'454999' door Jiskadewaard '454999' door Jiskadewaard

MongoliëGobiwoestijn

De weg in Mongolië

Jiskadewaard

Het landschap in Mongolië kan enorm veranderen. Terwijl je eerst nog door een groen heuvelachtig landschap rijdt, of over een zandwoestijn rijdt kun je het andere moment ineens uren over deze lege ruimte rijden. Je komt zelden iemand tegen en hebt kilometers lang uitzicht.

'442813' door Jiskadewaard '442813' door Jiskadewaard

Sri LankaZuid Sri Lanka

Touwtrekken

Jiskadewaard

Ook dit was tijdens de sportdag die we organiseerden voor de kinderen uit Rekawa omdat het buddhistisch nieuwjaar was. Touwtrekken is het spel in Sri Lanka. Niet alleen onder de kinderen, maar ook onder de volwassenen. Die begonnen ineens heel fanatiek aan te moedigen!

'442812' door Jiskadewaard '442812' door Jiskadewaard

Sri LankaZuid Sri Lanka

Opperste concentratie

Jiskadewaard

We deden vrijwilligerswerk tijdens het Buddistisch Nieuwjaar in Rekawa. Een klein dorpje in het zuiden van Sri Lanka dat populair is vanwege de zeeschildpadden die hier hun eieren leggen. Omdat het nieuwjaar was, organiseerden we voor de kinderen uit het dorp een soort sportdag met verschillende spelletje waaronder 'Turtle Egg Race'. Dat vraagt om concentratie!

'440824' door Jiskadewaard '440824' door Jiskadewaard

TibetHimalaya

Himalaya

Jiskadewaard

Tijdens onze 7 daagse tour door Tibet hebben we prachtige uitzichten over de enorme bergen van de Himalaya. Het weer is stralen en we genieten enorm! Wat een landschap!

'440800' door Jiskadewaard '440800' door Jiskadewaard

TibetLhasa

Potala Palace

Jiskadewaard

Het was een stralende de dag toen wij Potala Palace gingen bezoeken. We kregen precies een uur de tijd om het voormalig paleis van de Daila Lama te bezoeken. Onze gids ging dan ook met een rap tempo door het gebouw heen zodat we verschillende kamers konden bekijken: de kamer van de zoveelste Daila Lama of de kamer waar hij zijn gasten ontving. Wat een bijzonder gebouw!

'438763' door Jiskadewaard '438763' door Jiskadewaard

MongoliëCentraal Mongolië

Bevroren meer

Jiskadewaard

Wandelend doorkruisen we het gebied van de 8 meren. De eerste nacht slapen we naast het grootste meer 'Shireet Lake' dat nu nog bevroren is. We genieten van het prachtige uitzicht en 's avonds van het warme vuurtje. We duiken warm onze tent in om de volgende ochtend weer met het prachtige uitzicht wakker te worden. Genieten!

'438393' door Jiskadewaard '438393' door Jiskadewaard

MongoliëGobiwoestijn

Zandduinen...Gobiwoes

Jiskadewaard

We beklimmen de Khongoryn Els zandduinen op handen en voeten. Terwijl we naar boven klauteren worden we over onze hele lichaam gezandstraald. Maar eenmaal bovenop de duin krijgen we een prachtige beloning voor ons werk. We hebben mooi uitzicht over de ondergaande zon boven de zandduinen. Na 10 minuten in de keiharde wind te hebben gestaan, laten we ons via de steile wand van de zandduin weer lekker naar beneden glijden.

'433153' door Jiskadewaard '433153' door Jiskadewaard

MaleisiëSarawak

Hagedisje

Jiskadewaard

We lopen door het kleine deel van Mulu National Park dat eenvoudig voor toeristen te bereiken is. Een gids hebben we niet nodig voor een wandelingetje, schatten we in. Gelukkig wijst een enthousiaste gids voorbijgangers op dit felgroene hagedisje die we zonder de verzameling Chinezen die hij op dat moment trekt nooit hadden gezien. Op de terugweg weten we waar we moeten kijken. Ja! Hij zit er nog. En nu zijn we de enigen. Dé kans voor een mooie foto.

'433032' door Jiskadewaard '433032' door Jiskadewaard

MaleisiëSarawak

Slak

Jiskadewaard

We lopen door Mulu National Park. Verrekijkers en camera's in de aanslag. Er vliegen hornbills over. Te snel! In de bosjes ritselt wat. We zien niets! Bijna beteuterd kijk ik naar m'n voeten. Daar, op de grond, kruipt dit exemplaar, bijna ongezien. Niet te snel voor de foto, niet te ver voor de verrekijker. 'Hidden in plain sight'; aan een close-up kan 'ie niet meer ontsnappen!

'432708' door Jiskadewaard '432708' door Jiskadewaard

Vis

Jiskadewaard

Er gaan een aantal stappen aan vooraf vóór deze vis de markt opgaat. Nadat de vis is schoongemaakt en enkele dagen in een zoutoplossing heeft gelegen, wordt deze gedroogd. 's Nachts wordt alle vis opgeborgen, dus 's ochtends moet alle vis weer worden uitgelegd op lange matten. Dit rijtje moet nog worden platgelegd, of is juist vandaag klaar, dat weten alleen de vissersvrouwen die verantwoordelijk zijn voor dit werk.

'431903' door Jiskadewaard '431903' door Jiskadewaard

Grachtenpandje

Jiskadewaard

Het Hamilton kanaal werd ooit gegraven onder leiding van de Hollandse kolonisten. In Negombo is het of je een tropisch Amsterdam treft. In een bootje varen we op en neer en genieten van de kleurrijke huisjes die hier, in plaats van statige panden, de kanten in Sri Lankaanse stijl sieren.

