Laos foto's & tips

'495016' door travelbag '495016' door travelbag

Bekijken

travelbag

In Noord Laos tijdens de drie daagse trekking door verschillende dorpjes gelopen. De mensen waren hier toch nog erg nieuwsgierig. Mevrouw durfde ook even om de hoek te kijken naar wat er nu aan de hand was.

'386795' door wisseschout '386795' door wisseschout

GEVAARLIJK

wisseschout

Ik sluip speurend door het oerwoud. Volgens de eigenaar van dit stuk zeer groene, vochtig warme stuk bos zitten er best veel groene boomslangen. En ja dan heb je mij gelijk in de startblokken staan om te gaan zoeken. Had ik nu maar mijn verrekijker bij mij, maar ja als je drie maanden op de fietst rondtrekt dan moet je ernstig concessies doen aan de hoeveelheid bagage. En dan....wat zit daar? [ ja die verrekijker hé ] Een groene boomslang. Heel dicht bij kom ik uiteindelijk. Want ja die foto zal gemaakt worden. Maar o wat dom. Later blijkt dat dit geen groene onschuldige boomslang is maar een uiterst giftige BIG EYED PIP VIPER . Hoe ik daar achter kwam. Ik heb de foto aan een gids laten zien in een lodge en die kwam met een boek over slangen aan. Dus ik heb veel geluk gehad, want hij had mij gemakkelijk kunnen bijten. Het was een goede les voor mij. Dit doe ik dus nooit meer zonder heel erg zeker te weten dat het een onschuldig lief slangetje is.

'268177' door riknikele '268177' door riknikele

Rijstvelden van Laos

riknikele

Na 2 dagen op een boot door de ongerepte jungle van Noord-Laos (wat overigens geweldig was), was het een verademing om de rijstvelden rond Luang Namtha te zien! Met een brommert ben ik van de verharde weg afgegaan en kwam ik midden in de rijstvelden terecht, waar het een komen en gaan was van mensen! In combinatie met de ondergaande zon en de bergen aan de horizon was het een waar foto-walhalla en een waanzinnig reismoment!

'270261' door riknikele '270261' door riknikele

Rijst

riknikele

Rijstvelden ; ik krijg er geen genoeg van! Ook in Laos zijn ze goed vertegenwoordigd, zoals hier in het noorden bij Luang Namtha. Met het late zonlicht helemaal mooi!!

'425943' door whelder '425943' door whelder

LaosCentraal Laos

Wier oogsten

whelder

In de buurt van Vang Vieng groeit heel veel wier in de rivier. Dit wier wordt geoogst en gedroogd. Je kunt het in pakjes kopen als een snack. Vergelijk het met het eten van chips (alleen een stuk gezonder).

'515328' door Thaisawille '515328' door Thaisawille

Kuang Si Waterfalls

Thaisawille

Momenteel bevind ik mij in Luang Prabang op mijn rondreis door Azië. Ik had al veel mooie dingen gehoord over de watervallen van Kuang Si dus ik besloot ze toch een bezoekje te geven. Als je een tuktuk deelt komt het je dan ook goedkoper uit en je blijft er zo lang je maar wil. Het is er vrij toeristisch maar ik ben gegaan vanaf 14.30 tot 17.30 met zonsondergang het is een beetje minder druk maar het is groot genoeg en prachtig. Als je in Luang Prabang bent is het echt een must!

'462351' door wisseschout '462351' door wisseschout

De Mekong rivier

wisseschout

Nog profiterend van het laatste licht haalt deze visser zijn korven uit het water. Zou hij zelf nog zien hoe mooi het water kleurt door de laatste stralen zonlicht die de Mekong rivier in zijn oranje gloed zetten. Zuid Laos is een prachtig gebied om doorheen te fietsen. Vrijwel vlak. En heel leuk omdat je ook vaak met een pontje moet oversteken.

'495541' door travelbag '495541' door travelbag

Duo portret

travelbag

In het Noorden van Laos woont de Akha stam. Ze leven in bergachtig gebied. Het noorden is mooi om te bezoeken je kunt er goed wandelen en bezoekt tevens verschillende dorpjes die nog niet geheel zijn platgelopen door de toeristen. Opvallend zijn de leuke mutsjes die de Akha dragen.

'554058' door marcvankessel '554058' door marcvankessel

Relaxen aan de Mekong

marcvankessel

Het is goed vertoeven aan de Khem Khong boulevard van Luang Prabang. Aan straat zijn diverse leuke restaurantjes met terrassen met uitzicht over de Mekong. Ze serveren de heerlijkste authentieke Laotaanse gerechten, maar ook voor een drankje alleen kan je er terecht. En zeg nou zelf. Wie wil hier niet de zon onder zien gaan?

