'1137114' door BjornSnelders '1137114' door BjornSnelders

Nusfjord - Een UNESCO

BjornSnelders

We trokken in september 'op de bonnefooi' door de Lofoten. Toen de avond begon te vallen boekten we nog snel iets in de buurt. Dat bleek een rorbuer in het UNESCO vissersdorpje Nusfjord te zijn. In 1975 aangewezen als proefproject om de traditionele Noorse architectuur te behouden. Het dorpje zelf wordt momenteel niet meer permanent bewoond en is deels een openlucht museum. Veel van de oude gebouwen (zoals de visoliefabriek, de oude rokerij, de smid, de boothuizen) zijn authentiek gerenoveerd en geven een kijkje in de geschiedenis. Hier overnachten is een aanrader: ook onze rorbuer was prachtig gerenoveerd en keek uit op het fjord en de haven.

'1136535' door BjornSnelders '1136535' door BjornSnelders

ItaliëSicilië

Isola di Volcano

BjornSnelders

Vorige week nog waren we op reis door Sicilië. Zelf ben ik nog op reis geweest, maar de trips die we als gezin hadden gepland werden de afgelopen 2 jaar telkens geannuleerd. Na 5 geannuleerde reizen lukte het dit keer gelukkig wel. Een van de uitstappen die we maakten was naar het eiland 'Vulcano', één van de 7 Eolische eilanden. We waren daar met 3 andere toeristen. Heel anders dan in de zomer, kan ik me zo voorstellen. Het toeristische deel van het eiland was dan ook uitgestorven, maar het eiland liet zich zo in alle rust verkennen. We probeerden nog om de vulkaan te beklimmen, maar door verhoogde activiteit was dit niet mogelijk. Gelukkig was er genoeg vulkanische activiteit te ontdekken op het eiland. De kinderen vonden het fantastisch om met blote voeten de warme bubbels op te zoeken in het water. En de zonsondergang meemaken vanaf het zwarte strand, helemaal voor ons zelf, was een beleving die we veel te lang hebben moeten missen. Samen op ontdekking, we hebben er van genoten. Het was mijn plan om maar 2 dagen te fotograferen en de rest voor het gezin te houden. Maar... soms moet je wel. Toen het licht zo mooi werd, en de kinderen toch zwarte zandkastelen aan het maken waren, moest ik toch nog héél even dit panorama-beeld (21 foto's) schieten. ;-)

'1135523' door BjornSnelders '1135523' door BjornSnelders

Een brug te ver

BjornSnelders

Als je van Reine richting Å rijd kom je over deze brug. Het leek ons machtig om dit vast te leggen met de drone. Het werd uiteindelijk de spannendste vlucht die ik tot nu toe maakte. Omdat het landschap zo groots is moest de drone een heel stuk verder de zee op om alles in beeld te krijgen. De wind die ineens kwam opzetten was niet min. Elke seconde weer een nieuw alarm dat af ging. Snel maakte ik deze shot en met elke meter terug een 'warning' op mijn scherm vloog ik terug. Een 2e keer durfde ik niet aan. Dus het was wachten tot nu (4 maanden later) of het beeld gelukt was. Nog nooit zoveel gezweet tijdens een drone-vlucht, maar blij dat ik het heb kunnen vastleggen. Om de grootsheid te kunnen inschatten: in het midden van de brug rijd een grote camper.

'1135519' door BjornSnelders '1135519' door BjornSnelders

Lofoten - Schoonheid.

BjornSnelders

We reden terug naar onze cabin toen ik in een flits deze prachtige weerspiegeling naast de weg zag. Het is werkelijk overal mooi. "Stoppen!", riep ik uit het niets. "We moeten NU omkeren!". Een simpel klein meertje, gewoon naast de weg net voor de tunnel naar Hamnøy. We reden er in een seconde langs af. Gemakkelijk te missen. Maar wat een prachtige omgeving in deze omstandigheden. De volgende dag reden we er weer langs, maar hadden moeite om de plek te vinden. Toen we onze statieven aan het opzetten waren, voegden zich enkele andere mensen bij ons. De ene na de andere auto stopte om te kijken wat er te zien was. Het werd uiteindelijk druk langs de kant van de weg! Mooi om de schoonheid met onbekenden te delen. Mooie afsluiting van een mooie dag!

'1134069' door BjornSnelders '1134069' door BjornSnelders

Hamnøy in de vroege..

