'1129062' door Nien '1129062' door Nien

NederlandZuid-Holland

Even ontsnappen op...

Nien

Zoek je nog een bijzonder plekje in Nederland om een dag of weekend door te brengen? Dan is het eiland Tiengemeten echt een aanrader! We zeilden hier vorige zomer naartoe, nadat we een aflevering van "Floortje blijft thuis" hadden gezien, over mensen die hier een camping waren begonnen. Het eiland Tiengemeten ligt midden in het Haringvliet en is het laatste bewoonde eiland in de Zuidwestelijke Delta. Er waren plannen om het eiland te gaan bebouwen, maar gelukkig heeft natuurmonumenten hier een stokje voor gestoken! Het voelt meteen alsof je in het buitenland bent zodra je er aan komt. De landschappen zijn super afwisselend, met bossen, moerasgebied, bloemrijke weiden en meren. Ook zie je overal Schotse Hooglanders grazen en is het eiland ook de thuisbasis van veel vogelsoorten. Het eiland telt 9 vaste bewoners, en ook is er een zorgboerderij met 26 permanente bewoners, die samen voor de boerderij en zorgen. Je kunt zelf de ruigheid en isolatie van Tiengemeten ervaren, wanneer de laatste pont wegvaart. Overnacht in de Herberg, de sluiswachterswoning of historische boerderij en geniet van de mooiste zonsondergangen!

'1129027' door Nien '1129027' door Nien

ItaliëPiemonte

Lago d'Orta

Nien

Afgelopen zomer verbleven we een aantal dagen aan het Ortameer in het noorden van Italië; een nog vrij onbekende bestemming onder toeristen. We sliepen in een b&b in het gezellige stadje Omegna; super authentiek en bijna alleen maar locals om ons heen. Vanuit hier namen we de boot naar het kleine eilandje te midden van het meer; Isola San Giulio. Hier bewonderden we de prachtige ronaanse kerk, de benedictijnenabdij en het klooster. De architectuur is er echt fantastisch! Ook staan er een aantal prachtige Palazzos op het eilandje met bloemrijke tuinen. Hierna namen we de boot naar het sfeervolle stadje San Giulio, dat op 10 minuutjes varen van het eiland ligt. Een pareltje! Helaas hadden we niet het beste weer, zoals je op de foto ziet, maar dat gaf alles ook wat magisch. Het Ortameer is in ieder geval een absolute aanrader als je de massa in Italië wilt ontlopen!

'1128995' door Nien '1128995' door Nien

ItaliëSardinië

Sardijnse geschiedeni

Nien

Tijdens een heerlijke vakantie op Sardinie kwamen we de mooiste plekjes tegen. Dit is een van die plekken; vanaf het strand van la Pelosa (een van de mooiste van het eiland), maakte ik deze foto van de la Pelosa-toren. Dit is een van de oudste wachttorens van Sardinië en dateert uit de 16e eeuw. Je ziet deze torens op heel het eiland, maar deze was met stipt de mooiste vanwege de prachtige omgeving. Achter het toren eilandje zie je het eiland Asinara liggen, ook wel Ezeleiland genoemd. Hier zijn we met de boot naartoe gevaren. We waren helemaal alleen, op alle ezels na. Sardinie is echt fantastisch, ik ga zeker nog eens terug!

'1128962' door Nien '1128962' door Nien

ZwitserlandWallis

Freedom

Nien

Oké, nog één foto van mijn Zwitserland vakantie dan. Dit is een van mijn favoriete plekken die we hebben gezien. Ik heb mijn enorme hoogtevrees angst eerst moeten overwinnen om in een cabinelift te stappen, die zo vol zat dat ik tegen mensen stond aangepropt. Dit was de engste waar ik ooit in heb gezeten; hij ging steil tegen rotspartijen omhoog, en ik kreeg echt bijna een paniekaanval. Eenmaal boven was ik mijn angst spontaan vergeten; het uitzicht was gewoon spectaculair! We zagen zelfs een aantal bergmarmotten spelen (deze staan nog op film), en kwamen weer verschillende oogverblindende meren tegen, zoals deze. Hier heerlijk gepicknickt en pootje gebaden. Koud!!!

