Japan

Reisgids

Nieuws

Beste reistijd

Regio's en steden

Foto's

Praktisch

Japan image

Tateyama Alpine Route

Japan
Azië
DKuiper

Tateyama Alpine Route

Het is lente in de ogen van de tandartsassi….. toeristen. Want het lange wachten is voorbij! De Kurobe Tateyama Alpine Route is weer open. Samen met de kersenbloesem en het Tatayama Lente Festival, is met het openen van de Alpine route de lente begonnen.

Ik heb mijn ticket voor bijna de gehele route gekocht op het station van Toyama Dentetsu station, niet het grote JR station maar een privaatbedrijf die de trein naar Tateyama exploiteert. Het is er s’morgens vroeg om 7.30 al stervensdruk met toeristen en dagjesmensen, zo druk dat de kaartjes en reserveringen binnen mum van tijd zijn uitverkocht.
Toen ik mijn ticket kocht kreeg ik al te horen dat het pas om 12.40 mogelijk is met de kabelbaan van Tateyama naar het volgende station te reizen! De Tateyama kabelbaan word gezien als een bottleneck voor de hele route en toeroperators reserveren plekjes al maanden van te voren, zelfs als het niet zeker is dat de route op tijd klaar is!. Evengoed neem ik alvast het boemeltje naar Tateyama. Een rit van een goed uur door valleien en landelijke Japan, waar schoolkinderen enthousiast naar de trein zwaaien en alles op een rustig tempo verloopt, zo ook de trein. Maar dit geeft niet want het landschap is schitterend in de ochtendzon, zeker in de vallei dat omringt is met besneeuwde bergentoppen en woeste rivieren voorzien van vers smeltwater. Veel ruimte om foto’s te maken heb ik niet vanwege de drukte en een lief Thais meisje van 6 die tegen mij aan in slaap is gevallen, ze waren al sinds 5 uur onderweg naar Toyama.
Eenmaal in Tateyama aangekomen moet ik toch wachten, zo’n 3,5 uur helaas. Het dorpje heeft een paar restaurantjes en een museum maar het mooiste gedeelte is het uitzicht op de brug op 5 minuten lopen, hier komen namelijk twee valleien samen.
Na de rit van ongeveer 10 minuten zit het wachten er eindelijk op, tenminste dat denk je als eenmaal boven bent. Je krijgt een nummertje voor de bus die je naar het volgende station Murodo zal brengen, ik heb nummertje 10, ze zijn bij nummer 1 wachttijd zo’n 1,5 uur! 
Gouden tip, reserveer van te voren, reserveer 2 jaar van te voren!!! Nou ja dat is ook een beetje overdreven maar als je het wil doen, doe het zo vroeg mogelijk. De toeroperators boeken alles op. Dit jaar waren de webtickets op 17 maart beschikbaar via http://www.alpen-route.com/en/ de officiele website van de alpen route.

De rit van het Bijodaira busstation naar Murodo duurt ongeveer 50 minuten en is schitterend. De bus brengt je van 977 meter naar 2450 meer hoogte, een behoorlijk stuk klimmen dat door honderd bochten en haarspeldbochten gewonnen word. Dit is misschien niet weggelegd voor mensen die snel wagenziek zijn. (Er zijn wel kostzakjes voorzien.)
De hele route is besneeuwd, op veel plekken zelfs hoger dan de bus!! Na 6 maanden sneeuwen kan er tientallen meters sneeuw liggen. Als de lente eenmaal aanbreekt begint de monsterklus om de weg uit te graven. Dit gebeurt met 2 grote bulldozers voorzien van GPS die super nauwkeurig zijn afgesteld om de weg te kunnen vinden, vaak moeten ze 10 meter of zelfs 20 meter moeten graven en schaven om de weg te bereiken

Het hoogtepunt van de trip is Murodo, de plek waar de sneeuwcorridor zich bevindt. Op een hoogte van 2380 meter is de corridor 19 meter diep wat ongeveer 5 etages van een flatgebouw zijn! Het word pas echt gaaf als de bussen er doorheen rijden, dan realiseer je pas hoe hoog de sneeuwcorridor is.
Het uitzicht over de Tateyama Mountain Range is niets anders dan spectaculair te noemen, dit ook dankzij het mooie en heldere weer. Waaghalzen wagen de klim naar de hoogste piek van Mt Tateyama op zo’n 3015 meter om er van af te snowboarden.
Het uitzicht hoeft niet alleen maar tijdens de lente mooi te zijn, als het eenmaal dooit kan je er prachtige bloemen en alpine planten zien, tijdens de zomer periode kan je heerlijk hiken door het Chubu Sangaku National Park. Een echte aanrader is om de Alpine route in de herfst te doen als de bladeren om hun verkleuren en op hun mooist zijn.

Na een uurtje te hebben rondgelopen op de bergen word het tijd om weer naar beneden te gaan omdat ik mijn laatste bus naar het dichts bijzijnde treinstation moet halen!
De rest van de route is voornamelijk nog in tunnels op de kabelbaan en de Kurobe dam na.
Het unieke aan de kabelbaan is dat deze onderweg niet word ondersteund, dit geeft je een ongehinderd uitzicht door de vallei. De Kurobe dam is ook een absoluut hoogtepunt van de route, in de wintermaanden word de dam niet gebruikt en kan het ijs tientallen meters dik worden. Vanaf juni tot oktober spuwt deze dam 15 ton aan water per seconde! Dat moet wel een oorverdovend lawaai maken!

Mocht je de Tateyama Kurobe Alpine route willen doen, raadt ik je nogmaals aan reserveer ver van te voren, dit kan je heel veel tijd schelen. Het is zelfs mogelijk om te overnachten in Murodo en te genieten van de zonsopkomst en ondergang.
Het prijs kaartje van de route is zeer fors te noemen, je bent ongeveer 11.000 yen kwijt wat op het moment van schrijven ongeveer €85 is, zou je dit met de trein vanaf Toyama naar Nagano doen ben je ongeveer €50 kwijt. Zoals je leest, vond ik het spectaculair en raadt ik het aan om te doen. Ik zelf zou graag nog een keer terugkomen in de herfstperiode om de valleien en sterren te fotografen!

Foto's

f8287.jpg
f8287.jpg
DKuiper
91a79.jpg
91a79.jpg
DKuiper
91a79.jpg
91a79.jpg
DKuiper
1d9a2.jpg
1d9a2.jpg
DKuiper
1d9a2.jpg
1d9a2.jpg
DKuiper
11a95.jpg
11a95.jpg
DKuiper
11a95.jpg
11a95.jpg
DKuiper