Sal foto's & tips

'449570' door SLens '449570' door SLens

Heerlijk strand

SLens

Het eiland Sal staat bekend om de goede surflocaties, maar de strandjes mogen er ook zijn! Dit was een klein stukje verder van ons hotel vandaan.. 's Morgens vroeg op pad zodat er geen andere mensen waren, en genieten van het heerlijke strand en het geluid van de zee.

'448421' door SLens '448421' door SLens

Baby schildpad

SLens

Elk jaar komen er honderden schildpadden aan op het strand van Sal om hun eieren te leggen. Een organisatie heeft toestemming van de overheid om de nesten die niet veilig liggen (qua overlevingskans) uit te graven en te verplaatsen naar een ander bescherm stuk strand. (Dit was bij ons hotel, Riu Funana & Garopa) Aangezien ze geen subsidie krijgen zijn te afhankelijk van toeristische bijdrage, wij zijn de avond/nacht na deze foto mee gegaan om schildpadden te zoeken die aan land komen, en onder andere deze babyschildpad vrij te laten. (Dit gebeurd 's avonds laat zodat hij het meeste kans heeft om niet gelijk ten prooi te vallen voor andere dieren) Ook een erg bijzondere ervaring om schildpadden aan land te zien komen, en hun nest te maken. Aangezien je niet mag flitsen uiteraard hebben we hier geen duidelijke foto's van. Deze excursie kostte 25 euro p.p. en komt helemaal ten goede van deze goede organisatie!

'435356' door loonk87 '435356' door loonk87

Helder water.

loonk87

De zee van Sal is echt prachtig. Op deze foto is goed te zien hoe helder het water is. Je krijgt spontaan toch zin om te zwemmen?! ;)

'435694' door Cobinho '435694' door Cobinho

Tempting

Cobinho

Op dagen zoals vandaag/gisteren denk ik met weemoed terug aan Eefje's en mijn zonvakanties. Ik ben meer van de rondreizen en Eefje van de strandvakanties. Niet dat ik het vervelend vind om op zonvakantie te gaan... in tegendeel, soms heerlijk om alles in ons kikkerlandje achter te laten en allen maar relaxen! Vorig vorig jaar was het mijn beurt om een zonbestemming te kiezen. Het werd Kaapverdië en wat een fijne keuze! Ons resort was absoluut top en het weer was heerlijk. Elke dag maakte we een langere strandwandeling. Kaapverdië staat bekend om kilometerslange zandstranden. Over het algemeen zijn ze verlaten en dus zeer rustig, bij de resorts en badplaatsjes zijn ze wel wat drukker. Het verbaasde ons beide dan ook waarom het strand grotendeels leeg was. Een antwoord hebben we nooit echt gekregen, maar wel kregen we de tip om altijd even aan de lokale bevolking te vragen of het veilig is om in de zee te zwemmen, i.v.m. het gevaar van onderstroom, maar ook kunnen er in de Atlantische Oceaan haaien zwemmen. Dus wees waakzaam als je met een boot op zee zit, spring nooit zomaar in het heldere azuurblauwe water, hoe verleidelijk het er ook uitziet!

'432446' door idee '432446' door idee

Het blauwe oog.

idee

Buracona, Sal, Kaapverdië. Heel diep in een rot is hier op het juiste tijdstip dit mooie blauwe oog te zien. Uit verhalen is gebleken dat dit niet altijd te zien is. Eerst goed informeren.

'416192' door wisseschout '416192' door wisseschout

BH problemen ?

wisseschout

Na de Bibsbogen van Gerrit Gaspedaal wil ik nu even de aandacht voor BH problemen.Ook iets met rondingen toch ! Hier is duidelijk wat losgeschoten, maar gelukkig is er hulp

'377240' door Vaarkampioen '377240' door Vaarkampioen

Pier Santa Maria

Vaarkampioen

De pier van Santa Maria op het eiland Sal tijdens zonsondergang. De temperatuur is nog steeds heerlijk. Tip: rond het middaguur worden vissen binnengehaald op de pier.

'433734' door Cobinho '433734' door Cobinho

Was ik maar daar!

Cobinho

Op dit soort troosteloze dagen moet ik altijd weer aan mijn zonvakanties denken. Ik ga nadenken over een volgende zonvakantie (Cyprus of Malta in begin september...). Lekker dromen aan betere, euh warmere en drogere tijden! Gisteren was de 4e ronde van de voorjaarscompetitie (tennis) en deze was geheel in het water gevallen. Gelukkig konden we naar binnen uitwijken en hebben we onze wedstrijden allemaal kunnen spelen. Wij hadden geluk, maar er waren genoeg teams die niet hebben kunnen spelen en moeten nu met Hemelvaart inhalen... die dag blijft zodoende voor ons een vrije dag!

