De top 5 meest voorkomende redenen van vluchtvertraging image
Lkoedam

De top 5 meest voorkomende redenen van vluchtvertraging

Het is weer vakantietijd! Nu de vakantiekriebels beginnen en menig Nederlander zich voorbereidt op een heerlijke zonvakantie, neemt ook de drukte op Schiphol weer toe. Helemaal nu onze grootste luchthaven niet op volledige capaciteit draait, ontstaan er lange wachtrijen bij het inchecken en voor de douane. Vanwege de drukte is de kans op vertraging ook een stuk groter.



Vertragingen zijn nooit leuk, vergeet daarom niet je rechten als passagier te checken (Foto: EUclaim)



Er zijn dit jaar al enkele dagen geweest waarop passagiers hun vlucht hebben gemist door de drukte op de luchthaven. Op tijd aanwezig zijn is dus belangrijk! EUclaim vertelt je graag meer over de meest voorkomende redenen van vluchtvertraging en wat jouw rechten als passagier zijn.



1. Slechte weersomstandigheden



Het weer gooit helaas vaak roet in het eten als het om het vliegverkeer gaat. Ruim 40 procent van alle vluchtvertragingen ontstaat door slecht weer. Hierbij moet je denken aan storm, sneeuw, mist en onweer.



Dit was bijvoorbeeld te merken tijdens de zomervakanties van 2014 en 2015. In beide jaren ontstonden er vliegproblemen door een flinke storm. Als je vlucht vertraagd is vanwege slecht weer, dan is dit een buitengewone omstandigheid. Je hebt dan geen recht op vergoeding voor het geleden tijdsverlies omdat de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de ontstane problemen.



2. Een technisch mankement



Een andere reden waarom vluchten vaak vertraging oplopen is een technisch mankement. Dan gaat het vaak om defecten aan het vliegtuig die reparatie vereisen. Passagiers hebben in dit soort gevallen recht op een vergoeding omdat onderhoud van het vliegtuig onder de verantwoordelijkheid van de betreffende airline valt. Ongeveer 30 procent van alle vertragingen van meer dan drie uur ontstaat door technische mankementen. Een voorbeeld is de recente computerstoring van 27 mei bij British Airways. Hierbij werden ruim 75 duizend passagiers gedupeerd door lang vertraagde en geannuleerde vluchten. Deze passagiers hebben allemaal recht op een vergoeding.  





Aan moeder natuur kan je weinig doen (Foto: EUclaim)



3. Beperkingen van de luchtverkeersleiding



Wanneer een vlucht vertraging oploopt vanwege beperkingen van de luchtverkeersleiding (ATC) kun je denken aan bijvoorbeeld een te druk luchtruim of stakingen van de luchtverkeersleiding. Ruim 10 procent van de vertragingen ontstaat door ATC beperkingen. Zeker stakingen komen regelmatig voor in Europa. De Franse luchtverkeersleiding spant de kroon: elke zomer wordt is het meerdere keren raak.



Wanneer de luchtverkeersleiding staakt kan er niet gevlogen worden van en naar een bepaald vliegveld of binnen een bepaald luchtruim. Dit is een buitengewone omstandigheid, omdat de luchtvaartmaatschappijen hier niets aan kunnen doen. Je hebt op dat moment geen recht op een vergoeding. Wanneer de Fransen staken wordt vaak niet alleen het bestemmingsverkeer gehinderd, maar ook overvliegend verkeer. Dit heeft een groot effect op de vluchten van Noord- naar Zuid-Europa. Vorig jaar werden al ruim 21 duizend Nederlandse passagiers de dupe van een Franse ATC staking



4. Personeelsstakingen en personeelsproblemen



De Lufthansa pilotenstaking van eind november vorig jaar, de pilotenstaking van easyJet in augustus 2016 en de Air France pilotenstaking eind juli 2016 zijn allemaal voorbeelden van personeelsstakingen. In deze situatie hebben Nederlandse passagiers recht op een vergoeding. Dit zijn namelijk stakingen van het eigen personeel. Ongeveer vijf procent van alle annuleringen en vertragingen van meer dan drie uur ontstaan vanwege dit soort stakingen of andere personeelsproblemen. 



5. Andere redenen



15 procent van de vertragingen ontstaat door andere onvoorziene omstandigheden. Voorbeelden hiervan zijn medische noodlandingen of wanneer het vliegveld landingsbanen moet sluiten waardoor er minder of geen vliegtuigen kunnen landen en opstijgen. In deze gevallen heb je als passagier geen recht op een vergoeding. 



Áltijd recht op verzorging bij lange vertragingen



Bij EUclaim kun je in het geval van een vluchtvertraging of annulering eenvoudig checken of je recht hebt op een vergoeding voor het tijdsverlies. Mocht je vanwege een ‘buitengewone omstandigheid’ zoals slecht weer geen recht hebben op een vergoeding, dan is de vliegtuigmaatschappij wel altijd verplicht om voor je te zorgen. Vanaf 2 uur vertraging heb je al recht op drinken, eten en wanneer de vertraging heel lang wordt zelfs op een hotelovernachting.