BjornSnelders

Om 6 uur staan we buiten en gaan we richting Hamnøy voor een sunrise mission. We slapen op het eilandje Sakrisøy, dus hoeven gelukkig niet ver om deze iconische shot te maken. Het is bewolkt aan zonsopkomst zijde, maar aan de onderkant van die bewolking ziet de zon kans om heel even haar licht te schijnen op de piek achter de rode vissershutjes. We maken wat shots en zien dan achter ons een prachtige gloed op de pieken bij Sakrisøy. Snel pakken we onze gear bij elkaar en klimmen een heuvel op. Helaas neemt de bewolking het weer over. De zonsopkomst duurde dus 10 minuten, maar wat waren we blij met die stralen zon. Mooi begin van de dag! 🤩

'1134066' door BjornSnelders '1134066' door BjornSnelders

BelgiëBelgische Ardennen

Parc Du Furfooz -...V

BjornSnelders

Parc du Furfooz ligt in de vallei van de Lesse, vlakbij Dinant. Een mooie wandeling van ongeveer 4 km komt voorbij mooie uitzichtpunten, grotten en oude Romeinse overblijfselen. Wij liepen deze tocht met de kinderen, die er geen genoeg van kregen. Klimmen, klauteren en ruïnes, óók voor hen één groot avontuur. Er is een kleine parkeerplaats bij het startpunt van de route. Entree betaal je cash (€3) en komt direct ten goede aan het onderhoud van het park. Ps. Het stuk waar de jongen staat is in werkelijkheid veel breder dan lijkt op de foto, dus niet gevaarlijk ;-).

'1133101' door BjornSnelders '1133101' door BjornSnelders

Storm maakt alles...a

BjornSnelders

Ik wist van te voren dat het weer ieder moment zou kunnen omslaan op de Lofoten. Dat is wat mij betreft ook de charme van in de herfst gaan. Maar dat het ook het landschap zo zou veranderen had ik niet verwacht. Ditzelfde gebied bezocht ik een dag eerder met stralende zon, en waar je nu water ziet was het mooi begroeid. Met de storm die we plotseling kregen ontstonden er overal watervallen en meren waar het eerst droog was. Dreigende wolkenpartijen zorgden voor een sfeervol beeld. Ook het fotograferen zelf veranderde: statieven vielen om (met een kapotte lens als resultaat) en drones konden niet opstijgen. Tussen de rukwinden door dit beeld kunnen maken. Het tafereel maakte zo'n indruk op me, dat wilde ik maar wat graag vastleggen.

'1132184' door BjornSnelders '1132184' door BjornSnelders

Herfst op de Lofoten

BjornSnelders

5 dagen lang hadden we een mix van zon, storm en horizontale regen. Landschappen verschenen en verdwenen. De ochtend zag er totaal anders uit dan de avond. Volop herfst. Bizar dat het nog maar een week geleden is dat we een korte roadtrip door de Lofoten in het noorden van Noorwegen maakten. We hadden net de Ryten Trail gelopen. Met het uitzichtpunt richting de stranden van Kvalvika als bestemming. Dat bleken meer mensen te willen zien. En met goede reden: het is werkelijk prachtig. Maar de weg terug was 'something else'. Door de opkomende storm en ondergaande zon kreeg de omgeving zo'n bijzondere sfeer. De kleuren, de wind, de zon, de wolken, de stilte en tegelijkertijd het lawaai. Ik kan het me nog levendig voorstellen.

'1130610' door BjornSnelders '1130610' door BjornSnelders

BelgiëLimburg

Over de grens - Loop.

BjornSnelders

We verhuisden in Maart 2020 en een week later ging België 'op slot' vanwege corona. Grenzen gingen dicht met hekken, containers en beton. Die grenzen liggen voor ons op een steenworp afstand. De eerste lockdown in Belgie hield in dat je thuis moest blijven en je alleen met de auto mocht verplaatsen met een geldige reden. Naar buiten mocht wel, maar ook de verplaatsing naar een wandelbestemming mocht enkel te voet. Omdat we dus net verhuisd waren hebben we elke vierkante meter van onze nieuwe omgeving ontdekt, en elk pad vaker gelopen. In 5 minuten lopen we in 'het Hageven', wat je hier op de foto ziet. Het was niet alleen een rustpunt in een vreemde tijd, maar ook een manier om vrienden en familie te bezoeken. Mijn ouders vertrokken vanuit het Nederlandse deel 'De Plateaux' en wij vanuit het Belgische deel 'Het Hageven'. De ontmoeting in het midden ging vaak met overdracht van tijdschriften en appelflappen. De route wordt door ons dus ook wel eens gekscherend 'De smokkelroute' genoemd. Nog steeds is het deel op deze foto mijn favoriete plek dicht bij huis. We lopen er vanuit huis naar toe, ik noem het daarom ook altijd met een knipoog: 'De Achtertuin'. ;-)

