image
Getty Images

Intercontinentale low-cost airlines in opkomst: dit zijn de voor- en nadelen en het prijskaartje

De prijsvechters binnen Europa kennen we wel, maar er komen ook steeds meer low-cost airlines op de markt waarmee je zelfs intercontinentaal kunt vliegen. Ze pretenderen goedkoper te zijn, maar in hoeverre is dat waar?

Sommige luchtvaartmaatschappijen, zoals Frenchbee en AirAsia X, vullen de vliegtuigen met een extra stoel in iedere rij. Zo wordt de ruimte zeer beperkt. Andere maatschappijen, zoals Zipair en Scoot, hebben dan weer geen schermpjes met amusement, zelfs niet in de businessclass. Scoot maakt het wel heel bont door zelfs voor het gebruik van stopcontacten een toeslag te rekenen. Maar wanneer je in je achterhoofd houdt dat low-cost airlines ook tot een low-coast service leiden, kun je soms wel heel flink besparen op de tickets. De prijsvechters stunten met ontzettend lage prijzen en die buitenkansjes zijn voor veel reizigers erg interessant. Maar over het algemeen, in de drukke periode van juli bijvoorbeeld, zul je niet goedkoper maar zelfs duurder uitkomen met de intercontinentale low-cost airlines! We leggen een aantal van de low-cost airlines langs de meetlat van de traditionele vliegmaatschappijen.

Peildatum: de eerste week van juli (afhankelijk van beschikbaarheid) en een tweeweekse trip.

Frenchbee, vanaf Parijs

Frenchbee vliegt vanaf Parijs Orly naar de Franse overzeese departementen en vier bestemmingen in de Verenigde Staten: Miami, New York, Los Angeles en San Francisco. Miami is de goedkoopste bestemming, vanaf €205 enkele reis. Bij de low-cost airlines zitten grote verschillen tussen de stuntprijzen en de tarieven elders in het jaar. Kijken we namelijk specifiek naar de eerste week van juli, komen we uit op €530 enkele reis.

Nadelen: Frenchbee geeft drie opties voor tickets: basic, smart en premium. Houd er rekening mee dat er bij basic voor die zéér aantrekkelijke prijs geen handbagage, geen ingecheckte bagage en geen maaltijden zijn inbegrepen. Voor de meeste reizigers is een basic ticket dan wel heel onaantrekkelijk.

Voordelen: Een smart ticket is €65 duurder dan het basic ticket en biedt wél handbagage, ingecheckte bagage en één maaltijd aan boord. Ook is er ‘gewoon’ entertainment aan boord beschikbaar.

Ben je goedkoper uit met Frenchbee? Nee. Een retourticket van Parijs naar Miami in juli vind je voor €796 (maar dat kan wel goedkoper als je flexibeler bent met de reisperiode). De goedkoopste vlucht met British Airways vanaf Schiphol naar Miami, met een overstap in Philadelphia, kost €757. Die prijzen ontlopen elkaar niet veel, maar met Frenchbee komen de kosten voor de reis naar Parijs er nog eens bij.


Level, vanaf Barcelona

Level vliegt naar dezelfde Amerikaanse steden als Frenchbee, plus Boston, Buenos Aires en Santiago de Chili. De Spaanse airline mengt zich sinds 2017 in de intercontinentale markt.

Voordelen: Level is onderdeel van de International Airlines Group (IAG), waar onder meer British Airways ook toe behoort. Level wil zich uitdrukken als betrouwbare, grote intercontinentale low-cost airline. De Airbus A330 waarmee wordt gevlogen is meer dan degelijk.

Nadelen: Ook Level biedt een kaal ticket aan voor de voordeligste prijs, waar nog allerlei extra’s bijkomen. Ruimbagage en maaltijden erbij? €86. Ook is Level geen absolute prijsvechter, daarvoor wil het simpelweg te veel basiskwaliteit uitstralen.

Ben je goedkoper uit met Level? Nee. We nemen de proef op de som en vliegen naar Buenos Aires in de eerste week van juli vanaf Barcelona. Een retourticket kost dan €1409.  In ongeveer dezelfde periode vliegt KLM je voor €1495 naar de Argentijnse hoofdstad. Dat verschil van €86 zal je zeker kwijt zijn voor je reis naar Barcelona. Het ontloopt elkaar dus niet veel. Wie zo snel mogelijk in Buenos Aires wil komen, doet er goed aan om Level links te laten liggen, maar vliegen met de airline biedt wel de mogelijkheid om een 'gratis' stedentrip Barcelona aan de reis toe te voegen.


