'425705' door Marjella '425705' door Marjella

IerlandDublin

FlightFest Show

Marjella

In Dublin is een evenement FlightFest, allerlei vliegtuigen van allerlei verschillende jaren vliegen over de stad. Van de standaar RyanAir vliegtuigen, tot de grootste Airbus die speciaal uit Amerika is komen overvliegen, tot een authentiek 2de Wereld Oorlog vliegtuig.

'425704' door Marjella '425704' door Marjella

IerlandDublin

FlightFest Dublin

'390038' door Marjella '390038' door Marjella

RuslandMoskou

St. Basil

Marjella

Het Rode plein in Moskou stond helemaal in het teken van 9 Mei en de viering van de overwinning op de Duitsers, alleen de kathedraal St. Basil werd niet versierd met te grote posters. De prachtige kleurrijke kathedraal aan het einde van het Rode plein.

'390037' door Marjella '390037' door Marjella

RuslandMoermansk

Herdenkingsdienst

Marjella

Tijdens het bezoek aan het herdenkingsmonument "Aljosja" voor alle gevallen soldaten, liep ik tegen een herdenkingsdienst aan ter ere van alle Helden steden in Rusland, waarvan Murmansk er een is. Aljosja staat voor de onbekende soldaat, de naam is gekozen omdat vele soldaten de naam Aljosja droegen. Murmansk is in de tweede wereld oorlog plat gebombardeerd (alleen in Stalingrad vielen per vierkante meter meer bommen) maar werd niet veroverd door de Duitsers en daarom benoemd tot een Helden stad.

'389643' door Marjella '389643' door Marjella

RuslandSint Petersburg

De 3 wijzen uit het..

Marjella

Tijdens mijn wandeling door St. Petersburg kwam ik langs een kerk, de deuren werden net geopend en er zou een ceremonie plaats vinden. Mijn fantasie had niet kunnen vermoeden dat het zo indrukwekkend zou zijn, alle mannen gekleed in deze kledij. Indrukwekkend om mee te maken, zeker als je de standaard kerken in Nederland gewend bent.

'389640' door Marjella '389640' door Marjella

RuslandMoermansk

Naar de kerk

Marjella

Tijdens een tour door Murmansk kwamen we langs een kerkje, het baasje van deze hond was naar de kerk gegaan en de hond heeft trouw staan wachten voor de deur tot het baasje weer naar buiten kwam.

'389622' door Marjella '389622' door Marjella

Samen alleen

Marjella

Winter Outdoor Life Activities is niet alleen een leuk vak om te volgen in Finnmark, het laat je alle prachtige kanten van de winter in Finnmark zien. Op deze foto kun je de tocht zien die dwars door het verlaten landschap rond het Finnmarksplateau gaat. Niks dan stilte, geen sporen van andere mensen, slechts het eigen pad dat je creert en enkele sporen van dieren.

'388410' door Marjella '388410' door Marjella

NoorwegenNoordkaap

Noordkaap

Marjella

Als afsluiting van het semester in Alta zijn we met een hele groep naar de Noordkaap gegaan om toch maar bij het Noordelijkste puntje te zijn geweest. De wolken waren in een goede bui want het uitzicht was prachtig! Alhoewel de Noordkaap zelf niet heel veel voorstelt, het uitzicht met goed weer is prachtig en even rondwandelen is absoluut geen straf =)

'386608' door Marjella '386608' door Marjella

FinlandLapland

Kerk in het zonnetje

Marjella

Enontekio en de eerste echte stad in Finland/Lapland en de mensen die mij een lift naar Noord Zweden gaven konden het niet laten om even tourgids te spelen. Helemaal niet erg natuurlijk, zeker niet als het zonnetje lekker schijnt en ze mij maar al te graag even langs dit mooie kerkje reden en zelfs de tijd namen om er even rond te kijken.

