Bolivia foto's & tips

'459203' door Doubled '459203' door Doubled

Artist mountain

Doubled

Een kleurrijk berglandschap, wat bij mij de gedachte oproept dat hier een schilder aan het werk geweest is. Maar het is 'what you see is what you get :-) Beste resultaat bij uitvergroten.

'456809' door Fietser '456809' door Fietser

Eenzame fietser

Fietser

In het midden ongeveer van de Salar de Uyuni ligt een eiland die langzaam opdoemt uit het niets. Eerst een klein stipje die steeds groter wordt. Onwezenlijk. De foto heb genomen vanaf het eiland waar veel cactussen groeien.

'501208' door Fietser '501208' door Fietser

Zout hotel

Fietser

Na 100 km fietsen waren we +/- 10 km verwijderd van de andere oever waar het "zout hotel" stond. Het hotel is geheel gebouwd van blokken zout. Alleen het dak was van riet. Zelfs het bed opgebouwd uit blokken zout waar een matras zo op lag. De vloer was zo stuk gelopen dat je op los zout liep. Zo uit een pak, lekker voor de wondjes aan je voeten. Eigenlijk staan we hier alsof je op ijs staat. De zoutlaag is +/- 2 m dik en daar onder water met een enorm hoog lythium gehalte van bijna 2%. Dit is 75% van de bekende wereld voorraad lythium dat gebruikt wordt voor de hoogwaardige batterijen. Gelukkig gaat de huidige president van Bolivia er verantwoord er mee om, tot groot ongenoegen van de grote industrieën.

'554027' door polderboy '554027' door polderboy

Laguna Macaya Bolivia

polderboy

Net buiten het dorpje Macaya, vlakbij de Chileense grens, vind je dit schitterende meer. Hier mochten wij, mijn vrouw en ik, langs fietsen. Dit stukje was wel te fietsen, de meeste stukken in deze omgeving waren onmogelijk fietsbaar. Het gebied waar we doorheen trokken is ongelooflijk mooi, maar moeilijk fietsbaar.

'460426' door Fietser '460426' door Fietser

Death road

Fietser

De "death road" is een legendarische weg in Bolivia. De weg is door de verzekerings maatschappijen uitgeroepen tot de meest gevaarlijke weg ter wereld. Tot een jaar of 10 terug, er is een nieuwe weg aangelegd, vielen er naar schatting jaarlijks 200 a 300 doden. Bij dit kruis is het grootste ongeluk gebeurd. Een bus is hier meer dan 300 m naar beneden gestort en daarbij vielen 115 doden. We begonnen op ruim 4700 m in de sneeuw, natte sneeuw, regen en motregen en eindigden 79 km verder in korte broek in de tropen. Van verschrikkelijk koud tot broeierig warm.

'521689' door CBurgstad '521689' door CBurgstad

Kleurenpalet

CBurgstad

Laguna Colorado ligt op een hoogte van 4200m hoogte in het zuidwesten van de Altiplano in zuidwest Bolivia. Het is een groot maar ondiep zoutmeer en is de grootste broedplaats van flamingo's in Zuid-Amerika. De rode kleur van het water ontstaat door de zonnestralen op het algen en plankton in het water. Voor ons vormde het bezoek aan dit meer vrijwel het eindpunt van een 3-daagse tocht per landrover van Uyuni in Bolivia naar San Pedro de Atacama in noord Chili. Een onvergetelijke tocht op het gebied van natuurschoon!!!

'505304' door CBurgstad '505304' door CBurgstad

BoliviaTiticacameer

Papyrusboot...Titicac

CBurgstad

Vanuit La Paz rijden we naar het Titicacameer, het hoogst gelegen bevaarbare meer ter wereld op 3810m hoogte. Het meer is 233 km lang en 60 km breed en is op sommige plaatsen 457 m diep. Het meer vormt de grens tussen Bolivia en Peru en beide landen bezitten een deel. Aan de zuidelijke oevers komen uitgestrekte rietvelden voor waar de bewoners boten van maken. Tor Heyerdahl heeft hier met behulp van de Uros Indianen zijn boot "Ra II' gemaakt van papyrusriet o.a. met Juan Limachi uit Suriqui. Hij is zo'n botenbouwer en wij bezochten zijn werkplaats. Natuurlijk maakten we ook een tochtje met zijn papyrusboot op het Titicacameer. Wat een speciale ervaring!

