Andesgebergte foto's & tips

'462874' door Fietser '462874' door Fietser

Roofvogel

Fietser

Deze roofvogel, ik denk een cara cara?, zag ik bij een inca ruïne bij het NP Huachaco. Hij zat daar prachtig op een rots. De ruïne word bijna niet bezocht door toeristen, zelfs Peruanen weten deze niet te vinden, terwijl ze prachtig zijn met oude "inca" muren. Een verborgen schat.

'512333' door Fietser '512333' door Fietser

Op weg naar 5000 m

Fietser

We hadden de afgelopen nacht op ruim 4400 m geslapen in het Park National. Huascaran. Nu zijn we op weg naar de 5000 m. Gelukkig heeft niemand last van de hoogte ziekte. We reizen al weken op ruim 3000 m. Soms er boven dan weer er onder. Kijk met voldoening omlaag naar wat we al gehad hebben ( we krijgen ook nog genoeg). Gelukkig gaat het klimmen in deze omstandigheden altijd goed af. tip; in het park groeien veel Puya Raimondii's. Een schitterende plant van 10 m groot> De nationale bloem en een landschap met prachtige uitzichten.

'482901' door Fietser '482901' door Fietser

Slapen op hoogte

Fietser

We slapen hier op een hoogte van bijna 4500 m hoogte. Ik weet dat er geen toeristische foto's mogen geplaatst worden op deze site, maar ik noem dit niet toeristisch. We zijn al bijna 6 weken onderweg en 's nachts was het -10 graden (gelukkig een goede slaapzak) en de wegen waren ook niet je van het. Niet echt een toeristisch uitje, wel GENIETEN. Net voordat het donker word +/- 18:00 uur was het licht schitterend, vandaar deze foto.

'462962' door Fietser '462962' door Fietser

Canon del Pato

Fietser

Canon del Pato ligt in noord Peru en is een schitterende weg. Vaak met diepe afgronden, geen vangrail, 50 onverlichte tunnels, vaak smal, ongeasfalteerd en vaak met gaten en los grind, maar o zo mooi. Dit uitzicht is aan het einde van de kloof na 50 km fietsen.

'512923' door Fietser '512923' door Fietser

Corridilla Bianca

Fietser

We steken deze dag de Coridilla Bianca, Witte bergen, over van Huanuco naar Jivia. Een overtocht met grote contrasten. De eerstenn konden genieten van schitterende vergezichten op 5000 m en de laatsten konden genieten van een sneeuw storm en hun tentje opzetten in de regen (met behulp van de al aanwezigen).

'486294' door BrendaMG '486294' door BrendaMG

Hard aan het werk

BrendaMG

Dit prachtige kind stond met zijn vader langs de weg om wandkleden van alpacawol te verkopen. We waren onderweg met de bus van Chivay naar Puno en dit was eigenlijk alleen een korte 'plaspauze'. Daarnaast was er een mooi uitzicht op een meer, maar dit kleine mannetje trok mijn aandacht. Hij was druk bezig met de kleden uitkloppen en was daar vrolijk bij aan het lachen met zijn vader. Hoewel ik ook een lachende foto heb, vond ik de serieuze blik op deze foto nog veel mooier. Zoals je ziet is de huid op zijn wangetjes nu al gehavend. Veel locals in de Andes hebben zeer rode wangen met vaak een gebarsten huid. De oorzaak is een combinatie van de droge lucht en de kou (en regen). Zoals ik eerder al heb gezegd: Reizen met de bus is echt een aanrader in Peru. Ieder stoppunt is een kans op leuke interactie met de zeer vriendelijke locals!

'485022' door peterverboom '485022' door peterverboom

Hoedjes in Peru

peterverboom

Hoedjesparade in Peru. In Peru dragen de vrouwen heel veel verschillende hoedjes. Van zonnehoeden tot bolhoeden uit Bolivia (van de Engelsen overgenomen). Overal in Peru dragen ze een ander Hoedje.

'493364' door Fietser '493364' door Fietser

PN Huascarn

Fietser

We fietsen hier Park Mational Huascaran uit en we komen van ruim 4800 m.Dit was een vreemde afdaling. We begonnen met een slechte zand/ grind en op 4500 m was er ineens een prachtig spiegel glad asfalt. Lekker, maar er was wel een stuk charme weg. Hoorde van anderen die hier een uur later waren dat ze in een sneeuw storm moesten afdalen. Steenkoud.

