'493340' door Meilans '493340' door Meilans

Een speelgoedboom in.

Meilans

In Ayutthaya hebben we veel gewandeld. Heel veel gewandeld. Wij ontdekken zo altijd 'andere' dingen. Nu kwamen we deze boom tegen en de boom werd gelijk ook gedoopt tot de 'speelgoedboom' door onze vijfjarige dochter. Er was niemand in de buurt om te vragen wat het juist was, wat het inhield, maar we vonden het wel iets speciaal.

'492600' door Meilans '492600' door Meilans

BelgiëAntwerpen

Kunst op...begraafpla

Meilans

In onze contreien is kunst heel vaak terug te vinden op begraafplaatsen. Dat zijn uiteraard meestal niet de plaatsen waar je zomaar even gaat wandelen, maar op een mooie lentedag deed ik dat toch. Tussen al die vervallen grafzerken vond je af en toe een pracht van een beeld. Deze was er zo eentje. Ik heb de foto helemaal onbewerkt gelaten, omdat ik het zelf niet nodig vind om er nog aan te prutsen.

'492472' door Meilans '492472' door Meilans

Songkran in Thailand

Meilans

Wij bezochten Thailand tijdens het fameuze watergevecht, Songkran. In Bangkok was het net een tikkeltje te druk voor de dochter, dus trokken we al snel verder. In Kanchanaburi konden we alledrie echt genieten van dit leuke festival!

'492116' door Meilans '492116' door Meilans

Een mooie glimlach

Meilans

In Thailand hebben we veel Boeddha's gezien. Heel veel Boeddha's. Vaak lijken deze beelden niet echt te glimlachen. Hun mond is meer een streep. Tot ik dit zag. Ik zag gewoon een glimlach! Overigens zag ik niet veel meer, want het was een brokstuk. Het hele gezicht was vervaagd, behalve die mond. Dat moet toch iets betekenen, niet?

'492025' door Meilans '492025' door Meilans

Nieuwjaar in Wat Pho

Meilans

Wij bezochten Thailand tijdens Songkran, Thais Nieuwjaar. Toen we een dag voor de eigenlijke watergevechten Wat Pho bezochten, waren daar dan ook festiviteiten bezig voor Nieuwjaar. Rond de liggende Boeddha was het dan ook extreem druk (niet enkel toeristen), maar wel heel gezellig met heerlijk eten, leuke optredens en meer. Wij vonden het er zo leuk dat we er héél lang zijn blijven hangen.

'491730' door Meilans '491730' door Meilans

Wat Arun in de...stei

Meilans

Sinds 2013 zijn er renovatiewerken aan de gang aan Wat Arun. Wij besloten de tempel toch een bezoekje te brengen. En we waren achteraf heel blij dat we het gedaan hadden. We vonden het heel interessant om al die mensen aan het werk te zien. Toch een lastig werkje, denk ik.

'491580' door Meilans '491580' door Meilans

Lindos zonder de hord

Meilans

Wereldberoemd op Rhodos zijn de ruïnes van Lindos. Voor wie geen moment alleen kan zijn, is dit een mooie uitstap. Wij zijn hier ook een kijkje gaan nemen, maar écht onder de indruk waren we van Kamiros. Hier was bijna niemand en het is hier prachtig! We konden hier rustig rondwandelen en de dochter kon rondlopen, klimmen, ... Toen we boven aan de acropolis zaten, namen we niet alleen deze adembenemende foto's, maar genoten we ook volop van de stilte, de zon en de omgeving.

'491454' door Meilans '491454' door Meilans

Kunstwerk in Bangkok

Meilans

In het park van Pom Phra Sumen, vlakbij Khao San Road, vonden we dit werkje. Op de hele muur was een mooi tafereel te zien, maar de laatste karakters hadden verse bloemen in de handen. Om de boot op de Chao Praya rivier te nemen was er een échte ingang, met toeristische winkeltjes en zo. Wij namen bewust elke keer dit verborgen gangetje, langs het park en het water. Omdat het rustig was (er liep namelijk niemand langs daar) en uiteraard om de dochter de winkeltjes niet te laten zien :-)

