Johannesburg

Reisgids

Beste reistijd

Foto's

Praktisch

Reis eens met de Shosholoza Meyl

Johannesburg,
Zuid-Afrika


De eerste keer dat we gingen overwinteren in Zuid Afrika was in 2008. Toen nog heel veilig een startarrangement via OAD met KLM incl. 2 hotelovernachtingen geboekt. Dat is tegenwoordig wel anders. Meestal vliegen we met een tussenstop of maken een stopover. En in 2008 sprongen we ook niet gelijk in een auto zoals we nu altijd wel doen. Nee... we gingen met de trein van JHB naar Port Elizabeth en werden daar opgehaald door familie en bleven eerst bij hen om te acclimatiseren. (daarna door naar Kaapstad en nog een 3 weekse autoreis Namibie op de bonnefooi)

Afijn... Waarom deze intro... omdat het ons wel weer eens leuk leek om de trein naar JHB te nemen ipv weer 1600 km te rijden in een paar dagen. Nu zelf de tickets geboekt op de website. Easy peasy. Goedkoopst is 2 persoonscoupé in Tourist Class.
De Premier Class is van een totaal andere prijscategorie.
De rit duurt 26 uur. Om wat dichter bij het station van Kaapstad te zijn en de auto tijdig in te kunnen leveren verhuizen we eerst nog voor 2 nachten naar een appt. in de Kaapstad zelf. Wat een herrie! Dat zijn we helemaal niet meer gewend al die stadgeluiden. Maar wel leuk om mee te maken.

Zijn vroeg genoeg op het station. Met de code die ik per mail heb ontvangen haal ik de treinkaartjes op, nemen nog een ontbijtje en dan kunnen we naar het perron.
De reis duurt zo'n 26 uur. Beddengoed huur je voor een paar euro. De trein was niet vol. We werden met zijn tweeen in een 4 persoonscoupe overgeplaatst. Heel plezierig. Vriendelijke bemanning aan boord. Lunch en diner zijn te gebruiken in het restauratie rijtuig. Vooral het diner is sfeervol. We rijden dan door de Karoo en de zon gaat onder. Glaasje wijn erbij.... Helemaal leuk.

Ergens in de nacht lopen we 6 uur vertraging op. Heb er niks van gemerkt. t Was bij Kimberley. De Bluetrain had panne met de locomotief en die hebben onze locomotief gekregen. Wij moesten wachten op een andere. De treinreis is de ideale manier om een goed boek te lezen.De extra uren ging ik wel ´voelen´ toen de officiele 26 uur verstreken waren. Het is inmiddels snikheet geworden. Alle ramen staan tegen elkaar open, maar t is vooral warme wind dat binnen waait. Hebben nog maar een tukkie proberen te doen.

Eindelijk is de skyline van Johannesburg in zicht!
http://www.southafricanrailways.co.za/