'344404' door Riknikele '344404' door Riknikele

BoliviaLa Paz

Sorata

Riknikele

De weg van La Paz naar het bergdorpje Sorata is schitterend, langs de 6000ers van de Cordillera Real. Vanuit het Altiplano daal je af naar het lager gelegen Sorata, vanuit waar je schitterende tochten kunt maken, uitkijkend over deze giganten.

'343451' door Riknikele '343451' door Riknikele

Lama's

Riknikele

Een tour door het zuidwesten van Bolivia is een stuk rustiger vanuit Tupiza ipv Uyuni. De eerste dag waren er nauwelijks andere toeristen. Wel schitterende vergezichten en heeeel veel lama's! Deze was wat onfortuinlijk...

'338869' door Riknikele '338869' door Riknikele

Tupiza

Riknikele

Tegen de grens van Argentinie worden de vormen en kleuren van de landschappen steeds vreemder en indrukwekkender. Tijdens een wandeling door een kloof bij Tupiza keken we onze ogen uit en waren we ook nog eens de enige toeristen!

'334739' door Riknikele '334739' door Riknikele

Bolivian adventure

Riknikele

Wat is er mooier dan samen met je broertje uren lang op ontdekkingstocht door een verlaten vallei in een uithoek van Bolivia, vol cactussen (cacti?), rare rotsformaties met gekke kleuren en vormen en de ondergaande zon. Niks.

'334637' door Riknikele '334637' door Riknikele

BoliviaUyuni

Ice ice baby

Riknikele

De weken voor ons bezoek aan het zuidwesten van Bolivia had het zo veel gesneeuwd dat bijna de gehele regio onbereikbaar was. Ook wij konden niet alle hoogtepunten van de regio zien, maar gelukkig konden we toch een prachtige tocht maken. 's Ochtends lag het ijs nog op de stroompjes en maakte het licht het bizarre landschap nog indrukwekkender!

'334318' door Riknikele '334318' door Riknikele

BoliviaLa Paz

Sorata

Riknikele

Sorata is een heerlijk bergdorpje op een paar uur van La Paz. Je kunt er geweldige trektochten maken en ondanks dat het de 'trekking capital' van Bolivia is, hebben wij op deze toch geen andere toeristen gezien. Van een bergmeer op bijna 4000m meter zijn we tot een gletsjermeer op 5400m geklommen ; ongekend zwaar maar een fantastische ervaring. De vergezichten waren fenomenaal, maar af en toe dook er ook iets leuks op de voorgrond op!

'332474' door Riknikele '332474' door Riknikele

Onontdekt

Riknikele

Vlakbij de Argentijnse grens ligt Tupiza, een stadje waar redelijk wat toeristen op af komen om een alternatieve tour richting Uyuni te maken (grote aanrader!!). Maar niet veel mensen blijven iets langer hangen. We hebben een wandeling gemaakt naar een kloof, op een half uurtje van het dorpje. Bizarre landschappen, kleuren en vormen en werkelijk geen een toerist gezien. Wel waren er wat vrouwtjes die met hun vee de kloof in of uit kwamen, zoals je hier ziet. We hebben uren rondgewandeld en op de terugweg pak je gewoon de eerste beste bus terug naar Tupiza!

'332239' door Riknikele '332239' door Riknikele

TurkijeOost Anatolie

Nemrut

Riknikele

Nemrut Dagi was de enige plek in Oost-Turkije waar we niet de enige toeristen waren. Maar daardoor was de zonsopgang niet minder mooi. Deze foto is gemaakt aan de andere kant van de berg, waar de 2000-jaar oude Griekse Goden nog in de schaduw stonden.

'332099' door Riknikele '332099' door Riknikele

BoliviaUyuni

Mazzel!

