Echte leeuwen hebben het niet zo goed als Simba uit de film Lion King image Echte leeuwen hebben het niet zo goed als Simba uit de film Lion King image Echte leeuwen hebben het niet zo goed als Simba uit de film Lion King image

Echte leeuwen hebben het niet zo goed als Simba uit de film Lion King

 A.s. woensdag 17 juli vindt de Europese première plaats van de film Lion King. Naar de film wordt reikhalzend uitgekeken en de verwachting is dat het een kaskraker van de bovenste plank wordt. De remake van de populaire Walt Disney film is namelijk een hoogstandje van animatie waarbij ook de nodige wereldsterren betrokken zijn. Miljoenen mensen zullen de escapades van leeuw Simba volgen die na de moord op zijn vader moet vluchten maar uiteindelijk zijn rechtmatige plek als Koning der dieren weer kan opeisen. Helaas is het leven van de echte Koning der dieren, de leeuw in het wild, minder rooskleurig. En toch zijn weinig mensen zich daar van bewust. Natuurorganisatie SPOTS hoopt dan ook dat de film wereldwijd zorgt voor aandacht voor de leeuw in het wild.


Het leven van leeuwen is minder rooskleurig dan mensen denken (Foto: Mike HolfordUnsplash)

Persbericht: Stampersgat, 15 juli 2019

Hakuna matata

Een bekend lied uit de film is ‘Hakuna Matata’ wat vrij vertaald staat voor ‘maak je geen zorgen’. Helaas gaat deze kreet niet op voor het dier de leeuw. Het dier staat namelijk op uitsterven. De afgelopen decennia zijn de aantallen leeuwen met meer dan 80% afgenomen. Wetenschappers gaan er vanuit dat er nu nog maar zo’n 20.000 leeuwen in het wild leven terwijl dat er 100 jaar geleden meer dan 200.000 waren. De afname gaat zo snel dat het zeer wel mogelijk is dat onze achterkleinkinderen de dieren niet langer in het wild kunnen bewonderen. Afname van leefgebied en het daaruit voortvloeiende mens/dier conflict, illegale stroperij en ongecontroleerde plezierjacht zijn allemaal factoren die bijdragen aan deze enorme afname. Extra druk op de leeuw komt vanaf een onverwachte hoek. Van mensen die veelal dierenliefhebbers zijn.

Gefokt voor de toerist

De leeuw is een geliefd object in toerisme. Ze worden specifiek gefokt voor de toerist en ingezet op knuffelfarms. Plaatsen waar toeristen en vrijwilligers met de dieren op de foto kunnen, ze de melkfles kunnen geven en met ze kunnen wandelen. Om een leeuw zover te krijgen, wordt het dier al op vroege leeftijd van zijn moeder verwijderd. Dit is volstrekt onnatuurlijk want normaliter blijven moeder en welp 1 ½ jaar bij elkaar. De vroege verwijdering zorgt ervoor dat het dier gewend raakt aan mensen. Bij het volwassen worden, eindigt de knuffelwelp veelal in de jachtindustrie. Jaarlijks worden er alleen al in Zuid-Afrika zo’n 1000 voormalige knuffelwelpen afgeschoten door jagers. Uiteraard wordt dit alles niet aan de toerist vertelt. Die is in de waan dat het door hen geknuffelde welpje in het wild eindigt. Voor de fokindustrie is regelmatig nieuw bloed nodig. Daarom worden er met regelmaat dieren uit het wild gehaald om zo nieuwe genen in de fokindustrie te kunnen toevoegen. Een druk die dit dier er niet bij kan hebben. Stichting SPOTS roept vakantiegangers dan ook op om excursies te vermijden waarbij interacties mogelijk zijn met dieren zoals leeuwen. ‘Ben je ervan bewust dat deze leeuwen een erbarmelijk leven leiden. En niet zoals Simba in de Lion King ooit weer zorgeloos over de savanne huppelen’ aldus Simone Eckhardt van SPOTS.

Hopelijk leidt de film ook tot aandacht voor het dier de leeuw

Stichting SPOTS die zich in Nederland inzet voor wilde katachtigen zoals de leeuw, hoopt dat met alle aandacht voor deze Disney remake, er ook aandacht komt voor het dier zelf. ‘De Lion King is een film die tot de verbeelding spreekt, zoals ook het dier de leeuw zelf. Toch weten niet veel mensen dat de leeuw met uitsterven wordt bedreigd. Er zijn minder leeuwen dan neushoorns maar daar zijn slechts weinig mensen zich van bewust. Wij hopen dat er met de film ook aandacht komt voor het dier in het wild. Het zou jammer zijn als animaties zoals de Lion King straks nog het enige zijn dat ons rest van de Koning der dieren’ aldus Simone Eckhardt van SPOTS.

Aldus Eckhardt is ook de consument hierbij van belang. ‘Met de vakantieperiode voor de boeg zullen veel mensen weer in de verleiding komen om aan excursies deel te nemen waarbij leeuwen betrokken zijn. Een selfie met een leeuw doet het aantal likes op je socialmediaprofiel verdubbelen. En knuffelen met een leeuw staat bij veel mensen op de bucketlist. Maar we leven niet in een Disney film waar alle dieren zo lief en menselijk zijn als in The Lion King. Helaas denken veel mensen dat interactie met wilde katten ‘normaal’ is. Wij hopen dat mensen het hele verhaal achter de 'leuke' interacties zien en zich ervan bewust zijn dat contact met dieren zoals leeuwen vooral leuk zijn voor ons mensen maar een wereld van leed zijn voor de betrokken dieren’. 

Laat een reactie achter

Er zijn nog geen reacties achter gelaten.