'523457' door Fietser '523457' door Fietser

Meren op hoogte

Fietser

Na Junin hadden we de keuze om naar Tarma te gaan via de asfalt weg of via een ommetje door de bergen over een zandweg op ruim 4000 m meter. Hier zie een een gedeelte van het "ommetje". Wanneer je de foto zie nog enkele flamingo's in het water staan (ik weet het nog) en net hiervoor zagen we ook nog een kudde Vicuna's. Een Lama soort.

'483287' door Fietser '483287' door Fietser

Prachtige dame!

Fietser

Deze prachtige dame zag ik staan regen een huis waar ze ons bewonderde of was het verbaasde toen wij een inca cola kochten in een heel klein dorpje waar nooit een toerist komt zo afgelegen. Ze contrasteerd prachtig tegen de muur vind ik zelf en ik verbaas me ook dat ze hoe genaamd geen schouders heeft. Viel me pas op de foto op.

'487380' door Fietser '487380' door Fietser

Feest

Fietser

Onderweg naar Huanuco moesten we eerst nog een bergpas over van 3908 m. Net voor de top waren enkele kleine dorpjes waar het feest was. Overal waren bandjes en werd er gedanst door de vrouwen die feestelijk gekleed waren. Van wat ik ervan begreep was een belangrijk persoon jarig en die trakteerde ook. Aan het dak van het huis zie je de vlees voorraad hangen. Helaas hadden we veel regen, ook in de 50 km afdaling naar Huanuco. In de afdaling waren mijn remblokken compleet versleten van al het remmen in de regen. KOUD.

'494375' door Fietser '494375' door Fietser

Overstekende Alpaca's

Fietser

Je kunt van Cerro del Pasca naar Junin over een geasfalteerde weg fietsen. Uiteraard hebben wij dat niet gedaan , maar zijn linksom een meer gefietst op 3800 m en hadden dit soort ontmoetingen onderweg. Ook zagen we hele groepen Flamingo's Helaas erg schuw. Waren gelijk weg en van ver al.

'457219' door Fietser '457219' door Fietser

Ouder echtpaar!

Fietser

Dit echtpaar(?) zag ik op de trappen zitten in Aya Cucho voor de plaatselijke markthal. Wanneer ik vroeg was in een plaats waar we sliepen, meestal was het kamperen, ging ik altijd kijken in de markthal. Een feest om rond te struinen en zeker in de kleine plaatsen waar we de enige toerist waren.

'457000' door Fietser '457000' door Fietser

Nationale park...Huas

Fietser

Deze fot heb ik genomen op +/- 4400 m hoogte. De planten die op de foto staan zijn de Puya raimondii's of te wel Puya zoals de lokale mensen ze noemen. het is een soort die alleen op grote hoogte voorkomt en een ondersoort van de Bromelia. Ze kunnen 100 jaar oud worden en gaan dan bloeien om vervolgens dood te gaan. De plant word ongeveer 10 m groot. De groene bollen zijn nieuwe zaailingen.

'487630' door Fietser '487630' door Fietser

Kampeer plaats

Fietser

Na een dik 1/2 uurtje klimmen kijken we nog even terug op onze kampeer plaats die we niet snel vergaten. Weken lang heb ik nog zitten te krabben aan vooral mijn benen, Onverwachte gasten, zand vliegen. In eerste instantie waren we nog blij. We konden ons weer eens wassen na diverse dagen het niet te kunnen anders dan een beetje water uit een bidon. Lekker zwemmen totdat het iet wat begon te schemeren.Onverwachte gasten, sand fly's.

'494857' door Fietser '494857' door Fietser

Koeien melken

Fietser

Na een schitterende afdaling kwamen we weer langzaam in de bewoonde wereld waar we moeder en zoon (denk ik) een koe aan het emlken waren. Wel typisch op deze manier. Heb vroeger ook wel koeien gemolken, maar niet op deze manier.