'480915' door Marjella '480915' door Marjella

Overleven in de sneeu

Marjella

In Alta had ik een praktijk examen voor Winter Outdoor Life Activities, we moesten op een groep trip gaan of als we echt graag wilden konden we ook op een solo trip gaan. Die solo trip liet ik me niet 2x zeggen en dus was het geregeld, ik ging 12, 13 en 14 April op solo tour in de natuur rondom Alta (Skoddevarre). Ik weet wel wat survival technieken maar om het helemaal alleen te doen is toch weer wat anders dan in een groep. Daarom wat tips voor het geval je het een keer nodig mocht hebben: - Als je een kaart tot je beschikking hebt probeer dan altijd te weten waar je bent, mocht er een noodgeval zijn dan weet je waar je heen kunt. - Als je voorbereid zoals mij op pad gaat neem dan naast genoeg eten ook genoeg water mee. (Ik zat halverwege dag 2 zonder water en dat is erger als door je eten heen zijn) - Met een pannetje en een beetje vuur kun je water maken, doe sneeuw in het pannetje en hou de pan boven het vuur zodat het smelt. - Mocht de sneeuw niet helemaal smelten doordat je vuur uit gaat, maar het tot een ijspapje is geworden, maak er dan een bal van en zuig het water uit de bal. - Zet eerst je kamp op en ga dan pas hout sprokkelen, mocht het weer omslaan dan heb je in iedergeval een plek om te schuilen waar je droog blijft. - Graaf een gat om je vuur in te maken, maar zorg altijd voor een lucht gat zodat het vuur altijd zuurstof heeft. - Heb je nat hout, zorg er dan voor dat je eerst het droge hout op het vuur gooit en zodra je een goed fatsoenlijk vuur hebt dan pas het natte hout erop doet zodat het kan drogen en daarna op kan branden. Er zijn nog genoeg andere tips, maar dit zijn enkele dingen waar ik mee te maken had in mijn 3daagse solo tour. Blijf vooral rustig, je zult er versteld van staan tot hoeveel je in staat bent als je rustig blijft!

'480896' door Marjella '480896' door Marjella

FinlandLapland

Moderne Tipi in...Kil

Marjella

Noodgedwongen moest ik in Kilpisjarvi (Fins plaatsje, 5km van de Noorse grens) een overnachting boeken aangezien niemand mij in huis wou nemen. Ik schrok in eerste instantie van de prijs van de Tipi, 50 Euro per nacht. Dat gevoel verdween meteen toen ik de Tipi van binnen zag, het eerste wat je ziet als je binnenloopt is een grote vuur plaats met hout in manden. Tegen de houten muren vind je banken die ook als bed dienen (matrassen zijn ook aanwezig). Er is een keukentje en alles kun je vinden in het keukentje, bordjes, bestek, pannen, alles. Je kunt er makkelijk met meerdere mensen terecht, en de prijs wordt er niet hoger van. Zodra je het vuur aan hebt gestoken kun je de lichten uit doen behalve de lichtjes boven de vuur plaats die het doen geloven dat je binnen een sterrenhemel hebt. Door het vuur wordt de Tipi lekker warm en val je heerlijk in slaap op je matrasje. Vuur kun je van buiten halen en is er in overvloed aanwezig. Ik ben helemaal niet zo van de dure overnachtingen, maar deze 50 Euro was het me zeker waard! De accommodatie plaats heet Tundrea, maar Kilpisjarvi is zo groot als een pinda dus je kunt het niet missen!

'385684' door Marjella '385684' door Marjella

Road to Heaven

Marjella

In het laatste stukje van mijn spontane lift avontuurtje door Noord-Noorwegen, Finland en Zweden bracht de vrachtwagen mij langs deze prachtige weg, met alleen de lucht als uitzicht. Ik kon me nog net op tijd bedenken dat ik een foto moest maken. Deze foto is op ong. 2000 meter hoogte genomen, de route van Storslett naar Alta gaat langs de meest mooie fjorden in Troms en Finnmark

'384796' door Marjella '384796' door Marjella

Slaap lekker

Marjella

Op mijn eerste overnachtingstrip voor het vak Winter Outdoor Life Activities hadden we de keuze om in een hut te slapen of in de tent. Het leek mij een perfecte methode om mijn spullen te testen of ze me warm hielden. De volgende ochtend werd ik wakker heerlijk warm in mijn slaapzak, waarna de lerares me vertelde dat het in de nacht -23 was geweest!

'480864' door Marjella '480864' door Marjella

Alta in vakantie tijd

Marjella

Normaal gesproken lees je vaak tips dat bepaalde vakantie periodes in bepaalde gebieden perfect zijn om een stad te bezoeken. Mocht je ooit in Alta komen (wat ik zeker aan kan raden vanwege alle outdoor mogelijkheden) raar ik je toch ten zeerste aan om niet in een vakantie periode te gaan. Kerstvakantie/Paasvakantie/Zomervakantie, maakt niet uit, probeer ze te mijden!! Mocht je van een uitgestorven stad houden, dan moet je absoluut gaan, maar hou je van een stad die een beetje levend over komt, ga dan buiten de vakanties. In de vakanties trekt zo'n beetje heel Alta naar andere delen van het land om familie op te zoeken. Wat er nog bij komt is dat rond de Pasen alles dicht gaat voor 5 dagen en sommige pubs en 1 supemarkt voor slechts een paar uurtjes open gaan.

'379874' door Marjella '379874' door Marjella

Sami

Marjella

In de regio Finnmark (Noord-Noorwegen) wonen nog vele mensen die Sami zijn. 2 keer per jaar is er een markt en dan komen de Sami mensen uit alle dorpen in de regio naar Alta om hier hun handgemaakt spullen te verkopen. Deze vrouw verkocht bijna alles met Rendier huid of vlees, schoenen, huiden, tassen, mutsen, sokken, gedroogd rendier vlees.