'429661' door Jiskadewaard '429661' door Jiskadewaard

Zeilboot

Jiskadewaard

Net na aankomst in Negombo, maken we een wandeling over het strand. Het is druk op het strand en de zee. Naast kano's en motorbootjes varen er veel van deze zeilboten met gekleurde doeken op zee. Leuke kennismaking met het land.

'429574' door Jiskadewaard '429574' door Jiskadewaard

Nieuw-ZeelandMarlborough, Nelson, Kaikoura

Spermwhale

Jiskadewaard

Een droom die is uitgekomen! In Kaikoura zagen we vanaf een boot 4 spermwhales. Vooral het moment dat hij naar beneden duikt geeft een prachtig beeld van zijn enorme staart!

'423396' door Jiskadewaard '423396' door Jiskadewaard

ThailandBangkok

Apenkop

Jiskadewaard

Deze makaak poseert even rustig voor onze camera terwijl zijn vrienden een auto belagen van waaruit, tegen de regels, eten wordt gegooid. Khao Yai is het oudste nationale park van Thailand en is mede zo mooi gebleven door de regels, maar het is moeilijk te zeggen of deze apenkop het daar mee eens is.

'420520' door Jiskadewaard '420520' door Jiskadewaard

VietnamZuid Vietnam

Verse vangst drogen

Jiskadewaard

We rijden op de scooter weg van Long Beach, de 'hotelstrip' van Phu Quoc en met zon, zee en strand de voor de hand liggende plaats om een klein weekje te besteden. Al snel blijft er weinig van de luxe over die overheerst rond de hotels. Achter de schermen, blijkt, wordt hard gewerkt. Vissers, die er die nacht waarschijnlijk op uit zijn geweest, drogen hun vangst op raamwerken van hout met gaas. De penetrante geur is onontkoombaar, maar de vrouwen, die rij na rij van de raamwerken afgaan om ze te keren, lijken daar allang aan gewend.

'416930' door Jiskadewaard '416930' door Jiskadewaard

VietnamHoi An

Tot in de knieën in..

Jiskadewaard

Deze mevrouw was uren aan het werk tussen de planten in het water. Dit zie je heel veel in Vietnam. Het lijkt erop of ze op zoek zijn naar waterslakken.

'416504' door Jiskadewaard '416504' door Jiskadewaard

Veld van waterplantrn

Jiskadewaard

Nog een mooi uitzicht tijdens onze scootertocht. Een meer waarvan je het water niet meer kan zien door alle fel groene waterplanten die in en op het water groeien.

'416502' door Jiskadewaard '416502' door Jiskadewaard

Chillende koeien

Jiskadewaard

Sommige koeien in Vietnam lijken net neushoorns. De kleur van hun huid heeft dezelfde kleur als neushoorns en ze kunnen heerlijk relaxed in het water liggen.

'416501' door Jiskadewaard '416501' door Jiskadewaard

Werkbootjes

Jiskadewaard

Het is erg leuk om net buiten Hanoi een scootertocht te doen van drie dagen. Een mooie gelegenheid om het plattelandsleven van Vietnam te zien. Je kunt lekker elk straatje in crossen en komt op de mooiste plekjes. Dit meer lag aan het einde van een doodlopende straat. We konden goed zien dat het werken op en in het water erg belangrijk is in Vietnam.

'481709' door Jiskadewaard '481709' door Jiskadewaard

CambodjaAngkor en Siem Reap

Zijdefabriek

Jiskadewaard

Breng naast de tempels van Angkor ook een bezoekje aan de zijdefabriek 16km buiten Siem Reap. Je kunt er prima op de fiets heen. Er schijnt ook een busje heen te gaan, maar wij hebben gefiets. Dankzij subsidies kun je een gratis tour krijgen over de boerderij en zie je het proces van zijderups tot zijdesjaal. Om er te komen fiets je weg nummer 6 richting het vliegveld af. Je komt de boerderij vanzelf aan de rechterkant van de weg tegen.

'416352' door Jiskadewaard '416352' door Jiskadewaard

Vissersboten in Bai.

Jiskadewaard

Nadat we door Ha Long Bay hebben gevaren, gingen we door naar Bai Tu Long Bay. Er zijn daar haast geen toeristen te vinden. Je ziet vooral veel locals op het water aan het werk.

'416351' door Jiskadewaard '416351' door Jiskadewaard

Zonsondergang Halong.

Jiskadewaard

Na een mooie dag te hebben gevaren door Halong Bay, konden we 's avonds op het dek van de boot met een drankje genieten van een mooie zonsondergang.

'416350' door Jiskadewaard '416350' door Jiskadewaard

Vietnamezen

Jiskadewaard

Tijdens onze boottocht door Halong Bay in Vietnam kwamen we langs verschillende drijvende dorpen met huizen en scholen. Bijzonder om te zien hoe hele gezinnen op het water leven.

'416190' door Jiskadewaard '416190' door Jiskadewaard

TibetHimalaya

Boeren

Jiskadewaard

Er wordt hard gewerkt op het platteland. Er wordt geconcentreerd geoogst. Diep voorover gebogen verrichten de Tibetanen hun werk, maar ze verliezen de rest van de wereld niet uit het oog. Opeens heb ik de aandacht terwijl ik ze toch een beetje zat te bespieden met mijn telelens, waarvoor ik toch wordt beloond met een vriendelijke glimlach.