Ecuador

De mooiste natuurplekken in Ecuador

Nicole Matijssen was hier op 2019-03-22 Gepost op: 2020-02-12 3 reacties.

In 2019 gingen wij voor onze reisorganisatie Travel Happiness Company op reis naar Ecuador en de Galapagos. In 2007 ben ik verliefd geworden op dit prachtige en natuurrijke land, tijdens mijn afstudeerstage bij een lokaal reisagentschap. Uiteindelijk heb ik er ook een aantal jaren gewoond en gewerkt in het toerisme. Vorig jaar gingen we terug zodat Sergio ook de mooiste natuurplekjes in Ecuador kon leren kennen.

Fietsen in Quito
Quito ligt op 2.850 meter hoogte, maar dit weerhield ons er niet van om op de fiets te stappen. Onder begeleiding van een gids is dit een leuke activiteit om de stad te verkennen. Onze fietstour start in het moderne centrum van Quito en gaat langs de toeristische wijk La Mariscal door de groene parken naar het historisch centrum. Hier maken we diverse stops zoals op de Plaza Grande en Calle de la Ronda. We beklimmen de Basilica om te genieten van het uitzicht over de stad. Overnachten doen we in het luxueuze Casa Gangotena, gelegen aan Plaza de San Francisco. We zijn nog een aantal keer teruggekomen in Quito en hebben toen ook een nachtje geslapen in Illa Experience en Hotel Carlota, hier zal ik aparte reviews over schrijven.

Vogelparadijs bij de Mashpi Lodge
Het nevelwoud van Ecuador staat bekend als vogelparadijs. Wij verbleven in één van de meest unieke ecolodges ter wereld; de Mashpi Lodge. Dit is één van de mooiste natuurplekjes van Ecuador. De lodge heeft een duurzaam design en door de grote panoramische ramen ben je continu 1 met de natuur. Samen met de gids bepaal je het programma van de komende dagen. Wij verbleven 3 dagen en kozen ervoor om de focus te leggen op het vogel spotten. Op 1 ochtend hebben we meer dan 60 verschillende vogelsoorten gezien, het was echt spectaculair. Andere activiteiten die we hebben ondernemen waren het fietsen tussen de boomtoppen met de Skybike, het zweven in een gondel met de Dragonfly, het bezoeken van het Life Center en een wandeling naar de waterval.

Cultuur en Natuur in de Amazone van Ecuador
Na ons verblijf in de Mashpi Lodge brachten we een nachtje door in Quito en de volgende ochtend maakten we ons klaar voor vertrek naar de Amazone. In 30 minuten vlieg je van Quito naar het junglestadje Coca. Hier stapten we over op een gemotoriseerde kano en na 2,5 uur varen kwamen we aan bij Napo Cultural Center. Hier leeft de Anangu gemeenschap en maak je kennis met de lokale tradities en leefgewoonten van deze bijzondere community. Zij hebben zowel Napo Cultural als Napo Wildlife Center gebouwd en het toerisme is hedendaags hun belangrijkste inkomstenbron. Na 2 dagen bij de lokale community reizen we door naar het Napo Wildlife Center, vlakbij het nationaal park Yasuní. Met een peddelkano varen we 2 uur door smalle kreekjes op weg naar het Anangu meer. Het is een magisch gezicht als de rode hutten vanuit het niets opdoemen. Dit is een pareltje, ver weg van de bewoonde wereld. Samen met de gids wandelen we door de Amazone, beklimmen we de uitkijktorens en gaan we op zoek naar wildlife. Na een intensieve dag is het heerlijk om te ontspannen in de jacuzzi met een concert van brulapen op de achtergrond.

Exclusief verblijf in de Andes
Nadat we ruim 6 dagen in de Amazone zijn geweest keren we terug naar Quito en reizen we door naar een ander spectaculair natuurgebied: het Andesgebergte. We gaan naar Ibarra voor een verblijf in de exclusieve Haciënda Zuleta. Deze koloniaal werkende boerderij werd eerder bewoond door de voormalig president van Ecuador, Galo Plaza Lasso. De familie bezoekt nog steeds de Haciënda in weekenden of tijdens vakanties. Het is een waar museum met veel interessante geschiedenis en huiselijke vertrekken. De rozen, waar de streek Ibarra bekend om staat, zijn overal terug te vinden. In de kaasfabriek worden de lekkerste kazen uit Ecuador geproduceerd en om klokslag 18:00 uur geniet je van een heerlijke kaasproeverij bij een knapperend haardvuur. Alle maaltijden in de haciënda worden bereid met verse ingrediënten uit de tuin. Het is een bijzondere plek om tot rust te komen. Wil je liever actief bezig zijn? Ga dan net als ons, samen met Don José een paardrijtocht door het Andesgebergte maken. Na de tocht te paard zijn we te voet weer terug gewandeld naar de haciënda. Er zijn diverse trails uitgezet op het ruim 2.000 hectare gebied rondom de haciënda. Ook mountainbiken, vogel spotten of een bezoek aan het condor rehabilitatie project behoort tot de mogelijkheden.

Droomcruise met de Petrel
Een reis naar Ecuador is niet compleet zonder een bezoek aan de Galapagoseilanden. Je kunt kiezen voor eilandhoppen of het maken van een cruise. Wij maakten een 4-daagse cruise langs de zuidelijke eilanden (San Cristobal, Espanola, Floreana en Santa Cruz) met de Petrel. Een kleinschalige cruise voor maximaal 16 passagiers met ruime hutten, een lounge en restaurant en een zonnedek met jacuzzi. Het was genieten van de wandelingen over de eilanden en het snorkelen met zeeleeuwen, schildpadden, (baby) haaien, manta’s en tropische vissen. Na afloop verbleven we nog 2 nachten op Santa Cruz waarvan 1 nacht in het Galapagos Habitat Hotel en 1 nacht in Galapagos Safari Camp, hier zal ik nog een aparte review over schrijven.

Foto's bij dit blog

Iguana Galapagos
Vogels spotten bij Mashpi
Albatros Galapagos
Sfeervolle huiskamer Hacienda Zuleta
Vogels Mashpi Lodge
De kolibrie heeft z'n plekje gevonden
Amazone bird
Alle blogs van Nicole Matijssen

3 reactie(s) bij "De mooiste natuurplekken in Ecuador"

• profile image comment

Ja Elleke, dit was inderdaad een luxe reis, een onvergetelijke ervaring en absolute aanrader!

Door Nicole Matijssen • geplaatst op 2020-02-14 08:32:06

Lijkt me een luxe reis!? Eerlijk is eerlijk... ben wel een beetje jaloers op deze prachtige trip!

Door Elleke • geplaatst op 2020-02-13 23:04:46
  • profile image comment

Het klinkt geweldig!

Door corriedewinter • geplaatst op 2020-02-12 17:54:33

Laat een reactie achter

log in met je Reisreporter account of met Facebook als je zelf een reactie wilt achterlaten.