'1107800' door ejbaaijens '1107800' door ejbaaijens

GhanaCape Coast

Gold coast Ghana

ejbaaijens

We lopen vroeg in de morgen richting Ampenyi en vervolgens naar Brenu. De goudgele stranden in Ghana zijn eindeloos, erg rustig, mooi en omgeven met prachtig sierlijke palmbomen. Je kunt een uur lopen zonder iemand tegen te komen, maar bij de dorpjes is het levendig met vaak kleurrijke vissersbootjes. Het enige nadeel is dat de zee maar op enkele plekken te bezwemmen is. Sterke stromen maken het gevaarlijk. In de dorpjes gaan we graag op een randje zitten om het dorpsleven te beleven. Wil je meer drukte dan kun je bijvoorbeeld naar Elmina. De haven en omliggende straatjes zijn daar heel levendig. Een bezoek aan het oude slavenfort is ook aan te bevelen. De indrukwekkende geschiedenis maakt je stil. We raken daar in gesprek. Je zou verwachten dat er toch nog enige wrok zou zijn gezien het verleden waar Nederlanders een foute rol hebben gespeeld. Het tegendeel was het geval. De wereld kan alleen een stukje mooier worden als je van de geschiedenis leert dat gelijkheid en wederzijds respect de norm moet zijn.

'1107600' door ejbaaijens '1107600' door ejbaaijens

Sao Tome en PrincipeSao Tome

Stille strandjes op..

ejbaaijens

Sao Tomé en Principe zijn twee prachtige eilanden ver voor de kust van Gabon. Een bezoek waard! Afwisselende landschappen, leuke dorpjes een hoofdstad met lome sfeer en ook prachtige rustige stranden. Er zijn stranden met donker bruin, maar ook met spierwit zand. Op de foto zijn we in het uiterste zuiden van het eiland. Op zwarte rotsen (lava) spat het blauwe water wit uiteen. Daarnaast veel palmen en hier goudgele stranden. De meeste stranden heb je voor jezelf. Genieten in alle rust.

'1107524' door ejbaaijens '1107524' door ejbaaijens

Georgië

Vliegende doodskisten

ejbaaijens

In de Kaukasus in de buurt van de stad Koetaisi zijn er diverse plekken waar oude kabelbanen actief zijn. Bedoeld om mijnwerkers naar de juiste plekken in de bergen te brengen. De cabines zijn klein en krap. Met een paar man sta je al snel met de schouders tegen elkaar gedrukt. Bij het stadje Chiatoera zijn er veel te vinden, vaak sterk verroest en maar soms echt werkend. Helaas is het ons daar niet gelukt om een

'1107405' door ejbaaijens '1107405' door ejbaaijens

Nederland

Even wat anders -...b

ejbaaijens

Na de afgelopen wat grauwe dagen krijg ik wel weer zin in de kleuren van de lente. Vandaar vandaag deze foto die ik twee jaar geleden maakte van de bollenvelden bij Lisse. Ook al is het een bekende plek, het maakt toch altijd vrolijk om dit weer te zien. Het is toch wel het voordeel van het klimaat in Nederland: je kunt je altijd weer verheugen op een volgend seizoen.

'1107324' door ejbaaijens '1107324' door ejbaaijens

Georgië

Markthal Koetaisi

ejbaaijens

Koetaisi (of Kutaisi) is een prettige stad in het centrale deel van Georgië. Een stad waar je eindeloos kan wandelen, maar die ook dient als een prima uitvalbasis om de regio te verkennen. In Koetaisi is de centrale markt zeker een bezoekje waard. Kleuren, geuren en geluiden: heel boeiend. Buiten de markt aan de Paliashvili-straat een schitterend reliëf (Panorama van Colchis) waar maar weinig informatie over te verkrijgen is. Het is een kunstwerk uit de Sowjet tijd en geeft een beeld van de regio. Leuk om even op een muurtje te kijken naar alle details van deze prachtige muur.

