Kaapverdië foto's & tips

'449570' door SLens '449570' door SLens

Heerlijk strand

SLens

Het eiland Sal staat bekend om de goede surflocaties, maar de strandjes mogen er ook zijn! Dit was een klein stukje verder van ons hotel vandaan.. 's Morgens vroeg op pad zodat er geen andere mensen waren, en genieten van het heerlijke strand en het geluid van de zee.

'494126' door Bowral '494126' door Bowral

Aan de wandel

Bowral

In het stadje Sal Rei op het eiland Boa Vista verblijven relatief veel Senegalezen. Voor hun levensonderhoud richten zij zich met name op de toeristische sector door allerlei souvenirs te verkopen. Van de Kaapverdische eilanden ligt Boa Vista het dichtst bij Afrika (450 km tot Senegal).

'431952' door RReintjes '431952' door RReintjes

Fata morgana

RReintjes

Op het eiland Boa Vista is een groot gebied met duinen, waar ons hotel tussen lag. Al wandelend door die duinen krijg je prachtige vergezichten voor je lens, deze beviel mij wel. Geopend komt hij goed tot zijn recht.

'448421' door SLens '448421' door SLens

Baby schildpad

SLens

Elk jaar komen er honderden schildpadden aan op het strand van Sal om hun eieren te leggen. Een organisatie heeft toestemming van de overheid om de nesten die niet veilig liggen (qua overlevingskans) uit te graven en te verplaatsen naar een ander bescherm stuk strand. (Dit was bij ons hotel, Riu Funana & Garopa) Aangezien ze geen subsidie krijgen zijn te afhankelijk van toeristische bijdrage, wij zijn de avond/nacht na deze foto mee gegaan om schildpadden te zoeken die aan land komen, en onder andere deze babyschildpad vrij te laten. (Dit gebeurd 's avonds laat zodat hij het meeste kans heeft om niet gelijk ten prooi te vallen voor andere dieren) Ook een erg bijzondere ervaring om schildpadden aan land te zien komen, en hun nest te maken. Aangezien je niet mag flitsen uiteraard hebben we hier geen duidelijke foto's van. Deze excursie kostte 25 euro p.p. en komt helemaal ten goede van deze goede organisatie!

'435356' door loonk87 '435356' door loonk87

Helder water.

loonk87

De zee van Sal is echt prachtig. Op deze foto is goed te zien hoe helder het water is. Je krijgt spontaan toch zin om te zwemmen?! ;)

'448368' door Mary54 '448368' door Mary54

Sprookjesachtig

Mary54

Na een lange strandwandeling in de zandduinen die in Boa Vista enorm uitgestrekt zijn komen we aanwandelen op een prachtig complex wat zo heel sprookjesachtig leek.

'435694' door Cobinho '435694' door Cobinho

Tempting

Cobinho

Op dagen zoals vandaag/gisteren denk ik met weemoed terug aan Eefje's en mijn zonvakanties. Ik ben meer van de rondreizen en Eefje van de strandvakanties. Niet dat ik het vervelend vind om op zonvakantie te gaan... in tegendeel, soms heerlijk om alles in ons kikkerlandje achter te laten en allen maar relaxen! Vorig vorig jaar was het mijn beurt om een zonbestemming te kiezen. Het werd Kaapverdië en wat een fijne keuze! Ons resort was absoluut top en het weer was heerlijk. Elke dag maakte we een langere strandwandeling. Kaapverdië staat bekend om kilometerslange zandstranden. Over het algemeen zijn ze verlaten en dus zeer rustig, bij de resorts en badplaatsjes zijn ze wel wat drukker. Het verbaasde ons beide dan ook waarom het strand grotendeels leeg was. Een antwoord hebben we nooit echt gekregen, maar wel kregen we de tip om altijd even aan de lokale bevolking te vragen of het veilig is om in de zee te zwemmen, i.v.m. het gevaar van onderstroom, maar ook kunnen er in de Atlantische Oceaan haaien zwemmen. Dus wees waakzaam als je met een boot op zee zit, spring nooit zomaar in het heldere azuurblauwe water, hoe verleidelijk het er ook uitziet!

'432446' door idee '432446' door idee

Het blauwe oog.

idee

Buracona, Sal, Kaapverdië. Heel diep in een rot is hier op het juiste tijdstip dit mooie blauwe oog te zien. Uit verhalen is gebleken dat dit niet altijd te zien is. Eerst goed informeren.