'1130296' door BjornSnelders '1130296' door BjornSnelders

RuslandSint Petersburg

Wolkbreuk in St....Pe

BjornSnelders

Onze laatste stop tijdens een backpack trip met de (nacht)trein door Rusland kwam uit in St. Petersburg. Dit beeld is gemaakt op het kruispunt voor het Hermitage. We zagen het licht veranderen en de wolken diepzwart worden. Plotseling sloeg het weer om. Alles kleurde goud door de ondergaande zon terwijl mensen op zoek gingen naar beschutting voor de regen die uit de hemel viel. Met een enorme glimlach op mijn gezicht heb ik rondgerend om het tafereel vast te leggen. Door-en-door nat worden was nog nooit zo fantastisch :-)

'1129641' door BjornSnelders '1129641' door BjornSnelders

IJsland

Fjaðrárgljúfur -...Gr

BjornSnelders

Fja-drar-glju-fur... het valt ons niet mee om deze plek in te geven in de navigatie. Toch komen we wonder boven wonder aan op de juist bestemming. Het begint te regenen zodra we de auto uitstappen, maar een snelle blik in de verte is voldoende om de kinderen aan te sporen de wandelschoenen aan te trekken. We lopen verwonderd rond en eigenlijk zorgt de regen wel voor wat extra sfeer. Ik baal, want de batterijen van de drone zijn leeg. Er zijn ook teveel mooie plekken in IJsland. Als we op het uitzichtplatform aan het einde van de kloof staan besluit ik toch nog even te proberen. Met maar 1 minuut batterij over stuur ik de drone de hoogte in. En wat een uitzicht is dat. Ik maak nog snel een compositie en druk op de 'foto' knop als de alarmbellen af gaan. De drone komt terug naar beneden. Met deze foto als souvenir.

'1129093' door BjornSnelders '1129093' door BjornSnelders

IJsland

Het adembenemende...l

BjornSnelders

Kerlingarfjöll was adembenemend. Letterlijk. Het geothermische gebied kwam goed tot leven op deze regenachtige dag vol zonneschijn. Overal waar we rondkeken zagen we stoom uit de fumarolen opstijgen. Warme waterstromen, bizarre kleuren, glinsterende klei-achtige heuvels en pruttelende modder. Het voelde als een voorrecht om dit te kunnen delen met mijn gezin. 2 uur over gravel-wegen met onze 4x4 en dit uitzicht was de beloning. Ik maakte mezelf meteen een belofte: hier kom ik terug. Toen ik een vader en zijn zoontje in de verte de trappen op zag lopen wist ik niet hoe snel ik mijn camera uit de tas moest halen. Met deze foto als resultaat.

'1128857' door BjornSnelders '1128857' door BjornSnelders

JordaniëPetra

Al Khazneh - De...sch

BjornSnelders

We staan vroeg op om meteen bij opening Petra in te trekken. Na een half uur lopen door de kloof (siq) kan ik het van m’n bucketlist strepen: net als Indiana Jones in ‘the last crusade’ zien we 'Al Khazneh' om de hoek verschijnen. 'The treasury' is een tombe, volledig uitgehouwen uit de rotsen. Petra blijkt een enorm grote verloren stad. Overal om je heen zie je restanten van grotwoningen, straten met zuilen, een theater en prachtig versierde tombes. Veel heeft de tand des tijds goed doorstaan. Je kunt hier dagen rondlopen, verkennen en verdwalen. We hebben deze ochtend nog tijd om 1 hike te doen voor we verder reizen en kiezen voor “The Royal Tombs”. Met veel trappen en de brandende zon (45ºC) is dit wel een uitdaging. Het komt als een verrassing als we aan het eind van het pad een hoog uitzicht op de Treasury hebben. Dat maakt elke inspanning en zweetdruppel waard.

