Drakensbergen foto's & tips

'384067' door REvanSlooten '384067' door REvanSlooten

Het Amphitheater

REvanSlooten

Het Amphitheater is kenmerkend van de Noordelijke Drakensbergen en wordt beschouwd als een van de meest indrukwekkende rotswanden op aarde. Het is onderdeel van het Royal Natal National Park. De rotswand is 5 kilometers lang en het hoogte punt is de Mont-Aux-Sources met iets meer dan 3.254 meter. In de vroege ochtend voor onze hike naar de Tugela Falls hadden we het geluk om de gehele rotswand te zien, later op de dag zat het hoogste punt in de wolken.

'518978' door JMoerkens '518978' door JMoerkens

Drakensbergen: Een...

JMoerkens

Vele Zuid-Afrika-reizigers slaan de Drakensbergen over. Naar mijn mening onterecht, aangezien de bergketen landschappelijk veel te bieden heeft. Prachtige groene valleien, bergstroompjes, watervallen, en ruige bergtoppen. Het is het type landschap dat het decor zou kunnen vormen voor een sprookje, of een film. Het is een uitstekend gebied om al wandelend te verkennen. Het is een nationaal park, dus je moet jezelf eerst laten registreren om bijvoorbeeld bij Champagne Castle het gebied in te mogen. De eerste dag dat ik er was, waren de bergen gehuld in een dikke mist. Het landschap oogde mythisch, alsof er elk moment Lord-of-the-Rings-figuren op mijn pad konden komen. De dag erna was het echter een prachtige zonnige dag. Toen zagen de Drakensbergen er meer uit als een Teletubbie-land. Een gebied met verschillende gezichten dus. Een aanrader om te bezoeken!

'458957' door JMoerkens '458957' door JMoerkens

A Walk in the Clouds

JMoerkens

Een beetje teleurgesteld was ik wel, toen ik aankwam in de Drakensbergen en het kwik niet boven de 7 graden Celsius uitkwam. De wolken hingen zo laag dat ik van de bergen nauwelijks iets zag. Een dag later ben ik dan ook bij helder weer terug het nationaal park in gegaan, om alles alsnog in volle glorie te aanschouwen. Al moet ik achteraf zeggen dat ik de foto's met de laaghangende wolken eigenlijk mooier vind dan die met de helderblauwe lucht. Geeft mooi het mystieke sfeertje weer wat de Drakensbergen over zich heen heeft... 'A Walk in the Clouds' is een Amerikaans oorlogsdrama met een ietwat romantisch plot. De film dateert uit 1995 en o.a. Keanu Reeves speelt er in.

'379854' door REvanSlooten '379854' door REvanSlooten

Tugela Falls

REvanSlooten

In Drakensberg hebben wij een schitterende hike gemaakt naar de Tugela Falls. Deze waterval met een hoogte van 947 meter is de op één na hoogste waterval ter wereld. Aangezien we in de lente waren in Zuid-Afrika was het nu geen volle waterval, aangezien de meeste regen in de zomer valt, maar evengoed was het geweldig mooi daar! Over hoe je er komt heb ik gisteren een tip geplaatst: http://www.columbusmagazine.nl/afrika/zuid-afrika/drakensberg/reisreporter/tip/19898/hike_door_eenzame_plekjes_naar_de_op_een_na_hoogste_waterval_ter_wereld.html

'460093' door harfra '460093' door harfra

harfra

Eén van de schitterende plekjes tijdens onze wandeling door de Drakensbergen. Een gids is hier niet perse noodzakelijk. Let wel op voor de baboons! Wij hadden namelijk het "geluk" dat we midden in een gevecht tussen twee groepen baboons terecht kwamen. Een goede uitvalsbasis om diverse routes te wandelen is The Giants Castle midden in de Drakensbergen.

'484413' door Jan10e '484413' door Jan10e

Sunbird

Jan10e

In de prachtige tuin van het Montusi Mountain Lodge is het een waar vogelparadijs. Niet alleen de Hadida die de hele boel bij elkaar schreeuwen, maar ook diverse Sunbirds. Ik heb ze zitten observeren hoe ze de nectar uit de bloemen weten te halen. Er blijft stuifmeel op de snavel achter. Dit is volgens mij de Marico Sunbird.

