Nederland

Reisgids

Reistips

Nieuws

Beste reistijd

Regio's en steden

Foto's

Praktisch

Nederland image

Friese koopvaardij

Nederland
Europa
KimOtten

Friese koopvaardij

Friese koopvaardij

De afgelopen tijd hebben we echt geluk met het weer. Ook dit weekend besluiten wij er op uit te trekken met onze tent. Laatst dacht ik aan alle verre reizen die ik heb gemaakt, maar "MIJN" Nederland ken ik nog niet zo goed. Van alle 7 wereldcontinenten heb ik er 6 al kunnen bezoeken. Het is alleen nog niet zo lang geleden dat ik kan zeggen dat ik alle 12 van onze provincies gezien heb. Wij zijn ruim een jaar geleden naar Leeuwarden geweest en pas vanaf dat moment kan ik zeggen dat ik al onze provincies bezocht heb.

Helaas zijn mijn vriend en ik ziek geworden tijdens dit weekendje en hebben we van Leeuwarden weinig gezien. Vandaag is het tijd voor Leeuwarden 2.0 en omdat het zo lekker weer is gaan we naar de camping de Kleine wielen in het recreatiegebied de Groene ster. Van het gebied zelf zien we niet veel vanwege een cultureel festival, wel zijn nabij gelegen gebieden toegankelijk.

Het is weer tijd om onze tent op te bergen en stilletjes aan richting het Zuiden vol zon te rijden. Wij besluiten dit via Sneek te doen omdat dit op de route ligt. Eenmaal aangekomen in Sneek worden wij blij verrast, er vaart namelijk een vloot van historische boten door de haven. Dit is de laatste dag van het Nautische evenement Hout Vaert.

Op donderdag is er een houtvlot van ruim 8 meter lang gemaakt door de molenaar van de molen De Rat in Ijlst. Dit vlot vaart met de vloot mee en wordt voortgetrokken door "Djati" een sleepboot uit 1905, (Djati is Maleis voor Indisch Teakhout) en door "Alderferskuorrendst" een opduwer uit 1939. Het evenement is begonnen in Dokkum en zal eindigen in Ijlst.

Hout Vaert staat in het teken van de Friese koopvaardij rond de 17de eeuw en het begin van de 18de eeuw. De Friese schippersgemeenschappen kende zijn hoog getij eind 17de eeuw en begin 18de eeuw. Mede omdat de Hollanders op dat moment veel te lijden hadden gehad onder de oorlogen. De houtvaart is ontstaan in Hindeloopen en dit is opmerkelijk omdat daar geen volwaardige haven was of vraag naar hout. Echter, ligt Hindeloopen wel op de route naar het water tussen Denemarken en Zweden. De schippers van Hindeloopen wisten hier goed gebruik van te maken.

Het lijkt mij een goed idee om door te rijden naar Ijlst en daar de boten op te wachten bij de molen de Rat. Nadat we de auto geparkeerd hebben gaan we een drankje doen op het terras van het wapen van Ijlst en boten kijken.

Foto's

Houtzaagmolen de Rat
Houtzaagmolen de Rat
KimOtten