'458514' door RReintjes '458514' door RReintjes

Muiterij op de Bounty

RReintjes

Naar aanleiding van het nieuwe maandthema zocht ik een opname die wellicht op een filmtitel zou slaan. Misschien sloeg mijn fantasie op hol, maar toen ik deze foto van de "Santa Maria" zag, die op de noordkust van Boa Vista ligt, dacht, waarom ook niet. Geopend komt de foto beter tot zijn recht.

'452438' door wisseschout '452438' door wisseschout

KaapverdiëSantiago

Spin

wisseschout

Op het eiland Santiago waren de spinnen heer en meester. Wat een grote hoeveelheid. Nu ben ik gefascineerd door spinnen dus mijn dag kon niet meer stuk. Tijdens de wandeling was ik dan ook zeer regelmatig bezig om alle verschillende soorten te fotograferen

'446099' door primavera31 '446099' door primavera31

4x4 Noord tour Boa...

primavera31

1 van de excursies die je op het eiland Boa Vista kan doen is de Noord tour. Die de naam al aangeeft het noorden van het eiland. Deze kun je met de Quad gaan zien of met een 4x4 Jeep. Het zuiden hebben we met de quad ondernomen en met deze 4x4 Jeep het noorden. Een mooie omgeving om te rijden met af en toe slecht begaanbare wegen. Voor de LandCruiser overigens geen enkel probleem.

'416192' door wisseschout '416192' door wisseschout

BH problemen ?

wisseschout

Na de Bibsbogen van Gerrit Gaspedaal wil ik nu even de aandacht voor BH problemen.Ook iets met rondingen toch ! Hier is duidelijk wat losgeschoten, maar gelukkig is er hulp

'377240' door Vaarkampioen '377240' door Vaarkampioen

Pier Santa Maria

Vaarkampioen

De pier van Santa Maria op het eiland Sal tijdens zonsondergang. De temperatuur is nog steeds heerlijk. Tip: rond het middaguur worden vissen binnengehaald op de pier.

'433734' door Cobinho '433734' door Cobinho

Was ik maar daar!

Cobinho

Op dit soort troosteloze dagen moet ik altijd weer aan mijn zonvakanties denken. Ik ga nadenken over een volgende zonvakantie (Cyprus of Malta in begin september...). Lekker dromen aan betere, euh warmere en drogere tijden! Gisteren was de 4e ronde van de voorjaarscompetitie (tennis) en deze was geheel in het water gevallen. Gelukkig konden we naar binnen uitwijken en hebben we onze wedstrijden allemaal kunnen spelen. Wij hadden geluk, maar er waren genoeg teams die niet hebben kunnen spelen en moeten nu met Hemelvaart inhalen... die dag blijft zodoende voor ons een vrije dag!

'454572' door Mary54 '454572' door Mary54

Grote golven

Mary54

Op het eiland Boa-Vista staat altijd wind en soms ook stevige wind die zorgt voor flinke golven. Voor de surfers is dat natuurlijk geweldig maar deze dag was het voor hun ook verboden de zee in te gaan.

'352419' door meeko '352419' door meeko

Straatbeeld in...Palm

meeko

Het havendorp Palmeira, gelegen op Ilha do Sal, is een rustig plaatsje. We hebben er wat rond gewandeld, hier en daar een winkeltje, zelfs bij de haven is het rustig. Op een pleintje, gelegen aan de zee was wat meer leven, er zaten wat mannen met elkaar te kletsen, wat verder zaten wat mannen een spelletje te doen, kaarten of zo. Er renden een paar kindjes rond en er kwamen wat verkopers en verkoopsters van kettingkjes e.d. aangelopen toen ze ons in de smiezen kregen. Zo rustig als deze foto overkomt, nou dat was het er ook :-)

'452009' door jeannette '452009' door jeannette

Mengelmoes

jeannette

Het hoofdstadje Sal Rei is de laatste 5 jaar gegroeid van 5000 tot 15.000 inwoners. Dit komt door het toerisme dat veel mensen van andere eilanden maar ook west Afrikanen trekt om hier hun brood te verdienen. Ik kreeg de indruk dat de mensen vredig met elkaar samen leven onder het motto: no stress. (zie voor meer info mijn tips).

'459940' door stefanborkos '459940' door stefanborkos

Dag einde

stefanborkos

Karamboa - Boa Vista - Kaapverdië - Einde van een dag. Dit prachtige hotel is op alle delen van de dag een genot om te zien. En ook in het treurige Nederlandse weer van ons in januari een heerlijke aanrader. Kom hier graag eens terug.

