'566539' door Noreen '566539' door Noreen

Moeder roept haar...k

Noreen

Moremi Game Reserve is mijn favoriete wildpark in Botswana. Tijdens onze reis zijn we in Xakanaxa gebied geweest en in Khwai gebied en we hebben veel bijzondere momenten beleefd. Zo hebben we deze luipaard moeder gespot. Ze had een prooi verstopt in het struikgewas en riep haar baby om tevoorschijn te komen. Het kleintje liet zich een halve seconde zien, maar verstopte zich vervolgens weer. Het was wel heel bijzonder om de roep van de moeder te horen.

'566263' door Noreen '566263' door Noreen

BotswanaCentral Kalahari Game Reserve

Oog in oog met de...k

Noreen

Bij de Letiahau Waterhole in Central Kalahari Game Reserve lag een groep van 12 leeuwen te luieren in de schaduw. We stonden met onze safariauto zo dichtbij dat ik deze close-up heb kunnen maken.

'566262' door Noreen '566262' door Noreen

BotswanaKasane

Spiegeltje spiegeltje

Noreen

Tijdens onze gamedrive in Chobe National Park zagen we een groep impala’s. Twee waren elkaar aan het groomem, wat dit spiegelbeeldplaatje heeft opgeleverd. Chobe National Park hebben we begin oktober bezocht. Het was vrij rustig in het park, zelfs de grote groepen olifanten waar dit park bekend om staat waren niet te vinden. Er was wat regen gevallen in de dagen ervoor en mogelijk zijn de olifanten daarom weggetrokken.

'407438' door Noreen '407438' door Noreen

Zonsondergang in Chob

Noreen

Onze laatste dag in Chobe NP sluiten we af met een prachtige zonsondergang terwijl de olifanten zich nog vermaken met een stofbad. Geweldig om te zien.

'407434' door Noreen '407434' door Noreen

Olifanten op zoek naa

Noreen

Deze foto is gemaakt in Moremi. Het was behoorlijk warm en van alle kanten kwamen groepen olifanten aangelopen op weg naar een drinkplek. Dit is een van die groepjes.

'407432' door Noreen '407432' door Noreen

BotswanaKalahari

African Wildcat

Noreen

Na al die keren dat we in Afrika geweest zijn hebben we nog nooit een African Wildcat gezien. Ze stonden dus al vrij lang op ons verlanglijstje. Hoe gaaf is het dan als je er een spot heel vlakbij de weg. Deze zat lekker in een holletje en keek even nieuwsgierig naar onze auto, alvorens hij weer terug in zijn holletje kroop.

'407393' door Noreen '407393' door Noreen

Smikkel smikkel

Noreen

Toen de zon onder was gegaan, zagen we sporen van een luipaard die met een prooi had gesleept. Helaas was het te donker om daar nog naar op zoek te gaan. In de ochtend zijn we naar de plek terug gereden en zagen gewoon twee luipaarden in een boom met een red lechwe kill. Dit luipaard zat er heerlijk van te smikkelen.

'407392' door Noreen '407392' door Noreen

Broederliefde

Noreen

Onze gids in Botswana was echt een supergids. Hij zag alles! Zo ging een wens voor ons in vervulling toen hij in de verte iets zwarts zag. Wij zagen echt niks, maar onze gids wist zeker daar liggen cheeta's. We zijn van de weg af gereden en zagen 4 cheetamannetjes lekker onder een boom in de schaduw liggen, te wachten totdat ze weer konden jagen.

'407391' door Noreen '407391' door Noreen

Jong Leeuwen-mannetje

Noreen

Dit jonge leeuwenmannetje lag met een groep van 11 vrouwtjes lekker onder een boom uit te buiken. Ze waren heel erg relaxt, ondanks dat we met de auto redelijk dichtbij stonden. Genieten!

'407305' door Noreen '407305' door Noreen

Luipaard met prooi

Noreen

Foto is gemaakt in Chobe NP/Savuti. Twee luipaarden hebben pal langs de weg een impala gevangen. Ze hebben er goed van kunnen genieten. Wat we namelijk bizar vonden is dat er gedurende de twee dagen dat we in Savuti waren, alleen deze luipaarden bij deze kill gezien hadden. Andere roofdieren of zelfs aaseters zoals hyena's of gieren hebben we geen een keer rondom deze kill gezien.

'407302' door Noreen '407302' door Noreen

Schoonheidsslaapje

Noreen

Onze laatste reis naar Botswana was echt een luipaard-reis. We hebben in totaal 8 luipaarden gezien. Dit was ons 5e luipaard. Deze lag lekker in een boom te slapen. De foto is gemaakt in Chope NP/Savuti.

'407300' door Noreen '407300' door Noreen

BotswanaKalahari

Drinkende leeuw

Noreen

Foto gemaakt in Central Kalahari NP. Onze camping was vlakbij een waterhole. De hele nacht hebben we brullende leeuwen gehoord. Toen we vroeg in de ochtend bij de waterhole gingen kijken, zagen we dit knappe mannetje zijn dorst lessen.

'383851' door Noreen '383851' door Noreen

Olifanten zover het..

Noreen

Chobe staat bekend om zijn vele olifanten in het park. De olifanten zoeken verkoeling aan de oevers van de Chobe River. Een prachtig gezicht om zoveel olifanten op een plek te zien.