'554148' door Jan10e '554148' door Jan10e

Didima Lodge

Jan10e

Een fijne accommodatie om te verblijven is een Lodge in Didima Resort. Het is een prachtig gelegen "kamp' in de buurt van Cathedral Peak. Persoonlijk vind ik dit het mooiste deel van de Drakensbergen. Ik had er al eens eerder gelogeerd en ging er met veel plezier weer naar toe. Alleen al voor de aanrijroute aan te raden. Ik heb telefonisch een last minute booking gedaan (binnen 3 dagen voor aankomst ging niet meer via interner) . Tot mijn verrassing kregen we 25% korting aangeboden. En dan ook nog inclusief ontbijt. Buiten het seizoen komt dit vaker voor in een of meerdere Parks in Natal. Op Internet zie je dit speciale tarief niet, wel of er beschikbaarheid is, alleen niet op korte termijn te boeken dus. Ook gelijk Giants Caste geboekt, daarvoor gold dezelfde aanbieding. Het fijne van Didima is dat je gebruik kunt maken van het restaurant, maar er zijn ook selfcateringmogelijkhheden of kamperen. Er is een museum over rotstekeningen. Er zijn gidsen beschikbaar om te hiken voor het meer "professionele" werk. Ik vind de architectuur van de lodges erg apart hoewel er ook een paar meer gewone cottages in de prachtige landschapstuin staan. Alleen op het terras zitten en in stilte kijken hoe de bavianen via het terras van de buren doordeweeks tuin en de velden naar de weg struinen. Zonsondergang... zonsopgang. .. eigenlijk maakt het tijdstip niet uit.

'500061' door Lyske1980 '500061' door Lyske1980

Noord-Drakensberg

Lyske1980

De Drakensbergen zijn de mooiste bergen die ik ooit heb gezien. Het is er zó ongelofelijk groen en ook de variatie in planten en bloemen is fantastisch!

'461215' door harfra '461215' door harfra

Misty Mountain

harfra

De Drakensbergen zijn op zijn mooist in de Zuid Afrikaanse lente. Er ligt dan een groen deken van gras over de bergen. Ook veel planten hebben dan prachtig kleurende bloemen. Het landschap deed ons een beetje denken aan Teletubbies land… Wij liepen er op een redelijk bewolkte dag waardoor de hogere bergtoppen nog achter de mist verdwenen.

'526074' door Guidowater '526074' door Guidowater

Halanathi drakensberg

Guidowater

Tijdens het plannen van mijn 2de Zuid-Afrika vond ik veel foto's van een plek genaamd het "Amphitheater" gelegen in Royal natal national park. Dit lag in het rondje dat wij graag wilde rijden en dus gingen we op zoek naar een accommodatie in de omgeving. Via google vond ik al vrij snel "Hlalanathi drakensbergen resort". De foto's op de website zagen er geweldig uit en de prijzen waren erg goed. Het contact met de mensen ging soepel via email en we kregen duidelijke uitleg over de route er naar toe. Toen we maanden later eindelijk aankwamen was alles nog altijd prima geregeld. De dame achter de balie vertelde echter dat ze ons een gratis upgrade hadden gegeven. Het was erg rustig en er was slecht één ander stel gasten op het hele terrein. We waren verplaatst naar de bungalow met het beste uitzicht op Royal natal national park. De accomodatie ligt op een heuvel uitkijkend over een vallei. Er liggen een aantal huisjes uitkijkend over de vallei en zo ook ons nieuwe huisje dat ook nog eens veel groter was! Het uitzicht vanaf ons terras was onbeschrijfelijk! Als de zonsondergang dan ook nog eens meezit met wat mooie wolken dan kan je je geluk niet op! Deze foto is letterlijk vanaf ons terras gemaakt. De rest van de accommodatie is ook uitstekend met een zeer goed restaurant, een klein winkeltje en zeer vriendelijk personeel. De ingang van Royal natal national park is te bereiken via een mooie weg en kost je slechts 20 minuten. Al met al een uitstekend alternatief voor de accommodaties die dichter bij het park liggen!

