'541460' door Jhhuijs '541460' door Jhhuijs

Bijzonder door zijn..

Jhhuijs

De laatste dag van onze rondreis door Sri Lanka verblijven we in Wattala. Een dorpje dichtbij het vliegveld van Columbo. Er is weinig te doen. Mijn man en ik gaan een stuk langs het strand wandelen om daarna via de weg terug te lopen. Als we van het strand naar boven lopen komen we deze begraafplaats tegen. Alleen maar blauwe en witte kruisjes met hier en daar een naam maar vaak ook blanco. Door zijn eenvoud laat het toch een diepe indruk achter.

'541372' door Jhhuijs '541372' door Jhhuijs

Prachtige kijkers

Jhhuijs

We bezoeken tijdens onze rondreis door Sri Lanka vele tempels. Niet altijd gaat mijn interesse uit naar de verhalen van de gids en dan trek ik me terug om foto's van kinderen te maken.

'541129' door Jhhuijs '541129' door Jhhuijs

Sri LankaTrincomalee

Hagedis

Jhhuijs

We zijn voor 3 dagen in een resort in Tricomale. Het ligt wat afgelegen en zitten midden in de natuur. 's Morgens vroeg kun je deze hagedissen het beste bewonderen. Ze zitten zich lekker op te warmen in het ochtendzonnetje en je kunt vrij dichtbij komen zonder dat ze wegvluchten.

'540958' door Jhhuijs '540958' door Jhhuijs

Sri LankaUda Walawe NP

Mongoes

Jhhuijs

Terwijl we in jeeps in het nationaal park op zoek zijn naar de olifanten komen we bij een open plek waar we even uit de jeeps mogen deze mongoes tegen. Een toerist liet wat water uit zijn drinkfles lopen om het dier wat water te geven maar hij ging gelijk aan de haal met de waterfles.

'540772' door Jhhuijs '540772' door Jhhuijs

Ondeugend

Jhhuijs

Onze gids bezoekt met elke rondreis de doven en blindenschool in Bandarawella. Enkele kinderen zijn wees maar de meeste kinderen gaan er alleen naar school. Ook hier wordt het onderwijs geregeld voornamelijk door giften, maar ouders die iets kunnen missen geven ook geld aan de school. Omdat we van te voren niet wisten dat we deze school zouden bezoeken hebben we de dag van te voren met zijn allen de supermarkt maar leeg geplunderd. Alles wat we konden vinden aan schriften, pennen, ballonnen etc. hebben we meegenomen. en uit de fooienpot nog een donatie.

'540647' door Jhhuijs '540647' door Jhhuijs

NederlandLimburg

'Morgens vroeg

Jhhuijs

Een paar weken geleden ging ik met de fiets naar het ziekenhuis om vrijwilligerswerk te doen. ''s morgens vroeg, weinig mensen op straat en dan getrakteerd worden met zo''n uitzicht.

'540568' door Jhhuijs '540568' door Jhhuijs

Sri LankaAnuradhapura

Boeddha on the top

Jhhuijs

We bezoeken de tempel van Mihintale, waar in de tweede eeuw voor Christus het boeddhisme naar Sri Lanka werd gebracht. Hier staat ook nog een grote zittende Boeddha en een stupa alledrie op een aparte berg. In totaal lopen we 1190 trappen in een temperatuur van 36 graden pfffff.

'540545' door Jhhuijs '540545' door Jhhuijs

Sri LankaColombo

Bijzondere...ontmoeti

Jhhuijs

Tijdens de rondreis bezoeken we de bejaardenwoningen die de Nederlander Herman Steur hier heeft opgericht. Het zijn woningen voor de allerarmsten in Sri Lanka. De stichting wordt in stand gehouden door giften en entree voor de bezoekers. Op de film die we te zien kregen kon je zien dat de bewoners Herman Steur een warm hart toedroegen. Helaas is Herman in 2012 overleden en staan momenteel al enkele huisjes leeg.Naast de gewone bejaarden wonen hier ook veel mensen met een handicap.

