'401634' door Mvenekamp '401634' door Mvenekamp

Schoolmeisje

Mvenekamp

Is het geen schatje? Dit meisje stapte net uit de bus op weg van school naar huis. Een beetje verlegen stopte ze, bestudeerde die rare blanke mensen en keek toen toch lachend in de lens.

'401633' door Mvenekamp '401633' door Mvenekamp

Thee in de wolken

Mvenekamp

Tijdens onze zomer heb je grote kans dat het in het hoogland van Sri Lanka nat en koud is. Onze reis is gelukkig vrijwel droog en niet te koud verlopen maar ondanks dat liepen we toch tussen de theestruiken in de wolken. Dat levert dan wel weer mooie plaatjes op!

'401325' door Mvenekamp '401325' door Mvenekamp

Roerloos

Mvenekamp

Sinharaja Rainforest is het grootste aaneengesloten regenwoud in Sri Lanka. Zoals in elk regenwoud is het er warm en vochtig maar o zo mooi en groen. De groene hagedis zat zo stil op de boomstam, alsof hij dacht dat we hem dan niet zouden zien. Zelfs de muggen op zijn rug bewogen zich nauwelijks.

'401319' door Mvenekamp '401319' door Mvenekamp

Theeplukken

Mvenekamp

Thee is een belangrijk exportproduct van Sri Lanka. Reizend door het land ontkom je niet aan aan wandeling door de theeplantages. Wij hebben op meerdere plekken gewandeld, maar in de buurt van Namunukula (een uur ten zuiden van Ella), komen normaal gesproken geen toeristen. Heerlijk om te wandelen en alleen maar theepluksters tegen te komen!

'481389' door Mvenekamp '481389' door Mvenekamp

Hele goede gids!

Mvenekamp

Tijdens onze rondreis door Sri Lanka zijn we begeleid door Mahendra. Deze lokale gids woont in de omgeving van Kandy en weet ontzettend veel van de geschiedenis van dit prachtige land. Zijn doel is om jouw als reiziger zoveel mogelijk het lokale leven mee te laten maken. Hij stopt bijvoorbeeld vaak bij lokale bedrijfjes en kraampjes langs de weg om dingen te laten proeven. Hij vertelt over zijn leven in Sri Lanka en als je geluk hebt neemt hij je mee naar zijn huis om thee te drinken bij zijn vrouw. Mahendra spreekt zeer goed Engels, en is Nederlands aan het leren. Een echte aanrader! Zie zijn [url="https://www.facebook.com/mahendra072?fref=pb&hc_location=friends_tab" target="_blank"]Facebook-pagina [/url]om contact met hem op te nemen.

'401092' door Mvenekamp '401092' door Mvenekamp

Verlegen

Mvenekamp

Wandelend door de theeplantages hebben we het gevoel dicht bij de lokale bevolking te staan. We zijn in een gebied waar nauwelijks tot geen toeristen komen. Dit meisje is heel verlegen als we haar tegenkomen, maar o zo blij als ze een boekje van ons krijgt met veel plaatjes!

'401091' door Mvenekamp '401091' door Mvenekamp

Starend uit het...raa

Mvenekamp

Tijdens een prachtige treinreis van Nanu Oya naar Bandarawela hebben we genoten van het mooie landschap. De trein tuft door theeplantages, groene bossen en langs kleine dorpjes met een piepklein stationnetjes. Mensen stappen in en uit, verkopers prijzen hun zelfgemaakte linzenkoekjes met hete gedroogde pepers aan en iedereen is vriendelijk. Niet alleen het uitzicht is de moeite waard om te bekijken maar zeker ook het lokale leven ervaren mag je niet missen!

'393193' door Mvenekamp '393193' door Mvenekamp

ItaliëVenetië

Venetië

Mvenekamp

Standaard fotomoment: gemaakt vanaf de Rialtobrug. Maar wat is Venetië mooi! Vooral buiten het hoogseizoen is het er goed toeven. Wij hadden een accommodatie particulier gehuurd, midden in de stad. Rond 17 uur vertrokken de hordes toeristen en hadden wij (voor ons gevoel) de stad voor onszelf.

'481121' door Mvenekamp '481121' door Mvenekamp

ItaliëLombardije en de meren

Mooie stad, weinig...

