China Artikelen & Blogs

Reisnieuws

Met de trein naar Tibet

Gepubliceerd: 04 jul 2007
2

De Qinghai spoorlijn, de hoogste spoorlijn ter wereld, heeft Tibet voor reizigers een stuk toegankelijker gemaakt. De spoorlijn is sinds vorig jaar juli in gebruik. Anderhalf miljoen reizigers hebben inmiddels gebruik gemaakt van de 1142 kilometer lange spoorlijn tussen Golmut en Lhasa. Ruim een derde van de reizigers waren toeristen.

De Chinese authoriteiten zien de spoorlijn als een belangrijk middel om Tibet te ontwikkelen en te moderniseren. Tibet is sinds 1950 bezet door China, daarom is de Qinhai spoorlijn omstreden. China probeert Tibet te 'verchinezen' en de traditionele Tibetaanse cultuur te ruïneren. Die cultuur is waarschijnlijk juist een van de redenen om naar Tibet te gaan en het zou zonde zijn als deze spoorlijn roet in het eten gooit en er voor zorgt dat er op termijn weinig meer over is van het onherbergzame en pure Tibet.

China begon onlangs ook met de aanleg van een snelweg naar het Everest Base Camp ter gelegenheid van de Olympische Spelen. De route van de Olympische Vlam is over de top van de Mount Everest gepland, een snelweg moet de tocht makkelijker maken. Ook hoopt China op deze manier meer bergbeklimmers naar de Tibetaanse zijde van de berg te trekken.

Bron: Travel.Blog
deel dit artikel met je vrienden:
Meer China artikelen
Reisnieuws
Krankzinnige nieuwe attractie geopend. Wie durft?

18 feb 2017, Voel jij je op je gemak op grote hoogte en mag het van jou eigenlijk nóg wel een beetje spannender? Misschien is deze nieuwe attractie in Shanghai dan iets voor jou. Maak je klaar voor niet zomaar een hoogteparcours… Durf jij het aan?

0
Reisnieuws
Dit zijn de meest vredelievende landen van 2016!

13 feb 2017, Tja, succesvol... Welke landen zijn nu echt succesvol? Misschien een Duitsland, Australië of Japan? Mis! De landen die in 2016 de grootste groei doormaakten zullen je behoorlijk verrassen.

1
Reisnieuws
Droom weg bij deze felblauwe meren en baaien

02 feb 2017, Wat is het toch aan de kleur blauw in water, van azuur tot donker, dat ons reizigers zo aantrekt? Is het de associatie met verre oorden? In dat geval weten wij zeker dat deze zes meren en baaien je in vervoering zullen brengen.

0

Reacties van bezoekers Reageer

talldutch

Door: talldutch • Geplaatst op

Je kan je heel erg afzetten tegen de ontwikkeling en het gebruik van de roemruchte trein naar Lhasa, maar niettemin is het één van de mooiste treinritten ter wereld. De Chinese overheid heeft haar plan getrokken en protesten van mensenrechtenorganisaties en andere belangengroeperingen hebben geen enkele invloed op de ontwikkeling van China. Men heeft daar kortweg gezegd, geen boodschap aan. Daarnaast is de aanleg van het traject een meesterstukje van moderne techniek geweest.

Je moet er wel wat voor doen, vooral als je zelf je kaartjes regelt. 10 dagen voor vertrek van de trein moet je 's morgens om half 6 in de rij gaan staan en hopen dat je een meegaande loketbediende hebt, maar dan heb je ook wat. Onze tocht voerde in 48 uur van Chengdu in Sichuan naar Lhasa in Tibet, waarbij we hoogtes van boven de 5000 meter passeerden. De aankomst in Lhasa is ook een stuk aantrekkelijker dan per vliegtuig, de stad ligt op slechts een steenworp afstand met als grote blikvanger het overal aanwezige Potala paleis.

Heb je de kans, laat hem je dan niet ontnemen en reis per trein vanuit diverse steden in China naar Lhasa. Het is een trip om nooit te vergeten.

Zie ook onze website: www.enkeltjebangkok.nl voor het hele verslag van deze tocht en de rest van onze reis.

talldutch

Door: talldutch • Geplaatst op

Je kan je heel erg afzetten tegen de ontwikkeling en het gebruik van de roemruchte trein naar Lhasa, maar niettemin is het één van de mooiste treinritten ter wereld. De Chinese overheid heeft haar plan getrokken en protesten van mensenrechtenorganisaties en andere belangengroeperingen hebben geen enkele invloed op de ontwikkeling van China. Men heeft daar kortweg gezegd, geen boodschap aan. Daarnaast is de aanleg van het traject een meesterstukje van moderne techniek geweest.

Je moet er wel wat voor doen, vooral als je zelf je kaartjes regelt. 10 dagen voor vertrek van de trein moet je 's morgens om half 6 in de rij gaan staan en hopen dat je een meegaande loketbediende hebt, maar dan heb je ook wat. Onze tocht voerde in 48 uur van Chengdu in Sichuan naar Lhasa in Tibet, waarbij we hoogtes van boven de 5000 meter passeerden. De aankomst in Lhasa is ook een stuk aantrekkelijker dan per vliegtuig, de stad ligt op slechts een steenworp afstand met als grote blikvanger het overal aanwezige Potala paleis.

Heb je de kans, laat hem je dan niet ontnemen en reis per trein vanuit diverse steden in China naar Lhasa. Het is een trip om nooit te vergeten.

Zie ook onze website: www.enkeltjebangkok.nl voor het hele verslag van deze tocht en de rest van onze reis.

Laat een reactie achter

Meld je aan of log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.