'458087' door JaccoenLaurie '458087' door JaccoenLaurie

Gevonden @ Kuang Si

JaccoenLaurie

Toen we deze trap bovenaan de uit meerdere trappen bestaande Kuang Si waterval hadden bereikt, herkenden we meteen de plaats uit de foto op bladzijde 36/37 van Columbus Editie 45. Op basis van die en andere foto’s uit editie 45 wisten we zeker dat we hier naartoe moesten. We hadden de plek gevonden die we zochten. De monnik uit de Columbus ontbreekt, maar dat maakt de plek eigenlijk niet minder prachtig. Het water is blauwer en helderder dan we verwacht hadden. Tevens heerlijk om een lekkere frisse duik te nemen, vooral met de warmte op dat moment!

'500374' door RobHoekstra '500374' door RobHoekstra

Mekhong sunset

RobHoekstra

Ik herinner me de zweterige klim naar de tempel van waar we dit uitzicht genoten. De naam van de tempel ben ik vergeten maar het was ergens in Luang Prabang. Vanaf hier hadden we een mooi uitzicht op de zon die langzaam achter de bergen boven de Mekhong rivier zakte.

'493457' door schuimpie79 '493457' door schuimpie79

Kuang Si falls, Laos

schuimpie79

Laos heeft mij erg verrast en Luang Prabang is een erg plezierig dorpje/stadje waarbij je enkele excursies kunt doen waaronder deze Kuang Si Falls. Echt zo prachtig was deze waterval(len), die meerdere verdiepingen heeft en waar je je ogen uitkijkt, ook heeft deze Kuang Si waterval een hele mooie blauwe heldere kleur. Ben je in Luang Prabang sla deze Kuang Si falls niet over.

'456871' door konne000 '456871' door konne000

Wat Ho Pha Bang

konne000

Op het terrein van het Nationaal Museumcomplex staat ook deze schitterende tempel, de Wat Ho Pha Bang. Het gehele complex werd gebouwd voor koning Sisavong Vong (1904-1959). Na de afschaffing van de monarchie in 1975 bouwden de communisten het Paleis om tot Nationaal Museum. Prachtig zijn de naga's (slangen) op elke hoekpunt van het dak en de leuningen zijn ook slangen, eindigend in de 7-hoofdige kop!

'552713' door travelbag '552713' door travelbag

Voor het open raam

travelbag

Erg leuk om in Laos in het noorden te doen is een meerdaagse wandeltrekking. Je loopt twee of drie dagen en overnacht 's nachts bij de lokale bevolking. Je loopt door een mooie natuur en leuke kleine dorpjes. Hier trek je bij de locals jong of oud vaak nogal wat aandacht.

'483180' door wisseschout '483180' door wisseschout

Huis Gekko

wisseschout

Gekko's zijn reptielen die tot de hagedissen behoren. Er zijn wel 1400 verschillende soorten. Dit is een z.g.n huis gekko. Je ziet ze vaak tegen de avond tevoorschijn komen om zich te goed te doen aan insecten, spinnetjes enz. Ik heb ook gezien dat ze op de markt verkocht worden. toen ik vroeg wat ze er mee deden kreeg ik een eetgebaar te zien. Of ze ze werkelijk eten ? ik weet het niet.

'513864' door primavera31 '513864' door primavera31

Kuang Si watervallen

primavera31

Het bezoeken van de Kuang Si watervallen tijdens onze Laos vakantie(oktober 2015) was echt 1 van de hoogtepunten. In oktober komt er ook nog genoeg water naar beneden waardoor de waterval mooi vol en breed is met vallend water. We hebben vanuit Luang Prabang een motorbike/scooter gehuurd en in een rustig sightseeing vaartje de 30km gereden om deze waterval te bereiken. Een absolute aanrader. Tip: je kunt bij de waterval zowel links als rechts het pad omhoog om naar de top te gaan. Advies is om links omhoog te gaan en rechts omlaag. Het rechterpad is veel zwaarder omhoog.

