar in 1860 de ontdekkingsreiziger Speke "ontdekte" dat dit de bron van de Nijl is. De plek waar het Victoriameer de Nijl in stroomt. De plek is schitterend, maar aan de overkant komen de gehele dag door schoolklassen om op afstand het begin van de Nijl te zien. Sommige klassen gaan in een boot de Nijl op. Dan overstemmen de motoren van de bootjes de vogelgeluiden van de natuur. Als toerist kun je beter geen bootje nemen aan de overkant. Dan betaal je hoge bedragen, ik hoorde zelfs wel 100 dollar voor een uur. Mocht je die kant op gaan, dan is het beter een bootje te huren via het hotel Living Waters.

'1111861' door Ejbaaijens '1111861' door Ejbaaijens

Tanzania

Vissersmeisje uit Paj

Ejbaaijens

Het dorpje Paje ligt in het oosten van Zanzibar aan een parelwit strand en fel groenblauwe zee. Het vissersdorpje bestaat uit kleine witte huisjes onder hoge wuivende palmen. Centraal ligt het voetbalveld van wit zand. We lopen daar aan het eind van de middag. Er is een partijtje voetbal gaande en aan de rand spelen de kleinere kinderen. Enkele meisjes komen naar ons toe en willen graag op de foto en zich daarna natuurlijk op het schermpje bekijken.

'1111721' door Ejbaaijens '1111721' door Ejbaaijens

Batumi-beach

Ejbaaijens

Georgië vinden we een prachtig land. Afgelopen herfst zijn we een dag naar de kust gegaan naar de stad Batumi. Wat een verschil met het groene bergachtige deel van Georgië. Leuk om dit ook gezien te hebben. Tegen de avond lopen we langs de Zwarte zee. Mooi kalm water en een prachtig ondergaande zon! Ik denk dat het door de tijd van het jaar was dat het er rustig was. Ook inde stad was het rustig. Wij zijn nog via een lange kabelbaan naar één van de omliggende heuvels gegaan. Een aanrader, want een prachtig uitzicht over de stad.

'1111667' door Ejbaaijens '1111667' door Ejbaaijens

Água Izé, Boca do...I

Ejbaaijens

Things to do op Sao Tomé? Het belangrijkste van het reizen is er te zijn, het dagelijks leven ervaren en ook genieten van de kleine dingen. Toch kijk je van te voren naar de things to do. Een van de weinig genoemde dingen was een bezoek aan Boca do Inferno, een stukje kust waar het soms kan spoken en waar het water meters hoog kan opspatten tegen de zwarte lavarotsen. Het was bewolkt en wat druilerig, maar op de foto lichte het even op. Eén van de plekken waar iedere toerist naar toe moet, maar we zien er niemand. Nee toch wel …. , een oud mannetje komt naar ons toe lopen. Kapotte kleding, weinig tanden in de mond. Hij stamelt met een vrolijk gezicht, allerlei klanken. We verstaan hem niet, maar wat een vrolijke ontmoeting! Juist deze ontmoeting maakte het een highlight van de reis. Things to do ..... Eigenlijk is er maar één ding te doen: ga naar Sao Tomé en ontdek, ontmoet en ervaar! (foto is scherper na opening)

'1111617' door Ejbaaijens '1111617' door Ejbaaijens

Cacaocoast of Sao...T

Ejbaaijens

Vroeger kwamen hier de schepen om de cacao oogst op te halen. In de loop der tijd is het gebouwtje vervallen geraakt, maar nu via een project weer hersteld om toeristen over het gebied te vertellen. Niet dat er veel toeristen komen en niet dat het open is, maar toch. Het gebied heet Sao Joao dos Angolares en staat bekend om een plantage waar vroeger koffie en cacao verbouwd werd. Het dorpje ligt aan een met palmen omringde baai met een donkerbruin strand. Ook enkele bijna zwarte rotsen, welke tekenen zijn een oude lavastroom. Het eiland Sao Tomé ligt zo'n 150 km ten westen van Gabon en is niet zo gemakkelijk te bereiken. Je kunt vliegen via Libreville of via Lissabon. Met de overstap een heel lange reis. Maar meer dan de moeite waard. Het is namelijk echt een eiland weg van de massa. We verbleven er in het gerestaureerde oude plantagegebouw (Roca Sao Joao dos Angolares). 's Avond waren we als enige in het krakende oude gebouw. Een beetje spooky was het wel. Een omgeving waar je eindeloos kan wandelen. Wat was het mooi! PS. Cocaocoast vond ik gewoon een mooi woord ;-)