'383283' door Noreen '383283' door Noreen

Hyena's genieten van.

Noreen

Mana Pools is een prachtig park waar je veel wandelsafaris kunt doen. Vlakbij onze camping was een nijlpaard gestorven. Met een gids zijn we voor zonsopkomst (hoge iso moeten gebruiken vandaar de ruis) naar het kadaver gelopen. Toen we eraan kwamen waren ruim 18 hyena's van het kadaver aan het eten. Te voet zijn we steeds dichterbij geslopen waarbij we op enig moment slechts 10 meter van de hyena's afstonden. De hyena's waren erg onrustig en keken constant de boom omhoog waar het kadaver onder lag. De gids besloot nog dichter naar het nijlpaard te lopen. De hyena's sloegen op de vlucht. We keken in de boom waar de hyena's zo onrustig van leken te zijn. En plots sprong voor onze neus een leeuwin uit de boom die snel de bush in rende. Dit was zo onverwachts dat ik van dat moment helemaal vergat een foto te maken, maar dit moment zal ik nooit vergeten. Wat een ontmoeting!!!

'383281' door Noreen '383281' door Noreen

Drinkende familie...l

Noreen

Foto gemaakt in Hwange NP. De familie bestond uit totaal 3 kleine welpjes, drie vrouwtjes en een mannetje. Deze gingen allemaal een voor een drinken in een kleine poel met een krokodil erin. Prachtig om te zien.

'382625' door Noreen '382625' door Noreen

Oneindige kudde...oli

Noreen

Chobe NP staat bekend om de enorme populatie olifanten. Tijdens een gamedrive liep er een kudde van wel 40 olifanten aan ons voorbij. Volwassen en kleintjes, het was adembenemend om te zien.

'382622' door Noreen '382622' door Noreen

Zonsondergang op Lake

Noreen

Foto gemaakt tijdens ons verblijf in Matsudona NP. We genoten van een geweldige zonsondergang. Ik was erg blij dat de foto nog iets mooier werd toen er een vlucht vogels voorbij vloog.

'382619' door Noreen '382619' door Noreen

Elephant charge!

Noreen

Tijdens ons verblijf in Matsudona NP zijn we samen met een gids op wandelsafari gegaan. Plots zagen we een olifant. We besloten er voorzichtig naar toe te lopen en zijn op een rotsje gaan staan waarbij we slechts een paar meter van de olifant af stonden. De olifant was erg geirriteerd en deed een charge op ons. Gelukkig stonden we veilig, maar je beseft wel dat je leeft na zo'n ontmoeting.

'382618' door Noreen '382618' door Noreen

Sterrenhemel van...Ch

Noreen

Tijdens ons verblijf in de Eastern Highlands/Chimanimani aan de voet van de Bridal Veil Fall hadden we een prachtige sterrenhemel. Je kunt er geen genoeg van krijgen.

'382616' door Noreen '382616' door Noreen

Zonsondergang bij...S

Noreen

Foto gemaakt tijdens verblijf in Matsudona NP. Met een boot zijn we over het Karibameer gevaren naar Starvation Island waar we konden genieten van een prachtige zonsondergang. Op dit eiland leven diverse hertsoorten die hier vast zitten nadat de aangelegde dam jaren terug het land onder water heeft gezet.

'321852' door Noreen '321852' door Noreen

MarokkoNoordwest Marokko

De cisterne van El...

Noreen

Als je in El Jadida bent moet je zeker een bezoek brengen aan de cisterne van El Jadida. Een ondergronds gewelf wat gebruikt werd als waterdepot.

'321850' door Noreen '321850' door Noreen

MarokkoZuid Sahara en oases

Kamelentocht door Erg

Noreen

Na een heerlijke nacht worden we wakker in onze tent midden in de Erg Chebbi woestijn. Na een zoete moroccan whiskey stappen we op onze kamelen en terwijl de zon de woestijn in vuur en vlam zet, brengen de kamelen ons terug naar de bewoonde wereld...

'476606' door Noreen '476606' door Noreen

Verenigde StatenSan Francisco

Alcatraz, op tijd...r

Noreen

Een bezoek aan Alcatraz is absoluut een must als je in San Francisco bent. Ik vond het zelf echt geweldig, alleen had ik de laatste boottocht naar het eiland om 16:15 en om 18:00 gaat dan de laatste boot terug naar San Francisco. Die 1uur en 45 minuten waren voor mij wel iets te kort. We hebben 1 dag van tevoren onze kaartjes gehaald en die waren voor de volgende dag al bijna uitverkocht. Houd er dus rekening mee dat als je de mogelijkheid hebt je op tijd je tickets haalt, of bijvoorbeeld besteld via internet. De kaartjes gaan namelijk ontzettend hard over de toonbank en het zou zonde zijn als je deze geweldige locatie misloopt. Zeker in het hoogseizoen moet je hier op tijd bij zijn. Daarnaast zou ik je ook adviseren om niet de laatste boot te pakken, omdat de tijd dan toch wel net wat te kort is.

'284375' door Noreen '284375' door Noreen

Verenigde StatenCalifornie

Zonsondergang in San.

Noreen

In San Francisco heb je een heleboel plekjes om een mooie zonsondergang te zien. Deze foto is genomen bij Coit Tower, waar je ook een mooi uitzicht hebt over de stad.