'519015' door Thaisawille '519015' door Thaisawille

LaosLuang Prabang

Kuang Si Falls

Thaisawille

Ondanks dat deze watervallen veel toeristen aantrekken, vond ik deze toch al de mooiste die ik heb gezien op mijn reis door Zuidoost Azië. Neem niet direct de eerste beste Tuktuk. Neem je tijd en bied af tot een redelijke prijs! Na het bezichtigen van de grootste waterval kan je een pad nemen die je brengt tot aan de bovenkant van de watervallen. Het is wel even klimmen want het begin is tamelijk stijl. Eenmaal boven loop je op bamboe bruggetjes over het turkoois gekleurd water en heb je een prachtig uitzicht van bovenaan! Zeker eens de moeite waard.

'518900' door Thaisawille '518900' door Thaisawille

CambodjaKampot

Saving Mangrove...Wil

Thaisawille

In Kampot verbleef ik in 'Mangrove Lodge'. Dit is een lokale fishing community. Zo verblijf je in kleine bamboe hutjes bij een lokale Moslim familie. Je slaapt er voor een schrale 4 dollar en ze koken drie maaltijden per dag voor je. Het mooie eraan is dat ze instaan voor de mangroves in Kampot. Je kunt er dus vrijwillig helpen met nieuwe boompjes te planten. De Cambodjaanse overheid wil in 2030 op die plaats de nieuwe grootste haven van cambodja plaatsen en zo zou alles verloren gaan. Zo tonen de mensen in Mangrove Lodge hoe kostbaar de mangroves wel zijn. Ze trekken veel vogels aan die op zoek zijn naar krabben en andere weekdieren zoals op de foto de Witkraagijsvogel. Maar ook het hele dorp leeft van de vele vis die in de mangroves leeft. Ik vond het een hele eer om daar te mogen verblijven. Een echte aanrader.

'516164' door Thaisawille '516164' door Thaisawille

LaosSi Pan Don

Mekong Sunset

Thaisawille

Momenteel bevind ik mij op Don Khon, een eiland in de regio Si Phan Don of anders genoemd 4000 islands. Buiten Don Khon heb je het buureiland Don Det en een eindje verder Don Khong. Don Det is het meest toeristische daar gaan de meeste backpackers heen om te feesten. Don Khong en Don Khon zijn veel rustiger. Hier kan je lekker gaan fietsen naar de andere kant van het eiland waar je een bootje kan nemen en gaan zoeken naar zeldame Irrawaddy dolfijnen. Of gewoon vanuit je hangmat genieten van de supermooie zonsondergang boven de Mekong.

'515698' door Thaisawille '515698' door Thaisawille

VietnamTam Coc

Alone in Tam Coc

Thaisawille

Ik stond al van in Zuid Viëtnam te popelen om Tam Coc te zien. Ik had er al zoveel leuke dingen over gehoord. Toen ik eindelijk aan de haven stond van Tam Coc was het echter minder plezant.. om op de rivier te gaan vroegen de dames ginder 500.000 dong. Wel ik ben voor 5maand onderweg en dat vond ik toch wel veel.. Terwijl je tussen de honderden toeristen vaart. Zo ben ik beginnen wandelen langs het baantje zo'n 2km verder en daar stonden precies weer dametjes met bootjes. Zo heb ik na wat onderhandelen de prijs naar 200.000 dong gekregen! Drie uur lang heeft ze me door mooie zijrivieren gebracht en zijn we door twee grotten gegaan. Het was fenomenaal en bovendien erg rustig want er was geen enkele toerist te zien!

'515502' door Thaisawille '515502' door Thaisawille

VietnamHoi An

Lantern Shop

Thaisawille

Hoi An een fantastisch plaatsje in vietnam. Heel charmant stadje met erg mooie architectuur en lekker eten. In old town is het leuk dat je de meeste huizen en tempels gratis kan bekijken zolang je niet binnen gaat. Anders kan je een ticket kopen waar er 5 tempels inbegrepen zitten voor 120.000 dong. 'S nachts is het er extra gezellig door de vele lampionnetjes die de stad verlichten. Je ziet ze overal en ze maken ze dan ook op verschillende plaatsen wat enkele kleurige foto's oplevert.