'540479' door Jhhuijs '540479' door Jhhuijs

Treinreis van Nuwara.

Jhhuijs

Tijdens onze rondreis door Sri Lanka gaan we ook een stuk met de trein. Onze gids koopt de kaartjes en we rijden door een prachtig landschap naar onze volgende overnachtingsplaats Bandarawela. Ramen en deuren staan open, mensen zitten in de deuropening met hun benen buiten de trein. Hier in Nederland niet voor te stellen maar in Sri Lanka kan dit allemaal. Een hele aparte ervaring

'540360' door Jhhuijs '540360' door Jhhuijs

Sri LankaJaffna

Nallur Kandasamy...te

Jhhuijs

De meest indrukwekkende Hindu tempel van Sri Lanka.. Iedereen moet de schoenen uit maar de mannen moeten ook hun shirt uittrekken en met ontbloot bovenlijf de tempel binnengaan. Om vijf uur in de middag begint een uitgebreide ceremonie. Er zijn er meerdere per dag Er wordt door diverse mensen ( bewakers ) erop gelet dat er binnen geen foto's worden gemaakt. Jammer maar helaas

'540341' door Jhhuijs '540341' door Jhhuijs

Sri LankaKandy

De gouden tempel van.

Jhhuijs

De gouden tempel van Dambulla. Het Boeddha beeld is het hoogste in de wereld. Het is 30 meter hoog Via 350 trappen ga je naar de grotten en binnen in de grotten staan 80 gekleurde Boeddhabeelden. Als je naar boven loopt zie je langs een stenen weggetje ook een groot aantal stenen monniken. Dit was een van de meest indrukwekkende tempels van Sri Lanka

'540338' door Jhhuijs '540338' door Jhhuijs

Bezoek het welkom dor

Jhhuijs

We bezoeken in Negombo het bejaardendorp voor de allerarmstenmensen van Sri Lanka. Het dorp is opgericht door de Nederlander Herman Steur. Helaas is Herman overleden in 2012 en een echte opvolger met hart voor de zaak is er niet en dit is wel te zien in het dorp. Het dorp draait volledig op giften en vrijwilligers. De ouden van dagen zijn blij met de bezoekers. Ze wonen met 4 personen in een huisje. Ook is er een kerk en een grote eetzaal in het dorp. Mocht je Sri Lanka bezoeken is deze plek zeer de moeite waard. Je kunt er zelfs vrijwilligerswerk doen

'491572' door Jhhuijs '491572' door Jhhuijs

Het kruis op de berg.

Jhhuijs

Net buiten Rhodos is de berg Filerimos. Op deze berg staat een klooster en een 18 meter hoog kruis met op het pad ernaar toe de gehele kruisweg. Deze bezienswaardigheid wordt vaak door toeristen overgeslagen maar is zeker de moeite van het bezichtigen waard.

'491554' door Jhhuijs '491554' door Jhhuijs

GambiaBanjul

Marktvrouw

Jhhuijs

In Gambia heb je erg veel marktjes. Heerlijk om hierover heen te slenteren. Deze marktvrouw was even aan het genieten van har stukje fruit en had weinig oog voor de voorbijkomende marktgangers.

'491340' door Jhhuijs '491340' door Jhhuijs

Griekenland

Uitzicht over zee...v

Jhhuijs

Tijdens onze vakantie in Griekenland bezoeken we Lindos. Een erg mooi stadje met veel bezienswaardigheden. Boven van de berg waar oude ruïnes te bezichtigen zijn hebben we dit schitterend overzicht op zee.

'491023' door Jhhuijs '491023' door Jhhuijs

Trots als een pauw

Jhhuijs

Op de berg Filemerinos valk bij Rhodos bezoeken we het klooster de het 18 meter hoge kruis. Daar aangekomen worden we verrast door ontzettend veel pauwen. we lopen naar het klooster en onderweg is een pauw indruk aan het maken op een vrouwtje. Van deze gelegenheid maak ik dus gebruik als hij zo trots as een pauw staat te stralen.