'1128947' door Nien '1128947' door Nien

FrankrijkNoord Frankrijk

Afgelegen meren

Nien

De moeder van mijn vriend woont in een mini boerendorpje in de Vogezen, genaamd Vougecourt. Er is hier werkelijk niets te doen als je van levendigheid houd! Maar wij vinden het heerlijk om vlakbij te gaan zwemmen in dit prachtige meer. Heel af en toe zijn er een aantal mensen, maar meestal hebben we het rijk voor ons alleen. Er zijn in de omgeving trouwens tal van meertjes en rivieren om lekker in af te koelen, of gewoon te picknicken naast de oevers :) heerlijk om daar een paar keer per jaar lekker tot rust te komen!!

'1128922' door Nien '1128922' door Nien

ItaliëSicilië

Vulkanisch eiland

Nien

Tijdens een roadtrip door Sicilie deden we een bootexcursie naar verschillen Eolische eilanden. Hiervan is Stromboli er één. Dit prachtige eiland is vernoemd naar de enorme vulkaan, de Stromboli. Je ziet van verre al de rook die uit de krater komt! Stromboli heeft een aantal prachtige stranden, waarvan ook een met zwart, vulkanisch zand. Daarnaast hangt er gewoon een heerlijke, Italiaanse sfeer en kun je er super lekker eten. Ook de andere Eolische eilanden zijn top om te bezoeken. Onder andere Lipari, Salina en Vulcano.

'1128903' door Nien '1128903' door Nien

BoliviaSalar de Uyuni

Vierdaagse Jeeptour

Nien

De meest geweldige reiservaring tot nu toe, is de 4-daagse jeeptour die ik deed van Tupiza (Bolivia), naar Salar de Uyuni (de grootste zoutvlakte ter wereld). De spectaculaire uitzichten die we onderweg tegenkwamen, waren echt adembenemend: gekleurde lagunes, kraters, geisers, eindeloze vlaktes, mijngebieden, authentieke gehuchten...over alle dieren nog maar niet te spreken. We sliepen telkens in de middle of nowhere, zonder elektriciteit en op ruim 5000 meter hoogte. Onder een enorme pak dekens dus en met hoogteziekte pillen! We zagen talloze flamingos op verschillende zoutvlaktes en in lagunes, op hun gemakje rondwandelend. Deze is daar één van. Helaas is mijn camera een paar weken later gestolen, waar nog veel meer foto's opstonden. Maar deze had ik gelukkig met mijn telefoon gemaakt. Een geweldige herinnering en een absolute aanrader!

'1128884' door Nien '1128884' door Nien

GuatemalaChichicastenango

Kleurrijke...begraafp

Nien

Een paar jaar geleden maakte ik een rondreis door Guatemala; een geweldig land dat echt een beetje mijn hart gestolen heeft! Ik bezocht de grootste lokale markt van Zuid Amerika in Chichicastenango, een klein stadje in de bergen. Vanuit daar kon je de heuvel oplopen, naar de begraafplaats van de stad; de meest kleurrijke en een van de mooiste ter wereld. Veel inwoners van Chichicastenango vieren het leven en de dood nog zoals hun Maya voorouders dat deden. Graven worden in de favoriete kleur van de overledene geschilderd, terwijl de shaman wierook en kaarsen brand als offer voor de goden. Verder voelt deze begraafplaats totaal niet verdrietig. Mensen kletsen en lachen met elkaar, er rijd een ijscokarretje rond en kinderen spelen samen. Een erg bijzondere ervaring!