'515328' door Thaisawille '515328' door Thaisawille

LaosLuang Prabang

Kuang Si Waterfalls

Thaisawille

Momenteel bevind ik mij in Luang Prabang op mijn rondreis door Azië. Ik had al veel mooie dingen gehoord over de watervallen van Kuang Si dus ik besloot ze toch een bezoekje te geven. Als je een tuktuk deelt komt het je dan ook goedkoper uit en je blijft er zo lang je maar wil. Het is er vrij toeristisch maar ik ben gegaan vanaf 14.30 tot 17.30 met zonsondergang het is een beetje minder druk maar het is groot genoeg en prachtig. Als je in Luang Prabang bent is het echt een must!

'491126' door Thaisawille '491126' door Thaisawille

Costa RicaGuanacaste

Looking for prey

Thaisawille

Tamarindo in Costa Rica was eigenlijk een van mijn minst favoriete plekjes. Er zaten namelijk al veel toeristen. Tussen Tamarindo en Playa Grande (het strand ernaast) is er een rivieruitmonding. Daar komen regelmatig kaaimannen de zee ingezommen. Je bent dus verplicht om een overzet bootje te nemen naar de overkant. Wij hebben dat overzet bootje genomen rivier inwaarts om eens te kijken hoe de natuur daar is. Het is er prachtig je ziet overal vogels waaronder deze Groene Reiger, kaaimannen en brulaapjes in de bomen. Zeker eens de moeite wanneer je daar bent want niet veel mensen deden dit!

'491013' door Thaisawille '491013' door Thaisawille

ThailandKhao Yai NP

A mother's love

Thaisawille

Ik hou ervan zoogdieren te fotograferen. Apen vind ik geweldig ze zijn net als ons. Deze LeeuwMakaken kan je aardig fotograferen in Khao Yai. Op veel plaatsen in Thailand worden veel van deze apen gevoederd door toeristen dus ze zijn erg slim als het op eten aankomt. Toch wou ik een plaatje maken van deze apen in natuurlijke habitat.

'490967' door Thaisawille '490967' door Thaisawille

PanamaCaribische kust

Staring Competition

Thaisawille

Vorig jaar gingen we naar Bocas Del Toro in Panama, een prachtige eilandengroep aan de caraïbische kust. Het bestaat uit verscheidene eilandjes van druk tot niemand. Bastimentos Island is rustig krijgt wel wat toeristen maar helemaal niet veel. Althans nog niet.:) Wanneer je er toekomt met het bootje uit Isla Colon zie je al de vele pontons van de kleurrijke houten huisjes boven de waterkant. Veel mannen vissen daar en zo krijg je bezoek van enkele mede-vissers. De bruine Pelikaan een fervente dief die heel erg gemeen kan kijken wanneer die nog niet gegeten heeft!

'490849' door Thaisawille '490849' door Thaisawille

ThailandKhao Yai NP

Happy face

Thaisawille

In Khao Yai np zitten nog wilde Aziatische Olifanten. De kans dat je ze ziet is 50/50, want dat heb je met wilde dieren. Ze zijn ondertussen bedreigde diersoorten geworden en ik wou ze graag zien in hun natuurlijke biotoop en wild. Niet om een ritje op te maken. Zo zijn ik en mijn vriend twee dagen naar Khao Yai gegaan. De eerste dag hadden we getrompetter gehoord in de jungle die heel dicht begroeid was dus we hadden geen pad om op te wandelen. We zijn ze gaan opsporen maar op een bepaald moment waren we omsingeld door een groep en het was te gevaarlijk om nog dichterbij te gaan. Je ziet ze namelijk niet staan ook al zijn ze maar 10m veraf. Heel erg akelig want we moesten lopen en klauteren over omgevallen bomen de spanning was te snijden! De tweede dag waren we met de jeep aan het rijden naar een ander deel van het park tot we plotseling bewegende bomen zagen aan de kant van de weg. Het kwam steeds dichter en toch konden we niets zien. Na tien minuutjes kwam hij plotseling tevoorschijn dit mooie mannetje. Heel erg imposant stonden we praktisch 15m van elkaar. Het lijkt op de foto dat hij er evenveel plezier in had om mij te zien dan ik hem! Super ervaring.

'490427' door Thaisawille '490427' door Thaisawille

Costa RicaPuerto Limón

Alert Pecker

Thaisawille

Dit is De zwartwangspecht waarvan ik eerder een portret foto plaatste maar dan nu volledig. De specht poseerde voor mij in Puerto Viejo mijn favoriete plaats in Costa Rica.

'490188' door Thaisawille '490188' door Thaisawille

PanamaCaribische kust

The way to Wizard.

