Ga naar de content
Shot binnen een auto met bestuurder die via de telefoon op navigatie rijdt

Mag je Waze of Flitsmeister gebruiken op reis? De ultieme gids voor flitsapps en radardetectors in Europa (en daarbuiten)

Je zit net lekker in het ritme van je roadtrip, de zon zakt langzaam achter de bergen en dan … flitst er iets op. In Nederland kun je meestal rekenen op een waarschuwing over verkeerscontroles via apps als Flitsmeister of Waze, maar in het buitenland ligt dat vaak anders. In sommige landen is het gebruik van zulke apps prima toegestaan, in andere kun je er zelfs een boete mee riskeren. Hoe zit dat precies? Wij zetten de regels per land op een rij, zodat jij zorgeloos en zonder verrassingen de weg op kunt.

Wat is het verschil tussen flitsapps, radardetectors en jammers?

Er zijn drie soorten systemen die vaak door elkaar gehaald worden:

  • Radardetector: een fysiek apparaat dat actief zoekt naar signalen van politie- of laserapparatuur. Dit is in vrijwel alle Europese landen verboden.
  • Jammer: een apparaat dat de signalen van politieapparatuur verstoort of blokkeert. Dit is vrijwel overal ter wereld illegaal.
  • Flitsapp of navigatie-waarschuwing: een app of navigatiesysteem dat vaste flitspalen of trajectcontroles toont op basis van een openbare database of meldingen van andere weggebruikers. Deze systemen detecteren niets actief, maar halen informatie uit een openbare database of uit meldingen van andere weggebruikers. Dat mag in veel landen wél, al niet overal in dezelfde vorm. In Frankrijk bijvoorbeeld mag een app alleen een brede ‘gevarenzone’ tonen in plaats van de exacte locatie van een flitspaal.

Gebruik je Waze, Google Maps of Flitsmeister, dan werk je dus met passieve meldingen. Dat betekent dat je app geen radar opspoort, maar bestaande informatie gebruikt. In landen waar zulke waarschuwingen niet mogen, kun je de meldfunctie eenvoudig uitschakelen in de instellingen (vaak te vinden onder ‘Snelheidswaarschuwingen’ of ‘Speed camera alerts‘).


De Europese regels op een rij

Wil je weten of je in het buitenland een flitsapp mag gebruiken of dat een radardetector verboden is? Hieronder vind je een compleet overzicht van de regels per Europees land.

Wil je weten of je in het buitenland een flitsapp mag gebruiken of dat een radardetector verboden is? Hieronder vind je een compleet overzicht van de regels per Europees land. Handig voor iedereen die met de auto of camper op roadtrip gaat en boetes wil voorkomen.

Albanië

In Albanië mag je navigatieapps zoals Google Maps of Waze gewoon gebruiken voor routeplanning en verkeersinformatie. Er bestaat geen formeel verbod op apps met waarschuwingen voor vaste flitspalen, en veel bestuurders maken er in de praktijk gebruik van. Actieve radardetectors en jammers zijn daarentegen verboden en kunnen leiden tot boetes of inbeslagname van de apparatuur. Omdat de handhaving in Albanië minder eenduidig is dan in de EU, is het verstandig je app alleen te gebruiken voor vaste camera’s en je aan de snelheidslimieten te houden.

België

In België mag je navigatieapps zoals Waze, Google Maps en Flitsmeister zonder probleem gebruiken voor routeplanning, verkeersinformatie en waarschuwingen voor vaste flitspalen. De Belgische overheid beschouwt deze waarschuwingen als passieve informatie, omdat ze afkomstig zijn uit openbare databanken van vaste snelheidscontroles. Actieve radardetectors en jammers zijn wél verboden. Wie met zo’n toestel wordt betrapt, riskeert een boete tot €2.000 en inbeslagname van het apparaat.