'1128839' door Nien '1128839' door Nien

ThailandKhao Sok NP

Één met de natuur

Nien

Een aantal jaar geleden verbleef ik in het Nationaal Park Khao Sok, in een "Floating House" midden op het meer. Dit was het uitzicht vanaf de vlonder. De kano's mochten we gebruiken om heerlijk te dobberen en naar kleine eilandjes te varen. Ook werden er tours in de jungle aangeboden, en mochten we om 5 uur snachts mee op een boottocht over het water om exotische dieren te spotten. Het was echt een geweldige ervaring, waarbij je echt helemaal bent aangewezen op de natuur. Geen elektriciteit, slapen op een dun matje op een vlonder en eten koken op een vuurtje. Fantastisch!

'1128764' door Nien '1128764' door Nien

ItaliëPiemonte

Siësta op grote...hoo

Nien

In het noorden van Italië ligt een paradijsje verstopt, genaamd de Anzasca Vallei. We belandden hier afgelopen zomer nadat we onze vakantieplannen wegens corona moesten omgooien, en niet meer naar Slovenië konden. In eerste instantie erg jammer, achteraf een cadeautje. We mochten deze geweldige plek namelijk leren kennen. De Anzasca Vallei is groen, bergachtig en heerlijk authentiek. Je vindt er talloze kleine, slaperige dorpjes, die verscholen zijn tussen de heuvels. Daarnaast kun je er prachtig wandelen; de besneeuwde toppen van de berg Monte Rosa vergezellen je overal. Ook kom je tijden tochten in de bergen af en toe een kudde geiten, schapen of koeien tegen. Zoals dit schaap dat lekker een dutje deed in de schaduw... Mocht je deze regio ook willen bezoeken; het dorpje Ceppo Morelli is een aanrader; je gaat hier echt terug in de tijd!

'1128746' door Nien '1128746' door Nien

NederlandFriesland

Uitwaaien

Nien

Vorige maand was ik op mini vakantie in Friesland, in een super knus dorpje genaamd Moddergat. Ik verbleef daar in een authentiek vissershuisje, in de schattigste straat ooit. Vanuit het huisje liep ik letterlijk in 2 minuten de dijk op, richting het Wad. Aan de rechterkant lag dit prachtige natuurgebied, waar je heerlijk kon wandelen. Ik heb daar vele roofvogels en andere vogelsoorten mogen bewonderen. En heerlijk kunnen uitwaaien, met geen mens in de buurt. Puur genieten daar!

'1128609' door Nien '1128609' door Nien

Zwitserland

Eeuwige Sneeuw

Nien

De omgeving van Leukerbad is echt spectaculair. We gingen omhoog met de cabinelift, om vervolgens uit te stappen op grote hoogte en terug te wandelen naar het beginpunt. We kwamen amper mensen tegen; wel tal van schapenkuddes, grazende koeien met enorme bellen en af en toe een eenzame boerderij. Onderweg zagen we een aantal kaasboerderijtjes, waar we overheerlijke risotto en Alpenkaas kochten. Yum! Ik kan niet wachten om terug te keren naar de bergen...

'1128552' door Nien '1128552' door Nien

Noorwegen

Bird Island

Nien

Net voor de corona crisis was ik in Noorwegen, op het prachtige vogeleiland Runde. Dit is de plek waar honderden papegaaiduikers hun jongen krijgen, en waar tientallen andere vogelsoorten leven. Ondanks dat we net na het broedseizoen kwamen, is het eiland gewoonweg magisch. Je kunt er geweldig wandelen, de oude vuurtoren bewonderen en genieten van de pure rust en de pracht van de natuur!

'1128436' door Nien '1128436' door Nien

NederlandRotterdam

Lente in Rotterdam

Nien

Al wandelend door Rotterdam besef ik me dat de stad zelf weinig meekrijgt van de Corona crisis. De zon schijnt nog steeds, de boten varen, de vogels vliegen en de gebouwen staan nog even standvastig en trots als altijd. Alles gaat gewoon zijn eigen gangetje. Het zijn de mensen die veranderen. Niet de stad...