Thaisawille

Op de eilandengroep Bocas Del Toro aan de Caribische kust van Panama heb je een eiland die Bastimentos heet. Prachtig eilandje met een vriendelijke community! Het had de hele dag geregend en plotseling was het prachtig weer. Zo hadden we besloten om naar het strand te gaan. Na de nodige info waar het strand was en hoe we er geraakten via de locals hadden we twee opties, Of je neemt de taxiboot wat geld kostte Of je gaat te voet en maakt een wandeling door je jungle van min een halfuur. De keuze was voor ons snel gemaakt! Wij begonnen aan onze tocht naar Wizard Beach het strand waar er ook golven waar om te surfen. Door het kleine stadje stapten we de jungle in. Door de hevige regen lag het echt vol van de modder dus waren we verplicht blootsvoets te gaan. Modder tot aan je knieën bergop en eenmaal boven ook terug naar beneden, langs de wortels van bomen ons moeten vasthouden vallen weer opstaan modder op ons gezicht het was echt een waar avontuur! Na veel gezwoeg en gezweet zien we tussen de wilde bomen en struiken paradijs. Een parelwit strand met een turkoois gekleurde wilde zee, drijfhout en volledige bomen op het strand en helemaal voor jou alleen. Het voelde alsof we net expeditie robinson hadden gedaan, zo gelukkig dat we die trip doorgemaakt hadden om dan zo'n beloning te krijgen. Er zaten ook veel vogels o.a. deze Amerikaans Bosruiter en ze zijn helemaal niet mensenschuw;) Onze modder hadden we afgewassen in de ruwe zee en toen hebben we uren genoten van dit stukje paradijs. En dit helemaal Gratis!

'490085' door Thaisawille '490085' door Thaisawille

BelgiëBrussel

Wonderland

Thaisawille

Velen onder jullie zullen wellicht al gehoord hebben van het Hallerbos vlakbij Brussel. Voor mij was het een eerste keer dat ik dit spektakel mocht zien. Het is de moment dat alle wilde Hyacinten in bloei staan en dit zorgde voor sprookjesachtig tafereel! Het is er prachtig wandelen en bovendien zitten er ook 105 soorten vogels en vele eekhoorntjes. Het is een van de mooiste bossen in België en helemaal gratis.

'489964' door Thaisawille '489964' door Thaisawille

MaleisiëSabah

Oriental Dwarf...King

Thaisawille

Ik wou al jaren naar Borneo gaan, het leek me paradijs! Ongerept en vooral groen. Dat zijn mijn soort reizen. Ik had beslist dit jaar gaan we! Eenmaal geland in Kota Kinabalu sabah, kon ik mijn ogen niet geloven! Het was helemaal niet ongerept en groen. Zo snel mogelijk op de bus gesprongen richting Sandakan een ritje van 7 uur dwars door Sabah. De hele weg zat ik met tranen in mijn ogen. Soms moet je het eens van dichtbij zien hoe erg het er aan toe gaat, maar we reden uren door palmolieplantages. Uren. 360° zicht op dezelfde bomen. Krop in de keel. Aangekomen in Sandakan eveneens een stad met niet veel groen, enkel als je naar Sepilok wilt gaan. Maar ik wil wild Borneo! Na veel pushen en zoeken een man gevonden die ons wou meenemen naar Kinabatangan voor een goede prijs! Want het is zeldzaam om nog en goede prijs te vinden.. en daar heeft hij ons 3 dagen alle hoeken van de Kinabatangan River laten zien! 'S nachts zijn we gaan hiken door de miljoenen muggen en dan kom je zo'n pareltjes tegen. De Jungledwergijsvogel. Prachtig exemplaar ik stond paf!! Het is voor zo'n prachtige dieren dat de palmolie moet ophouden. Of de volgende generatie reizigers zullen ze nooit meer zien.

'489858' door Thaisawille '489858' door Thaisawille

IndonesiëKomodo en Rinca

Big mouth !

Thaisawille

Komodo Varanen vind je enkel op Komodo Island en Rinca Island. Komdo is groot dus er wonen een pak meer komodo's daar dan op Rinca. Rinca is klein en heeft minder prooi rondlopen. De komodo's daar moeten dus meer vechten om hun eten ze zien er een pak wilder uit op Rinca! Al van kinds af aan wou ik ooit eens een Komodo varaan zien. Het was een geweldig moment als ik er dan eentje van wel heel erg dicht mocht bewonderen en dat hij me toonde hoeveel er in zijn grote mond geraakte! De eilanden zelf voelen ook echt oud aan, je gaat net back in time. Prehistorisch gevoel!