Duitsland

Duitsland is streng als het gaat om snelheidscontroles. Navigatie-apps zoals Waze, Google Maps of Apple Maps mag je hier gewoon gebruiken voor routeplanning en verkeersinformatie. Wat niet mag, is de functie die waarschuwt voor flitspalen of politiecontroles. Volgens §23 Absatz 1c van de Duitse Straßenverkehrsordnung (StVO) is het verboden om tijdens het rijden een apparaat te gebruiken dat ‘waarschuwt voor of aanwijzingen geeft over verkeerscontroles door de politie’. Dat geldt zowel voor aparte flitsapps als voor navigatie-apps met ingebouwde meldingen.

De oplossing is eenvoudig: schakel in Duitsland de flitswaarschuwingen uit in je app. In Google Maps doe je dat via Instellingen > Navigatie-instellingen > Waarschuwingen voor flitspalen; in Waze via Instellingen > Meldingen > Snelheids- en camera-waarschuwingen (zet ‘Politie’ of ‘Flitspalen’ uit).

Wie zich hier niet aan houdt, riskeert een boete van minstens € 75. De overtreding wordt bovendien geregistreerd in het Duitse verkeersregister (Flensburg-systeem). Radardetectors en jammers zijn uiteraard eveneens verboden.

Frankrijk

In Frankrijk mag je Waze, Google Maps, Apple Maps, TomTom en andere navigatie-apps gewoon gebruiken voor alles wat met routeplanning, verkeer, wegwerkzaamheden en navigatie te maken heeft. Sinds 2012 is het echter volgens de Franse wet (Code de la Route, art. R413-15) verboden om ‘apparaten te gebruiken die exacte locaties van snelheidscontroles tonen of verspreiden’. Dat geldt voor zowel fysieke radardetectors als apps die precieze flitspalen of mobiele politiecontroles aanduiden. Daarom tonen Waze, Google Maps en TomTom in Frankrijk geen exacte flitslocaties meer. In plaats daarvan tonen ze zones de danger: gevarenzones van meestal twee tot vier kilometer lang waarin mogelijk een flitspaal of controle aanwezig is. Deze zones zijn door de overheid goedgekeurd en juridisch toegestaan.

Ierland

In Ierland mag je navigatieapps zoals Waze, Google Maps of TomTom gewoon gebruiken voor routeplanning en verkeersinformatie. Waarschuwingen voor vaste flitspalen zijn toegestaan, omdat die informatie publiek beschikbaar is en niet onder actieve detectie valt. De Ierse politie (Garda Síochána) publiceert bovendien zelf een lijst van vaste flitslocaties (Garda Safety Camera Zones), die ook door apps wordt gebruikt.

Het gebruik van actieve radardetectors en jammers is daarentegen verboden onder de Road Traffic Acts, omdat deze apparaten als verstoring van politieapparatuur worden gezien. Overtreders riskeren hoge boetes en inbeslagname van de apparatuur.

Italië

De Italiaanse overheid publiceert via het ministerie van Binnenlandse Zaken (Ministero dell’Interno) en de Polizia Stradale een lijst met vaste snelheidscontroles (postazioni fisse di controllo della velocità). Die lijst is openbaar en wordt regelmatig geüpdatet. Navigatie-apps zoals Google Maps, Waze en TomTom mogen die data gebruiken om vaste camera’s weer te geven.

Daarnaast publiceert de politie soms een wekelijks overzicht van mobiele snelheidscontroles (autovelox mobili), maar dat is een indicatieve lijst waarbij bijvoorbeeld gemeld wordt: ‘In deze provincie worden deze week mobiele controles uitgevoerd’. De exacte locaties of tijdstippen worden niet gedeeld en apps mogen die informatie dus ook niet als realtime flitsmelding tonen.