'1111564' door Ejbaaijens '1111564' door Ejbaaijens

Tanzania

De Schreeuw

Ejbaaijens

De Schreeuw, een wereldberoemd schilderij van Munch. Daar moest ik even aan denken toen ik deze foto uit 2015 weer zag. We verbleven in Paje in het oosten van Zanzibar, waar we het einde van de Ramadan mee maakten. Tegen de avond kwamen dorpsbewoners met tafeltjes en allerlei etenswaren en spulletjes naar het centrale zanderige veld in het dorp. Kinderen krijgen van de ouderen enkele muntjes om iets te kopen en zijn door het dolle heen. Een van de oudere jongens zit achter een tafeltje en schreeuwt de longen uit zijn lijf, in de hoop dat de kinderen naar hem kwamen. Dat lukte aardig, want binnen de kortste tijd was het druk om zijn tafel.

'1111489' door Ejbaaijens '1111489' door Ejbaaijens

Verborgen strandjes

Ejbaaijens

Een eiland weg van de massa? Dat is Sao Tomé! Een klein eiland zo'n 150 kilometer voor de kust van Gabon. Je moet er moeite doen om een toerist te spotten. Je hebt meer succes bij het vinden van mooie verlaten strandjes. Het leuke is dat elk strand weer anders is. Witte, goudgele en donkerbruine stranden. Hier en daar kleine vissersdorpjes waar een relaxte lome sfeer hangt. We stappen uit en gaan een stuk wandelen. De beste manier om de sfeer te proeven. We rijden door naar het uiterste zuiden van Sao Tomé, de plek waar je naar het eiland Rolas kan oversteken. Gedurende een aantal maanden per jaar kun je van hieruit walvissen gaan spotten. De asfaltweg stopt hier. We gaan verder over een hobbelweg met scherp uitstekkende stenen. Langzaam rijden met de kans om met je hoofd het dak van de auto te raken. We komen bij zwarte lava rotsen met even verder een goudgeel strand. Een strand zonder voetstappen, maar waar schildpadden hun eieren komen leggen.

'1110673' door Ejbaaijens '1110673' door Ejbaaijens

Uganda

Selfdrive in Uganda

Ejbaaijens

Afgelopen zomer hebben we zelf met de auto gereden in het oostelijk deel van Uganda. Het was even wennen aan de linkerkant van de weg en in drukkere steden. In Kampala heb ik wel een chauffeur geregeld, want dat was wel heel heftig. Op een rotonde volgepakt met auto's met aan beide kanten enkele centimeters speelruimte. Dat was me net iets te gortig. Buiten de stad is het geweldig om te rijden. Heerlijk je eigen tempo aanhouden, regelmatig even uitstappen voor een wandelingetje of een colaatje aan de kant van de weg, of een banaan in een klein houten winkeltje. Een mooie gelegenheid om ook even een praatje te hebben. De landschappen waren heel groen en heuvelachtig, met hier en daar wat huisjes. In de twee weken reizen we geen grote afstanden, maar proberen we een gebied wat beter te leren kennen. Komende zomer gaan we nog een keer naar Uganda. Nu het Zuidwestelijke deel. Ik heb er weer erg veel zin in om in mijn Toyota RAV 4 de omgeving te verkennen.

'1110438' door Ejbaaijens '1110438' door Ejbaaijens

Kasbegi, Georgië

Ejbaaijens

Vanuit Tbilisi rijden we een prachtige route richting de Russische grens. Het is najaar 2017. Het zonnetje schijnt, maar het is koud. De Georgian military highway leidt ons via een groot stuwmeer, langs stille dorpjes en mooie landschappen. We staan een tijd in een heel lange rij vrachtwagens, allemaal op weg naar Rusland. De weg lijkt in de bergen niet begaanbaar vanwege de sneeuw. Omdat er ook geen tegenliggers zijn, rijden we langs de gigantische rij naar voren. Een maal vooraan komt alles in beweging. De bergpas was besneeuwd en erg glad, maar het najaarszonnetje heeft veel sneeuw doen smelten. We komen uiteindelijk in Kasbegi aan, een stadje aan de voet van de berg Mount Kasbeg. We zien op iets meer dan 2000 m hoogte een kerkje op een heuvel liggen. We gaan met lokale 4wheel-drive autootjes naar boven. De weg is zeer slecht en we worden behoorlijk door elkaar geschud. Maar het was het waard. Eenmaal boven fantastische uitzichten. Tegenwoordig is er een asfaltweg aangelegd en is de route naar boven prima te rijden. De oude weg, hoe lastig ook, had meer karakter naar mijn mening. Als je in Georgië bent, dan is dit een prachtige route. Wel loopt deze route langs Zuid Osetië, wat door Rusland ingenomen is. Vanaf de weg kun je in de verte grote vluchtelingenkampen zien. Oorspronkelijke bewoners zijn gevlucht voor de Russische bezetter. Russen gaan in het bezette gebied wonen. De bezetter laat in de toekomst, net als in de Krim, vast de nieuwe burgers via verkiezingen stemmen voor officiële aansluiting bij Rusland. Met grote meerderheid kiezen ze voor Rusland zegt men dan. En de hele wereld geloofd het. De gevluchte bevolking in de gigantisch grote vluchtelingenkampen wordt vergeten. Strategisch en economisch zijn ze het niet waard om hen te helpen.