'1128346' door Nien '1128346' door Nien

ZwitserlandWallis

Magische meren

Nien

Tijdens een prachtige wandeltocht door het Lotschental in Zwitserland kom je de meest schitterende bergmeren tegen. Dit was slechts een van de vele parels die we mochten ontdekken. Een top bestemming voor echte natuurliefhebbers, die van rust en ongerepte schoonheid houden!

'1128268' door Nien '1128268' door Nien

Nederland

Verborgen steegjes

Nien

Tijdens een stegentour in het oude stadscentrum van Middelburg ontdek je alle verborgen parels van deze prachtige historische stad. Iedere nieuwe steeg of straat die je in loopt heeft weer iets unieks; de architectuur is hier geweldig! Een echte aanrader voor een prachtige citytrip in eigen land!

'1098168' door Nien '1098168' door Nien

GuatemalaAntigua

Processie

Nien

Vorig jaar was ik in Guatemala, een prachtig veelzijdig land in Midden Amerika. De eerste dagen verbleef ik in Antigua, een mooi koloniaal stadje op ongeveer 1.5 uur rijden vanaf Guatemala stad. Wat ik niet wist, is dat gedurende de weken voorafgaand aan pasen, de stad het decor vormt voor indrukwekkende processies. Het hele stadje bereid zich voor op deze processies, door heuze kunstwerken te maken op de grond (ook wel alfombra's genoemd), bestaande uit gekleurd zaagsel en de meest kleurrijke bloemen. Overal in de stad zit de lokale bevolking naast de straat kant te kletsen en te wachten tot het spektakel begint. Tientallen kraampjes staan er om hun zelfgemaakte eten te verkopen, zo nu en dan passeert je een ijscocar of iemand die je noten wil verkopen. Ik keek mijn ogen uit, vooral toen de stilte viel, prachtige droevige muziek klonk door de straten en metershoge beelden van Christus voor me opdoemde, gedragen door minstens 50 mannen gekleed in het paars. Een enkele man droeg een kind op zijn schouders en allemaal keken ze bloed serieus, zich concentrerend op het pad en de zwaarte van de immense beelden. Wat een speciale ervaring om bij te mogen zijn, zoiets kom je niet vaak tegen!

'1097922' door Nien '1097922' door Nien

SpanjeToledo

Back In Time

Nien

Dit weekend bezocht ik Madrid, de prachtige hoofdstad van Spanje met zijn kolossale gebouwen, levendige pleinen, groene uitgestrekte parken en niet te vergeten; Spaanse lekkernijen waarbij het water je al in de mond loopt wanneer je het ziet en ruikt! Vanuit Madrid besloot ik vanaf het oude en klassieke treinstation Atocha de trein te nemen naar Toledo, een prachtig historisch stadje wat ooit één van de machtigste steden van Spanje was en nu nog steeds een van de oudste en meest authentieke. Wanneer je rondloopt door de smalle, kronkelige straatjes en de eeuwenoude gebouwen aanschouwd die bijna allemaal intact zijn gebleven, waan je je voor heel even terug in de tijd. Toledo is gebouwd op een heuvel en omgeven door een brede rivier. Via een oude, stenen brug loop je bergopwaarts het stadje in, genietend van de vergezichten die zich voor je opdoemen. Vanaf een bankje op een verscholen pleintje of een terrasje, aanschouw je de locale bewoners die zich niks aan lijken te trekken van toeristen en rustig hun dagelijkse bezigheden voortzetten in de zinderende middagzon. Een echte aanrader voor iedereen die historie en cultuur wil snuiven, en tegelijkertijd deel wil uitmaken van de lokale bevolking.