Norse Atlantic Airways, vanaf Oslo

Oslo is weliswaar de thuishaven van Norse Atlantic, maar ook Athene, Berlijn, Londen, Parijs en Rome zijn met de vloot verbonden. Zoals de naam doet vermoeden, vliegt Norse Atlantic vooral vanuit Noorwegen de Atlantische Oceaan over, naar Boston, Chicago, Los Angeles, New York, Orlando en San Francisco.

Voordelen: Norse Atlantic vliegt met de voormalige vloot van Norwegian Air: Boeing 787. Het mag dan allemaal wat ouder zijn, wat de ticketprijs drukt, afdankertjes zijn het zeker niet.

Nadelen: Norse Atlantic vliegt vooral naar de Verenigde Staten, maar daarmee heeft Schiphol al een goede, rechtstreekse verbinding. Je reistijd wordt aanzienlijk verlengd door een overstap.

Ben je goedkoper uit met Norse Atlantic? Nee. De eerste vlucht van Norse Atlantic was in juni 2022 vanaf Oslo naar New York. Als we ruim één jaar later diezelfde route willen afleggen, betalen we €784 voor een retourticket. Maar die tweeweekse trip naar New York in juli kunnen we ook vanaf Schiphol regelen met United Airlines voor €665. Je betaalt dan minder en hoeft ook niet eerst naar Oslo of één van de andere Europese verbindingssteden van Norse Atlantic te reizen.


Scoot, vanaf Berlijn

Scoot is de prijsvechter van Singapore Airlines en wil de intercontinentale markt richting Azië openbreken. Vanaf Singapore vlieg je naar tal van bestemmingen in Azië voor een prikkie door.

Voordelen: Vanaf Singapore vliegt Scoot naar een tiental bestemmingen in Azië voor lage prijzen. Scoot kan dus ook je verbinding richting Indonesië, Maleisië of Japan vormen.

Nadelen: Er is geen entertainment aan boord van de vlucht. Het schermpje op de stoel voor je ontbreekt dus. Ook is het niet toegestaan om zelf eten aan boord mee te nemen en word je geacht dat aan boord te kopen.

Ben je goedkoper uit met Scoot? Nee. Een retourvlucht Berlijn-Singapore in juli, met precies twee weken in Singapore, kost €968 met Scoot. Een treinticket naar Berlijn vind je vanaf €38 in deze periode. Dat komt dus neer op een totaalsom van ruim duizend euro. Maar British Airways vliegt vanaf Amsterdam in dezelfde periode, via Londen, voor €847 retour. De reistijd is dan ook nog eens aanzienlijk verkort, omdat je de reis naar Berlijn niet hoeft te maken.


PLAY, vanaf Reykjavik

PLAY is een IJslandse low-cost airline. De intercontinentale Airbus A321 biedt plaats aan 192 passagiers, enkel in de economy class. Er wordt geadverteerd met retourtjes naar New York voor ruim €220; een koopje, toch?

Voordelen: De stoelen zijn met 86 centimeter erg ruim. Ter vergelijking: de standaardstoel van Transavia is 75 centimeter breed.

Nadelen: Er is geen stopcontact, wifi of entertainment aan boord. Al je apparaten voor vertier onderweg moeten dus maximaal zijn opgeladen – en dan maar hopen dat je het redt tot de andere kant van de oceaan. Daarbij komt dat je tafeltje erg klein is, zeker als de passagier voor je zijn stoel naar achteren kantelt, en je een laptop of tablet bijna niet kwijt kan.

Ben je voordeliger uit met PLAY? Ja. Reis je alleen met handbagage naar New York? Dan vlieg je in juli vanaf Amsterdam, via Reykjavik, voor €551 retour met PLAY. Een directe vlucht met United Airlines kost €776 en KLM vliegt voor €829 direct. Je reistijd wordt wel langer: een directe vlucht duurt acht uur, maar door de overstap op Reykjavik ben je met PLAY ruim elf uur onderweg.


Volg Columbus Travel op FacebookInstagram en/of YouTube en meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.