Luxor foto's & tips

'300316' door Jan-Petra '300316' door Jan-Petra

Suppoost in Karnak

Jan-Petra

Een suppoost staat in het vroege ochtendlicht in het prachtige tempelcomplex van Karnak nabij Luxor. Ik lees net dat Mubarak uiteindelijk toch is opgestapt, na dagen van protesten, feest in de straten van Cairo.

'416337' door Jenny '416337' door Jenny

Ballon opvouwen

Jenny

Vorig jaar hebben we een ballonvaart boven Luxor gemaakt. Om 04.30 uur 's morgens werden we in het pikkedonker de Nijl overgevaren naar de Westoever om daar de lucht in te gaan. Een mooie belevenis. Om de voorkomen dat de ballon vol zand kwam te zitten werden er vlak voor de landing enorme lakens/kleden uit de volgwagens gehaald om op het woestijnzand uit te leggen. Daarna met man en macht aan de slag om het enorme doek netjes op te vouwen en klaar te leggen voor de volgende vlucht.

'245602' door hansdewildt '245602' door hansdewildt

Chillen.

hansdewildt

Lekker chillen hier op een eiland midden op de Nijl bij Luxor. Terwijl de feluca's en zeilboten binnen lopen zaten wij aan een heerlijk wijntje met zachte muziek op de achtergrond naar de ondergaande zon te kijken ! Wat ontbrak was een verrekijker !

'239193' door Mathilde '239193' door Mathilde

In galop langs de Nij

Mathilde

Aan het eind van de dag maakten we een prachtige zeiltocht in een felucca over de Nijl om de zonsondergang vanaf het water te zien. Aan de oever van de Nijl zagen we dit jongetje op zijn paard in galop. Achter hem het gebergte aan de westoever waar oa. de vallei der koningen is en de tempel van Hatsjepsoet.

'486754' door pensionado '486754' door pensionado

COOL

pensionado

Wij logeerden in Luxor aan de overkant van de Nijl in een dorpje waar vrijwel geen toeristen kwamen. Tijdens een wandeling in de omgeving begon dit jongetje naar me te zwaaien. Hij wilde graag op de foto maar was wel verlegen. Toch vond hij een foto vermoedelijk "cool" zoals op zijn shirt te lezen staat.

'399246' door nita92 '399246' door nita92

Momentje van rust

nita92

In de tempels in en rondom Luxor snellen bewakers naar je toe om je de mooiste “nog niet ontdekte en speciale plekjes” te laten zien voor een redelijk fooitje. Deze bewaker had even een momentje van rust in de prachtige tempel van Thebe.

'461384' door Karindewolf '461384' door Karindewolf

Karnak

Karindewolf

Tijdens onze reis naar Egypte bezochten we de tempel van Karnak. Dit is de enige plek waar we nog wat toeristen zagen.Het is zo jammer dat het toerisme daar 'ineengedoken' is want we hebben er niks gemerkt van onrust; maar ik denk dat je waarschijnlijk best van Cairo wegblijft! Deze 'kop' was voor mij absoluut het mooiste 'kopje' dat ik heb gezien!

'364044' door hbplaatjes '364044' door hbplaatjes

De Nijl - feluccatoch

hbplaatjes

Eén van de dingen die me bijgebleven zijn van Egypte naast de cultuur en de woestijn zijn de zonsondergangen. Overal zag je 's avonds mooie verwaaide wolkenflarden aan de avondhemel rood kleuren. Dat gaf steeds een mooie zonsondergang en aangezien we er rond de kerst waren zagen we die al voor het diner. Op de foto is ook goed te zien wat voor mooie vormen de wolkenflarden aannamen. Niet dat het hard waaide overigens. In de hogere luchtlagen zat wel beweging maar aan de grond was het nagenoeg windstil. Dat was weer wat minder handig, omdat we in Luxor een feluccatocht hadden geboekt. Ondanks het gbrek aan wind gingen we toch op pad. Het eerste stuk (stroomopwaarts) werden we getrokken door een motorbootje. Daarna werd het een beetje dobberen en moesten de bootmannen af en toe punteren om een beetje op koers te blijven. Eigenlijk best een tegenvaller deze "zeiltocht". Gelukkig maakte de mooie lucht, de felucca's op de voorgrond, de palmbomen op de achtergrond, de rust op de rivier en de prachtige zonsondergang veel goed.