Mvenekamp

In mei zijn wij op de bonnefooi naar Italië gevlogen. Per trein en bus hebben we verschillende steden bezocht. De minst toeristische tegelijkertijd hele mooie stad die we aandeden was Brescia. De stad ligt tussen Milaan en Verona en is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. In eerste instantie vroegen wij ons af wat we hier moesten doen, maar het centrum bleek prachtige oude middeleeuwse pleinen te hebben. De kathedraal en andere gebouwen zijn zeker een bezoekje waard.

'378160' door Mvenekamp '378160' door Mvenekamp

Ben jij dat?

Mvenekamp

's Morgens vroeg is het licht het mooist in het Krugerpark. Dieren ontwaken en wij kwamen deze kuddes olifanten tegen die elkaar ontmoetten. Ruiken, voelen, trompetteren en het was goed. Welkom bij de waterpoel!

'370443' door Mvenekamp '370443' door Mvenekamp

Druk

Mvenekamp

Tijdens ons bezoek aan Bali hadden we geluk dat er net een grote crematieceremonie plaatsvond in Ubud. Een paar dagen later waren we bij de moedertempel en kwamen in een gigantische drukte terecht. Het was de afsluitende dag van alle rouwceremonies die de afgelopen dagen hadden plaatsgevonden op het eiland. Eerlijk gezegd voelde ik me een klein beetje een indringer maar onze fantastische gids overtuigde ons ervan dat we een blik mochten werpen bovenaan de trap. Al met al was het een bijzondere belevenis en de sfeer was naast droevig vooral ook heel dankbaar.

'370442' door Mvenekamp '370442' door Mvenekamp

Thailand

Thaise begraafplaats

Mvenekamp

Begraafplaatsen intrigeren mij altijd. Deze in Prachuap Khiri Khan (2 uur ten zuiden van Hua Hin) was prachtig. De stilte, de verlatenheid en de manier waarop de natuur de hand van de mens weer probeert uit te wissen vind ik geweldig.

'480427' door Mvenekamp '480427' door Mvenekamp

ThailandNoord Thailand

Ontspannen in Pai

Mvenekamp

In augustus 2012 waren wij in Thailand en er werd ons afgeraden om naar het noorden te reizen omdat te nat zou zijn. Niets was minder waar: we hebben prachtig weer gehad. Het meest hebben we genoten in Pai (4 uurtjes vanaf Chiang Mai met een minibusje). Een brommer huren en niet-toeristische dorpjes bezoeken, zwemmen in een waterval, lekker eten en de beste massage die ik ooit heb gehad! Midden in Pai bevindt zich de [url="http://pttm1989.com" target="_blank"]PTTM (Pai Traditional Thai Massage)[/url] waar je als toerist cursussen kunt volgen maar ook massages kunt ondergaan. Als je helemaal wilt ontspannen dan is het een must om hier naar toe te gaan! Twee uur lijkt misschien lang, maar het is zo voorbij.

'370422' door Mvenekamp '370422' door Mvenekamp

ThailandBangkok

Floating Market

Mvenekamp

Een bezoekje aan een drijvende markt is bijna onlosmakelijk verbonden aan een bezoek aan Bangkok. Dit vrouwtje leek zich niets aan te trekken van de vele toeristen en deed gewoon haar eigen ding. Heerlijk dat je de drukte zo van je af kunt laten glijden!

'347446' door Mvenekamp '347446' door Mvenekamp

Smile!!

Mvenekamp

Op de markt in Denpasar kom je mooie, aparte, bijzondere en opmerkelijke producten tegen. Maar ook de mensen zijn zeker de moeite waard. Het is heerlijk om gewoon ergens te gaan staan en te kijken naar het leven om je heen. Dit omaatje zat ons al een tijdje te bekijken en kwam naar ons toe. Ze wees op de camera, lachte op haar mooist en met handen en voeten hadden we een klein gesprekje. Beetje jammer dat ze na de foto haar hand op hield en geld wilde... Maar het was haar gegund!

'344778' door Mvenekamp '344778' door Mvenekamp

Sierlijk

Mvenekamp

Een dansvoorstelling kun je eigenlijk niet overslaan als je op Bali bent. Wij hebben een Barong-dans gezien: sierlijk, vol passie en klassiek. En ondanks alle toeristen die komen kijken, biedt het toch een mooi inkijkje in de oude gebruiken van de bewoners het eiland. De Barong wordt al honderden jaren opgevoerd en verbeeldt de strijd tussen goed en kwaad.