'1097450' door Nien '1097450' door Nien

ChiliValparaiso

City of Colours

Nien

Bij een reis naar Chili mag een bezoek aan de kleurrijke havenstad Valparaiso niet ontbreken! De 2e stad van Chili is totaal niet te vergelijken met Santiago, de hoofdstad, gelegen op 1.5 uur rijden van "Valpo". Het is er stukken compacter, knusser en sfeervoller naar mijn idee en je kunt jezelf er prima een paar dagen vermaken, slenterend door de smalle, geplaveide straatjes, alle prachtige streetart op de muren en huizen aanschouwend. Dit is toch wel waar Valparaiso vooral om bekend staat; op ieder gebouw, iedere muur etc. kom je werkelijk de mooiste kunstwerken tegen. Niet zomaar wat leuke graffiti maar échte kunst, welke je zelf aan de muur zou willen hangen... Valparaiso staat sinds 2003 zelfs op de werelderfgoedlijst van Unesco en dat is niet zonder reden! De stad is gebouwd tegen de heuvels en je moet dan ook beschikken over een behoorlijke conditie als je lopend alles wilt bezichtigen. Of je neemt natuurlijk een van de vele "ascensores", oftewel liften, die zich op verschillende plekken van de stad bevinden en je binnen no-time naar de top van de heuvel brengen. Geen overbodige luxe in de zinderende zomerzon! Wil je de drukte van de stad even ontsnappen, loop dan richting de haven en vervolg je weg via de boulevard naar de populaire lokale visserswijk, waar alle vissers met hun net binnengehaalde buit hun kraampjes opzetten om deze te verkopen. Onderweg heb je een adembenemend zicht op de Stille Zuidzee enerzijds, waarin je op nog geen 10 meter afstand een kolonie zeeleeuwen kunt zien spelen en chillen op een paar houten vlonders, en op de heuvels waarop Valpo is gebouwd anderzijds, kleurrijk en wel. En ook in de avond hoeft je je niet te vervelen, daar er talloze knusse barretjes en restaurants te vinden zijn, terrasjes in de warmte van de zon en life muziek te over! Een verfrissende, traditionele Pisco Sour erbij en genieten van de fenomenale uitzichten die deze pracht stad te bieden heeft...

'1097243' door Nien '1097243' door Nien

BoliviaSalar de Uyuni

Natural healing

Nien

Tijdens een 4 daagse jeep tour in Bolivia onderweg naar "Salar de Uyuni", kom je tientallen prachtige vergezichten en bijzonder plekjes tegen: blauw-groene lagunas met talloze badende rose flamingos die fel afsteken tegen de blauwe lucht, hoge alleenstaande rotsen die plots opdoemen in de oneindigheid van de altiplano, een verdwaald groepje alpacas of ezels grazend tussen kleine stroompjes water, verlaten dorpjes waar de tijd zichtbaar jaren heeft stilgestaan en geysers die op bepaalde momenten heet water en stoom de lucht inspuiten en borrelen tot diep in de grond. Door deze geysers ontstaan fantastische thermale baden waarin men helemaal tot rust kan komen, zichzelf ondertussen insmerend met de mineraal rijke klei van de bodem welke goed schijnt te zijn voor een betere doorbloeding en totale zuivering voor de huid. Wat wil je nog meer in deze omgeving met een prachtig wolkenspel boven je en amper mensen om je heen? Puur genieten dus!

'1096413' door Nien '1096413' door Nien

ArgentiniëLos Glaciares

Stop and stare

Nien

Het nationale park Los Glaciares, gelegen in het Argentijnse deel van Patagonie is net als Torres del Paine een ware lust voor het oog voor wie een echte natuurliefhebber is. Waar bergen, meren, bossen en gletsjers zich afwisselen is het de guanaco die zich rustig staande weet te houden in zijn natuurlijke habitat. De grootste soort van de kameelachtigen wordt helaas met uitsterven bedreigd doordat er volop op ze wordt gejaagd vanwege hun fijne vacht. Om deze reden en vanwege hun grootte is het stukken lastiger om dit sierlijke dier van dichtbij te kunnen bewonderen dan bijvoorbeeld de vicuna, een andere wilde kameelsoort die voorkomt in Chili en Argentinië. Heel bijzonder was dus dit moment, waarop ik tijdens lange een hike door de adembenemende natuur ineens oog in oog kwam te staan met dit prachtige beest. Hij staarde me doordringend aan, nog even traag verder kauwend op zijn grasspriet voordat hij zijn hoofd weer voorover boog en zich tegoed deed aan nog wat groen. Rustig vervolgde ik ook weer mijn weg, met een grote glimlach op mijn gezicht.