'1109962' door Ejbaaijens '1109962' door Ejbaaijens

De trein raast voorbi

Ejbaaijens

Het gebied rondom het centraal station van Tbilisi is één grote markt. Wat wij het interessantste deel vonden was een kofferbakmarkt langs het spoor. Als je voor het station staat met het gezicht naar het station, dan ga je de trap links omhoog. Daar vind je een overdekte markt met groente, fruit, noten, kazen en allerlei andere natuurproducten. Loop door dit overdekte deel en je komt bij het onoverdekte deel wat vroeger een perron was. Rechts beneden staan naast het spoor auto's en busjes. Mensen komen van heinde en verre om hier hun verse producten van uit hun kofferbak te verkopen. Een plek met een heerlijke sfeer! Hier en daar kopen we wat producten (o.a. twee appels en een zakje gepelde walnoten) en raken zo aan de praat. Er wordt wel eens gezegd dat mensen in Georgië wat nors kunnen zijn. Dat is niet onze ervaring. Als je contact maakt, dan zijn ze open en vrolijk. Terwijl we op het randje van het perron zitten komt een trein langs het marktje razen. Treinen hoor je tijdig aankomen vanwege het zwaar grommend geluid van de dieselmotoren. Mooi!

'1109896' door Ejbaaijens '1109896' door Ejbaaijens

NepalBouddhanath Temple

Vluchtelingen rondom.

Ejbaaijens

In het noordwesten van Kathmandu ongeveer 11 kilometer van het centrum ligt een interessante wijk rondom één van de grootste stupa's van Nepal. De stupa is gigantisch en de sfeer in het gebied vonden wij heel prettig. In de omliggende wijk wonen veel vluchtelingen uit Tibet. Je kunt vrijelijk wandelen en op diverse plekken vind je kloosters met felgekleurde versieringen. We kwamen de dame op de foto tegen en ze vond een foto geen probleem.

EDITIE 109 | 50x de mooiste dorpen van Europa

25-05-2022 Columbus Travel editie 109 is nu verkrijgbaar! De veelzijdigheid van Europa komt vrijwel nergens zo goed tot uitdrukking als in haar dorpen. Reis door het platteland van Frankrijk, Italië of Spanje, en je komt er al snel achter dat elk dorp zijn eigen culinaire specialiteiten, beschermheilige en volksheld heeft. Dat maakt reizen door Europa zo eindeloos verrijkend. Inspiratie nodig? Wij stelden samen met onze lezers een lijst samen met de vijftig mooiste dorpen van ons continent. Bekijk de editie hier >

WEEK 25 | COMMUNITY-TOPPERS

Indiase kijkdoos. Foto: MarcoPhotoWorld
1. Topfoto & -tip: Indiase kijkdoos door MarcoPhotoWorld
2. Review: Archill Island, Ierland door Travelbag
3. Communitylid van de week: Ameerakker
4. Nieuwkomer: Marja de Waal

Doe mee aan onze wedstrijden

WEDSTRIJD: WIN EEN WEEKENDJE WEG MET HET COLUMBUSJE!

Ontdek een weekend lang Nederland met ons Columbusje, een huurcamper van Goboony. We regelen ook een mooie camperplaats voor jou en je gezin of vrienden. Plus: je krijgt de waterdichte rugzak Atrack (25 liter) van ORTLIEB thuisgestuurd!  Lees hier meer over de wedstrijd en doe mee >

GA OP REIS NAAR ZWITSERLAND VOOR EEN FOTOREPORTAGE IN COLUMBUS TRAVEL
Vertel ons via het formulier hieronder waarom het voor jou #tijdvoorzwitserland is. Ben je al eens in Zwitserland geweest, dan kun je via het formulier gelijk een van je reisfoto's uploaden. Doe nu mee >

Onze Community-experts

Ben je een reis aan het plannen en heb je inspiratie of handige tips & tricks nodig? Vraag het aan onze Community-experts!