'491120' door Meilans '491120' door Meilans

Maria met een vleugje

Meilans

Ayutthaya is een klein eiland waar je gemakkelijk helemaal rond kan rijden. Wij besloten om een scooter te huren om zo ook sites te kunnen bezoeken rond het eiland. Zo kwamen we bij St Joseph's Church terecht. Naast deze Katholieke kerk staat ook een Katholieke school. Om op het domein te komen, moesten we langs een poort waar twee veiligheidsmensen stonden. Wij waren duidelijk een gezin op zoek naar die toeristische attractie, dus de poort ging al snel open. Achter de kerk was een klas spelletjes aan het spelen, maar verder was er niemand! Jammer, want het hele domein is erg mooi. O.a. dit beeld vonden we daar. En wij vonden het een prachtig beeld: de bloemenkransen die normaal bij het Boeddhisme horen versieren de maagd Maria. Zo hoort de wereld te zijn, toch? All for one!

'491008' door Meilans '491008' door Meilans

Oorlogskerkhof van...

Meilans

Wanneer je in Kanchanaburi bent, moet je dit zeker eens een bezoekje brengen. De plaats zelf is zo sereen, ook al ligt het langs de hoofdweg door de stad. Terwijl we hier rondwandelden, kwamen we deze rustplaats tegen. De enige met foto. Wat daar gebeurd is, is enorm erg, maar de foto erbij maakte het toch nog reëler. Je kan er bijna letterlijk een gezicht op plakken. May it never happen again!

'490940' door Meilans '490940' door Meilans

Leerlingen verdelen..

Meilans

Wat Yai Chai Mongkol, een tempel in Ayutthaya, wonen nog heel wat monniken. De tempel is dan ook bijzonder actief en druk doorheen de dag. Ook met leerlingmonniken die hier tijdelijk zijn. Grote groepen leerlingen kregen op het gras en rond de tempel les in de schaduw. En andere groepjes kregen rondleidingen. Het was heel leuk om te zien. Dat enthousiasme van deze jonge kerels was zeer aandoenlijk. Terwijl ik op een bankje zat te wachten, stormden deze drie jongens op een hoop brochures en flyers af. Er stond een bordje 'Gratis' bij. Ze stonden daar een hele tijd te verdelen en wisselen. Wat heb ik gelachen!

'490891' door Meilans '490891' door Meilans

Aangestaard worden...

Meilans

Tijdens onze dagen in Ayutthaya bezochten we heel wat tempels en ruïnes. Wat Yai Chai Mongkol was daar eentje van. Net zoals in elke tempel staan er ontelbaar veel Buddha's, maar vooral deze trok mij aan. Dit beeld staarde me echt aan. Ik wist niet goed of ik het 'mooi' of angstaanjagend moest vinden :-)

'490749' door Meilans '490749' door Meilans

Buddhisme in Thailand

Meilans

In Bangkok, en bij uitbreiding Thailand, zijn overal tempels terug te vinden. Ook in de zeer toeristische gebieden zoals Khao San staan enkel mooie. Deze zijn dan ook vermeld in de reisgidsen. Toen we op onze allerlaatste dag aan het rondwandelen waren, liepen we voorbij een tempel. Wat Bovomniwetwihan. Eentje die niet in Lonely Planet staat. Uiteindelijk keerden we op onze stappen terug. En wat zijn we blij dat we dat deden! We konden zo binnen en er was geen toerist te bespeuren. Mooi dat het er was! Een oude monnik sprak ons aan (tegen mijn man: 'Hey, my man!' Lachen!) en gaf ons wat uitleg bij de tradities die ons reeds waren opgevallen. Verder hadden we het over Europa, het leven, Buddhisme, ... En bij het afscheid kregen we alledrie een armbandje om. Zo wenste hij ons verder een gelukkig leven.

'490651' door Meilans '490651' door Meilans

Even rust van de...dr

Meilans

Op een korte wandeling van Khao San (het backpackersparadijs van Azië, zo lijkt wel) ligt een mooi en rustig park waar je dit gebouw kan terugvinden. Pom Phra Sumen. Hier kwamen we geregeld naartoe, zodat onze vijfjarige dochter zich even helemaal kon uitleven. Ook tijdens Songkran was dit een geweldige plek. Hier werd een heus volksfeest gegeven, en wij waren er ook bij. Je kan hier aan het water zitten en genieten van de zonsondergang aan de ene kant en dit fort uit 1783 aan de andere kant.