Riknikele

Dachten we eerst pech te hebben met de weersomstandigheden in Zuid-Bolivia, bleken we uiteindelijk toch ontzettende mazzel te hebben! Door hevige sneeuwval in de voorafgaande weken waren niet alle highlights bereikbaar, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd toen bleek dat er op de zoutvlaktes smeltwater lag, waardoor je fantastische spiegelingen kreeg. Dit uitzicht was te zien vanaf het bekende eiland, waar 's middags heel veel toeristen zijn vanuit Uyuni, maar als je vanuit Tupiza komt, ben je er met zonsopgang en is het er een stuk rustiger (en mooier!).

'331856' door Riknikele '331856' door Riknikele

TurkijeOost Anatolie

Ben ik weer

Riknikele

Zo, na (veel te) lange afwezigheid ben ik weer even terug. Ben benieuwd of het komende studie- en studentenjaar ruimte biedt voor Columbus. ;-) Afgelopen zomer ben ik 2 weken in Koerdisch Turkije geweest, een waanzinnige locatie met het meest gastvrije volk wat ik ooit ontmoet heb. Deze herder trof ik in Karadut, een klein plaatsje in de Mesopotamische bergen en uitvalsbasis voor het beroemde Nemrut Dagi. Het was heerlijk om hier in de namiddag rond te lopen, zonder andere toeristen en met het uitzicht en de lieve mensen.

'314255' door Riknikele '314255' door Riknikele

NederlandFriesland

Fryslan

Riknikele

Ik laat weer even wat van me horen en zien. Gister was mijn laatste dag als voorzitter van m'n studievereniging, dus vanaf nu weer wat meer tijd. Afgelopen weekend waren we met 35 vrienden in Friesland, waar het op en top Nederlands was; koeien, weilanden, water, bootjes, prachtige luchten en kleuren; genieten!!

'296947' door Riknikele '296947' door Riknikele

IndiaLadakh

Wind

Riknikele

Vanuit het dorpje Alchi maakten we een schitterende wandeling in de omgeving. We troffen weer ontzettend veel lieve Ladakhi, zoals dit meisje. Door de wind waaiden haar haren mooi omhoog.

'296068' door Riknikele '296068' door Riknikele

IndiaHimachal Pradesh

De eerste pas

Riknikele

Vanuit Manali vertrokken we met jeeps voor een 2-daagse tocht door de Himalaya naar Leh, in Ladakh. De eerste pas ligt net buiten Manali, hier komen heel veel Indiase toeristen die voor het eerst in hun leven sneeuw zien (een zielig bruin hoopje). Ook een tempeltje met de gebedsvlaggetjes ontbreekt niet. Na deze pas veranderen de landschappen drastisch, van Alpenweides naar dorre, droge woestijnbergen.

'294274' door Riknikele '294274' door Riknikele

IndiaLadakh

Fransje hier ga je...

Riknikele

Fransje, je gaat naar een van de mooiste plekken op aarde! Ladakh is zo'n fantastische bestemming, ik heb er intens genoten en ontzettend dierbare herinneringen aan! Ik heb lang gewacht met het uploaden van deze foto, omdat het licht erg lastig was; het onderwerp (de mensen) waren in de schaduw, terwijl de achtergrond (de camping die ze beheren) nog in het late zonlicht baadde. Met wat geknutsel is dit het resultaat en ben er toch nog best tevreden mee. De foto is gemaakt in Marka, een gehucht van een paar huisjes waar we tijdens onze trektocht doorheen kwamen. Deze kampeerplek had een geweldige ligging en werd gerund door deze lieve mensen.

'294107' door Riknikele '294107' door Riknikele

CambodjaWest Cambodja

Cambodjanen

Riknikele

De mensen in Cambodja vond ik helemaal fantastisch. De eerste dag in Phnom Penh merkte ik al het enthousiasme en de vriendelijkheid van de mensen! Dit was een voorbode voor de rest van de tijd. Tijdens een fietstocht in de omgeving van Battambang ontmoetten we ook weer veel lieve mensen op het platte land, waaronder deze moeder met 2 kinderen. Ze staken prachtig af tegen het frisgroen.

