Japan Artikelen & Blogs

Reisnieuws

'Ik had iets anders besteld!'

Gepubliceerd: 10 nov 2009
0

Het is iedereen vast wel eens overkomen; je bestelt een drankje in een restaurant en vervolgens krijg je de verkeerde bestelling.

In het Ogori café in Kashiwa, Japan is het echter de bedoeling dat je niet krijgt waar je om gevraagd hebt.

Andere bestelling

Als klant krijg je namelijk standaard de bestelling waar degene vóór jou om gevraagd heeft.

Verwarrend en onvergetelijk

Toen Cabel Sasser en zijn vriend uit de VS voorbij liepen, vroeg het personeel hen of ze het café wilden bezoeken en er tevens iets wilden bestellen. Overdonderd door deze vraag deden ze toch wat hen gevraagd werd. Uiteindelijk beschreven ze de ervaring als verwarrend en onvergetelijk.

Verbaasd

Sasser bestelde jus d'orange en was verbaasd toen hij iets anders kreeg. Hij vroeg aan een ober waarom hij niet kreeg wat hij besteld had. Het personeel deelde hem mede dat in dit café de bezoeker de bestelling krijgt van degene die voor hem was.

Geweldig idee

Dus toen Sasser en zijn vriend het café verlieten, bestelden ze een brede selectie aan gerechten voor de volgende klant, waaronder ijs, snacks, snoep en drankjes. Toen ze wegliepen, werden ze uitgebreid bedankt door een moeder en haar kind en toen beseften ze wat een geweldig idee dit eigenlijk is.

Communicatie

Het spoort de communicatie tussen vreemdelingen aan, of in dit geval tussen inwoners van Kashiwa en een stel toeristen uit de Verenigde Staten.

Controle uit handen

'Het Ogori café was een onvergetelijk reismoment, een idee dat me bij is gebleven; het was een grote verrassing in onze dag,' zei Sasser. 'Je wordt gedwongen de controle uit handen te geven, voor een kort moment. Het laat je iets nieuws proeven, wat je normaal gesproken misschien niet besteld zou hebben. Het was een genoegen.'

Regels

Het Ogori café houdt er ook enkele regels op na:
1) Telkens wordt de eerstvolgende persoon in de rij geholpen
2) Zelfs als je met een groep vrienden of familie bent, moet je een lange rij achter elkaar vormen
3) Geniet van wat je krijgt, ook al vind je het niets. Als je het echt niet wilt, kun je het doorgeven aan iemand anders
4) Je hoeft niets te betalen

Verdwenen

Het café in Japan is inmiddels weer verdwenen, maar de vraag is hoelang het nog duurt voordat zulke tentjes opduiken in de rest van de wereld.


Lees hier meer over het experiment waaraan Cabel heeft deelgenomen.


Volg Columbus Magazine via Twitter of via RSS.
deel dit artikel met je vrienden:
Meer Japan artikelen
Bizar
Deze airline gaat schandalig om met gehandicapten

23 jul 2017, Ooit gehoord van de Japanse low-budget luchtvaartmaatschappij Vanilla Air? Waarschijnlijk niet. Gelukkig maar, want de crew gaat barbaars om met fysiek beperkte passagiers …

0
Reisnieuws
10x onbekend Unesco-erfgoed om nú te bezoeken

02 jun 2017, Steeds als je denkt dat je de meeste Unesco werelderfgoederen wel kent, voegt de organisatie nieuwe, unieke, natuurlijke én architectonische bezienswaardigheden toe. Dit zijn de minst bezochte erfgoederen, dichtbij en ver weg. Ontdek ze nu, voor ...

0
Reisnieuws
Sabine Koning: 'Kogelvis is giftig. En ik at vier gangen'

09 mei 2017, Sabine Koning richtte zes jaar geleden OhMyFoodness.nl op. Haar foodblog groeide uit tot één van de grootste van Nederland. In haar nieuwe kookboek Reishonger beschrijft zij haar ervaringen op reis en wat het eten met haar doet. Natuurlijk staan...

0

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.