'483845' door JaccoenLaurie '483845' door JaccoenLaurie

LaosLi Phi

Li Phi Watervallen

JaccoenLaurie

In Laos moet je zeker het zuiden niet vergeten. Vaak wordt dit deel van het land niet bezocht, terwijl het toch heel veel te bieden heeft. Zo is er het 4000 Islands gebied. Bij de grens met Cambodja, waar de Mekong ontzettend breed is, liggen talloze eilandjes in de rivier. Het is een prachtige plek om tot rust te komen en te genieten van de omgeving en de fenomenale zonsondergangen. Een van de eilanden grenst aan de Li Phi watervallen. Één van de twee grootste watervallen in Azië, aangezien de hele Mekong erdoorheen komt vallen. Dat maakt het geheel tot een oorverdovend maar indrukwekkend geheel.

'552959' door marcvankessel '552959' door marcvankessel

LaosCentraal Laos

Pijn lijden op de...M

marcvankessel

Als je van Nong Khiaw naar Luang Prabang wil reizen heb je 2 mogelijkheden; Een 3 uur durende rit over de weg in een vol gepakt minibusje, of met een 7 uur durende boottocht over de Mekong. De keuze lijkt me logisch. De boottocht is geweldig. Daarmee bedoel ik; de uitzichten zijn geweldig. Je komt langs dorpjes die alleen via het water te bereiken zijn, je vaart langs rijstvelden en door een prachtig karstgebergte. So far so good. Maar wie vaker in Azie een longtail heeft genomen, weet dat daar achterin een V8 ligt die een verschrikkelijke teringherrie maakt. En dat dus 7 uur lang. Tel daar bij op dat je de gehele rit op een hardhouten bankje zit, en dus kun je nagaan dat we op een gegeven moment blij waren om Luang Prabang in de verte te zien liggen. Het was een aanslag op je trommelvliezen en op je zitvlees. Maar ik zou het morgen toch weer doen. Zo mooi.

'552807' door travelbag '552807' door travelbag

In alle vroegte van d

travelbag

Het mooie landelijke noorden van Laos. Nog leuke kleine dorpjes. Het is er op de wegen nog redelijk rustig. Het verkeer raast er in ieder geval niet langs je heen. Deze man is al in alle vroegte op weg naar...... waarschijnlijk zijn werk. Hij heeft in ieder geval een paar mooie manden bij zich.

'530929' door primavera31 '530929' door primavera31

Lost Paradise of Xuan

primavera31

Tijdens onze rondreis door Laos is een bezoek aan de Xuang Si watervallen, gelegen een 25 minuten rijden per scooter vanuit Luang Prabang, een absolute must om te gaan zien. Deze genomen met een langere sluitertijd. tip: Je kunt om de waterval heen lopen/klimmen naar de top waar de waterval ontstaat. Via de linkerkant omhoog(niet over de brug gaan) en eenmaal boven dan rechts weer omlaag is een makkelijker route dan andersom. De meeste mensen lopen over de brug en volgen dan het pad omhoog. Dat is een zware klim die je beter als afdaling kan inzetten..;-) Ik hoop op leuke reacties, die erg gewaardeerd worden.

'31477' door biancavanderwerf '31477' door biancavanderwerf

Afternoon delight

biancavanderwerf

Deze meneer kwam per ongeluk door mijn landschapje lopen......... Ik was er erg blij en hij verontschuldigde zich ook nog toen hij zag dat ik stond te fotograferen :-)

'275375' door Bowral '275375' door Bowral

Spetter

Bowral

In de keuken van een klein restaurant in het noorden van Laos was dit boefje was flink met water aan het spetteren. Iedereen die in de buurt kwam, werd 'gezegend'.

'450404' door JaccoenLaurie '450404' door JaccoenLaurie

LaosSi Pan Don

Oorverdovende...water

JaccoenLaurie

Op een van onze dagen op Don Det in het zuiden van Laos hebben we twee fietsen gehuurd en zijn we naar het naburige eilandje Don Khone gefietst. Een bruggetje verbindt de eilanden. Op Don Khone kun je onder andere de prachtige en oorverdovende Li Phi watervallen bezoeken. Dit is een van de twee gigantische watervallen in de Mekong rivier. Bij de Li Phi watervallen stroomt het water via vele kleine gangetjes door de rotsen. Je zou hier goed een aantal waterraden kunnen plaatsen om duurzame energie op te wekken voor de mensen die bij de waterval wonen. Dat is een stuk mens- en natuurvriendelijker dan de dam die de overheid van Laos in de Mekong wil bouwen.

'553147' door konne000 '553147' door konne000

Toneel voorstelling

konne000

In Luang Prabang hebben we een toneelvoorstelling in het Nationaal Theater bijgewoond. Erg druk was het niet, maar wel erg vermakelijk. Ondanks het feit dat er bijna niet van begrepen en nog minder verstonden, was het hartstikke leuk! Hier de dames van het gezelschap!