'335410' door Floort '335410' door Floort

LaosLuang Prabang

Stilte op de Mekong

Floort

Op onze eerste dag in Luang prabang kwamen we langs dit punt waar we een mooi uitzicht hadden op de Mekong rivier. Na de vele bootjes die je overdag voorbij ziet komen was het aan het eind van de dag heerlijk rustig.

'478761' door Floort '478761' door Floort

ThailandBangkok

Bezoek het spirituele

Floort

Niet ver van de Grand Palace in Bangkok staan de “city pillars” van Bangkok. Tegenwoordig kun je in de meeste steden van Thailand deze ‘Lak Muang’ vinden. Deze heilige tempel biedt een thuis aan de beschermengel van de stad en is daarom altijd een belangrijke spiritueel trefpunt voor de inwoners. In het complex staan meerdere paviljoenen, met centraal een paviljoen met twee city pillars. De eerste (langere) houten pilaar werd door Koning Rama I geplaatst in 1972, toen de officiële hoofdstad van Thailand van Thonburi naar Bangkok werd verhuisd. De tweede werd door Koning Mongkut (Koning Rama IV) later toegevoegd. Inmiddels zijn de pilaren volgeplakt met bladgoud en zijn zij voor vele inwoners van Bangkok een vaakbezochte heilige plek. In Bangkok staan wel 400 glinsterende tempels, dus waarom is deze San Lak Muang een bezoek waard? In tegenstelling tot de massale toeristische (en uiteraard erg indrukwekkende) tempels Wat Pho, Wat Phra Kaew of Wat Arun, zul je bij de City Pillars weinig toeristen tegenkomen. Ook kun je hier de gracieuze dames bewonderen die hun traditionele vak beoefenen – de ‘Lakhon Chatri’. Deze danssoort komt uit het zuiden van het land en is met uitsterven bedreigd. Omdat er maar weinig jonge Thaise danseressen zijn die deze danssoort leren, zijn de dames die je hier ziet al op leeftijd! Bezoekers (zoals de Thaise vrienden met wie wij waren) “kopen” deze optredens als een bedankje aan de beschermengel van de stad, waardoor ze deze traditie in leven kunnen houden. Ook is dit na een bezoek aan de Grand Palace of een van de andere nabijgelegen tempels een oase van rust (behalve als je net op een feestdag komt!). Verder kun je hier ook – zoals onze Thaise vrienden zeiden: “Thank the guardian angels for your good luck and eliminate misfortune”. Leuk feitje: De city pillars zijn het officiële centrum van Bangkok. ALLE afstanden vanaf Bangkok, op een kaart, in je Lonely Planet, zijn gemeten vanaf dit punt! De tempels zijn open van 7:00-18:00 en toegang is gratis. (Uiteraard kun je kiezen om een bijdrage te geven!)

'478535' door Floort '478535' door Floort

MyanmarYangon

Myanmar Express visa.

Floort

Ik zag al wat tips over het regelen van een visum voor Myanmar, maar aangezien dit ook regelmatig verandert hierbij mijn ervaring. Visum regelen in 1 dag in Bangkok is mogelijk. Iets voor openingstijd kwamen wij 's ochtends aan (8.30 als ik me goed herinner) bij de ambassade. Er stond al een rij mensen te wachten. Je hebt een paar dingen nodig: - je paspoort (duh...) - 2 pasfoto's (met WITTE achtergrond, anders accepteren ze het niet, ook moeten ze identiek zijn, dus niet 2 verschillende pasfoto's) - geld (1240 Baht voor express visa, zelfde dag dus) - vluchtgegevens (dat je kunt aantonen dat je hiervoor visum nodig hebt, al kun je dit ook gewoon zeggen, hij keek amper naar ticket) De eerste keer dat je in de rij staat is om de formulieren in te vullen (die je ter plekke krijgt, je hoeft dus niet naar de copyshop die in dezelfde straat zit, zoals vaak op fora wordt aangeraden en ook op borden in de straat zelf, maar kan uiteraard wel als je nog even een pasfoto moet laten maken!) Wij hebben vrij lang gewacht in de rij omdat het een drukke periode was, eenmaal aan de beurt was het geen probleem en werden we gevraagd om 's middags om 3.30 terug te komen om ons visum op te halen. Weer ca. 45 minuten gewacht en toen kregen we ons paspoort weer, met een prachtig visum (met foto) erin. Als je geen express visum nodig hebt en een paar dagen kunt wachten, dan kun je beter na de lunchpauze komen, dan is het erg rustig en dan krijg je je visum na 2 dagen (dit heb ik van anderen gehoord). Nog een tip: bij het invullen van je werk, NOOIT een functie invullen die enige relatie heeft met journalistiek!!! Dan wordt het vrijwel zeker geweigerd.....