'444081' door CarlavanOoij '444081' door CarlavanOoij

Afrikaanse zwarte...k

CarlavanOoij

Deze arend is goed herkenbaar aan o.a. zijn kuif. Hier is de kuif in 'rust'. Maar hij kan hem ook opzetten zodat hij als een tooi op zijn kop staat. Ook de grijs/witte poten, de witte strepen in de staart en bij de armpennen zijn kenmerken van de Afrikaanse zwarte kuifarend. Hij is ongeveer 50 cm groot. Dit is een foto waar ik zelf heel erg blij mee was/ben. Van heel ver zag ik hem al op de top van een den zitten. Stap voor stap ben ik steeds dichterbij geslopen totdat ik hem redelijk in beeld had. Het is mijn eerste foto van een roofvogel.

'495014' door CarlavanOoij '495014' door CarlavanOoij

Arm Drakensberg

CarlavanOoij

De Drakensberg heeft veel indruk op mij gemaakt. Een koude plek in Zuid-Afrika waar de mensen veelal leven van hun schapen en als herders rondtrekken. Dit paard stond in de ijskoude harde wind. Hij is zo verschrikkelijk mager en heeft waarschijnlijk ook nog schurft. Toch geloof ik niet dat deze mensen hun dieren willen verwaarlozen. Het ontbreekt ze gewoon aan geld om naast hun eigen eerste levensbehoefte ook nog voer voor het paard te kopen terwijl die in de winter niet genoeg te grazen heeft.

'487969' door harfra '487969' door harfra

harfra

De Drakensbergen is het hoogste gebergte van Zuid-Afrika en vormt een natuurlijke grens met een deel van Lesotho. Het gebied staat sinds 2000 op de Wereld Erfgoedlijst. De prachtige bergtoppen reiken tot boven de 3000 meter. Niet alleen het landschap is er prachtig maar ook de vele grotschilderingen van de San-bevolking, de vroegere bewoners van dit gebergte. Het is een prachtig wandelgebied maar let op voor de bavianen!

'432405' door JMoerkens '432405' door JMoerkens

Gossie...

JMoerkens

Tijdens een wandeling door de Drakensbergen stapte ik bijna op dit immens kleine wezentje. Ik wilde hem niet op het wandelpad laten liggen, dus pakte hem op. Rustig leek hij te gaan slapen op mijn hand. Aan mijn ring op de achtergrond lees je de verhouding af. Hij is ZO klein!! Ik ben er nog niet helemaal uit of het een baby-molletje is of een baby-ratje. Schattig vind ik hem in ieder geval wel. En hoop heel erg dat hij het overleefd heeft nadat ik hem een stukje van het wandelpad vandaan heb teruggezet. Ik vond het een leuk maandthema, maar ik heb nu wel even gezien met alle insecten! Ben benieuwd naar het nieuwe thema, maar wilde op de valreep toch zelf ook nog even meedingen!

'401720' door REvanSlooten '401720' door REvanSlooten

UKhahlamba gebergte

REvanSlooten

Drakensbergen is een keten van bergen in Zuid-Afrika, die tot 3482 meter hoogte reiken en daarmee de hoogste van het land zijn. In de taal van de Zoeloes heet de bergketen uKhahlamba, wat "barrière van speren" betekent. Het is een geweldig mooi gebied om hikes te maken. Verschillende hikes zijn uitgestippeld op kaarten. Wij hebben daar de hike naar de Tugela Falls gemaakt (de op één na hoogste waterval ter wereld) en onderweg kwamen we dit soort geweldige landschappen tegen.

'441480' door JMoerkens '441480' door JMoerkens

Champagne Castle

JMoerkens

Champagne Castle is de naam van de het hoogste gedeelte van de Drakensberg op deze foto. De eerste dag dat ik het nationaal park bezocht, regende het en was het hele landschap gehuld in dichte mist. Mysterieus en mooi, maar het leek in niets op de plaatjes in mijn reisgidsen. Toen ik de volgende ochtend wakker werd en zag dat het helder was, besloot ik terug te gaan naar het nationaal park. En wow! Dat was een tweede keer entree betalen waard!! Een prachtige gebied! En voor het eerst zag ik Champagne Castle, de kers op de slagroomtaart!