'1128456' door BjornSnelders '1128456' door BjornSnelders

DuitslandWierschem

Burg Eltz, een...spro

BjornSnelders

Burg Eltz is een prachtige burcht in Duitsland. Het kasteel werd op een strategische plek gebouwd: aan een weg die de Moezel met de regio van de Eifel verbind. De prachtige wandeling "Eltzer Burgpanorama" brengt je tijdens de tocht langs de burcht en is niet voor niets tot een "Traumpfad" gekroond. De tocht is ongeveer 12km en zowel de wandeling als een bezoek aan de burcht zijn wat mij betreft echte aanraders. Extra tip: Het kasteel is een stuk rustiger te bezoeken in de ochtend of later op de middag. Ik was er voor het eerste zonlicht, in de herfst, om deze foto te maken.

'1128283' door BjornSnelders '1128283' door BjornSnelders

JordaniëPetra

Overnachten bij de...

BjornSnelders

We sliepen in het dorpje Umm Sayhoun, bij Hamza en familie thuis. Het is het dorp waar de oorspronkelijke bewoners van Petra wonen sinds 1994. Nu zijn ze vaak afhankelijk van toerisme, en dus is bijna iedereen die iets aanbied in Petra (van ezelsritten tot handgeknoopte sjaals) afkomstig van Umm Sayhoun. Zo ook deze vriendelijke man die ik op foto mocht vastleggen. Op AirBnB schreef Hamza: “Als je te afhankelijk bent van westerse luxe is dit niet de plek voor jou, maar als je kennis wilt maken met het moderne bedoeïenen leven en onze gewoontes, ben je van harte welkom”. Dat deed het ‘m, dus hebben we ons hotel gecanceld en bij Hamza geboekt. Hier overnachten blijkt een ervaring op zich. In de straten lopen oude zongedroogde Jordaniërs, rennen kinderen rond, lopen kamelen en ezels over straat en is er overal wel geluid. Vanaf het balkon kijken we naar dit schouwspel. Iedereen is tot laat buiten, ligt samen aan tafel, slaapt buiten in de trappenhal of hangt rond op straat. De zus van Hamza kookt ‘Mansaf’ voor ons. Het nationale gerecht van Jordanië. Rijst met gebrande noten en lamsschenken in een soort melksoep. Je zou denken dat ze voor 8 personen heeft gekookt, zo groot is de portie. De hele tafel staat vol. We bewaren het platte brood en de 8 nagerechten voor de volgende dag, prima lunch! Voor het tijd is om te gaan slapen moeten we eerst onze andere gast vriendelijk verzoeken om te vertrekken: Mr Cucaracha. Als onze vriend onder een kastje kruipt barricaderen we de openingen met alle bruikbare items in de ruimte. We slapen op bedoeïen wijze op een matrasje op de grond. Onze wekker is het harde balken van de ezel, voor op straat. Veel geslapen hebben we niet, maar wel een ervaring voor het leven rijker.

'1128110' door BjornSnelders '1128110' door BjornSnelders

NederlandNoord Brabant

Galloway koeien op de

BjornSnelders

Tijdens een wandeling op 'Plateaux - Hageven', een wandelpad tussen Nederland en België, kom je regelmatig deze Galloway koeien tegen. Ze lopen in verschillende kuddes op een uitgestrekt heidegebied. Je kunt parkeren in Bergeijk (NL) bij parkeerplaats De Plateaux of bij Natuurpunt De Wulp in Pelt (Be). Vanuit die laatste kun je eenvoudig meerdere routes volgen. Het is hier nooit heel erg druk, zelfs in de weekenden met mooi weer valt het goed mee. Ik maakte deze foto tijdens een ochtendwandeling in April. Het prachtige licht van de opkomende zon in combinatie met de mist zorgde voor een mysterieus sfeertje. Terwijl ik het landschap fotografeerde werd ik ineens omringd door de Galloways. Indrukwekkend mooi moment.

'1128091' door BjornSnelders '1128091' door BjornSnelders

BelgiëLimburg

De Reus van Bosland

BjornSnelders

Midden in de 'Lommelse Sahara' vind je 'de Reus van Bosland': een uitkijktoren van 30 meter hoog. Vanaf het platform heb je een prachtig uitzicht over het uitgestrekte landschap. Je komt er ook voorbij tijdens een wandeltocht van 3,5 km en 7,8 km: de schat van Koning Leeuw. Deze schattenzoektocht speelt zich af in het prachtige decor van de Sahara en de Blekerheide en is een aanrader voor gezinnen.