'459139' door Fietser '459139' door Fietser

Kijken

Fietser

Deze vrouw zat ons met verbazing te bekijken. Fietsers die zie niet zo vaak en zeker geen westerlingen in dit afgelegen gedeelte van het Andes gebergte.

'509072' door Fietser '509072' door Fietser

Grote hoogte

Fietser

Ik sta hier in het Park National Huascaran op een pas op ruim 5000 m hoogte te genieten van het fabelachtige uitzicht. Waarschijnlijk speelt de hoogte mee, maar nu ik deze foto weer zie krijg ik weer kippenvel. Om de Cordillera bianca, witte bergen, over te steken moesten we deze pas over. Een 1/2 uur later had ik de grootste deceptie an mijn reis. Op 4600 m hoogte begon een splinter nieuw asfalt weg. Normaal niet zo erg, maar het paste totaal niet in dit context.

'501074' door Fietser '501074' door Fietser

Vicuna

Fietser

De Vicuna is naast de Lama, Alpaca en Guanaco een van de 4 kameel achtigen die voor komen in het Andes gebergte. Het is de meest slanke van van de vier en leeft hoog in de bergen tot ver boven de 4000 m. De wol van de Vicuna is de meest bijzondere van de vier en mocht in de inca tijd alleen door hoge edelen gedragen worden. De Vicuna wordt ook maar i x per drie jaar geschoren.

'494625' door Fietser '494625' door Fietser

Herderin

Fietser

Deze herderin kwam ik onder weg tegen in de Andes. Alle herderinnen die ik regen kwam waren altijd de wol aan het spinnen met een tolletje.

'494738' door Fietser '494738' door Fietser

Eenzame man en paard

Fietser

op de hoogvlakte (3600 m) van Peru zag ik deze man met paard lopen. Nergens stonden huizen, je vraagt je dan af waar gaar deze man heen met het hout.

'483939' door Fietser '483939' door Fietser

Spinnen

Fietser

Deze mevrouw kwam ik tegen in de bergen. Ze was een herderin, maar naast het hoeden van de dieren was ze ook constant bezig met het spinnen van de wol.

'489503' door Fietser '489503' door Fietser

Vrouw met hoed.

Fietser

Wanneer je door de afgelegen dorpen van de Andes fietst kom je vaak de meest foto genieke mensen tegen en probleemloos kunnen fotograferen. In deze regio hadden veel vrouwen de zelfde oranje rode vruchten op hun hoed, Geen idee waarom, anderen misschien?

'485769' door BrendaMG '485769' door BrendaMG

Inheemse vrouw met...

BrendaMG

Reserva Nacional Tijdens de busrit van Chivay naar Puno maakten we een aantal stops. Bij deze stop dook iedereen het restaurantje/winkeltje in. Ik, als hondenliefhebber, kon het niet weerstaan om een stukje verder te lopen om een piepkleine zwarte pup te aaien (rechts op de foto). Na een paar minuten kwam deze inheemse vrouw erbij zitten. Haar eigen taal is Quechua, maar ze spreekt ook Spaans en, dankzij mijn spaanse vader en familie, kan ik daar redelijk mee uit de voeten. We hebben wat gekletst over het weer in de bergen en in Nederland in deze maanden (regen, regen en nog eens regen), over de pups die daar rondliepen en ik heb haar een foto van mijn hond laten zien. Een Engelse stafford had ze nog nooit gezien en ze vond 'm prachtig. Toen het tijd werd om weer de bus in te gaan, heb ik haar gevraagd of ik een foto mocht nemen van haar met de honden die naast haar lagen. Daar werd ze een beetje verlegen van, maar 'natuurlijk' mocht het wel. Snel één shot gemaakt (de groep zat alweer te wachten in de bus) en volgens mij is ie redelijk gelukt! Gevraagd of ze hem nog wilde zien, dat wilde ze, maar het was wel even schrikken vond ze: wat was ze oud geworden! Snel nog bedankt voor de foto en al rennend naar de bus geroepen dat ik vond dat ze er prachtig opstaat! Dan gauw de bus in en op naar de volgende mooie stop.. Rondreizen per bus is een goede optie in Peru. Het is goedkoop, de bussen zijn vrij luxe en alleen al dit soort stops maken het de moeite waard!