'521009' door Fietser '521009' door Fietser

Is dit echt !!!!!

Fietser

Regelmatig heb ik op mijn fietsreizen: is dit echt. Dit gevoel had ik het grootst toen ik op de "Salar" fietste. IS DIT WEL ECHT. Mijn absolute hoogtepunt op mijn fiets reizen (alhoewel...). Ik vond dit fietsen in een surrealistisch landschap. Wel even de foto openen om het "einde" goed te kunnen zien. De ienie mienie fietsers.

'332099' door riknikele '332099' door riknikele

Mazzel!

riknikele

Dachten we eerst pech te hebben met de weersomstandigheden in Zuid-Bolivia, bleken we uiteindelijk toch ontzettende mazzel te hebben! Door hevige sneeuwval in de voorafgaande weken waren niet alle highlights bereikbaar, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd toen bleek dat er op de zoutvlaktes smeltwater lag, waardoor je fantastische spiegelingen kreeg. Dit uitzicht was te zien vanaf het bekende eiland, waar 's middags heel veel toeristen zijn vanuit Uyuni, maar als je vanuit Tupiza komt, ben je er met zonsopgang en is het er een stuk rustiger (en mooier!).

'435173' door reizendebeer '435173' door reizendebeer

Maanvallei

reizendebeer

Het verrassende natuurgebied de maanvallei ligt vlak naast de grote stad La Paz, dit uniek natuur spektakel kan het beste vergelijkt worden als het beeld van Bryce Canyon met de sfeer van Capadosia.

'501320' door CBurgstad '501320' door CBurgstad

Chacaltaya

CBurgstad

Het bezoek aan Chacaltaya was niet alleen een hoogtepunt op onze reis door Bolivia maar ook het hoogste punt. Het voormalige ski-gebied net buiten La Paz ligt op een hoogte van 5300 m en de top van de piste zelfs op 5610 m. Vanuit La Paz was het 1½ uur rijden over wegen die de naam niet mogen hebben: een smalle zandweg over de hoogvlakte met uitzicht op de besneeuwde toppen, dan de bergen in met steeds smaller pad met haarspeldbochten, diepe afgronden, steile wanden en een steeds wisselend zicht op de bergen, de sneeuwtoppen en de rode, blauwe en groene meertjes in het dal. Gelukkig konden we telkens stoppen om foto's te maken want dit wil je nooit meer vergeten!!! Uiteindelijk bereiken we de berghut op de top op 5300 m hoogte waar we een kopje coca-thee drinken in de hoop het effect van de hoogte iets te verminderen, want reken maar dat je dat hier voelt! Met mijn laatste restje energie heb ik de top beklommen, waarna we ruim een uur bij de berghut stil hebben zitten genieten van dit schitterende uitzicht. Dit wil je op je netvlies branden om nooit meer te vergeten!!!

'516934' door reizendebeer '516934' door reizendebeer

Vrouw met bolhoed

reizendebeer

De vrouwen van de zuidelijke indianen stammen van Peru onderscheiden zich door bolhoeden te dragen, deze lieve dame in Zuid Bolivia heeft schijnbaar besloten voor hetzelfde. Eigenlijk klets ik maar wat, ik vond het gewoon leuk haar op de foto te zetten.

'545988' door Haribobanaan '545988' door Haribobanaan

BoliviaAndesgebergte

Lama in het...Andes-g

Haribobanaan

De driedaagse Takesi trail; Vanuit La Paz reden we naar de verlaten mijn van San Francisco (4200 meter), waar we begonnen met onze wandeltocht over eeuwenoude, goed bewaard gebleven Incapaden.

