Guangxi en Guizhou reisblogs

Verkeersregels en -gedrag in China

janhermens was er (tot 24 okt 2009) Gepost op 07 nov 091 reacties

Verkeersregels hebben we in China nauwelijks kunnen ontdekken, maar ze moeten er wel zijn getuige de strepen op de weg, snelheidsborden en flitspalen.
Ook hier schijnt een doorgetrokken streep midden op de weg geen betekenis te hebben, de borden die de maximum snelheid aangeven staan langs de weg maar kunnen ook boven de weg in een boom hangen!
Snelwegen, jawel hoor, soms wel 8-baans. De gemiddelde reistijd in China bedraagt dan ook beduidend minder dan in Vietnam.
Er staat en rijdt veel politie, maar ze schijnen er meer te zijn om gezag uit te stralen dan om verkeersgedrag te kontroleren. Af en toe zie je een agent op zijn hurken langs de snelweg met een radarpistool in zijn hand. Zijn gehurkte houding moet blijkbaar verhullen dat hij de snelheid meet!

Ook in China oogt het verkeer chaotisch, maar bijna alles verloopt desondanks vlekkeloos. Het grootste gevaar komt vaak niet van buitenaf, getuige de chauffeur van onze luxe bus die meende even zijn benen te moeten strekken en gewoon ging staan. Het stuur, dat voor onze begrippen toch al laag zit, kan hij alleen nog maar met zijn knieen bestuurd hebben! Snelheid: gewoon 120!!

Het verkeer rijdt hier rechts, maar alles schijnt zich op de linker weghelft af te spelen. De doorgetrokken streep vormt geen enkele belemmering. Als er meerdere rijbanen zijn, rijdt men ook vooral links, inhalen gebeurt dus zowel links als rechts.
En altijd weer die claxon, de een nog luider dan de ander. De hoogte en duur van zijn toon bepaalt meestal de grootte van wat er achter je zit of op je afkomt!
Het had voor ons in ieder geval een afschrikwekkend effekt. Hier blijft iedereen stoicijns rustig, zelfs de voetgangers!

Halverwege onze reis van Dali naar Yangshuo passeerden wij een legerkolonne. Deze reed uiteraard ook op de linkerbaan en was zo lang dat we dachten dat het hele Chinese leger op de been moest zijn!

Het werd ons niet duidelijk of er daadwerkelijk verkeersregels bestaan, er is echter wel sprake van enige vorm van verkeersgedrag.
Er is wel een duidelijk verschil tussen het gedrag overdag en 's avonds/'s nachts:
zet alle, liefst 4 of 6, koplampen op groot licht en ga zoveel mogelijk links rijden. Dat schijnt de snelste en veiligste plek te zijn.
Besef tegelijk dat iedereen zo rijdt. Probeer dus zoveel mogelijk koplampen te ontwijken en bedenk dat fietsers en voetgangers geen verlichting dragen!

In de verkeersregels en -gedrag ligt de nadruk vooral op het zo snel en zoveel mogelijk inhalen van voorgangers!!
Wil je het eventueel nog wat spannender maken in de duisternis, zet jouw groot licht dan pas aan als je een tegenligger ziet (het liefst op ongeveer 20 meter) zodat hij verblind wordt!
Vergeet als tegenligger nooit om hetzelfde te doen!!

janhermens Positie 965 (240 p.) Lid sinds 01-06-2008 Foto's en tips: 1630 Blogs: 79 Fans: 5

Foto's bij deze blog

blogfoto nr. 1
Goede wegen in China
blogfoto nr. 2
Vaak zijn de wegen zelfs erg goed!
blogfoto nr. 3
Fietsen is niet altijd zonder gevaar!
blogfoto nr. 4
Jong geleerd........en met véél koplampen
deel dit artikel met je vrienden:

Andere blogs van deze gebruiker

Kathmandu, een eerste indruk
4 1
Gepost op 08 juli
Nepal Kathmandu
Kathmandu
4 2
Gepost op 04 juli
Nepal Kathmandu
Een rondreis door het hoogste land ter wereld
4 2
Gepost op 03 juli
Nepal Kathmandu

Reacties bij deze blog

ciske

Door: ciske • Geplaatst op

En daarom zou ik in dat soort landen ook nooooit in 'n auto durven te rijden. Leuke foto van die kleine in die auto.

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.