Fotografietip: Hoe kies je een achtergrond? image
Patries

Fotografietip: Hoe kies je een achtergrond?

Als reisfotograaf houd je je ogen open. Als er iets interessants gebeurt dan sta je klaar met je camera en maak je een foto. Daar kunnen prachtige beelden tussen zitten, want toevallig was het licht mooi, keek die persoon goed of was de achtergrond bijzonder. Maar je bent erg afhankelijk van die perfecte omstandigheden. Het kan ook anders. ‘Door eerst te bepalen wat de achtergrond wordt, heb je een goede foto zelf in de hand’, zegt fotografe Louise ten Have.

1. Bepaal wat je als achtergrond wilt De moskee van Djenné in Mali is een prachtig lemen gebouw dat een meerdaags bezoek waard is. Toch vonden wij het leuk om ook op zoek te gaan naar onbekende, kleinere en niet-toeristische moskeeën. Die vonden wij in de dorpen rondom Djenné. Als je op een niet-toeristische plek gaat rondkijken, dan zijn de locals vaak net zo geïnteresseerd in jou als jij in hen. Maar meestal vind ik het niet zo gepast om meteen met fotograferen te beginnen. Ik kies er bijna altijd voor om eerst rond te kijken en een babbeltje te maken. Mijn camera blijft dan losjes over mijn schouder hangen. Dit biedt tevens de mogelijkheid om de omgeving goed in je op te nemen en een achtergrond te kiezen. Het moskeetje op onderstaande foto’s was zo mooi, zo fijntjes. Een foto recht van voren had wellicht duidelijk gemaakt hoe het gebouw eruitziet, maar het had geen spannend resultaat opgeleverd. Ik liep dus even rond en vond deze muur, met een scherpe schaduw. Niet ideaal ? liever zou ik zijn teruggekomen bij zonsop- of ondergang ? maar daarvoor was geen tijd. Denkbeeldig maakte ik een kader, maar dit kun je ook met je vingers doen. Raak je wijsvingers en duimen zo aan dat ze een kader vormen. Dit gaat op voor elke mooie locatie. In de reisfotografi e is het leren zien van de schoonheid van Moeder Aarde ? om deze vervolgens te omkaderen ? een van de belangrijkste lessen.





 




2. Kies een lens. De basis is gelegd. Nu pak ik mijn camera en volgt de overweging welke lens te gebruiken. In dit geval koos ik mijn groothoeklens. Neem de tijd om een lens te kiezen.







 










 




3. Maak een foto. Omdat er mensen rondlopen die me in de gaten houden en ik wil dat er iets gaat gebeuren, houd ik nu alles in de gaten. Ik kijk door de lens maar ook om me heen. Dan besluit de jongen met de rode broek voor mijn lens te gaan staan. En komt er een fi etser voorbij. Deze foto nam ik als eerst. Daarna hebben we lopen grappen en maakte ik de foto rechts. De kinderen rechts in beeld hielden ons in de gaten.







 




4. Vraag een local om ergens in het beeld te gaan staan. Dat er iemand net voor je lens gaat staan is niet altijd het geval. Vraag dan gewoon iemand! Probeer het natuurlijk te houden en laat deze persoon doen wat hij al aan het doen was, maar dan in jouw beeld.







 




5. Of fotografeer zonder mens of dier. Foto's zonder mens of dier kunnen zeker net zo mooi zijn. Het licht wordt dan wel belangrijker. Invulling is bijna een compensatie voor minder mooi licht, en dat komt de reiziger, die vaak onderweg is, natuurlijk goed uit. Maar mocht je tijd hebben, speel hier dan mee en test dit voor jezelf.