Boekingstips voor de wereldreiziger image
Lkoedam

Boekingstips voor de wereldreiziger

De prijs van je ticket, de service aan boord en hoe snel je op bestemming bent. Het zijn allemaal belangrijke factoren die meewegen in de keuze voor een vlucht. Waar we vaak niet bij stilstaan als passagier zijn onze rechten wanneer er problemen in je vluchtschema optreden. Waar heb je recht op en wanneer? Wereldreizigers vliegen immers de hele wereld over en overal gelden andere regels.



Bij EUclaim houden we ons dagelijks bezig met de rechten van vliegtuigpassagiers bij vluchtproblemen. Hierbij moet je denken aan vertraging, een geannuleerde vlucht of een gemiste aansluiting. Ook instapweigering vanwege een overboekte vlucht komen we vaak tegen. In de Europese Verordening 261/2004 zijn je rechten als passagier vastgelegd. Prettig voor Europese reizigers, maar hoe zit het met je rechten als je van of naar een ander continent vliegt? We geven je graag een paar tips waar je tijdens het boeken van je vlucht op kunt letten.



1. Als het even kan, kies dan voor een Europese vliegtuigmaatschappij. Vooral voor de terugreis is dit van belang. Wanneer je met een Europese maatschappij vanuit een niet-Europees land naar huis vliegt, zijn je rechten als passagier beschermd en heb je recht op een vergoeding bij een vertraging van meer dan drie uur. Ook heb je recht op verzorging zoals maaltijden vanaf 2 uur vertraging en bijvoorbeeld op een hotelkamer als de vertraging echt heel lang duurt, waardoor je bijvoorbeeld pas een dag later kunt vliegen.



KLM is een Europese vliegtuigmaatschappij en moet zich aan de Europese wet houden. Reis je vanuit Dubai naar Nederland? Vlieg dan met KLM naar Nederland in plaats van bijvoorbeeld met Emirates. Emirates is geen Europese vliegtuigmaatschappij en hoeft zich buiten Europa niet aan de Verordening te houden.



2. Boek al je vluchten in één boeking. Boek dus geen afzonderlijke vluchten. Vlieg je bijvoorbeeld met een overstap naar New York? Boek deze vluchten dan tegelijk bij dezelfde aanbieder. Het maakt niet uit als de vluchten door twee verschillende maatschappijen uitgevoerd worden want vaak hebben ze dan een samenwerkingsverband. Mocht je de overstap missen door vertraging op het eerste deel van je vlucht en daardoor later op bestemming aankomen, heb je recht op vergoeding. Dit is niet het geval wanneer je de vluchten apart van elkaar boekt. Ook wordt je dan niet kosteloos omgeboekt en kan een nieuwe vlucht veel geld kosten wat je natuurlijk liever bewaard voor de vakantie zelf!



3. Zorg altijd voor voldoende overstaptijd. Het levert een hoop stress en frustratie op als je nét je aansluiting mist door een vertraging tijdens je eerste vlucht. Soms gaat een vlucht maar één keer per dag, en moet je dus een hele dag wachten voor je op je eindbestemming bent. Niet ideaal dus! Er wordt op vluchten met een overstap gewerkt met een minimale overstaptijd. Deze is op elk vliegveld anders. Vaak heb je maar 45 tot 55 minuten om je overstap te halen. Dan kan een vertraging van 15 minuten al voor een serieus probleem zorgen.



Verder is het belangrijk om altijd je reisdocumenten te bewaren. Met deze bewijsstukken kun je aantonen dat je daadwerkelijk op de vlucht in kwestie zat. Mocht je toch een lange vertraging oplopen, dan kan EUclaim je helpen bij het regelen van een vergoeding!