'490474' door Meilans '490474' door Meilans

Kleuren en goud in Wa

Meilans

Eventjes over de horden toeristen kijken en dit is een zeer mooie plek. Kom zo vroeg mogelijk want later op de dag is het hier over de koppen lopen. Hoe verder je loopt van de 'Emerald Buddha', hoe rustiger het wordt. En dan kan je gezellig rondkuieren en rondkijken naar al dat moois.

'490388' door Meilans '490388' door Meilans

Nationaal park van...

Meilans

Erawan staat vooral bekend om de watervallen van 7 etages. Maar er zijn ook dieren te bespeuren, grote dieren en kleine. En deze was wel heel klein! Ik vond het heel moeilijk om dit vast te leggen, dus tips en feedback zijn zeker welkom! Zo weet ik in de toekomst misschien beter hoe ik dit moet aanpakken.

'490379' door Meilans '490379' door Meilans

Verenigde Arabische EmiratenDubai

Ontdek de kruidensoek

Meilans

Volg je neus en je komt zeker en vast terecht in de kruidsoek van Dubai. Bij ons is deze stad vooral bekend omwille van de superlatieven, maar er is ook een interessante oude stad, met leuke soeks. Rondwandelen in de kruidensoek is een festijn voor alle zintuigen.

'489210' door Meilans '489210' door Meilans

Bridge on/over River.

Meilans

Ik had er niet veel van verwacht omdat deze brug uiteraard zou bestormd worden door horden toeristen. Toch bleek dit een topper te worden! We liepen de brug volledig over (langs al die toeristen) en zetten ons in de prachtige en vooral rustige tuin van de tempel rechts van de brug. We zaten aan het water en we konden alles in ons opnemen. We hebben toch een hele tijd aan de tempel doorgebracht alvorens terug te keren. De foto heb ik met mijn smartphone genomen. Omwille van Songkran durfde ik de echte camera (in bruikleen) niet mee over straat te nemen.

'488314' door Meilans '488314' door Meilans

IndonesiëJava

Eén van de dragers...

Meilans

Ik had eerder al een foto geplaatst van de Ijen krater, waar heel wat mannen met manden vol sulfer rondsjokken. Deze man wilde graag poseren nadat ik hem vertelde dat ik zelf Indonesische ben, en na hem een pakje kreteksigaretten toe te stoppen :-) Hier werd zijn buit gewogen (net geen 80kg) en rustte hij even uit alvorens de afdaling in te zetten.

'488250' door Meilans '488250' door Meilans

IndonesiëJogjakarta

Meerdere tempels rond

Meilans

Zoals ik eerder al zei, liggen er rond Yogjakarta meer tempels dan Borobudur en Prambanan. Deze foto is van de Sambisari tempel. Ook hier kan je naartoe fietsen vanuit de stad. En ook hier was er gewoon niemand. Niemand! De tempel ligt in een rechthoekig bedje, waarvan het gras perfect onderhouden is. Volgens mij moeten de lokale inwoners dit doen, maar die zijn we alvast niet tegengekomen.

'487806' door Meilans '487806' door Meilans

Rhodos' oude stad is.

Meilans

De oude stad van Rhodos heeft heel wat 'inwijkelingen' gekend. Dit is iets wat je overal opvalt. Hier zie je de minaret van de Suleymaniye Moskee naast de klokkentoren, die een onderaardse gang had naar het ridderlijke paleis.

'487717' door Meilans '487717' door Meilans

Even turen naar Kos

Meilans

De vergezichten van op Rhodos kunnen ook magnifiek zijn. Voor deze foto was ik vooral weg van de kleuren. Die springen echt! Vooral door die roze/paarse bloemetjes, denk ik.

'487662' door Meilans '487662' door Meilans

Zonsondergang in...Rh

Meilans

Rhodos is een druk, toeristisch eiland; met hele mooie en rustige kantjes. Hier proberen we (met succes!) in alle rust te genieten van een prachtige zonsondergang.

'487450' door Meilans '487450' door Meilans

IndonesiëBali

Biologisch eten tusse

Meilans

Ubud mag misschien een drukke, toeristische stad zijn, maar het is wel omringd met rijstvelden. Toen wij een wandeling tussen de rijstvelden maakten, botsten we op Sari Organik. Dit is een biologische boerderij waar je ook heerlijk kan genieten van biologische dranken en eten. Niet alleen zit je in een prachtige setting, maar het eten is ook overheerlijk.