'478529' door Floort '478529' door Floort

Verenigde StatenConnecticut, Rhode Isl, Massachusetts

Stadswandelroute: the

Floort

Boston heeft iets wat veel Amerikaanse steden niet hebben: de mogelijkheid om de stad per voet te verkennen (OK behalve New York dan, dat is ook een wandelstad). Er is zelfs een speciale wandelroute die bezoekers langs de historische highlights leidt: De Freedom Trail. Startpunt is Boston Common, het 'central park' van Boston. Je zult hier ook veel koloniaal geklede gidsen vinden, Benjamin Franklin of Paul Revere dubbelgangers, en niet te missen door de luidruchtige promotie die ze doen rondom het Visitors Centre. Wij kozen ervoor om de tour op ons eigen gemak te doen....zodat we ook de kans hadden om gedurende de makkelijk doordat de route is gemarkeerd door rode bakstenen op de stoep, ze leiden je zelfs het zebrapad en de brug over. Verdwalen is vrijwel onmogelijk! Voor de historici: er zijn 16 Freedom Trail 'sights' die elk een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis van Boston en de VS. Al was dat zeker ook interessant, wij hebben vooral genoten van de heerlijke wandeling door deze, soms Europees-lijkende stad. Onderweg zijn er namelijk ook veel niet-historische attracties die je van de trail afleiden. De 80+ knusse (voornamelijk) Italiaanse restaurantjes in de North End (ook wel Little Italy genaamd) of de cafe's en winkels rondom het marktgebouw Faneuil Hall. De trail eindigt bij Bunker Hill Monument (onderdeel van Boston Historical National Park) aan de andere kant van de rivier, na een wandeling van ca. 4 km. Als je nog puf hebt kun je in deze toren/obelisk 67m omhoog klimmen, dat biedt een mooi uitzicht over de rivier en de stad. Ook is er een gratis museum. Dit is voor de Amerikanen een belangrijke plek: in de 18e eeuw was het de plek waar de 'battle' met de Britten plaatsvond. Inmiddels ben ik meer dan 6 keer in Boston geweest en elke keer loop ik wel weer een gedeelte van de route, omdat het een verbindingslijn is van de leukste plekjes van de stad. Voor iedereen biedt het wel wat, ook als je niet in de geschiedenis geinteresseerd bent. Zie de [url="http://www.thefreedomtrail.org/education/education.html" target="_blank"]website link [/url]voor de officiele pagina van de Freedom Trail - hier kun je ook een kaart vinden met de route, interessante festivals/activiteiten langs de route en zelfs speciale kinder-activiteiten.

'325207' door Floort '325207' door Floort

MyanmarMandalay

Ochtendgloed

Floort

Soms vind ik het niet erg om om 4 uur op te staan. Dit was zo'n dag. We vertrokken in het donker vanuit Mandalay per boot over de Ayeyarwady rivier richting Bagan, een vaart die een groot deel van de dag duurt. Hier kwam de zon langzaam op en dit gaf een prachtige oranje gloed achter de heuvels (o.a. bij Sagaing). Het was ijskoud maar dit rustgevende uitzicht was het zeker waard.

'323872' door Floort '323872' door Floort

Vissers in de vroege.