'490888' door Jhhuijs '490888' door Jhhuijs

Ridderstraat

Jhhuijs

De Ridderstraat is het enige volledig bewaard gebleven laatmiddeleeuwse woonstraat van Europa. Het is een zeer sobere straat. Rechts en links staan boven in de gebouwen staan versierd diverse wapens van de desbetreffende ridderordes.De straat begint bij de vrijheidspoort en eindigt bij het paleis van de grootmeesters.

'455977' door Jhhuijs '455977' door Jhhuijs

GambiaGeorgetown

Gewillig op de foto

Jhhuijs

Na een bezoek aan Georgtown gaan we verder en stoppen weer even bij een lokale markt. In tegenstelling tot de meeste marktmensen, vond deze vrouw het geen probleem dat ik een foto maakte.

'455849' door Jhhuijs '455849' door Jhhuijs

NamibiëEtosha

Etoscha

Jhhuijs

Kenmerkend voor Etosha zijn de grote hoeveelheden wild die men kan 'spotten', olifanten, zebra's, leeuwen, verschillende soorten antilopen enz. Natuurlijke en kunstmatig aangelegde waterdrinkplaatsen helpen de wildpopulatie te overleven in de droge tijd. De grote toeristenstroom die jaarlijks Etosha aandoet levert een forse bijdrage aan het BNP van Namibië

'455776' door Jhhuijs '455776' door Jhhuijs

GambiaSerrekunda

Hout sprokkelen of...

Jhhuijs

In de buurt van Serrakunda gaan we lunchen aan het strand. Een prachtig plekje vlak bij zee waar je alleen te voet kunt komen. Onder het eten zien we deze ezelenkar op het strand voorbij komen volgeladen met hout. Zou hij hout aan het sprokkelen zijn of zouden ze graag een schoon strand willen. We hebben het niet kunnen vragen.

'455727' door Jhhuijs '455727' door Jhhuijs

NamibiëEtosha

Hornbill

Jhhuijs

Etoscha nationaal park. Een geweldig wildpark waar je allerlei soorten wild tegen komt. Toch kan ik ook genieten van het kleinere wild zoals deze hornbill, die helemaal verstopt zat tussen de takken

'455715' door Jhhuijs '455715' door Jhhuijs

NamibiëSossusvlei

Sossusvlei

Jhhuijs

De Sossusvlei is een klei-vallei in het midden van de Namibwoestijn. De vallei is onderdeel van het Namib-Naukluft National Park in Namibië. Gevoed door de rivier de Tsauchab, staat het gebied bekend om de hoge, rode zandduinen die het omringen en het tot een grote zee van zand maken.

'455611' door Jhhuijs '455611' door Jhhuijs

GambiaWest Gambia

Bootsman

Jhhuijs

We gaan met de boot bij Bansang richting Georgetown. We krijgen alle tijd om kleurrijke vogels te spotten die zich in het Kunkilling Forest ophouden.( helaas geen gezien ) Aan boord krijgen we een eenvoudige lunch maar wel erg lekker.De bootsman is erg vriendelijk en knoopt met ieder van ons een gesprek aan. We zijn op weg naar het Jang Jang Burreh Camp aan de noordoever van de Gambia rivier. Dit camp is uiterst eenvoudig en heeft geen elektriciteit. Hier slapen we, met op de achtergrond het geluid van de vele dieren.

'455524' door Jhhuijs '455524' door Jhhuijs

ZambiaVictoria watervallen

Vanuit de lucht II

Jhhuijs

Vanmorgen plaatste ik een foto vanuit de helikopter van de Victoriawatervallen zelf. Deze foto is van de rivier de Zambezi. Deze rivier ligt tussen Zambia en Zimbabwe. In de verte zie je nog de rook van de kracht van de watervallen. Vanuit de lucht krijg je hiervan een veel beter overzicht.