'504092' door trudyvermeij '504092' door trudyvermeij

The Blue Eye

trudyvermeij

Aan de kust van Burracona is de 'Blue Eye' te zien. Dit is een diepe ondergelopen grot met ogenschijnlijk felblauw water. Alleen als de zon fel schijnt is dit natuurwonder te zien. De grot is verbonden met de oceaan dus kunnen ervaren duikers via The Blue Eye naar de oceaan zwemmen.

'351127' door meeko '351127' door meeko

Pedra de Lume

meeko

Salinas de Pedra de Lume, de zoutpannen in de krater van een vulkaan. Van 1804 tot 1984 werd hier zout gewonnen! Ooit lagen deze zoutpannen aan de basis van de economische ontwikkeling op het eiland. Vandaag is een tochtje naar het hart van de uitgedoofde vulkaankrater de moeite waard om het surrealistisch kleurenpalet van de zoutafzettingen te bewonderen. Er is een mogelijkheid om het zoute water in te gaan en zo te ervaren dat je heerlijk blijft drijven, grappig om mee te maken dat je je voeten bijna niet naar de bodem kunt krijgen, door de hoge concentratie zout. Erg mooi om te zien deze krater!

'506660' door laidbackfool '506660' door laidbackfool

Top 5 mooiste strand.

laidbackfool

Van te voren was ons verteld dat Praia Santa Mónica in de top 5 stond van mooiste stranden ter wereld. Dit hadden we tijdens onze reizen al zo vaak gehoord dus we waren wat sceptisch. Dit ongerepte strand is alleen maar te bereiken met 4 weel drive auto's of een quad. Na een uur rijden met onze quad door de schitterende ongerepte natuur kwamen we aan bij dit mooie strand. Het was zeker een beauty en zal niet misstaan in de Filipijnen. Zeker het contrast van het dorre landschap op de achtergrond maakt dit strand anders dan anderen. Omdat het zo ver van de bewoonde wereld ligt waan je je hier ook alleen en zijn er geen andere toeristen. Je hebt het 18 km lange strand helemaal voor jezelf. Een must see als je naar Boa Vista gaat. Helaas voor de natuurliefhebber zijn er bouw vergunning afgegeven om hier een all inclusive hotel te laten bouwen. Dus mocht je nog willen genieten zonder toeristen die voor je voeten lopen. Wacht dan niet te lang.

'496238' door Jeanne '496238' door Jeanne

KaapverdiëSantiago

Een bezoek aan...

Jeanne

Het eiland Santiago mag je niet missen als je een bezoek brengt aan Kaapverdie. Vanaf Sal zijn wij met een binnenlandse vlucht naar dit eiland gegaan. Een bezoek aan het eiland en ook aan Fogo geeft een completer beeld dan wanneer je alleen op Sal blijft!! Je doet niet alleen jezelf te kort maar ook deze prachtige eilanden groep!

'455103' door stefanborkos '455103' door stefanborkos

Verlaten

stefanborkos

Uit mijn serie verlaten stranden. Onmogelijk lijkt het. Hier te lopen en komt niemand tegen. In de verte mijn prachtige paleis Riu Karamboa. Aan alle kanten duikt het voor je ogen op tussen de zandduinen.

'425925' door Cobinho '425925' door Cobinho

Nooit hetzelfde

Cobinho

Ieder voorjaar wil mijn Eefje naar zon... alvast werken aan haar teint,om zodoende al (licht) gebruind aan het voorjaar te beginnen. Relaxen en genieten van de zon. Ik ben meer van de doe-vakanties en rondreizen, maar een zonvakantie is zeker geen straf! Afgelopen jaar kozen we voor Kaapverdië, in plaats van het meer voor de hand liggende – en altijd zonzekere – Egypte. Om het luie zweet er uit te lopen besloten we dagelijks langs het strand te lopen, in de richting van het plaatsje Santa Maria. We zagen er elke dag naar uit... ff de beentjes strekken en gelijktijdig genieten van de mooie, heldere kleuren van het strand – met één duin - de zee en de lucht. Inderdaad er was maar één duin,maar dan wel een behoorlijke. De wind had dan ook vrij spel op de duin en het was dan ook elke dag een verrassing welke lijnvormen de wind had gemaakt...