'352419' door meeko '352419' door meeko

Straatbeeld in...Palm

meeko

Het havendorp Palmeira, gelegen op Ilha do Sal, is een rustig plaatsje. We hebben er wat rond gewandeld, hier en daar een winkeltje, zelfs bij de haven is het rustig. Op een pleintje, gelegen aan de zee was wat meer leven, er zaten wat mannen met elkaar te kletsen, wat verder zaten wat mannen een spelletje te doen, kaarten of zo. Er renden een paar kindjes rond en er kwamen wat verkopers en verkoopsters van kettingkjes e.d. aangelopen toen ze ons in de smiezen kregen. Zo rustig als deze foto overkomt, nou dat was het er ook :-)

'504092' door trudyvermeij '504092' door trudyvermeij

The Blue Eye

trudyvermeij

Aan de kust van Burracona is de 'Blue Eye' te zien. Dit is een diepe ondergelopen grot met ogenschijnlijk felblauw water. Alleen als de zon fel schijnt is dit natuurwonder te zien. De grot is verbonden met de oceaan dus kunnen ervaren duikers via The Blue Eye naar de oceaan zwemmen.

'351127' door meeko '351127' door meeko

Pedra de Lume

meeko

Salinas de Pedra de Lume, de zoutpannen in de krater van een vulkaan. Van 1804 tot 1984 werd hier zout gewonnen! Ooit lagen deze zoutpannen aan de basis van de economische ontwikkeling op het eiland. Vandaag is een tochtje naar het hart van de uitgedoofde vulkaankrater de moeite waard om het surrealistisch kleurenpalet van de zoutafzettingen te bewonderen. Er is een mogelijkheid om het zoute water in te gaan en zo te ervaren dat je heerlijk blijft drijven, grappig om mee te maken dat je je voeten bijna niet naar de bodem kunt krijgen, door de hoge concentratie zout. Erg mooi om te zien deze krater!

'425925' door Cobinho '425925' door Cobinho

Nooit hetzelfde

Cobinho

Ieder voorjaar wil mijn Eefje naar zon... alvast werken aan haar teint,om zodoende al (licht) gebruind aan het voorjaar te beginnen. Relaxen en genieten van de zon. Ik ben meer van de doe-vakanties en rondreizen, maar een zonvakantie is zeker geen straf! Afgelopen jaar kozen we voor Kaapverdië, in plaats van het meer voor de hand liggende – en altijd zonzekere – Egypte. Om het luie zweet er uit te lopen besloten we dagelijks langs het strand te lopen, in de richting van het plaatsje Santa Maria. We zagen er elke dag naar uit... ff de beentjes strekken en gelijktijdig genieten van de mooie, heldere kleuren van het strand – met één duin - de zee en de lucht. Inderdaad er was maar één duin,maar dan wel een behoorlijke. De wind had dan ook vrij spel op de duin en het was dan ook elke dag een verrassing welke lijnvormen de wind had gemaakt...

'349155' door meeko '349155' door meeko

Ilha do Sal

meeko

Het eiland Sal heeft schitterende zandstranden en een heerlijke blauwe zee. Het verbaasde mij enigszins dat hier zo een mooie heldere zee was, je kunt hier ook heel wat kilometers over het strand wandelen. Enne......de strandbedjes lagen ook hier weer heerlijk :-)

'314035' door Bobvaneck '314035' door Bobvaneck

Sal Beach

Bobvaneck

Het strand van het Kaapverdische eiland Sal met op de voorgrond de boot van de plaatselijke duikschool, wat lokale strandgangers en de ruige zee op de achtergrond.

'438931' door Cobinho '438931' door Cobinho

Het kleinste...vismar

Cobinho

Afgelopen jaar was het mijn beurt om een zonbestemming uit te zoeken. Eerlijk gezegd was ik een beetje uitgekeken op de Egyptische zon. Na een uitgebreid selectieproces kwam ik uit in Kaapverdië. Het is geen Afrika, maar ook geen Europa. Kaapverdië is een eilandengroep met een heel eigen karakter… maar met een exotische klank. Ik koos voor het eiland Sal, een vlak eiland, 30 km lang en 12 km breed, een beetje woestijnachtig met weinig vegetatie. Het centrum van het eiland is Santa Maria (ruim 2.000 inwoners), een voormalig vissersplaatsje. Het kilometerslange en heel brede gouden strand is daarnaast een van de grote attracties. Elke dag maken Eefje en ik een wandeling, na het ontbijt, over/langs deze prachtige stranden. We besluiten op een ochtend om door te lopen naar Santa Maria, naar de pier. We hadden gelezen dat de lokale bevolking haar ontmoetingspunt hier heeft. Ons werd aangeraden om rond een uur of elf op de pier te zijn, want dan zouden de eerste vissersboten terugkeren. De vangst werd schoongemaakt en te koop aangeboden. We vonden het leuk om te zien, maar we hadden er iets meer van verwacht… het is een heel kleinschalig, maar dat heeft ook zo z’n charme!

'482524' door SLens '482524' door SLens

Help de schildpadden!