'1096007' door Nien '1096007' door Nien

ChiliTorres del Paine NP

In de ban van de...Co

Nien

Torres del Paine, het bekende nationale park in het Zuid-Chileense Patagonie maakt alles waar wat de vele reisboeken, magazines en touroperators beweren; het is één van de meest spectaculaire, ruige en ongerepte gebieden op aarde en dat voel en merk je nog voordat je vol verwachting het park binnen rijd. Uren lang waan je je eerst langs uitgestrekte velden en weilanden die reiken zo ver je zicht het toelaat, waar allerlei dieren vredig lopen te grazen in het groen. Hier en daar een "estancia" in de verte, verscholen achter een paar hoge bomen en aan de horizon beginnen zich langzamerhand besneeuwde bergtoppen te ontpoppen. Dan weet je: "ik ben aan het einde van de wereld". In het park zelf val je van de ene in de andere verbazing wanneer wéér een nieuw spectaculair uitzicht opdoemt in de verte, wanneer je plots oog in oog komt te staan met een verdwaalde "guanaco" die het pad voor je blokkeert of wanneer je vanuit het niets ineens 's werelds grootste vogel ter wereld boven de toppen van de bergen ziet zweven: de Andescondor, oftewel koning van de Andes, met een spanwijdte van maarliefst 3.2 meter. Het is niet te bevatten hoe groot deze prachtige dieren zijn tot je daadwerkelijk met eigen ogen kan aanschouwen hoe hij/zij een show voor je weggeeft op slechts een paar meter afstand. Een waar "kippenvel moment", beseffende dat er slechts een paar plekken op aarde zijn waar het dier zich in volle glorie laat zien, één met de wind. Het ultieme gevoel van vrijheid...

'1095729' door Nien '1095729' door Nien

ChiliLauca NP

Alleen op de wereld

Nien

"Alleen op de wereld". Deze gedachte overvalt je wanneer je de aanblik ziet van deze prachtige vicunas, die zich langzaam en in gedachten verzonken voortbewegen over de zoutvlakte van "Salar de Surir" in het Lauca nacional park; een ware parel in het uiterste noorden van Chili. Één van de beesten kijkt nog even loom de camera in bij het passeren, maar het lijkt geen probleem dat ik hem/haar in alle rust aan het observeren ben en hij loopt vredig verder. Het is bijna niet voor te stellen wat voor rust en sereniteit je ervaart op deze magische plek op aarde, een plek die tot nu toe nog niet overspoeld is door toeristen en waar de tranen je in de ogen springen van de schoonheid ervan. Bijna zou je je adem willen inhouden om je zo puur en intens mogelijk te concentreren op de geluiden om je heen; de zachte wind, het gefluit van de tientallen immens rose flamingos die aan het pootje baden zijn in het water, het gescharrel van een enkele lama of alpaca in het groen en hier en daar een donderslag van de storm die zich ver in de bergen bevindt. De besneeuwde top van een 6000 meter hoge vulkaan rijst op aan de andere kant en maakt dat jij je als mens klein en nietig voelt... Puur en authentiek, in al zijn onschuld...waar vindt je tegenwoordig nog zo'n plek? Ik hoop met heel mijn hart dat deze vicunas over een aantal jaar nog steeds even vredig over het zout lopen, dat deze plek een plek blijft waar je je alleen op de wereld waant... Één met de natuur.