'1107268' door ejbaaijens '1107268' door ejbaaijens

Rwanda

Wandelen door Kigali

ejbaaijens

Vorig jaar zijn we met de auto door het westen van Rwanda gereden. Een bijzonder land! De geschiedenis (1994) heeft overal zijn littekens nagelaten, maar er is ook een grote betrokkenheid om het land weer op te bouwen. In de hoofdstad Kigali hebben we diverse lange wandelingen gemaakt. Door het centrale commerciële centrum, wat niet heel bruisend was. Maar ook naar de woonwijken waar de conditie van het dagelijks leven duidelijk minder was. Wel heel prettig om door die woonwijken te lopen. We kregen vrij gemakkelijk contact en dronken in diverse "kroegjes" een colaatje. Eigenlijk geeft dat de mooiste reisherinneringen. Kigali ligt op diverse heuvels. Hierdoor heb je regelmatig mooie uitzichtpunten. Moe maar voldaan kwamen we aan het eind van de dag weer bij het hotel. In het westelijk deel van Rwanda was het met de auto prima te rijden. De landschappen zijn spectaculair heuvelachtig en de hoofdwegen zijn prima van kwaliteit. Je mag niet hard rijden. Dat gaf mij mooi de mogelijkheid om ook tijdens het rijden te genieten van het landschap en de dorpjes.

'1107207' door ejbaaijens '1107207' door ejbaaijens

Uganda

Roadtrip oost Uganda

ejbaaijens

Afgelopen zomer hebben we met de auto een klein deel van het oosten van Uganda bezocht. We houden er van om een aantal plekken uit te zoeken waar we enkele dagen verblijven. We zien dan wel niet een groot deel van het land, maar we vinden het fijn om in de omgeving te wandelen en wat van het lokale leven mee te maken. Op de foto zijn we in de buurt van de Sipi Falls. Natuurlijk interessant vanwege de watervallen, maar het landschap en de dorpen zijn evenzo interessant. Het had net wat geregend, maar gelukkig geen diepe plassen waar we doorheen moesten rijden. Het zelf rijden heb ik als plezierig ervaren. Niet zo gemakkelijk als bijvoorbeeld Rwanda, maar buiten de drukte van de steden wel goed te doen. Onderweg doe je allerlei indrukken op. De dorpjes zijn altijd erg leuk vanwege het drukke en het kleurrijke, maar ook buiten de bebouwde kom is het op een nadere manier kleurrijk.

'1105478' door ejbaaijens '1105478' door ejbaaijens

GeorgiëCentraal Georgie

Tsjiatoera, Georgië

ejbaaijens

Vanuit Kutaisi rijden we naar Tsjiatoera. Een mijnstadje in het Kaukasus gebergte. De omgeving is prachtig, maar de Sovjet flats en roestige industrie geven het ook bijzondere sfeer. Je krijgt er een gevoel alsof je terug in de tijd gaat. In het gebied wordt veel Mangaan gedolven. Om de mijnbouwwerkers gemakkelijk in het gebied te laten verplaatsen, zijn er lang geleden allerlei kabeliften gebouwd. Nu zijn er nog maar enkele in werking, maar zo verroest dat je er niet zeker van kan zijn dat je de overkant haalt. Toch wilden we er één proberen, maar helaas net buiten werking. We hopen er ooit eens terug te gaan, want het is een fantastisch wandelgebied! (de foto is vergroot wat mooier)

'1105459' door ejbaaijens '1105459' door ejbaaijens

UgandaEastern Region

Salem

ejbaaijens

Het voorbereiden van een reis is ook altijd leuk om te doen. We plannen niet alles, maar het zoeken naar bijzondere verblijfplekken vind ik een sport. Zo hadden we voor de reis naar Uganda van te voren een hotel vlakbij de bron van de Nijl uitgezocht. Prachtig uitzicht, houten huisjes, heerlijk ontbijt, wel wat duur. In het echt viel het nogal tegen. Het volgende guesthouse was vele malen goedkoper, maar het bleek uiteindelijk de leukste plek van de gehele reis. Salem Guesthouse ligt op een compound met een ziekenhuisje, een opleidingscentrum voor vroedvrouwen, een boomkwekerijtje, een schooltje en een klein weeshuis. In de omgeving hebben we heerlijk gewandeld en genoten van het alledaagse leven in het naastliggende dorpje. Terug bij de compound horen we de kinderen van het weeshuis kwetteren op het terrein. Ze zwaaien op afstand. We lopen er naar toe en ervaren een explosie van enthousiasme. Ze nemen ons mee naar de draaimolen die ze zelf niet meer in beweging kunnen krijgen. Ze klimmen er op en krakend en piepend duwen we de draaimolen rond. We waren echt onder de indruk. De kinderen waren niet zo goed verzorgd en hadden diverse zweren en ze genoten van het beetje aandacht. Fijn om te weten dat de opbrengsten van het guesthouse naar het weeshuis gaan. We wensen ze nog veel bezoekers toe!