Kroatië

In Kroatië mag je navigatieapps zoals Waze en Google Maps gewoon gebruiken voor routeplanning. Flitswaarschuwingen voor vaste camera’s zijn toegestaan, omdat die informatie openbaar beschikbaar is. Er is geen specifieke wet die het gebruik van flitsapps verbiedt. Wat wél verboden is, zijn radardetectors en jammers. Wie met een detector in de auto wordt betrapt, riskeert een boete of inbeslagname van het apparaat.

Nederland

In Nederland mag je zowel speciale flitsapps als navigatieapps met flitsfuncties gebruiken. Flitsmeister, dat volledig is gericht op meldingen van snelheidscontroles en verkeersinformatie, is legaal zolang het gebruikmaakt van openbare data. Navigatieapps zoals Waze en Google Maps mogen eveneens waarschuwingen tonen voor flitspalen of controles, omdat dit in Nederland niet als actieve radardetectie geldt. Wat níet mag, is het gebruik van een radardetector of een jammer. Die vallen onder de Telecommunicatiewet en kunnen leiden tot inbeslagname en forse boetes.

Noorwegen

In Noorwegen mag je net als in Nederland navigatieapps zoals Waze, Google Maps en TomTom gewoon gebruiken voor routeplanning en verkeersinformatie. Ook waarschuwingen voor vaste flitspalen zijn toegestaan, aangezien die informatie afkomstig is uit openbare databronnen. De Noorse autoriteiten publiceren zelf de locaties van vaste snelheidscontroles en navigatiesoftware mag deze gebruiken.

Wat niet mag, is het gebruik van actieve radardetectors of jammers. Die vallen onder de Noorse wet op telecommunicatie en verkeersveiligheid en kunnen leiden tot een forse boete en inbeslagname van de apparatuur. Het bezit van een radardetector in de auto wordt beschouwd als strafbaar feit, ook als het apparaat niet aanstaat.

Oostenrijk

In Oostenrijk zijn navigatieapps zoals Waze, Google Maps en TomTom volledig toegestaan voor routeplanning en verkeersinformatie. Ook het gebruik van flitswaarschuwingen op basis van openbare databanken met vaste camera’s is toegestaan. Dat betekent dat je app mag aangeven waar een vaste snelheidscontrole of trajectmeting staat. Functies die actief radar detecteren of signalen verstoren zijn echter absoluut verboden. Dat geldt dus ook voor actieve radardetectors of jammers. Die vallen onder de Oostenrijkse verkeerswet als illegale elektronische apparatuur, en het gebruik ervan kan leiden tot forse boetes tot wel €10.000. Zelfs bezit van een detector in de auto kan al aanleiding zijn tot inbeslagname.

Portugal

In Portugal mag je navigatieapps zoals Waze, Google Maps of TomTom gewoon gebruiken voor routeplanning en verkeersinformatie. De Portugese verkeerswet (Código da Estrada) verbiedt niet het gebruik van navigatiesoftware, maar wel het gebruik van apparaten of systemen die politiecontroles detecteren of verstoren.

Daarmee vallen actieve radardetectors en jammers onder een expliciet verbod. Ook waarschuwingen voor flitspalen in navigatieapps worden door de autoriteiten beschouwd als een vorm van waarschuwing en zijn dus niet toegestaan. Daarom schakelen apps zoals Waze en Google Maps in Portugal automatisch de flitsmeldingen uit zodra je de grens oversteekt.

Spanje

Vaste flitscamera’s (vaste palen en trajectcontroles) zijn in Spanje volledig openbaar en mogen ook in apps worden weergegeven. De overheid publiceert zelfs de locaties op haar website.
Mobiele flitsers (bijvoorbeeld vanuit politieauto’s of tijdelijk geplaatste camera’s) mogen daarentegen niet exact gelokaliseerd worden door apps. Dat is wettelijk vastgelegd in de Spaanse Boletín Oficial del Estado (BOE-A-2021-8754). Apps als Waze en Google Maps laten daarom in Spanje alleen de vaste flitscamera’s zien, niet de door gebruikers gemelde mobiele controles.

