'30241' door Taam '30241' door Taam

Maleisië

Waterpokken in een...

Taam

Oververmoeid, nat van het zweet en volbepakt kwam ik aan in een snikheet Kuala Lumpur. Het hostel wat zogenaamd "the best there is" moest zijn, bleek zijn beste jaren gehad te hebben en bestond nu uit een betonblok zonder ramen. Maar goed ik was moe en moest slapen. De volgende dag had ik last van enorme jeuk. Na van hostel te zijn verhuisd en inmiddels 3 dagen, bultjes en slapeloze nachten verder te zijn besloot ik een dokter te bezoeken. Chickenpox miss werd mij verteld. Chickenpox?!! (even googelen) en jawel, de waterpokken, daar was ik dan 29 jaar voor geworden om dit alsnog te krijgen. Zit je dan in KL, in de smoorhitten met de chickenpox. Hierdoor ben ik langer dan gepland gebleven en heb ik een fantastische tijd gehad, ondanks de jeuk. De mensen zijn wederom reuze vriendelijk, Chinatown geweldig, Twintowers indrukwekkend, Little India smakelijk eten! Kortom KL!

'464186' door Taam '464186' door Taam

Bali kiss

Taam

Balinezen! Fantastisch openhartig en warm volk. Nou moet ik dit overigens over alle Indonesiers zeggen, maar nu even over Bali. Van iedereen hoorde ik dat Bali helemaal niets was, net Canarische eilanden alleen dan 12 uur vliegen. Maar goed, eigenwijs en wel toe aan wat ontspanning ging ik na Java toch het Bali avontuur tegemoet. Ik ben er 6 weken blijven plakken! Wanneer je verder kijkt dan je neus lang is en je verdiept in de Balinezen en hun cultuur zul je een prachig eiland ontdekken. Bali is meer dan alleen Kuta en Ubud. Reis met een scootertje (lees: alleen wanneer je overtuigd bent van je rijkunsten, anders beland je met een Bali kiss op je kuiten) het eiland af en ontdek de schoonheid van het eiland. Ook een autootje huren is goed te doen en erg betaalbaar. Na 6 weken Bali heb ik heuse vrienden gemaakt!

'463967' door Taam '463967' door Taam

Er was eens een eilan

Taam

Op dat eiland wonen maar weinig mensen. Er zijn een paar dorpjes met een paar inwoners. "Horas" is de veel gehoorde begroeting van de lokale bevolking. De rust overheerst op Samosir, bijna geen gemotoriseerd verkeer, op een enkel brommertje na, hier en daar een auto maar vooral veel mensen schoffelend in hun tuintje, wandelend met hun kindjes of fietsend met hun handel achterop de fiets. De meeste guesthouses liggen aan het Toba meer waar je sochtends een verfrissende duik in kunt nemen. Ben je gevoelig voor spannende verhalen en mythen pas dan op, want er gaan wilde verhalen over het eiland. Zo zouden er jaarlijks vele Indonesiers verdrinken op onverklaarbare wijze. (ik heb daar mijn eigen ideeen over, maar dat zal ik jullie besparen) Kortom, voor rust, een warm welkom, lekker eten, goede accomodatie, zon en mooie natuur, ga naar Samosir Island.

'463966' door Taam '463966' door Taam

Doe een...vrijwillige

Taam

Gedurende 2 weken heb ik me verdiept in de cultuur van de Javanen. Nooit eerder heb ik me zo welkom gevoeld in een land als in Indonesie. Middenin de gemeenschap werken en leven is een ervaring die je nooit meer zult vergeten. Overnachten bij mensen thuis die ontzettend hun best doen om je thuis te laten voelen ondanks dat ze iedere rupiah 3 keer om moeten draaien. Discussies met moslima's over het HIV probleem in hun land, maar ook roddelen over zoenen, vriendjes, tampons en andere Westerse dingen waar Indonesische vrouwen alleen over hebben gelezen via internet. Ontmoeten van hun families, mee eten, logeren etc... allemaal dingen waarom ik Indonesie zo ontzettend prachtig vind. De taal, de mensen, de cultuur, het eten, de openheid, de nieuwschierigheid en ga zo maar door. Juist door een project te doen krijg je de kans het echt van dichtbij te zien