'344777' door Mvenekamp '344777' door Mvenekamp

Offers

Mvenekamp

Bali is een stukje Indonesië maar dan anders. Tussen de drukte door, is steeds rust te vinden. In veel andere delen van de wereld wordt het geloof door het leven gevlochten. Op Bali is het andersom: het leven wordt door het geloof gevlochten op een prachtige, respectvolle manier. Wij hebben genoten van bezoeken aan de verschillende tempels op het eiland. Deze foto is genomen bij Goa Lawah, een tempel gebouwd voor een grot met ontelbare vleermuizen die vooral stinken...

'339778' door Mvenekamp '339778' door Mvenekamp

Swaziland

Onder de indruk

Mvenekamp

Ik vind het heerlijk om tijdens een reis schooltjes of kinderdagverblijven te bezoeken. Kinderen zijn altijd eerlijk en open en meestal enthousiast... Het jongetje op deze foto was wel erg onder de indruk van mij en mijn man. Terwijl mijn man met de kinderen zong, keek dit schatje met grote ogen wat er gebeurde. Zo spannend!

'338927' door Mvenekamp '338927' door Mvenekamp

Zuid-AfrikaLimpopo

Zo blij!!

Mvenekamp

Zuid-Afrika is een heel mooi land, maar echt van het gebaande pad is het inmiddels niet meer... Als je verder gaat dan de meeste toeristen heb je zeker nog kans om op bijzondere plekken te komen. Zo waren wij op stap met de eigenaresse van een supermooie lodge in Makhado (zie mijn tip over Madi a Thavha). Zij nam ons mee naar plekken waar normaal gesproken geen toeristen komen. Zo kwamen we ook terecht bij een coöperatie waar vrouwen mooie poppen van kraaltjes maakten. Ze hadden nog niet eerder bezoek gehad van Westerse toeristen en dat hebben we geweten. We werden zo hartelijk ontvangen met omhelzingen, muziek, dans en eten! Zo echt!! Ze hadden weinig, maar deelden alles met ons, prachtig.

'338924' door Mvenekamp '338924' door Mvenekamp

Zijn jullie klaar voo

Mvenekamp

Een neushoorn zien was voor mij één van de hoogtepunten van onze reis door Zuid-Afrika. En ik was dan al zeer tevreden na ons onderonsje met een prachtig wit exemplaar. Maar tot onze vreugde hadden we vlak voor vertrek uit het Krugerpark nog meer geluk: een groep neushoorns! Volgens de gids was het bijzonder dat we 5 van deze prachtige, bijna prehistorische, dieren bij elkaar zagen. Nadat ze netjes naast elkaar hadden gestaan voor de foto verdwenen ze één voor één weer in het struikgewas.

'331466' door Mvenekamp '331466' door Mvenekamp

Zebra's in het...ocht

Mvenekamp

Het licht van de opkomende zon in vrijwel overal ter wereld prachtig, maar in Zuid-Afrika heeft het iets extra's. Het licht lijkt roder, de zebra's (en andere wilde dieren) grazen op hun gemak en wij mogen als buitenstaanders het tafereel aanschouwen. Een prachtig moment!

'329997' door Mvenekamp '329997' door Mvenekamp

Knuffeldier?

Mvenekamp

Babydieren zijn altijd super schattig om te zien! Deze baby-giraffe heeft nog pluishaar op zijn hoorntjes en zelfs de navelstreng hing nog onder zijn buik. Toen ik de foto liet zien aan het dochtertje van een vriendin, vroeg zij zich af of ik dit knuffeltje mee naar huis had genomen! Ik kan me er wel iets bij voorstellen: het girafje staat zo stokstijf en ziet er heel aaibaar en knuffelig uit.

'329995' door Mvenekamp '329995' door Mvenekamp

Modderbad

Mvenekamp

Deze jonge olifant nam een heerlijk modderbad in een rivier die nog net niet helemaal droog stond. Erg grappig en vertederend om zijn gespetter te zien. Na een tijdje stapte hij uit 'bad' en stak een paar meter voor onze auto de weg over. Net of hij even wilde zeggen: 'Kijk mij eens vies zijn en het kan me niets schelen!'

'329480' door Mvenekamp '329480' door Mvenekamp

Swaziland

Hey dude, move over!

Mvenekamp

Tijdens een stop in een dorpje komen we een groep schoolkinderen tegen. Ze zijn op weg naar een wildpark met de hele klas. De kinderen spreken verrassend genoeg redelijk Engels. Mijn man maakt een aantal foto's en op het moment dat er een klasgenootje voor het busje langsloopt roept het jongetje vooraan: 'Hey dude, move over! He's taking a picture!' We hebben er samen met de juf erg om gelachen!