'1105119' door ejbaaijens '1105119' door ejbaaijens

QatarDoha

Oude en nieuwe cultuu

ejbaaijens

Het museum van Islamitische kunst in Doha is een bezoekje waard. In schitterende moderne architectuur vind je oude Islamitische voorwerpen en manuscripten. Het gebouw van de wereldberoemde architect I.M. Pei is een parel op zich. Lopend van de ene ruimte naar de andere kijken we met open mond naar de prachtige historie. Buiten hebben we door de bogen een mooie blik op een modern stadsgezicht. Ook 's avonds indrukwekkend om te zien.

'1105065' door ejbaaijens '1105065' door ejbaaijens

UgandaEastern Region

Echte koffie!

ejbaaijens

Vanuit ons geweldige guesthouse (Salem Guesthouse) rijden we via Mbale richting Sipi. Dit gebied staat bekend om de prachtige watervallen. We werden verliefd op het prachtige bergachtige landschap, de kleurrijke dorpjes en de gastvrije mensen. We stoppen bij Blue Star Homestay. Zij hebben een kleine koffieplantage en verwerken de koffiebonen zelf tot een geurig bakje koffie. We volgen het hele proces en mogen zelf de koffie branden. Zoals op de foto wordt dat ook gedaan in een aluminium pan op een houtvuur. Zonder stoppen moet je zeker een kwartier roeren door de bonen en geleidelijk zie je de bonen een mooie diepbruine kleur krijgen. Nadat de bonen afgekoeld zijn gaan ze de vijzel in. Met een grote houten stuk stamp ik de bonen fijn. Nog even wat water erbij en drinken maar. We hebben net het lekker bakje koffie op en kijken hoe de vrouw des huizes een nieuwe lading koffie brandt. Deze koffie nemen we in zakjes mee naar huis. Nog steeds zwijmelen we weg, denkend aan de mooie reisherinneringen, onder genot van een Ugandees kopje koffie. Dat is nog eens cultuur proeven!

'1104744' door ejbaaijens '1104744' door ejbaaijens

GeorgiëCentraal Georgie

In hogere sferen ....

ejbaaijens

Als in de 9e eeuw na Christus schijnt op deze natuurlijke pilaar al een bebouwing geweest te zijn. Op zo'n 40 meter hoogte leefde een monnik in eenzaamheid dichtbij zijn God. Alleen via een touw werden af en toe wat goederen naar boven gehesen. Bovenop toch nog een behoorlijke oppervlakte van ruim 100 vierkante meters, zij het niet zo vlak. Deze plek was behoorlijk vervallen en heel lang niet bezocht. Pas in 1944 is de pilaar beklommen en pas vanaf 1999 verder onderzocht. Het kerkje op de top is inmiddels gerestaureerd, maar is niet de bezoeken. Wel is er onderaan de pilaar een andere kerk gebouwd en er is een vervallen oude muur te zien. Bijzonder is dat boven resten van ingegraven wijnvaten gevonden zijn. De monnik heeft tijdens de eenzame dagen dus wel van een wijntje genoten. Bewoners uit de omgeving noemen de pilaar ook wel de Pillar of life. Waarom heb ik niet kunnen achterhalen. Over de pilaar zijn diverse legendes. Misschien dat daarin een verklaring te vinden is.

'1104539' door ejbaaijens '1104539' door ejbaaijens

GeorgiëKutaisi

Muurschilderingen uit

ejbaaijens

Niet ver van Kutaisi ligt het eeuwenoude Gelati Klooster. Met een lokaal busje reden we er door de heuvels naar toe. Het klooster is in 1106 gebouwd door Koning David de Bouwer. Het is altijd een onderwijskundig, cultureel en religieus centrum geweest. In één van de gebouwen kun je zeer oude muurschilderingen zien. Terug gingen we ter voet. ruim 10 kilometer. Onderweg schitterende landschappen en diverse mogelijkheden om wat te drinken. Het was een pittige wandeling maar meer dan de moeite waard!!

'1104444' door ejbaaijens '1104444' door ejbaaijens

GeorgiëKutaisi

Monastery Mgvimevi,..

ejbaaijens

Vanuit Kutaisi reden we naar Chiatura, een oude mijnstad met een nog oude Sowjet sfeer. Verroeste kabelbanen leiden naar mijnen of naar flatgebouwen waar mijnwerkers woonden en nu nog wonen. Flats uit de Sowjet periode kenmerken het in een dal gelegen stadje. Aan de rand ligt tegen de rosten op hoogte een nonnenklooster geplakt (Monastery Mgvimevi). Moe komen we na vele traptreden in een uit de rotsen uitgehouwde ruimte. vervolgens een oud kerkje waar men druk bezig was de fresco's te herstellen. De deuren staan open naar de buitenruimte. Een fantastisch uitzicht over de vallei. In dit gebied zijn nog niet veel toeristen, maar mocht je in de buurt zijn, dan zou ik het je zeker aanraden!