'293411' door Riknikele '293411' door Riknikele

Rijst

Riknikele

Rijst, rijst, rijst, hhhmmm speciaal voor Margo lekker een bordje rijst! Het liefst met een lekkere curry! PS Foto is genomen in de omgeving van Luang Namtha in Noord-Laos, waar ik een schitterende scootertocht door de rijstvelden heb gemaakt.

'293276' door Riknikele '293276' door Riknikele

LaosLuang Prabang

Gebedstijd

Riknikele

Toen ik op een regenachtige zondag door het schitterende Luang Prabang liep was het net 'gebedstijd', overal was er bedrijvigheid bij de vele tempels. Een prachtig gezicht en nauwelijks toeristen te bekennen zo net buiten het centrum!

'289061' door Riknikele '289061' door Riknikele

SpanjeAndalusie

Last light

Riknikele

Vorige week was ik in Andalusie, op bezoek bij de ouders van een vriend die daar 2 jaar geleden naar verhuisd zijn. Ze wonen 50 km ten noorden van Malaga, in de bergen. Een heerlijke week gehad, met verschillende uitstapjes in de schitterende omgeving. Het uitzicht vanaf het huisje was ook prachtig, vooral als de laatste zonnestralen een heuvel belichtte!

'283825' door Riknikele '283825' door Riknikele

Noord-Laos

Riknikele

Luang Prabang en Vang Vieng zijn toeristisch, maar huur je een scooter in bijvoorbeeld Luang Nam Tha, dan kom je op plekken waar nog nooit een toerist is geweest! Ik wil heel graag weer eens terug deze kant op om dan een meerdaagse tocht te maken!

'283658' door Riknikele '283658' door Riknikele

IndonesiëJava

Rampgebied Merapi

Riknikele

Het is op dit moment op het RTL 4 journaal, de ramp rondom de uitbarsting van de Merapi vulkaan. 2,5 Jaar geleden stond ik op de top van deze vulkaan en beleefde daar een van mijn meest bijzondere reismomenten. Ook aan het dorpje Selo, aan de voet van de vulkaan, heb ik bijzondere herinneringen. Ik ben erg benieuwd hoe het dorpje er nu bij ligt en hoe het met iedereen gaat die ik ontmoet heb... Het was zo'n schitterend gebied met fantastische lieve mensen, verschrikkelijk dat dit gebeurt!

'281254' door Riknikele '281254' door Riknikele

Jurassic Park

Riknikele

Onderweg van Luang Prabang naar Vang Vieng kom je langs spectaculaire landschappen, je waant je af en toe echt in de wereld van Jurassic Park! Het landschap verandert geleidelijk ook steeds meer in karstgebergte, wat samen met de laaghangende bewolking een mystieke sfeer gaf!

'280592' door Riknikele '280592' door Riknikele

IndonesiëJava

On top of the world

Riknikele

De beklimming van Gunung Merapi en het zien van de zonsopkomst vanaf de top is een van mijn meest speciale reismomenten! De klim duurt de hele nacht en is vrij zwaar en koud, maar de beloning is groots; een zee van wolken met allemaal vulkanen die er als eilanden uitpieken. Hier kijk je op een lager gelegen helling waar een groep lokale jongens nog bezig was om de top te halen, je kunt hun silhouetten zien!

'280586' door Riknikele '280586' door Riknikele

ThailandBangkok

Welcome back!

Riknikele

In oktober 2007 kwam ik voor het eerst in Bangkok en was ik diep onder de indruk! Afgelopen zomer kwam ik na bijna 3 jaar weer terug en was het een feest van herkenning. De eerste avond namen we meteen de ferry naar China Town, werden we getrakteerd op deze zonsondergang en aten we van wat straatstalletjes waar geen toerist te zien was; een heerlijke terugkomst!

'280418' door Riknikele '280418' door Riknikele

MarokkoFez

Sheperds

Riknikele

Deze twee schapenherdertjes trof ik bij het uitzichtspunt over Fez. De jongste was een guitig en enthousiast kereltje, maar zijn broer (denk ik?) was wat argwanender, wat je hier ook kunt zien.