'379839' door Marjella '379839' door Marjella

Noorderlicht

Marjella

De eerste keer dat ik het Noorderlicht in Alta zag was ik al onder de indruk van een dunne streep groen licht door de lucht. Ik vertelde aan al mijn vrienden dat ik prachtig Noorderlicht had gezien, nu weet ik dat het nog mooier kan. Samen met een klasgenoot ging ik langlaufen met de hoop het Noorderlicht te zien, het was een heldere avond en -18, een goede combinatie. Na een tijdje zagen we witte stroken in de lucht dus we zijn een heuvel op gelopen en jawel hoor, daar zagen we het groene licht dansen in de lucht, telkens veranderen van vorm!

'379636' door Marjella '379636' door Marjella

Als een sprookje

Marjella

Het Igloo Hotel in Alta is dan misschien niet super groot, het heeft prachtige gangen verlicht achter lampenkappen van ijs. achter elk gordijntje schuilt een kleine deur naar een kamertje waar je een prachtig twee persoons bed vind van ijs bedekt met rendier huiden om lekker op te liggen.

'480721' door Marjella '480721' door Marjella

Sorisniva Igloo Hotel

Marjella

Het Sorisniva Igloo Hotel is wereldwijd bekend, simpelweg om het feit dat werkelijk het hele Hotel van ijs is gemaakt. De receptie, de souvenir balie, de kamers, de bedden, de stoelen en ga nog maar even door. Dit Igloo Hotel is zeker een bezoekje waard als je in de buurt van Alta bent, het is een spectaculair gezicht omdat om de meest kleine details zijn gedacht en je niet had gedacht dat het mogelijk was om dat van ijs te maken. Het Igloo Hotel wordt in de winter periode gebouwd en is slechts voor korte tijd geopend vanwege het weer. Mocht je in de winterperiode richting de Noordkaap gaan, check dan even op Google wanneer het Igloo Hotel open is voor bezoek!

'379624' door Marjella '379624' door Marjella

J-j-ja i-i-ik w-w-wil

Marjella

Dit is een foto genomen in het beroemde Igloo Hotel Sorisniva in Alta. Er was een mooie bruidssuite in het Hotel met een prachtig hemel bed, gordijnen voor het bed van ijs bedekt met rendier huiden. Om het helemaal compleet te maken kon je ook de officiele trouwe ceremonie in het Igloo Hotel doen, er was een altaar gebouwd waar de cerenomie kon plaats nemen. Dit jaar heeft het Igloo Hotel het thema van Noorse sprookjes.

'378703' door Marjella '378703' door Marjella

Ochtend rust

Marjella

Vorige week tijdens het langlaufen ben ik bij de skischans in Alta even blijven staan en ben op het oude houten skischansje geklommen om wat uitzichts foto's te maken. De rode rand die op deze foto te zien is vond ik prachtig om te zien, elke week kom ik weer terug naar de skischans om weer van hetzelfde uitzicht te kunnen genieten!

'377994' door Marjella '377994' door Marjella

Winter in Alta

Marjella

Na een langlauftochtje van 2,5 aangekomen bij de skipiste. Een kleiner oud houten skischansje was beklimbaar en gaf een prachtig uitzicht over de bergen het water en het bos.

'377974' door Marjella '377974' door Marjella

Op zoek naar de zon

Marjella

Na ongeveer 2.5 km langlaufen kwam ik aan bij de skipiste die me een geweldig uitzicht gaf op Alta en de natuur erom heen. Op het moment dat ik onderweg ging sneeuwde het hevig en was het helemaal bewolkt, maar toen ik bij het uitzichtspunt stond stopte het met sneeuwen en de wolken gingen langzaam weg. Alsof het zo heeft moeten zijn =)

'480691' door Marjella '480691' door Marjella

Ga eens Langlaufen

Marjella

Inplaats van een standaard wandeling kun je ook een route gaan langlaufen door de natuur van Noord Noorwegen. Het handige van Noorwegen is dat ze lichtroutes hebben, dat houdt in dat deze routes in het donker verlicht worden door lampen waardoor je alsnog prima zicht hebt. Er zijn allerlei routes te vinden in de meeste dorpjes of steden en ook de afstand kun je zelf bepalen, er zijn rondjes van 5km of je kunt rondes maken van 20km, en er zullen vast nog langere rondes zijn. Het is een leuke variatie op de standaard wandeling, met een beetje oefening heb je de basis techniek zo onder de knie!

'377230' door Marjella '377230' door Marjella

Eland in de morgen

Marjella

Op het laatste stukje van mijn ochtendwandeling kon ik tussen de bomen nog net de zon zien ondergaan, ik kon het daarom niet laten om toch nog even een foto te maken van deze eland en de ondergaande zon.