image
Vellah

Slapen na corona: duurzame accommodaties

Duurzaam reizen wordt vooral geassocieerd met ecotoerisme en dure, energiebesparende slaapplekken. Het aanbod van duurzame en betaalbare accommodaties op reis moet uitgebreid worden waarmee meteen ook het sociale aspect van duurzaam reizen wordt aanpakt, aldus Alexander Haufschild, medeoprichter van Socialbnb. 

Het begon allemaal met een ontmoeting in Cambodja. In de buurt van de hoofdstad Phnom Penh troffen we Seng Thy. Hij gaf met behulp van donateurs de kinderen van zijn dorp gratis Engelse les. Maar zijn project trof hetzelfde lot als vele andere soortgelijke initiatieven: als er geen donaties binnenkwamen, konden er geen lessen plaatsvinden. Met Seng Thy kwamen we daarom op het idee om de ongebruikte kamers in zijn huis te verhuren aan reizigers en hen te laten deelnemen aan het dagelijkse leven in het dorp. Met het geld dat zo binnenkwam, kon Seng Thy op structurele basis een leraar inhuren en schoolspullen kopen. Wat, dachten we, als we dit op grote schaal zouden doen, over de hele wereld? Zo ontstond het concept voor Socialbnb, een online platform waarop reizigers een slaapplek kunnen boeken bij mensen die sociale en duurzame projecten runnen. Het gaat om accommodaties die anders niet gebruikt zouden worden. Bijvoorbeeld omdat de projectleiders nog lege kamers in hun eigen huis hebben of, in het geval van grotere projecten, medewerkers op reis zijn. Met de huurinkomsten krijgen de projecten een financiële injectie en wordt op lokaal niveau milieubescherming, dierenwelzijn, gelijkheid of onderwijs gesteund. Reizigers krijgen ondertussen een kijkje in het dagelijkse werk van een sociaal of duurzaam initiatief en leren hun reisbestemming en de locals op bijzondere wijze kennen. Inmiddels bieden we overnachtingsplekken aan bij meer dan honderd projecten in 35 landen. Zo hopen we een nieuw alternatief te creëren voor conventioneel toerisme en het voor veel mensen gemakkelijk maken om duurzaam te reizen en iets terug te doen voor de locals. Toerisme, met zijn enorme economische impact, kan bijdragen aan een betere wereld. Maar dan moet de lokale bevolking daar wel bij worden betrokken.

 

Alexander Haufschild, SocialbnbOp veel plekken is toerisme nog een onderonsje tussen grote buitenlandse investeerders, waardoor de meeste inkomsten naar het buitenland vloeien. Dat geldt ook voor slaapplekken. Als we echt duurzamer willen reizen, moet dat geld in de regio blijven en de lokale bevolking helpen. Door de coronacrisis komen gelukkig steeds meer reizigers én reisorganisaties tot dat inzicht.

 

 

Duurzaamheid door een andere bril

Duurzaamheid zit al enkele jaren in de lift. Er zijn talloze initiatieven om kleding, voedsel en andere goederen duurzamer te maken. Maar wat reizen betreft moeten er nog veel stappen worden gezet. Dat komt mede door het uitblijven van aanbod. Duurzaam reizen wordt vooral geassocieerd met ecotoerisme en dure, energiebesparende slaapplekken. Mooi dat steeds meer accommodaties die kant op gaan, maar het hoge prijskaartje dat eraan hangt is geen optie voor veel (jongere) reizigers. Er moet meer duurzaam en betaalbaar aanbod komen waarmee meteen ook het sociale aspect van duurzaam reizen wordt aanpakt. Want als inkomsten uit het toerisme bijdragen aan onderwijs, gelijkheid en gezondheid, heeft dat op de lange termijn ook een positieve impact op de ecologische en economische situatie in de regio.

 

Reizen als leerervaring

De coronapandemie zal bij veel mensen leiden tot een groter bewustzijn van de impact van hun reizen op de wereld. De crisis wakkert een belangrijke maatschappelijke discussie verder aan: hoe willen we reizen in de toekomst? Wat verwachten we van onze reizen? En met welke intentie reizen we? Daar ligt de crux. De tijd van korte voordeelvluchtjes en weekendjes shoppen in Parijs is voorbij. In plaats daarvan zullen veel mensen de reizen die ze maken intenser willen beleven, langer op één plek willen blijven en reiservaringen met de lokale bevolking willen hebben. Vooral jongere reizigers, die we met Socialbnb willen aanspreken, zien hun reis vaak als een leerervaring. We gaan door een moeilijke tijd, maar de crisis creëert ook kansen om onszelf opnieuw uit te vinden en te kijken naar de langere termijn. Dat geldt voor ons persoonlijk, als mens, maar ook voor de reisbranche. Veel hoge piefen in het toerisme zien dit inmiddels ook in. Alleen door duurzaamheid en digitale innovatie te combineren, heeft de toerismebranche een toekomst waar iedereen baat bij heeft. Gelukkig zien we dat steeds meer bedrijven willen samenwerken met ons en andere duurzame start-ups met innovatieve ideeën. Als de pandemie mensen echt zou kunnen helpen bewuster te reizen en de reisbranche zijn aanbod daarop zou afstemmen, biedt dat enorme kansen. Op de langere termijn hebben veel meer mensen zo baat bij het toerisme. Ook al is de toekomst nog onzeker: ik ben er optimistisch over en kijk er naar uit!

Plan je reis op socialbnb.org.