'487356' door ejbaaijens '487356' door ejbaaijens

Je voelt de...geschi

ejbaaijens

We waren heel vroeg in Luxor. Het was rustig. Eerst naar het grote tempelcomplex. Boeiende geschiedenis en indrukwekkende overgebleven gebouwen en beelden. Natuurlijk ook naar de vallei der koningen. We lopen naar de oude graven en mogen er enkele naar binnen. We zijn er al enigen, samen met een gids. Het is er erg warm. In de ene grafkamer zijn de muren afgeschermd met perspex, maar we zien er ook één zonder bescherming. We worden er stil van en voelen de geschiedenis.

'510105' door Jenny '510105' door Jenny

Hatsjepsoet

Jenny

De bekendste vrouwelijke farao is Hatsjepsoet. De tempel van Hatsjepsoet wordt vaak Deir al-Bahari genoemd, naar een koptisch klooster (deir) dat hier ooit stond. Hatsjepsoet werd uitgehuwelijkt aan haar halfbroer Thoetmosis II en na zijn dood riep zij zichzelf uit tot farao. Er wordt gezegd dat Thoetmosis III de hand had in de dood van zijn stiefmoeder Hatsjepsoet omdat het wachten op de troon hem te lang duurde (Hatsjepsoet was eigenlijk zijn regent). Op 17 november 1997 kwam deze tempel negatief in het nieuws toen er een aanslag werd gepleegd waarbij 62 mensen om het leven kwamen.

'222604' door Mathilde '222604' door Mathilde

Felucca's op de Nijl.

Mathilde

We waren een week in Luxor, een stad aan de Nijl in het zuidelijk deel van Egypte. Luxor is bekend om o.a. de prachtige tempels en de beroemde tombe's in de vallei der koningen. Het is geweldig om aan het eind van de dag een paar uur over de Nijl te zeilen en vanuit je felucca de zon te zien ondergaan.

'230614' door hansdewildt '230614' door hansdewildt

Luxor.

hansdewildt

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk had ik ze te pakken. Drie palmbomen aan de overkant van de Nijl die ik bij de ondergaande zon wilde vastleggen. De zon moest natuurlijk wel juist daar ondergaan !

'379978' door adelheid '379978' door adelheid

Over de Nijl

adelheid

Bij een bezoek aan Luxor vond ik een van de leukste dingen, de veerpont nemen over de Nijl. De enorm brede rivier en allerlei soort boten die je er op ziet. Het was het einde van de middag en vooral de felucca's waren mooi om te zien. Tegen de oever liggen de vele cruise schepen die de Nijl bevaren.

'419008' door ejbaaijens '419008' door ejbaaijens

Hatsjepsoet

ejbaaijens

In Luxor liggen verschillende indrukwekkende tempelcomplexen uit de tijd van de Farao's. Eén van de tempels is die van Hatsjepsoet. Zij was een vrouwelijke Farao die zich in haar regeerperiode vaak als man voor deed door o.a. een nep baard te dragen. Hatsjepsoet besloot om in het zevende jaar van haar regering te beginnen aan een reusachtig bouwwerk. Ze liet het bouwen op de heilige plek Bahari en de tempel stond in het verlengde van de Tempel van Amon in Karnak. Ook stond de tempel niet ver van haar graf (Graf DK 60) dat aan de andere zijde van de berg lag. Haar dood is nog steeds een mysterie. Er wordt gezegd dat ze vermoord is. Haar resten zijn echter nooit gevonden (wel door een wetenschapper geclaimd, maar er zijn teveel bewijzen dat het niet haar resten zijn).