'489589' door Thaisawille '489589' door Thaisawille

IndonesiëKomodo en Rinca

Gili Laba

Thaisawille

Op mijn afgelopen reis naar Indonesië hebben we vanuit Lombok Mataram de boot genomen naar Komodo np en Flores. Onderweg maakten we verschillende stops op kleine onbewoonde eilandjes. De rechtse boot was onze boot en die stopte altijd enkele meters voor de kust zodat je er kon uitspringen om te snorkelen naar de kust. Zo had ik op dat plekje mijn allereerste zeepaardje gezien. Eenmaal aan land kon je een grote berg beklimmen, de kapitein zei me al dat het uitzicht prachtig was daarboven. Dus blootsvoets ben ik naar boven gestapt zonder zonnecreme om 10 u in de ochtend onder de bloedhete zon. Helemaal verbrand heb ik ontzettend genoten van dit tafereel. Voor mij was de weg naar Komodo een van de mooiste ervaringen uit Indonesië.

'489430' door Thaisawille '489430' door Thaisawille

MaleisiëSabah

Temperature Check

Thaisawille

Tijdens een ritje op de Kinabatangan River zagen we deze Langstaart Makaken langs de oever spelen. Het was een hele familie en ze waren allemaal heel erg close! :)

'489422' door Thaisawille '489422' door Thaisawille

BelgiëWest Vlaanderen

Sqeak A Boo

Thaisawille

In de polders zit het vol met muisjes maar ze fotograferen is niet altijd even gemakkelijk. Als je om zoogdieren gaat zoeken vind je er meestal geen. En dan heb je van die dagen dat je zelf niet ver hoeft te lopen om iets leuks te zien! Deze Rosse Woelmuis kwam wel heel dicht piepen!:)

'489311' door Thaisawille '489311' door Thaisawille

BelgiëWest Vlaanderen

Mornings

Thaisawille

Ik reis de wereld rond op zoek naar zeldzame dieren. Maar eigenlijk kan je hier in Belgie (en Nederland) ook leuke wildlife foto's maken. Tijdens een ritje in de vroege ochtend door de polder zie je soms vossen. (Mijn lievelingsdier!) Vorig jaar had ik het geluk dit jonge vosje van 4 maand oud twee maand te mogen volgen en fotograferen. Een droom! Ze was zo nieuwsgierig dat ze achter me aan liep en soms aan mijn schoenen kwam snuffelen. Om zoiets te kunnen meemaken moet je vooral veel tijd doorbrengen in de natuur in eigen land en wat geluk mag niet ontbreken. Dit was mijn eerste ontmoeting met haar.

'489200' door Thaisawille '489200' door Thaisawille

Costa RicaPuerto Limón

Black-cheecked...Wood

Thaisawille

Costa Rica is een uitstekende plek om wildlife te bestuderen. Voor vogelliefhebbers is het een waar paradijs. Overal kan je terecht in dit klein land voor verschillende soorten. De tico's (costaricanen) zijn ook erg gesteld op hun natuur dus de vogels zijn er helemaal niet schuw. Deze Zwartwangspecht kwam vlak naast me zitten in het nationaal park Cahuita. Ik heb er dan maar een portretje van genomen!

'427722' door Thaisawille '427722' door Thaisawille

Costa RicaCaribische kust

Kolibri!

Thaisawille

In costa rica heb je ontelbaar veel soorten kolibries ze fotograferen was niet altijd even makkelijk. Drie maanden heb ik geoefend om er toch eentje leuk op de foto te krijgen en op deze was ik het meest trots :) foto gemaakt in puerto viejo.

'426406' door Thaisawille '426406' door Thaisawille

Building home

Thaisawille

Dit is de roodnekwinterkoning deze vogel komt enkel voor in het nicoya peninsula van costa rica. In november waren alle vogeltjes bezig met het maken van nestjes, en de roodnekwinterkoning maakt het nest uit materiaal van de palmboom. Foto gemaakt in Nosara.

'426180' door Thaisawille '426180' door Thaisawille

Sunrise

Thaisawille

Dit is playa ostional bij zonsopkomst. Een prachtig stuk strand die erg bekend vanwege de schildpadden. Bij volle maan heb ik er honderden gezien van verschillende soorten. Ik vond het een magisch plekje :)

'426052' door Thaisawille '426052' door Thaisawille

Howler monkey

Thaisawille

De brulaapjes in costa rica waren mijn natuurlijk wekker ! De eerste maal dat ik ze hoorde wist ik niet wat er gebeurde! Zo'n geluid voor zo'n klein aapje! Maar na een tijdje wende dat wel! Ik zal ze missen!