Jiangsu en Zhejiang reisblogs

Ansichtkaarten en Koffie - fohhh you!

Mireille was er (tot 19 apr 2010) Gepost op 16 mei 107 reacties

Hoe post ik een ansichtkaart in Nanjing?
In Nanjing wilde ik de familie nog een ansichtkaartje sturen. Een kaartje kopen valt al niet mee. Gelukkig had ik bij een toeristische attractie in Shanghai een tien-in-één-pak gekocht, dat het echt kaarten waren om over naar huis te schrijven is weer wat anders. Uit eerdere China ervaringen wist ik dat het in veel hotels mogelijk is om je kaart te posten. Dus met de volgeschreven kaarten naar de receptie, die me vervolgens weer naar 'The businesscenter' verwezen. Nou zoiets hadden de business employees nog nooit gezien! De kaarten werden omgedraaid, de foto’s bewonderd en naar gewezen. Met gefronste wenkbrauwen lezen, tja, wat giebelen want dat lukte niet - het was in het Nederlands en geen Chinees. Ze keken vragend naar me wat ik nou wilde. Dus ik gebarend voor doen hoe je een postzegel plakt, ze knikten een bevestiging. Er werd naar 'The Netherlands' gewezen bijna uitspellend proberende de dame en heer het te zeggen “What is….?” Ehem… “Holland”opperde ik – nee nog geen teken van herkenning. “Amsterdam” – dat toverde een grote glimlach! Maar er was ook een kaart met 'Spain' want mijn vader woont op Ibiza. “What is….?” werd met de vinger op ‘Spain’ getikt. Inmiddels waren twee receptionisten komen kijken, de kaarten werden nu wel uitvoerig bestudeerd met een voor mij onverstaanbaar verhaal aan elkaar. Gelukkig staan ook continent kaarten in mijn 'Point-it' boekje en kon ik ‘Spain’ aanwijzen. Met zijn vieren kijken ze uitvoerig in het boekje die wordt 360 graden in de rondte gedraaid, en helemaal synchroon knikte ze allemaal begrijpend, Spanje was ook Chinees duidelijk. Hmmm bedenk ik, zou de Nanjing postbeambte op het poskantoor ‘The Netherlands’ en ‘Spain’ kennen? Nu we het hier gezamenlijk uitgevogeld hebben laat ik mijn businesscenter vrienden in het Chinees 'The Netherlands' en 'Spanje' op de kaarten schrijven. Inmiddels werd er driftig gebeld hoeveel er wel op een ansichtkaart naar de je-weet-wel landen moet. Zes yuan aangevende vingers in de lucht wordt er naar me gezwaaid. Oké, de businesscenter dame duikt in allerlei kastjes en laatjes opzoek naar postzegels. Een roze wasknijper (ze houden blijkbaar ook van roze hier) kwam tevoorschijn met enkele postzegels. Maar lang niet genoeg, er waren slechts enkele postzegels van 1 yuan en verschillende van wat jiaos(100 jiao in 1 yuan) bedragen. "I will be of seviiice to you” (service) wist de mannelijke receptionist me te vertellen. Ik heb hem het geld betaald en hij zou aan het einde van zijn dienst naar het postkantoor gaan “On motahhhbike” -“vloemm vloemmmmm” voegde hij toe met een big smile. Ik wees naar mezelf met de vraag “MOTORBIKE?! No No!!!”, dat zag ik niet zitten in het chaotische Nanijng verkeer met deze kleine man achterop de motorfiets. Zie je het al voor je!!! Die humor zag hij ook wel in, “I do fohhh you” . Nu hopen dat die kaarten nog aankomen.

Hoe zorg je dat de klant lekkere koffie krijgt in Kaifeng?
In de buurt vond ik een redelijk restaurant met een kaart in Engels en Chinees. Een kop Café Latte hadden ze ook. Lekkerrr! Het was namelijk al even geleden dat ik van deze genotstof had genoten. Blij bestel ik mijn koffie. Ik kreeg alvast een schaaltje geroosterde zoet-zoute pompoenpitten en glas warm water. Het duurde eindeloos. Ik zag wel een kelner achter de bar die heel drukdoende was met iets. Er kwam koffie uit een stomende machine, er werd iets uit een plastic rode tomatenketchupfles in het koffieglas gespoten. Tot mijn verbazing na driftig roeren in een glas, aan het geluid te horen, kwam de lepel richting de mond van de kelner, en werd er even geproefd - nog maar iets uit die ketchupfles en met dezelfde lepel verder roeren, nog even proeven en verder roeren. Na een kwartier bezig zijn overhandigde die kelner het bewuste glas met lepel erin aan de serveerster en die kwam naar mij toe. Een latte was het niet maar een melkerige ice koffie met een grote laag spuit-slagroom gesierd met een sliertje citroen als in de foto op de menukaart. Tja en wat doe je dan als je enige gast bent en tig paar ogen je aankijken met dit zeer zorgvuldige bereide glas café latte....... Ja toch maar op drinken. In Chinees uitleggen of vragen wat ik gezien had lukte me niet. Nou ja, ik bedenk maar dat menig kok in Nederland vast ook zijn eten proeft.

Mireille Positie 409 (726 p.) Lid sinds 14-09-2007 Foto's en tips: 1174 Blogs: 34 Fans: 14

Foto's bij deze blog

blogfoto nr. 1
Mijn koffiebeker was deftiger
deel dit artikel met je vrienden:

Andere blogs van deze gebruiker

Zimbabwean Roadtrip
4 14
Gepost op 13 juni
Zimbabwe
(On)gedierte en andere tropenhorrors 3
4 32
Gepost op 25 februari
Nederland Utrecht
(On)gedierte en andere tropenhorrors 2
2 16
Gepost op 21 februari
Nederland Utrecht

Reacties bij deze blog

Joanna

Door: Joanna • Geplaatst op

En, zijn de kaarten aangekomen?? Het is maar goed dat we vaak niet weten hoe iets wordt bereid, wat niet weet...zo denk ik ook wel eens 'wie heeft er voor mij op dit kussen liggen kwijlen...' niet aan denken!

sidonius

Door: sidonius • Geplaatst op

Fantastisch geschreven Mireille, ik heb erg gelachen. Had even een ansichtkaart naar jezelf gestuurd, als check en aandenken aan dit hilarische verhaal. En volgens mij houden Chinezen helemaal niet van melk, dus dat ze een café latte überhaupt hebben is al een wonder en het zelf proeven al helemaal....je hebt er niets van gekregen, toch?

Nancy Carels

Door: Nancy Carels • Geplaatst op

Wat een komisch verhaal weer ! Het verbaasd me dan toch weer dat wij moeten denken dat China zo vooruitstrevend is, ik had het meteen in de gaten op het vliegveld in Shanghai, dat het allemaal wel meeviel. En als de koffie niet bevalt, warm water doet het altijd goed heb ik inmiddels wel begrepen van je.

jeannette

Door: jeannette • Geplaatst op

Ik lig weer helemaal in een deuk, geweldig die verhalen van jou!

gorke

Door: gorke • Geplaatst op

Haha wat is reizen toch leuk, heerlijk beschreven verhaal Mireille ik heb weer genoten.

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.