'280754' door hansdewildt '280754' door hansdewildt

Kar !

hansdewildt

Op de markt van Luxor stond deze egyptenaar met zijn karretje vol bananen en sinasappelen. Hij had het niet druk. Wat ik het mooiste vond, was zijn kar. Hoe oud zal die niet zijn...

'409175' door Jenny '409175' door Jenny

Ballonvaart

Jenny

Vorig jaar hebben we een ballonvaart boven Luxor gemaakt. Om 04.30 uur 's morgens werden we in het pikkedonker de Nijl overgevaren naar de Westoever om daar de lucht in te gaan. Een mooie belevenis. Op 25 februari jl. stortte er in Luxor, als gevolg van een explosie, een luchtballon vanaf een hoogte van 300 meter (!) naar beneden. Mijn hart stond even stil toen ik het bericht las. Liefst 19 doden vielen er te betreuren en vanaf die dag mochten er geen ballonvluchten meer plaatsvinden. Volgens de Egyptische overheid zijn de veiligheidsmaatregelen inmiddels aangescherpt en sinds 1 april 2013 mag er weer volop worden "gevaren"!

'457061' door Karindewolf '457061' door Karindewolf

Lieve blik!

Karindewolf

Deze man kwamen we tegen in een 'fabriekje'; een handeltje waar men basalt verwerkte. Hij was er aan het werk, ik vond hem zo'n ontzettend lieve blik hebben !

'63963' door fur '63963' door fur

Traditionele zeilboot

fur

Traditionele zeilboot op de Nijl met een zakkende zon op de achtergrond.

'272595' door hbplaatjes '272595' door hbplaatjes

Geen wind - dus...pun

hbplaatjes

Je zou het niet zeggen, maar zeilen op een boot op de Nijl is hard werken. In Luxor hadden we een tochtje met een "feluka" geboekt. De bedoeling was dat we de zonsondergang tegemoet zouden zeilen. Er was echter één probleem. Er was geen zuchtje wind. Dus dit traditionele zeilschip werd eerst achter een motorbootje gehangen en naar de overkant van de Nijl getrokken. Daarna gingen de mannen al punterend verder of beter gezegd één moest hard werken en de ander kon heel goed kijken (de baas).

'212101' door hansdewildt '212101' door hansdewildt

Spiegeling !

hansdewildt

Hotel aan de Nijl in Luxor! De weerkaatsing van de rieten parasols in het zwemwater. Op de achtergrond de masten van de feluka's in de Nijl. Ik moest er vroeg voor opstaan, maar dat had ik graag over voor deze bijna perfecte spiegeling!

'201448' door Yvermaas '201448' door Yvermaas

Zonsondergang bij...L

Yvermaas

De weerkaatsing van de rieten parasols in het zwembadwater zorgden voor mooie plaatjes. Doordat de zon natuurlijk steeds minder fel werd en verder wegzakte, veranderde het plaatje elke minuut. Ik geloof dat ik wel een kwartier lang vanaf deze plek foto's gemaakt heb.

'234012' door hansdewildt '234012' door hansdewildt

Bijna avond !

hansdewildt

Bijna avond ! Luxor, de feluka's en zeilboten lopen binnen en de zon zakt achter de bergen van de koningsgraven aan de Nijl. Een goed glas wijn en zachte muziek op de achtergrond. Mijn avond kan niet meer stuk !!!!!.

'212108' door hansdewildt '212108' door hansdewildt

Zonsondergang

hansdewildt

Hotel aan de Nijl in Luxor! Jammer genoeg kun je de muziek niet horen, maar elke avond was dit de perfecte plek om te chillen en te genieten van een prachtige zonsondergang !

'145679' door jvanmoorsel '145679' door jvanmoorsel

De Nijl

jvanmoorsel

Als je in Luxor bent moet je natuurlijk een tochtje over de Nijl maken! Op deze foto is een uitzicht richting de Westbank (het westen van Luxor met o.a. het Dal der Koningen) te zien.