Communitynieuws: dit zijn de Topfoto's van de Week image
Lkoedam

Communitynieuws: dit zijn de Topfoto's van de Week

Keuzes maken is moeilijk. De Columbus Travel Communityleden uploaden dagelijks hun mooiste reisbeelden en maken het er voor ons niet makkelijk op om de toppertjes van de week te kiezen. Toch hebben we onze favoriete beelden uit de community voor je op een rijtje kunnen zetten. Kijk je mee?

Dromen worden werkelijkheid in Australië, door communitylid hamminga

'Als in een droom: daar vliegen we dan, per helikopter vanuit Airlie Beach, over de Whitsunday Islands en Inlet, op weg naar Whitehaven Beach. Af en toe moeten we elkaar echt even knijpen: is dit echt? Zo adembenemend mooi! Hier hebben we uitzicht over Whitehaven Beach en Inlet, welke bij hoog water helemaal onder water loopt. De Whitsundays liggen aan de oostkust van Australië, en bestaan uit 74 eilanden, waarvan er maar een paar bewoond zijn en een groot deel nationaal park is. Paradijselijke witte stranden, turkoois blauw water vol met vissen, schildpadden en haaien. Mooier wordt het niet.... Leuk om te weten: James Cook voer door de Whitsunday passage voordat hij voet zette op het vasteland van Australië. Hij ontdekte de eilanden op pinksteren, 'Whitsunday' in het Engels; daarom noemde hij de archipel de Whitsundays.'

Een duik wagen in Mexico, door communitylid ontheroadagain

'In de Mexicaanse provincie Yucatan liggen honderden cenotes. In deze grote gaten in de grond staat water waar je in kunt zwemmen. Sommige cenotes zijn verstopt in een grot, maar de meeste zijn open aan de bovenkant. Doordat de planten over de rand vallen, zien de cenotes er spectaculair uit. Sommige zijn erg druk, zoals de Ik-Kil cenote in de buurt van de tempel Chichén Itzá. Al lijkt dat op de foto niet zo, toch moest ik even wachten op het juiste moment. Het mooie is, je kunt zelf op cenote-ontdekkingstocht door gewoon Google Maps af te struinen. Zo kwamen we een paar kilometer verderop terecht in het dorpje Yokzonot, dat uit niet meer dan een paar straten bestaat. De cenote hier was compleet verlaten, op wat locals na. Het uitzicht was niet zo spectaculair als bij de eerste, maar de verkoelende duik en de ervaring waren veel beter.'

Duurzaam reizen in Marokko, door communitylid agrotewal

'Het thema duurzaam reizen vraagt gewoon om een foto van Erg Chebbi in Marokko. Duurzamer dan trekken door de woestijn op dromedarissen kan bijna niet. Al moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen dat ik niet meer op een dromedaris rijd. Bij versleten heupen is het niet comfortabel en ik loop er sowieso liever voor of naast om foto's te maken. Ik trek lopend door Erg Chebbi en dat bevalt me prima. Erg Chebbi bezoeken we met de camper en ook dat is een duurzame manier van reizen, zeker met zonnepanelen op het dak.'

Magische ochtend in Canada, door communitylid bartderen

'We moesten vroeg opstaan om onze boot te halen om wildlife te gaan spotten. Bij aankomst aan de kleine haven van Tofino op Vancouver Island kregen we een magisch uitzicht over de kleine eilandjes en bergen. Ik kon niet anders dan mijn drone op te laten en dat vast te leggen.'

Misty Mountains in Italië, door communitylid Royz.nl

'De weg hier naartoe was behoorlijk goed, maar eenmaal aangekomen sloeg het om. Dit gaf natuurlijk prachtige beelden, maar ergens was ik ook wel een beetje bang dat ik kletsnat weer thuis zo komen. We kregen prachtige luchten voorgeschoteld en wonder boven wonder bleef het op terugweg ook nog droog, al moesten we wel door een bizarre mist heen.'

Blauw ijs op Antartica, door communitylid Dalix

'Het avondlicht zorgt ervoor dat het blauwe ijs nog blauwer wordt en de luchten steeds mooier kleuren. Zonder horloge zou je niet weten hoe laat het is, omdat in de zomer de zon op Antarctica niet ondergaat. Deze foto is rond tien uur 's avonds genomen. Ik vind de eenzame pinguïn in het geheel wel wat hebben.'

De Topfoto van de Week

Vriendelijke Reuzen in Australië, door communitylid joostboerman

'Ik moet zeggen dat ik persoonlijk niet van group tours houd maar deze tour in Exmouth was perfect geregeld. Snorkelen in het rif, daarna koffie drinken en zoetigheden nuttigen en de hele dag op zoek naar walvishaaien. Ze hebben zelf een klein vliegtuigje waar ze de dieren mee spotten. De regels in Australië zijn best goed voor de dieren: Je mag niet langer dan 10 minuten met tien mensen bij een dier zwemmen en een boot mag maar 20 mensen meenemen. Wij hebben in totaal met vijf walvishaaien gezwommen, een belevenis die ik nooit meer ga vergeten. Als beginnend onderwater fotograaf was ik zelf erg trots op mijn eerste en zeker niet de laatste foto van een walvishaai. Exmouth: dit is het paradijs van de onderwaterwereld in Australië'

Als Columbus communitylid val je elke maand in de prijzen. Upload jouw mooiste reisfoto en maak kans op twee interrail-treinpassen t.w.v. € 892 en een publicatie in Columbus Travel. Voor de komende editie zijn we op zoek naar foto’s die te maken hebben met het thema duurzaamheid. Klik hier voor meer informatie.