'480184' door Hannekevdp '480184' door Hannekevdp

ThailandAndaman kust

Een echt onbewoond en

Hannekevdp

Tegen de grens met Maleisië ligt het fantastische subtropische eiland Ko Tarutao. Het maakt onderdeel uit van een Nationaal Zeepark, waardoor de enige accommodaties op het eiland in handen zijn van de Thaise overheid. Dit maakt het ietsjes ingewikkelder om er te komen, maar daarom des te specialer! En, je hebt er witte stranden waarop je echt de enige kunt zijn die er ligt! Rondom het eiland kun je snorkelen, varen en kanoën. Op het eiland zelf kun je genieten van de prachtige flora en fauna (wel hopen dat de apen je spullen met rust laten). Daarnaast kan je fietsen huren bij het hoofdkwartier en wandelen naar verlaten witte stranden. Er zijn een aantal duidelijk aangegeven wandelroutes. Een echte aanrader voor een mix tussen rust, strand en natuur! Accommodatie: Het eiland bestaat uit 4 verschillende clusters met accommodaties. Bij de hoofdingang wordt het overdag vrij druk met dagjesmensen, dus ik zou voor een van de andere stranden kiezen. Twee kilometer van de ingang ligt Ao Molae. Hier staan 20 tweepersoonsbungalows en is een campingplek. Elke bungalow is uitgerust met een slaap- en badkamer en heeft een klein terrasje ervoor. Er is een klein restaurantje waar elke dag om vaste tijden eenvoudige, maar lekkere maaltijden worden gekookt. Verder weg liggen nog 2 plekken met bungalows, hiervan weet ik de details niet. Wij zijn wel op het strand geweest bij Ao Sone de huisjes hier waren toen (januari) zo goed als uitgestorven. Ook daar is een restaurantje, dus voor een dagtocht erg praktisch! De accommodaties waren erg goed verzorgd en ook het eten wordt goed verzorgd. Let wel goed op de openingstijden van het restaurant. Reserveren: Reserveren kan alleen via de Thaise overheid op de website www.dnp.go.th. Let wel: als je hier reserveert moet je binnen 14 dagen betalen om je reservering te bevestigen en dit kan alleen bij een Thaise bank. De kosten zijn 600 BAHT per nacht en wij kregen 30% korting per nacht door de weeks dat we er sliepen. Vervoer: Wij zijn er gekomen via het stadje Trang. Daar kun je bij een aantal reisorganisaties een bus- en bootkaartje kopen naar Tarutao. Let er wel op dat de boot op vaste tijden gaat in de ochtend (11:00 of 11:30) Ook is het mogelijk om rechtstreeks naar Pak Bara te gaan en daar de direct bij de veerboot een kaartje te kopen.

'365361' door Hannekevdp '365361' door Hannekevdp

SingaporeSingapore

Singapore by night

Hannekevdp

Singapore by night vanaf de rooftop bar New Asia op de 72e verdieping van het Swissotel. Fantastisch uitzicht, zowel overdag als 's avonds/'s nachts. De enige uitdaging is dat je netjes gekleed moet gaan, ofwel een lange broek en dichte schoenen, dat is best een uitdaging als je 6 maanden aan het backpacken bent! Gelukkig zijn ze voor vrouwen iets coulanter en kwam ik er met mijn sandalen wel in. In het raam zie je de weerspiegeling van de bar binnen.

'365359' door Hannekevdp '365359' door Hannekevdp

MaleisiëBako NP

Neusaap in Bako...Nat

Hannekevdp

Tijdens onze eerste trektocht in Bako National Park zagen we 500m buiten het bezoekerscentrum al direct deze neusaap. Lekker rustig zat hij zijn bladeren te eten, terwijl wij op 4 meter afstand op een houten loopbrug stonden. Een erg goed begin van een 3 dagen in het National Park waarin we nog een stuk of 75 neusapen hebben gezien evenals een heleboel andere dieren.

'365358' door Hannekevdp '365358' door Hannekevdp

IndonesiëKomodo en Rinca

Komodo varanen op...R

Hannekevdp

Ondanks dat de beesten hier "toevallig" bij de keuken zitten en het een wonder is dat we ze gezien hebben, aldus onze gids, is het wel een magische ervaring! De grootte van de beesten en de gedachte dat het niet ongevaarlijk is maken het erg speciaal. Het feit dat het niet ongevaarlijk is wordt je nog aan herinnert door een lijst met slachtoffers die gevallen zijn door de varanen.