Turkije

In Turkije ligt de wetgeving bijzonder strikt. Zowel flitsapps als navigatieapps met waarschuwingen voor snelheidscontroles zijn verboden. Grote aanbieders zoals TomTom en Garmin hebben hun speed-camera-functie in Turkije standaard uitgeschakeld om aan de lokale wetgeving te voldoen. Ook radardetectors en jammers zijn bij wet verboden en kunnen leiden tot hoge boetes en inbeslagname. Navigeren met apps als Waze of Google Maps is weliswaar toegestaan, maar je zult geen waarschuwingen voor flitspalen of politiecontroles zien. Zodra je de Turkse grens oversteekt, schakelen de meeste apps deze functie automatisch uit.

Verenigd Koninkrijk

In het Verenigd Koninkrijk zijn flitsapps én navigatieapps met waarschuwingen voor vaste camera’s toegestaan. De overheid publiceert zelf een groot deel van de vaste flitspalen en het is legaal voor apps als Waze, Google Maps en TomTom om die te tonen. Actieve radardetectors mogen in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland eveneens worden gebruikt, zolang ze niet het radiosignaal van politieapparatuur storen. Wat wél verboden is zijn jammers, die het signaal verstoren.

Zwitserland

Zwitserland heeft de strengste regels van heel Europa als het gaat om flitswaarschuwingen. Navigatieapps zoals Waze, Google Maps en TomTom mag je hier wél gebruiken voor routeplanning, maar níét voor waarschuwingen voor flitspalen of politiecontroles. De Zwitserse wet beschouwt het gebruik én zelfs het bezit van software of databestanden met flitslocaties als strafbaar. Dat betekent dat je in Zwitserland niet alleen geen losse flitsapp mag gebruiken, maar ook dat je je navigatie-app moet instellen zonder flitsmeldingen. In veel gevallen schakelen apps zoals Waze, Google Maps en TomTom deze functie automatisch uit zodra je de Zwitserse grens passeert.

Wie de regels negeert, riskeert hoge boetes en inbeslagname van apparatuur. Actieve radardetectors en jammers zijn uiteraard ook volledig verboden. Zwitserland is daarmee een van de weinige landen ter wereld waar zelfs het bezit van flitsinformatie strafbaar is.


En wat zijn de regels in de grote roadtriplanden buiten Europa?

Ook buiten Europa gelden uiteenlopende regels voor flitsapps en radardetectors. In sommige landen mag je Waze of Google Maps gewoon gebruiken met waarschuwingen voor flitspalen, terwijl dat elders streng verboden is. Hieronder lees je precies wat mag en wat niet op de populairste roadtripbestemmingen buiten Europa.

Ook buiten Europa gelden uiteenlopende regels voor flitsapps en radardetectors. In sommige landen mag je Waze of Google Maps gewoon gebruiken met waarschuwingen voor flitspalen, terwijl dat elders streng verboden is. Hieronder lees je precies wat mag en wat niet op de populairste roadtripbestemmingen buiten Europa.

Argentinië

In Argentinië mag je navigatieapps zoals Waze en Google Maps gebruiken voor routeplanning en verkeersinformatie, maar de flitswaarschuwingsfunctie ligt juridisch gevoelig. Er bestaat geen landelijk verbod op flitsapps, maar de regelgeving verschilt per provincie: in sommige regio’s zijn waarschuwingen voor vaste camera’s toegestaan, elders worden ze als belemmering van politiecontroles beschouwd. Radardetectors en jammers zijn landelijk verboden volgens de nationale verkeerswet Ley Nacional de Tránsito. Overtreding kan leiden tot hoge boetes en inbeslagname van apparatuur. De veiligste keuze is daarom om navigatieapps enkel te gebruiken voor route- en verkeersinformatie, en flitsmeldingen uit te schakelen zodra je de grens oversteekt.