'496298' door Jan10e '496298' door Jan10e

Sunbird en Argapanthu

Jan10e

Zodra er bloemen zijn in de Drakensbergen zie je ook vogels. De Sunbirds hebben opvallende kleuren. Ze zijn heel beweeglijk als ze de nectar uit de kelk halen met hun lange snavel. Deze marico sunbird zat eerst boven op de bloemen en daarna ook op de stengel. Lekker schommelen in de wind op de paarse argapanthus. Het is de marico sunbird.

'454403' door CarlavanOoij '454403' door CarlavanOoij

Drakensbergen,...uitz

CarlavanOoij

Gisteren plaatste ik een foto van de bergen in Yosemite (VS). Vandaag een foto van de Drakensbergen in Zuid-Afrika. Het is een koud en slecht toegankelijk gebied maar erg mooi. Deze foto is genomen van de top die op ongeveer 2800 m. ligt.

'448662' door JMoerkens '448662' door JMoerkens

Draken & Ezels

JMoerkens

De Drakensbergen danken hun naam aan de grillige en puntige bergtoppen die zouden lijken op de rug van een denkbeeldige draak. Al zijn er ook goedgelovige mensen die geloven dat er vroeger draken over het gebied heersten! Dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk! Toen ik er was op een mistige en regenachtige dag, oogde het landschap wel mythisch, toegegeven! Maar wat verdwaalde zachtaardige ezeltjes waren de enige beesten die ik tegenkwam. En hij was ijdel genoeg om mee te werken aan een mooi portretje van zichzelf in zijn natuurlijke habitat! :-)

'430539' door Moonrise '430539' door Moonrise

Goeiedag allemaal

Moonrise

Er zijn heel veel soorten mestkevers. Als je ze ziet zijn ze altijd hard aan het werk met bolletjes mest te rollen en in te graven. Deze stond tijdens een wandeling in de Drakensbergen heel leuk te poseren. En kijk eens naar dat voorste pootje, hij wuift zelfs. De Drakensbergen is een ideaal wandelgebied als je kleine diertjes wil zien.

'463174' door Jan10e '463174' door Jan10e

Golden Gate Highlands

Jan10e

Deze keer eens tijd genomen dit park op ons gemak te bekijken en er niet alleen maar doorheen te rijden op weg naar....? Golden Gates is een bestemming op zich. Er is acco in het park of in Clarens, het dorpje met diverse artistiekelingen en creativelingen. Er zijn diverse loops te rijden (ook zonder 4x4). Net na het Eagles restaurant (nee, daar is geen koffie) genieten we nog eens maar weer van dit uitzicht.

'554210' door Jan10e '554210' door Jan10e

Kleurrijke sprinkhaan

Jan10e

Vanuit het Cathedral Peak hotel zijn er meerdere mogelijkheden om te gaan wandelen of te hiken. Tijdens zo'n wandeling zag ik deze sprinkhaan met een soort van harnas en met mooie kleuren. Na de lange of korte wandeling is het plezierig vertoeven op het terras of in de tuin van het hotel. En elke dag is er om 16.00 uur een high tea. Qua logeren moet je diep in de buidel tasten, maar om zo gebruik te maken van de openbare faciliteiten en ook nog de Engelse historie op te snuiven is erg plezierig.

'386476' door REvanSlooten '386476' door REvanSlooten

Nationale bloem

REvanSlooten

De Protea is de nationale bloem van Zuid-Afrika. Wij verbleven de laatste dagen van onze reis in Drakensbergen (het gebied staat bekend om z'n mooie flora) en waren er net in het weekend dat al de bloemen op z'n mooist waren. De Protea hebben we dus veel en volop in bloei gezien.

'445143' door CarlavanOoij '445143' door CarlavanOoij

CarlavanOoij

Gisteren plaatste ik een foto van herders die hun kudde in de Drakensbergen hoeden. Dit is het landschap waar zij met de schapen rondlopen. De bergketen heeft een lengte van 1000 km. Wij zijn via de 'Sani Pass' naar boven gereden (top 2870 m). Een groot stuk van de weg loopt door beschermd natuurgebied. Op plaatsen waar de zon niet kwam lag een dikke ijslaag.