Floort

's ochtends vroeg zie je al veel vissers op het Inle meer, al is het meer zo groot dat je ook zomaar 10 minuten geen ander bootje ziet! of ze zijn aan het vissen met hun grote netten, of ze zitten op het randje en kijken het water in, zoals de visser in deze foto.

'323871' door Floort '323871' door Floort

Bootjes in de rivier.

Floort

We hadden net wat geluncht in een restaurantje langs de rivier. Ik vond het een mooi uitzicht...ondanks het bruine water in de rivier was het een charmante liggin met uitzicht op deze imposante tempel.

'323866' door Floort '323866' door Floort

CambodjaAngkor en Siem Reap

Zonsopgang Angkor Wat

Floort

Vroeg op om - met vele anderen uiteraard - te wachten op de eerste zonnestraaltjes in Angkor Wat. Het leek erop dat het te bewolkt zou zijn, maar gelukkig werd het toch een mooie zonsopgang onder het genot van een heerlijke banana pancake (niet in beeld :)

'478418' door Floort '478418' door Floort

ThailandAyutthaya

Suikerspinnen en...pa

Floort

Op het marktje in Ayutthaya zagen we overal zakken vol met een suikerspin-achtige inhoud. We vroegen aan onze Thaise vrienden wat dat wel niet was, en ze kochten het meteen, want we moesten het uiteraard proberen! Deze 'Roti Saay Mai' zoals het heet, zijn dunne (pandangroen of anders gekleurde) pannenkoekjes die je vult met (roze, wit, of groene) suikerspin. We waren meteen verslaafd! Probeer het zeker, want het schijnt een echte 'local delicacy' te zijn....

'478417' door Floort '478417' door Floort

ThailandAyutthaya

Met een kabelbaantje.

Floort

De Wat Niwet Thamaprawat is een tempel gelegen dichtbij het Zomerpaleis (Bang Pa-in Palace), wat zeker ook een mooie bezienswaardigheid is op weg naar Ayutthaya. Wat zo leuk is aan deze tempel is dat je eerst met een klein kabelkarretje (wordt bediend door jonge monniken) de rivier over moet en dat de tempel meer lijkt op een Gothische kerk dan een Thaise tempel! Van binnen zie je veel overeenkomsten met wat je in andere tempels ziet, maar wel zijn er ook opvallende kleurige glas in lood ramen. Een detour langs deze tempel kost je misschien een half uur extra, dus zeker het overwegen waard!

'322791' door Floort '322791' door Floort

GuatemalaCentraal en Oosten Guatemala

Birds eye view- Semuc

Floort

We hebben enorm genoten van ons bezoek aan Semuc Champey. De prachtige turquoise kleuren die door het limestone in het water worden gecreerd, het is een tropische verrassing so midden in het land. We hebben enorm gezweet tijdens de stijle klim omhoog maar dit uitzicht was het waard. En achteraf uiteraard een verkoelende dip in het water!

'322788' door Floort '322788' door Floort

IndonesiëBorobudur

Borobudur uitzicht

Floort

We hadden mazzel, na een paar dagen flinke regen was het een dag mooi zonnig, juist toen we ons bezoek aan de Borobudur hadden gepland. Mooie wolken, prachtig uitzicht.

'322682' door Floort '322682' door Floort

Verenigde StatenConnecticut, Rhode Isl, Massachusetts

Zonsondergang in...Pr

Floort

Ik had 1 dagje in Providence, met wat vrienden liepen we door het buurtje waar de bekende Brown University ligt. Hier kon je blijkbaar vaak mooie zonsondergangen zien vanaf het park. Ik was het er zeker mee eens, de lucht had allerlei prachtige roze en paarse kleuren zoals op de foto te zien is!

'322681' door Floort '322681' door Floort

Verenigde StatenNew Hampshire

Vroege ochtend vanaf.

Floort

We beklommen met een groepje 's avonds Mt. Chocorua, gelegen in de White Mountains regio in NH in juli 2010. 's Nachts had het flink geonweerd, gelukkig konden we 'overnachten' (paar uurtjes rusten) in een houten hutje dichtbij de top. 's Ochtends waren we vroeg op om de zonsopgang te zien, helaas niet helemaal van de top, maar toen we er waren om ca. 5-6am was het alsnog een prachtig uitzicht.