Australië

In Australië mag je Waze, Google Maps en andere navigatieapps gebruiken, maar radardetectors en jammers zijn in alle deelstaten verboden. Sommige staten, zoals New South Wales en Queensland, handhaven dit streng: zelfs het bezit van een uitgeschakelde detector is strafbaar en kan leiden tot hoge boetes. Flitsapps en navigatieapps zoals Waze en Google Maps worden als legaal beschouwd, zolang ze zich beperken tot vaste flitspalen. Realtime meldingen van mobiele politiecontroles, die afkomstig zijn van andere gebruikers, zijn in de meeste staten verboden en kunnen worden beschouwd als obstructie van handhaving. Apps schakelen die functie vaak automatisch uit.

Canada

In Canada mag je navigatieapps vrij gebruiken, maar het gebruik van radardetectors verschilt per provincie. In British Columbia, Alberta en Saskatchewan zijn ze toegestaan, terwijl ze in de rest van het land verboden zijn. Jammers zijn overal illegaal. Apps zoals Waze en Google Maps werken normaal, maar tonen alleen vaste camera’s. Ons advies: controleer vóór vertrek de lokale regels.

Japan

In Japan mag je navigatieapps zoals Waze en Google Maps gebruiken voor routeplanning, maar actieve radardetectors zijn verboden. De politie hanteert strenge controles en hoge boetes voor bestuurders die radarapparatuur of jammers gebruiken. Apps mogen vaste flitspalen tonen, maar geen realtime politiecontroles. Gebruik Waze of Google Maps dus gerust, maar blijf binnen de snelheidslimiet: Japanse handhaving is streng en boetes zijn hoog.

Nieuw-Zeeland

In Nieuw-Zeeland zijn radardetectors legaal in de meeste regio’s, behalve waar lokale autoriteiten anders bepalen, maar niet populair. Jammers zijn overal verboden. Navigatieapps zoals Waze en Google Maps zijn volledig toegestaan en mogen waarschuwingen tonen voor vaste camera’s. Wel gelden strikte regels voor telefoongebruik: handsfree navigeren is verplicht. De verkeerspolitie controleert streng op snelheidsovertredingen, dus laat technologie niet je enige hulpmiddel zijn.

Verenigde Staten

In de Verenigde Staten mag je navigatieapps zoals Waze en Google Maps gewoon gebruiken, inclusief waarschuwingen voor vaste flitspalen. Radardetectors zijn toegestaan in het grootste deel van het land, behalve in Virginia en Washington D.C. In vrachtwagens zijn ze landelijk niet toegestaan. Jammers zijn overal verboden, omdat ze worden gezien als storing van overheidsapparatuur. Gebruik je apps altijd handsfree, want per staat gelden verschillende regels voor telefoongebruik.

Zuid-Afrika

In Zuid-Afrika mag je navigatieapps gebruiken. Flitswaarschuwingen zijn officieel niet toegestaan, maar de meeste navigatie­diensten worden gedoogd zolang ze niet aan actieve detectie doen. In de praktijk werken Waze en Google Maps gewoon, maar tonen ze alleen vaste camera’s. Radardetectors en jammers zijn expliciet verboden onder de nationale verkeerswet en overtreding kan leiden tot forse boetes en inbeslagname van apparatuur.


Tot slot

Of je nu door de fjorden van Noorwegen rijdt, over de kustwegen van Italië slingert of dwars door de outback van Australië trekt, je wilt vooral één ding: vrijheid voelen, niet de stress van een boete.
Het beste advies? Gebruik technologie slim, maar niet blind. In veel landen mag een flitsapp gebruikt worden, zolang hij passief werkt. Een fysiek detectieapparaat of jammer is vrijwel overal uit den boze. En waar je ook bent: je rechtervoet bepaalt uiteindelijk of je die flitsmelding überhaupt nodig hebt.


Volg Columbus Travel op FacebookInstagramSpotify en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook

^