'365356' door Hannekevdp '365356' door Hannekevdp

IndonesiëKomodo en Rinca

Uitzicht vanaf een...

Hannekevdp

Het uitzicht over de schouder vanaf een heuvel op Rinca Island. Ondanks het beetje mistroostige weer deze dag klaarde het redelijk op toen we op Rinca waren en konden we toch dit vergezicht schieten.

'365355' door Hannekevdp '365355' door Hannekevdp

VietnamHalong Bay en noordkust

Jongetje in een bootj

Hannekevdp

Tijdens een, overigens zeer commercieel, boottochtje in Ha Long Bay kwamen we dit jongetje in de boot tegen. In dit waterdorpje worden kinderen al vanaf jonge leeftijd in een bootje gezet en kunnen ze varen. Zo ook dit jongetje wat alleen in het bootje zit.

'344927' door Hannekevdp '344927' door Hannekevdp

VietnamCentraal Vietnam

Vietnamese meisjes

Hannekevdp

Tijdens onze fietstocht door de Central Highlands van Vietnam kwamen deze twee Vietnamese schoonheden ons bewonderen toen we even aan het bijkomen waren van een pittige klim. In het begin waren ze nog een beetje verlegen maar later liepen we samen hand in hand.

'344926' door Hannekevdp '344926' door Hannekevdp

VietnamNoord Vietnam

Red Yao dame borduurt

Hannekevdp

In het berggebied nabij het stadje Sapa in Noord Vietnam zagen we op onze trekking deze prachtige dame aan het werk. Ze behoort tot de Red Yao hill-tribe en is bezig met het borduren van een rok. Met een dergelijk kledingstuk kunnen ze soms 6 - 24 maanden mee bezig zijn.

'479346' door Hannekevdp '479346' door Hannekevdp

ThailandChiang Mai

Heerlijk ontbijt,...z

Hannekevdp

In Soi 9 in Chiang Mai zit een plek waar je heerlijk kunt ontbijten, genaamd Grace Store. Ze hebben er zelfgemaakt brood (witbrood, bruinbrood, meergranen en croissant) en zelfgemaakte yoghurt (gewone en soya) en heerlijke, zeer grote fruitsalades. Wij zijn na 3 maanden reizen af en toe wel een beetje zat van de vette eieren met brood wat nergens naar smaakt. Dit is dan ook een zeer welkome afwisseling! Ook hebben ze er voortreffelijke koffie en zelfgemaakt ijs. Een aanrader voor iedereen die behoefte heeft aan de smaken van thuis...

'479189' door Hannekevdp '479189' door Hannekevdp

VietnamZuid en Centraal Hoogland Vietnam

Fietstocht over de...

Hannekevdp

Veel mensen die Vietnam bezoeken trekken langs de kust omhoog van Ho Chi Minh City richting Hoi An. Wat echter ook een adembenemend mooie optie is, is om over de Central Highlands te trekken. Dit kun je met de Easy Riders (motor) doen, maar wij hebben dit gebied deels met de mountainbike en deels met de auto verkent. Een heel gave optie! We hebben de bus genomen van Ho Chi Minh City naar Da Lat (vertrekt elk uur). Dit is al een mooie tocht, waarbij je steeds meer de bergen in trekt. In Da Lat (kan koud zijn, warme kleren meenemen!) hebben we een tour geboekt met Viet Horizon Tours (www.viethorizontours.com), waar we $ 70,- per persoon per dag betaalden, inclusief alles. We zijn met hen in 5 dagen van Da Lat naar Hoi An getrokken. We waren slechts met z'n 2-en en hadden een chauffeur en een gids die goed Engels kon. Elke dag konden we zelf bepalen hoeveel we wilden fietsen. Als de weg er goed uit zag werden de fietsen uit de auto gehaald en gingen we met de Engelse gids op pad. Als we geen zin meer hadden gingen de fietsen weer in de auto en konden we verder reizen. Je fietst heuvelop, heuvelaf en komt over zeer mooie bergkammen met fantastische uitzichten end door jungle gebieden. Wat het verder zo geweldig maakt is dat je in een gebied reist waar mensen nooit toeristen zien, dus iedereen stopt met wat hij aan het doen is om je aan te staren, te roepen, te zwaaien, te lachen! Echt geweldig! Als we er bijna doorheen zaten en iedereen ontvangt je zo vriendelijk krijg je daar bijna vleugels van! De eerste dag ga je naar een homestay in Lak Lake, waar overigens wel een aantal toeristen (ongeveer 10) zitten, maar dan via de Easy Riders. De tweede dag Buon Ma Thuot, de derde dag Kon Tum, de vierde dag Kham Duc en de vijfde dag kom je aan in Hoi An, waar de gidsen je weer verlaten. Vooral het stuk van Buon Ma Thuot tot Hoi An is echt fantastisch! Het is onderdeel van de Ho Chi Minh Trail en heeft echt fantastische vergezichten en watervallen. Zeker de moeite waard als je van het gebaande pad af wilt en een beetje sportief bent aangelegd!