'322671' door Floort '322671' door Floort

Belize

Uitzicht bij de grens

Floort

We reden in ons busje vanaf de grens van Guatemala met Belize. Ik vond het zo'n mooi uitzicht door de reflectie op het water. Helaas is hij niet heel scherp omdat we de bus niet stil konden zetten, maar toch blij dat ik het moment op de foto heb kunnen vastleggen.

'322670' door Floort '322670' door Floort

ThailandKo Phi Phi

Kleurrijke...longtail

Floort

Een foto die ik heel snel moest maken om niet 1 van de honderden toeristen of grote boten erop te krijgen. Maya Beach is een onvoorstelbaar mooie baai maar door de vele toeristenbootjes die vanaf Phi Phi en Phuket af en aan varen is de rust helaas ver te zoeken. Maar...het blijft uiteraard een mooi plekje en ik vond deze rij bootjes ook een charmant uitzicht.

'322620' door Floort '322620' door Floort

MyanmarBagan

Uitzicht 's middags..

Floort

Uitzicht vanaf Dhammayazika Paya op de vlaktes van Bagan rond zonsondergang. Het was hier erg rustig in vergelijking met de tempels in Old Bagan. We zijn hier heengelopen vanaf New Bagan, ca. 30 minuten lopen.

'322618' door Floort '322618' door Floort

MyanmarBagan

Zon op de Dhammayazik

Floort

Onze eerste dag in Bagan, we kwamen 's middags aan en wilden de zonsondergang bewonderen. Hier zijn een paar populaire spots voor, maar wij kozen voor de wat meer afgelegen Dhammayazika Paya. De foto is van de bovenkant van de tempel. Het was hier rustig, alleen een paar giechelende tieners en ca. 6 Fransozen. Na de zonsondergang moesten we flink doorstappen om niet in het donker te verdwalen...!

'478413' door Floort '478413' door Floort

Verenigde StatenNew Hampshire

Genieten van de natuu

Floort

Ik heb 4 zomers in New Hampshire doorgebracht in het 'appropriately-named' Freedom aan Lake Ossipee. De regio heeft vele meren (Lake Winnipesaukee is het grootste en bekendste meer) en bergen (bijvoorbeeld Mt. Washington). New Hampshire is een rustige staat met pittoreske dorpjes en ongelooflijk mooie natuur. In september-oktober kleuren de bomen geel-rood-bruin en alleen al een autoritje over de Kancamagus Highway voelt als een unieke sightseeing trip. Leuke en niet al te moeilijke wandelingen met een super uitzicht zijn de Mt. Potash en de Black Cap trail. Voor een uniek uitzicht (warm aankleden voor de top, het kan hier in de zomer nog sneeuwen) is er een hike naar Mt. Washington (dit is WEL erg zwaar, maar voor de iets minder 'hardcore hikers' zoals ik kun je ook met de auto naar de top!) Langs de Kancamagus Highway (de weg die door de White Mountains loopt) zijn ook vele parkeerplekjes waar je na een wandeling kunt opfrissen in de Swift rivier. Hier heb je ook prachtige watervallen een een 'natural slide', een glibberige glijbaan die erg populair is onder de locals.

'322518' door Floort '322518' door Floort

Visserman op het...In

Floort

's Ochtends op het Inle meer zagen we veel vissermannen die deze unieke roeitechniek gebruiken: ze roeien met hun voet/been, zodat hun handen vrij zijn voor het uitgooien/binnenhalen van de visnetten (of 'manden'). Erg knap, je kijkt je ogen uit.