'256535' door Fransvdg '256535' door Fransvdg

Mijn hoogste punt...o

Fransvdg

Ik zie me zelf nooit de Mount Everest beklimmen. Ook de steile noordwand van de Eiger is aan mij niet besteed. Toch vond ik het wel erg leuk om eens te ervaren wat het betekent om hoog in de bergen te lopen. Vanuit La Paz, de hoofdstad van Bolivia, kun je met een auto of een busje naar deze berghut vlak onder de top van de berg Chacaltaya rijden. Dat scheelt je heel veel geklim. En dat is maar goed ook want als je dan op 5200 meter hoogte uitstapt, blijkt ineens dat de ijle lucht je hier veel meer parten speelt dan in La Paz dat op "maar" 4000 meter ligt. Het kleine stukje wandelen vanaf de hut naar de top die je op deze foto ziet blijkt een zware gang te zijn door gebrek aan kracht. Je benen willen niet doen wat je bedenkt, de gang is er uit....En je voelt je ineens een oud mens als andere mensen je vlot voorbij lopen......toch is het me gelukt en dat voelt nog steeds goed: 5395 meter hoog: YES!!! (Dit is een gescande dia.)

'461680' door Fietser '461680' door Fietser

Eindeloze zout vlakte

Fietser

De Salar de uyuni, voor mij een, misschien wel het hoogtepunt van mijn fiets tocht door Zuid Amerika. Fietsen in een surrealistisch landschap en dat 100 km lang. Zag dat bij de laatste Parijs - Dakar 5 cm water op het zout stond en dat daardoor veel motoren waren uitgevallen.

'523589' door Phynella '523589' door Phynella

Dolores

Phynella

Dolores komt alleen maar op zondag naar La Paz. Zij woont in El Alto (een soort voorstad van La Paz en erboven gelegen, die inmiddels meer inwoners telt dan La Paz). Ik heb haar op Plaza Alonso de Mendoza ontmoet. Ze zat er met twee vriendinnen en wou in eerste instantie echt niet op een foto. Maar toen ik met haar begon te praten en zij kon vertellen hoe belangrijk het voor haar is om elke week naar haar kerk in La Paz te komen ging het helemaal veranderen. In eens wilde ze heel erg graag op mijn foto - dat is duidelijk aan haar lach te zien. Bolivia is in opzichten van fotograferen helemaal geen India. Zonder taalkennis is het echt lastig om een portret te nemen waarop de mensen niet sacherijnig kijken....

'302224' door Danny-Iris '302224' door Danny-Iris

Gedroogde Lama...foet

Danny-Iris

In La Paz heb je een straatje dat 'Witches market' genoemd wordt. Dit omdat er allerlei bijzonder dingen te koop worden aangeboden die gebruikt worden bij het offeren. Zo ook deze gedroogde lama foetussen. Deze lama foetussen worden ook begraven onder een nieuw te bouwen huis voor de veiligheid.

'334318' door riknikele '334318' door riknikele

Sorata

riknikele

Sorata is een heerlijk bergdorpje op een paar uur van La Paz. Je kunt er geweldige trektochten maken en ondanks dat het de 'trekking capital' van Bolivia is, hebben wij op deze toch geen andere toeristen gezien. Van een bergmeer op bijna 4000m meter zijn we tot een gletsjermeer op 5400m geklommen ; ongekend zwaar maar een fantastische ervaring. De vergezichten waren fenomenaal, maar af en toe dook er ook iets leuks op de voorgrond op!