'1103065' door ejbaaijens '1103065' door ejbaaijens

OmanMuscat

Vismarkt in Muscat

ejbaaijens

Aan het eind van de Mutrah Corniche van Muscat vind je de nieuwe vismarkt. Oorspronkelijk was dit een wat rommelige plek waar je echt even moest zoeken naar de ingang. Nu is er een heel nieuwe vismarkt gebouwd. Het gebouw heeft een wat moderne architectuur in de vorm van een golf. Nog steeds een heel interessante plek om te bezoeken, zeker als je ook even naar de achterkant van de markt loopt. Toch vond ik het oude rommelige ook heel leuk. Daar maakte ik deze foto (gelukkig zonder geur ;-) )

'1103006' door ejbaaijens '1103006' door ejbaaijens

RwandaKivumeer

Karongi, veemarkt aan

ejbaaijens

Aan het Lake Kivu ligt het plaatsje Kibuye, ook wel Karongi genoemd. Vlakbij is er op vrijdag een veemarkt. Van heinde en verre worden varkens, geiten, kippen en een enkele koe aangeleverd. Er komen hier vooral mensen uit Congo. Ze komen met houten boten van de andere kant van het meer. Ik wilde er graag naar toe lopen, maar een medewerker uit het hotel gaf aan dat de mensen niet vriendelijk en betrouwbaar zijn. Ik ben er toch naar toe gelopen. Eerst een tijdje op afstand staan kijken. Ik werd vanzelf aangesproken en mee genomen over het terrein. Met handen en voeten en een beetje Frans proberen we te converseren. Ze waren heel vriendelijk. Niet afgaan op vooroordelen van anderen dus.

'1102918' door ejbaaijens '1102918' door ejbaaijens

UgandaJinja

Jinja Central Market

ejbaaijens

Als je in Jinja bent loop je natuurlijk even over de Mainstreet, maar ga ook een dagje wandelen weg van de wat toeristische straat, We houden er van om te wandelen zonder kaart. We komen in Jinja zo bij wat men noemt een krottenwijkje. Een fijne ervaring! Mensen waren vriendelijk en de sfeer was heel goed. Ook heerlijk om eventjes te zitten en gewoon te observeren wat er om je heen gebeurt. Op de foto zie de zijkant van de central market van Jinja. Op momenten was het druk binnen en best donker. Hier was het wat rustiger en wat een prachtige felle kleuren.

'1102540' door ejbaaijens '1102540' door ejbaaijens

GeorgiëTbilisi

De vele gezichten van

ejbaaijens

Tbilisi kent vele gezichten. Soms hoef je maar enkele honderden meters te lopen om in een totaal andere sfeer te komen. De oude stad is prachtig en het gebied achter de Sameba Kathedraal is zelfs landelijk. Lopend van de oude stad gaan we naar het Vake park. Een fikse wandeling, deels in de regen. We lopen door een straat met eerst een groep Sowjetflats en daarna een boomrijke straat met wat luxere winkels. Uiteindelijk komen we bij Vake park aan. Daar nemen we een oude kabelbaan richting Turtle Lake. Eenmaal boven staat een onaf gebouw waar vanaf we dit uitzicht hebben.

'1102515' door ejbaaijens '1102515' door ejbaaijens

UgandaOost Uganda

Roadtrip oost Uganda

ejbaaijens

Oost Uganda kun je prima zelf met de auto ontdekken. De wegen in en rondom Jinja en Mbale zijn wel uitdagend met druk en onvoorspelbaar verkeer, maar door met de flow mee te gaan is dat ook goed te doen. Buiten de steden is het een stuk rustiger. We rijden relaxt en nemen regelmatig de tijd om in dorpen of bij mooie landschappen een stukje te wandelen. Deze foto is gemaakt op weg naar Sipi bij de noordelijke uitlopers van Mount Elgon. (op mijn computer is de foto scherper als je deze opent)

'1102369' door ejbaaijens '1102369' door ejbaaijens

UgandaOost Uganda

Beleef het leven

ejbaaijens

Tijdens je reis plekken opzoeken waar veel dingen te doen zijn? Leuk, maar kies ook eens een plek, waar ogenschijnlijk niets te doen valt. Dat doen we dan ook regelmatig. We gaan de omgeving al wandelend verkennen. Gaan een tijdje onder een boom bij een veldje of plein zitten, kopen wat lokale producten bij een klein houten shopje, maken her en der een praatje. We gebruiken geen kaart en nemen de tijd. Op deze manier hopen we wat van de plaatselijke cultuur te ervaren. Zo kwamen we vlakbij het dorpje Nakaloke bij dit schooltje. Ik raakte aan de praat met een leerkracht die er op stond om even naar zijn klas te kijken, ook de directrice komt erbij. Of we in een boek onze naam willen schrijven. Buiten hebben een aantal kinderen de grootste lol met een eigen gemaakte voetbal. Plastic tasjes met elastiek er omheen. We zitten een tijdje aan de kant en genieten van het plezier. We lopen weer terug naar ons guesthouse met een smile op ons gezicht. Het guesthouse is opgezet om geld te generen voor het weeshuis dat even verderop ligt.