SLens

Op het eiland Sal komen jaarlijks honderden schildpadden aan land om hun eieren te leggen. Op het strand bij het RIU hotel heb je een organisatie die zich inzet voor de schildpadden. Zij gaan elke avond op pad (Je kan mee voor 25 euro p.p.) om te kijken waar schildpadden aan land komen en hun eieren leggen. Als het nest te dicht bij het water ligt verplaatsen ze het naar een veilige plek. En de babyschildpadden uit de verplaatste nesten laten ze de avond nadat ze uitgekomen zijn vrij de zee in. Ze hebben wel toestemming van de regering om hun werk te doen, maar ontvangen geen subsidie. Wij, als toeristen, kunnen dus een steentje bijdragen. Adopteer een babyschild (nee je mag hem niet echt hebben ;) ) Adopteer een heel nest of koop een product uit hun shop. Alles komt ten goede van hun werk. Als je dan bedenkt dat 1 op de 1000 het maar red van de babyschildpadjes, moet je toch ook vinden dat ze zoveel mogelijk nesten veilig moeten stellen.

'497989' door Jeanne '497989' door Jeanne

Is dit wat!

Jeanne

Is dit misschien een idee voor vandaag?! Tijdens onze toer op het eiland Sal bezoeken wij Baracona, met zijn grillige kust en natuurlijk zwembad! Deze jongen vond het leuk om voor publiek zijn kunstje te laten zien.

'491593' door Suuzer '491593' door Suuzer

Capela de S. José

Suuzer

Op het Kaapverdische eiland Sal ligt het vissersplaatsje Palmeira aan de noordwest kust met haar pastelkleurige huizen en het gezellige dorpsplein. Dit is een van de kerkjes in deze plaats. ’s Avonds komt het dorpje pas echt tot leven dan zijn regelmatig optredens op het plein en ook in de omringende cafés en restaurants hoor je live muziek.Je kunt er heerlijke verse vis, schelpdieren en andere lokale specialiteiten eten. Je drinkt er grogue een Kaapverdische sterke drank gestookt van rietsuiker, een soort rum. De foto is een scan, ik ben er geweest toen het toerisme net opkwam, ik ben geen toerist tegen gekomen, ik weet niet hoe het nu is maar ik vond het een droog, kaal eiland, niet veel te beleven en erg arm.

'417151' door Cobinho '417151' door Cobinho

Privéstrand?

Cobinho

Tis the season to be jolly, Fa la la la la, la la la la... Ik kom net terug van een rondje met Mats... nat geregend, van het pad geblazen. Ik word er toch niet heel jolly van... dan maar weer lekker dromen van zon, zee en strand. Terug naar Kaapverdië!

'361213' door meeko '361213' door meeko

De hakken in het zand

meeko

De hakken in het zand zetten! Betekent: tegenwerken of koppig zijn...... Zand is ongeconsolideerd (los), korrelig materiaal en een van de meest voorkomende natuurlijke stoffen op aarde. Zand bestaat uit zeer kleine stukjes steen, zandkorrels, die in grootte variëren tussen 63 micrometer en 2 millimeter. Als de korrels kleiner dan 63 micrometer zijn heet de grondsoort silt; bij korrels groter dan 2 millimeter spreekt men van grind. Zand komt meestal voor als sediment, hetgeen wil zeggen dat het zand is vervoerd door water of wind. Zo zijn van zand duinen, stranden, woestijnen en rivieren ontstaan. De korrels zijn meestal afbraakmateriaal van gesteenten, maar kunnen ook van organische afkomst zijn (schelpen, koraal). En je kunt je kop wel in het zand steken of je huis op het zand gaan bouwen, maar uiteindelijk glipt het als zand door je vingers. Ik zou zeggen: zand erover :-)

'452238' door SLens '452238' door SLens

Lui in de boom

SLens

Tijdens het verkennen van het eiland in onze huurauto zagen we deze dame lekker rusten in de boom.. Het lijkt mij niet heel comfortabel te liggen maar ze lag echt te slapen volgens (ze keek in ieder geval niet op of om toen wij stilstonden en verder reden..)

'503771' door trudyvermeij '503771' door trudyvermeij

Een mooie zwem en...s

trudyvermeij

Een hele mooie plek om te zwemmen en te snorkelen met een prachtig uitzicht over wat ze noemen The Lion, met wat fantasie.....kom je een eind.

'504216' door trudyvermeij '504216' door trudyvermeij

In zijn eentje

trudyvermeij

Terwijl zijn moeder op de pier van Santa Maria aan het wachten is op de vis die haar man hopelijk meeneemt vanaf de zee, moet dit jongetje zichzelf vermaken op het strand.

'350043' door meeko '350043' door meeko

Pub Calema

meeko

In het plaatsje Santa Maria op het eiland Sal lag deze man rustig een tukje te doen. Hij ligt zijn siesta op een muurtje bij Pub Calema te houden, gewoon temidden van best wel wat mensen, zijn hoofd rustend op een flesje water. Op een behoorlijk smal muurtje, ik zou er vanaf rollen, lijkt me zo, maar deze man ligt goed! Ik vond het erg grappig om het zo te aanschouwen :-)