'504842' door CBurgstad '504842' door CBurgstad

BoliviaTiticacameer

Stoer meisje

CBurgstad

Vanuit Copacabana varen we in 2½ uur naar Isla de la Luna en na een bezichtiging van het restant van een tempel op dat eiland, varen we verder naar Isla del Sol. De Inca's geloven dat dit de geboorteplaats is van de Zonnegod en het eiland speelt nog altijd een belangrijke religieuze rol in het leven van de Indianen. In het haventje zijn we getuige hoe de bevolking een steiger aanlegt. De vrouwen dragen grote, zware stenen aan en gooien deze in het water. Vervolgens leggen de mannen de stenen netjes recht en stevig neer, terwijl de vrouwen geduldig in een rij staan te wachten tot ze het sein krijgen om weer een lading stenen aan te dragen. De kinderen lopen intussen lekker rond en vermaken zich met van alles en nog wat. Dit meisje liep ook rond bij de steiger. Een haardos die al weken niet is gewassen, smoezelige kleren en een ruwe huid..... maar een uitdrukking op haar gezicht die stoerheid uitstraalt, trots, wijsheid en eigenzinnigheid. Wat een kracht!!! Niet voor niets hangt deze foto op een aantal HR-afdelingen als symbool voor innerlijke kracht!

'458993' door zeester '458993' door zeester

Sol de Manana

zeester

Geslapen op 4200 meter hoogte, om om 5 uur gewekt te worden en in de vrieskou in de jeeps op weg. En dat alles om de zonsopkomst mee te maken bij deze geisers, Sol de Manana, op 4990 meter. Ondanks de stank (voor iemand die niet van eieren houdt!) was het zeer de moeite waard om hier zo vroeg heen te rijden.

'546348' door CBurgstad '546348' door CBurgstad

Buitenaards

CBurgstad

In Uyuni stappen we in een paar stevige 4WD's voor onze 3-daagse tocht over de zoutvlakte en door het merengebied op de grens van Bolivia, Argentinië en Chili. Wat een spectaculair gebied is dit!!! 3 Dagen rijden we door een onherbergzaam gebied waar vrijwel geen boom groeit en geen mens leeft. Het is er ruig en woest en kent verschillende kleuren zand en rotsen. Ook de meren in het gebied hebben elk hun eigen kleur, ontstaan door de alg in het water, mooi contrasterend met het wit van het zout. Flamingo's vinden hier hun voedsel.... Als je aan de rand van dit meer staat, doet het echt buitenaards aan!

'459056' door zeester '459056' door zeester

BoliviaPotosi

In een zakje

zeester

Je ziet het wel vaker; frisdrank wordt in een zakje gegoten,rietsje erin ...klaar. Dit zodat je het flesje niet mee kan nemen ivm statiegeld! Zo zit dit duo ook op een stoep in Potosi te genieten van hun drankje. Iets dat ze waarschijnlijk niet dagelijks krijgen.

'461866' door frankpuravida '461866' door frankpuravida

BoliviaPotosi

Verboden brandstof

frankpuravida

In het zuidwestelijke deel van de altiplano in Bolivia ligt o.a. het Eduardo Avaroa NP. Een van de highlights hier is de Laguna Colorada. Het rood gekleurde water lijkt het qua aandacht altijd te winnen. Maar op de oevers gebeurt iets heel moois. Daar groeit op enkele plaatsen de Yaretaplant. Een keiharde, zeer compact groeiende plant die voorkomt op hoogtes tussen 3200-4500m. Vroeger werd hij gebruikt als brandstof. Dat is nu verboden omdat hij anders met uitsterven wordt bedreigt. De plant groeit slechts 1 mm per jaar. Sommige exemplaren zijn 3000 jaar oud.

'314096' door yktempelmansplat '314096' door yktempelmansplat

BoliviaTarija

Dodenweg

yktempelmansplat

Deze weg van Villamontes naar Tarija is, volgens de plaatselijke bewoners, de dodenweg van Bolivia. Anderen zeggen weer dat die bij La Paz ligt. Feit blijft dat het een schitterende route is, waarbij de zeer smalle gravelweg zich in vele haarspeldbochten langs het ravijn omhoog slingert. Een vangrail? Nooit van gehoord. Aan tegenliggers ontkom je natuurlijk niet en dan is het passen en meten om elkaar te kunnen passeren. Door de vele foto-film stops onderweg, moesten we de laatste anderhalf uur in het donker afleggen. De chauffeurs waren daar niet echt blij mee, maar dat hebben we 's avonds weer met ze goed gemaakt.