'322512' door Floort '322512' door Floort

Zonsondergang bij Red

Floort

We waren vanuit het dorp een eind gaan fietsen, naar het Red Mountain Estate (een lokale wijnboer!) waar we een wijnproeverij hebben gedaan (aanrader!) en hebben genoten van het uitzicht, totdat we snel weer terug moesten fietsen omdat we anders in het donker zouden verdwalen...jammer want ik was graag langer gebleven :)

'322483' door Floort '322483' door Floort

MyanmarShan

Locals tijdens...wand

Floort

Op onze laatste dag in Birma maakten we een wandeling van ca. 5 uur in de buurt van Kalaw. wij kwamen deze vrouwen tegen in de buurt van hun bergdorpje. Zij maakten dezelfde tocht meerdere malen per week, om goederen naar de markt te brengen. Berg op, berg af...

'478408' door Floort '478408' door Floort

LaosLuang Prabang

Rustig plekje voor...

Floort

Dat er mooie plekjes zijn in Luang Prabang om de zonsondergang te bewonderen is te merken aan de terrasjes die dit op hun reclameborden aangeven ("book your sunset table here" :) De Phu Si tempel is uiteraard ook een mooi plekje om aan het eind van de middag te wachten op de zonsondergang, maar wij zijn eigenlijk door toeval uitgekomen bij een mooi rustig plekje. Aan het eind van de peninsula (alsmaar rechtdoor op Sakkaline Rd) kom je uit bij een paadje naar beneden. Hier kom je uit bij een smal loopbruggetje (je betaalt een paar Kip aan de brugwachter voor onderhoud) over de mond van de Nam Khan rivier (ik geloof dat het zo heette) en loopt een stukje naar links langs wat kleine tuintjes richting een cafe(tje). Hieronder liggen ook een aantal bootjes op het strandje aan de Mekong en er zijn wat rotsen. Dit is het punt waar de 2 rivieren bij elkaar komen en een heerlijk rustig plekje. Er zitten vast wel een paar mensen in het cafeetje (ook heerlijk te genieten van het uitzicht met een biertje erbij :) Je kijkt uit op de Mekong rivier en de tuintjes waar jonge monikken aan het werk zijn, of aan het baden in het water. We hebben hier ca. 2 uur gezeten, met onze voeten in de stroming van de rivier, we kregen maar niet genoeg van het uitzicht en het gevoel van rust dat dit plekje had.

'476873' door Floort '476873' door Floort

Verenigde StatenLos Angeles

Sterren spotten vanui

Floort

Als je front-row seating wilt hebben voor de Oscars, Emmy's of een van de andere rodeloper events.. dan zit je in dit hostel in ieder geval dichtbij! Ik logeerde hier in 2005 en had toen een simpele dorm room (4 bedden) voor $17/nacht. Inmiddels een stukje duurder zie ik ($25) maar de locatie is top-notch: je zit tegenover het metrostation Hollywood & Highland (directe verbinding naar o.a. Universal Studios) en je kijkt vanuit het raam op het Chinese Mann's Theatre, waar de rode loper al uit ligt voor de Emmy's, Oscar's of een ander entertainment event. Inbegrepen in de prijs is een simpele breakfast (lees: toast met jam en boter) en verder kun je gebruik maken van de gedeelde badkamers op elke verdieping. Als je een prive-kamer wilt dan zijn die er ook voor iets meer geld. Er is een gezamenlijke woonkamer met TV, pooltafel, etc. Na een paar dagen heb je het hier echter wel gezien, Hollywood Boulevard is een bizarre verzamelplaats van 'actor-wannabe's' en over straat lopen zonder lastig gevallen te worden zit er waarschijnlijk niet in. Maar er is ook een grote kans dat je toevallig net langs een premiere loopt in een van de theaters op Hollywood Blvd......zo zagen wij Reese Witherspoon en Keanu Reeves. Ook worden voorbijgangers uitgenodigd voor gratis shows (wij mochten een sneak preview van een nieuwe film zien en werden gevraagd om in het publiek van Jimmy Kimmel Live te zitten. Je betaalt vooral voor de super locatie, verder hoef je geen luxe te verwachten. Kortom, voor een backpacker die wat krap bij kas zit en toch nog een snelle indruk wil krijgen van het glitz en glamour van Hollywood, is dit een goede optie. Voor meer informatie over het hostel: http://www.ushostel.com