'340092' door Hannekevdp '340092' door Hannekevdp

Kindje met vlieger op

Hannekevdp

Tijdens de terugtocht van onze zonsondergang tocht met de boot liet het kindje van de schipper zijn vlieger op tegen de achtergrond van de zonsondergang. Dat leverde dit mooie plaatje op!

'479157' door Hannekevdp '479157' door Hannekevdp

Dag trekking Bokor...

Hannekevdp

We hebben via Wild Orchid Tours een op maat gemaakte dagtocht Bokor Hill omhoog gedaan. De tocht gaat omhoog via een stijl pad, wat langs een tempel loopt. Al met al hebben we 7 uur gelopen, voordat we geëindigd zijn bij de watervallen. Je kunt nog 8 km verder lopen naar Bokor Hill station, maar dit is over een verharde weg, waar ook alle tourbussen rijden. Wij vonden dit niet de moeite waard. We hebben erg genoten van de tocht! Het pad is erg mooi, je hebt een aantal mooie uitzichten en je wordt vergezeld door het geluid van de gibbons en vogels. Echt een belevenis! Wel rekening mee houden dat het een pittige wandeling is (overigens zijn wij niet extreem ervaren wandelaars, maar toch was het goed te doen, overigens wel met spierpijn de dag erna, maar dat kun je weer weg laten masseren ;) ) en dat er bloedzuigers kunnen zitten. De tocht wordt niet vaak gelopen en dan ook lang niet door elke organisatie aangeboden. Er schijnen maar 3 gidsen te zijn die de weg kennen werd ons verteld.

'479156' door Hannekevdp '479156' door Hannekevdp

Sunset tour in Kampot

Hannekevdp

We hebben in Kampot een tocht gedaan met Kampot Dreamtime Tours. Erg aan te raden! Het wordt gerund door Darren, een erg vriendelijke Australier, die in Cambodja woont. Hij weet veel te vertellen over zijn land, heeft leuke tips en leuke reisverhalen! De tocht kost momenteel $ 19,- als je het rechtstreeks bij hem boekt, dit is inclusief eten en een aantal drankjes. Hij neemt je om 16 uur mee het water op en dan ga je onder het genot van een koud wijntje of biertje een stuk varen, richting de monding bij de zee. Daar leg je aan op een zandbank, waarna je het avondeten, verse krab, garnalen en inktvis, met salade en dessert na, krijgt. Hier kun je genieten van de zonsondergang. Ondanks dat we niet de zon in de zee hebben zien zakken door de wolken was het toch geweldig! Zulke mooie kleuren in de lucht. We hebben echt genoten en kunnen deze tour dan ook aan iedereen aanraden! http://www.kampotluxurytours.com/

'224674' door Hannekevdp '224674' door Hannekevdp

EcuadorNoord Sierra

Mitad del Mundo...(ev

Hannekevdp

Het beeld van de evenaar in Mitad del Mundo (30 minuten boven Quito). Erg apart om naast elkaar op een ander halfrond te staan!

'224644' door Hannekevdp '224644' door Hannekevdp

EcuadorQuito

Kerk in Quito

Hannekevdp

Bij een regenachtige dag gingen we schuilen in een café. Vanuit daar bleken we heel mooi uitzicht te hebben op het stadsgezicht en deze mooie kerk koepels!