'1101822' door ejbaaijens '1101822' door ejbaaijens

UgandaJinja

Waar is de bron van d

ejbaaijens

De kinderen op de foto kijken zoekend naar de horizon waar ergens de bron van de Nijl zou liggen. In de 19e eeuw waren Speke en Burton ook op zoek naar de bron van de Nijl. Nadat Burton ziek was geworden ging Speke verder. Hij beweerde later dat hij de bron van de Nijl had gevonden daar waar het Victoriameer de Nijl in gaat, maar hij werd niet geloofd. "dat was vast lake Tanganyika" zei Burton. Pas na de dood van Speke is door berekeningen aangetoond dat hij gelijk had. Hij was daadwerkelijk degene die de bron van de Nijl voor het eerst had gezien. Althans …. De lokale bevolking kende deze plek toch al eerder? Vandaag de dag is er nog steeds een discussie gaande over de bron van de Nijl. Uganda weet zeker dat het de plek van Speke was, maar Rwanda zegt dat het een riviertje is dat in het Victoriameer stroomt. Wat is nou waar? Tip: wil je bij Jinja met een bootje naar de bron van de Nijl, doe dit dan via een hotel of een lokale visser. Vanaf het toeristische punt betalen sommige mensen hoge bedragen van soms wel 75 dollar. Via ons hotel betaalden 15 euro.

'1101665' door ejbaaijens '1101665' door ejbaaijens

TanzaniaZanzibar eiland

Was ik maar op...Zanz

ejbaaijens

Was ik maar op Zanzibar! Afgelopen weekend heb weer even door mijn foto's gebladerd en besefte dat het een rijkdom is om zulke mooie plekken bezocht te hebben. Bij Zanzibar komen ook fijne herinneringen naar boven. Eindeloos wandelen op de spierwitte stranden en door enkeldiep water. Heerlijke temperaturen, palmbomen, leuke dorpjes en natuurlijk de hoofdstad Stonetown. De kleuren van het water zijn toch wel het meest bijzondere.

'1101279' door ejbaaijens '1101279' door ejbaaijens

GeorgiëTbilisi

Achter de centrale...

ejbaaijens

Het gebied rondom het centraal station van Tbilisi is één grote markt. Ieder gebied heeft zijn specialiteit. Op het stationsplein kun je met een trap naar de overdekte groente en fruit markt. Altijd een interessante plek. Loop je door de markt heen dan kom je op een oud perron. Vanaf dat perron kijk je naar een stuk waar allerlei oudere auto's staan waar vanuit groente, fruit, noten, kaas, honing en jam verkocht wordt. Mensen komen van heinde en verre naar deze plek. Het geeft een bijzondere en fijne sfeer. De mensen zijn super vriendelijk en vinden het helemaal niet erg om op de foto te gaan. We kopen hier en daar wat kleins hetgeen helpt met het aangaan van kleine gesprekjes.

'1101260' door ejbaaijens '1101260' door ejbaaijens

TanzaniaZanzibar eiland

Eindeloos wandelen (2

ejbaaijens

Bij mijn vorige foto beschreef ik al dat wandelend reizen onze voorkeur heeft. Dit houdt wel in dat we niet in één reis een groot deel van een land kunnen zien. Liever een kleiner deel, maar wel intenser kunnen beleven en waarnemen. Op de foto zijn we in het oosten van Zanzibar. Sommige mensen zeggen dat dit niet het meest ideale deel van het eiland is, omdat je maar gedurende een korter deel van de dag kunt zwemmen in het schitterend turquoise water. Toch heeft deze plek grote voordelen. Je kunt bij eb namelijk eindeloos wandelen in het enkeldiepe water, zelfs tot het in de verte gelegen rif. Al slenterend door het kraakheldere water kom je lokale vissers tegen of vrouwen die in de zeewiertuintjes aan het werk zijn (op de foto even niet). En natuurlijk prachtige zeesterren zoals op de foto van gisteren.