'538033' door LKleemans '538033' door LKleemans

ItaliëCinque Terre

Riomaggiore, het...zu

LKleemans

Vanwege drukte (en stress..) rondom mijn afstuderen heb ik de site even een tijdje links laten liggen. Maar alles is goed afgerond dus het is tijd om weer een foto te uploaden! Ik ben ook net terug van een vakantie in Italië en heb daarmee weer een mooie collectie erbij om uit te kunnen kiezen, hopelijk vinden jullie ze ook mooi:). De eerste foto is gemaakt in Riomaggiore, het meest zuidelijke dorpje van Cinque Terre. Met een boot zijn we langs alle dorpjes gevaren vanwaar je een prachtig uitzicht hebt. Je kan ook kiezen om met de trein alle dorpjes aan te doen maar het uitzicht vanuit zee wil je echt niet missen!

'532993' door LKleemans '532993' door LKleemans

PortugalLissabon

Elevador de Santa...J

LKleemans

De Santa Justa lift (Elevador de Santa Justa in het Portugees) is een historische lift gelegen in de burgerlijke parochie van Santa Justa in de hoofdstad van Portugal; Lissabon. Deze smeedijzeren lift dateert uit de 20e eeuw en verbindt de lager gelegen Santa Justa straat in het centrum van Lissabon met het hoger gelegen Carmoplein. Dit fraaie ijzerwerk met neogotische bogen was zo'n wonderlijk kunstwerk dat het al sinds de bouw door de bewoners van Lissabon wordt aanbeden. Tegenwoordig is het de enige overgebleven verticale lift in de stad en een beroemde toeristische attractie.

'532166' door LKleemans '532166' door LKleemans

DuitslandBerlijn

Artistieke Muur van..

LKleemans

Afgelopen jaar heb ik de jaarwisseling in Berlijn doorgebracht. Met alle feestversiering hangt er een hele leuke sfeer in de stad maar oooooh wat was het koud!! Natuurlijk ga je dan ook de Berlijnse Muur bezichtigen. Niet helemaal in originele staat trouwens want over de gehele lengte van 1,3 kilometer zijn graffiti kunstwerken aangebracht. In het voorjaar van 1990, een paar maanden na de val van de Berlijnse Muur, zijn 118 kunstenaars uitgenodigd om hun visie op vrijheid op de muur te tekenen. Hiermee is de East Side Gallery het langste openbare kunstwerk ter wereld.

'531903' door LKleemans '531903' door LKleemans

CambodjaAngkor

Steengezichten

LKleemans

Bij de tempels van Angkor val je van de ene verbazing in de andere door al het moois daar. Wat mij begon op te vallen, en je op meerdere plekken terug ziet, is dat in het steen ook gezichten te herkennen zijn. Nu terugkijkend naar mijn foto's vind ik er steeds meer terug!

'531839' door LKleemans '531839' door LKleemans

Trick eye museum

LKleemans

Het Trick Eye Museum is een kunstgalerij met schilderijen die gemaakt zijn volgens de 'trompe l'oeil' techniek; een schildertechniek die bedrieglijk realistisch aandoet waardoor elk 2D schilderij de illusie geeft dat het een 3D schilderij is. In plaats van dat je naar elk schilderij staat te kijken kunnen bezoekers interactief bezig zijn door zelf plaats te nemen in elk kunstwerk. Wanneer je vervolgens op de aangegeven plaats een foto maakt zie je, terugkijkend naar je foto, welk effect jouw positie in het kunstwerk heeft. Het is een ontzettend leuk museum en elke foto die je genomen hebt geeft een grote lach op je gezicht. Echt een aanrader!

'531817' door LKleemans '531817' door LKleemans

Traditionele bouwstij

LKleemans

In de Secret Garen van het Changdeokgung Palace in Seoul zie je kleine gebouwtjes die in de traditionele Koreaanse bouwstijl gebouwd zijn. Overal in de stad zie je deze bouwstijl tegenkomen. Dit huisje vond ik extra bijzonder vanwege de kleine omvang wat perfect paste in de rustgevende sferen van de Secret Garden.

'531591' door LKleemans '531591' door LKleemans

IJslandNoordland Oost

Walvisspotten in...Da

LKleemans

Húsavík staat bekend als de ‘walvishoofdstad’ van het noorden en de excursies vanuit Húsavík zijn dan ook zeer populair. De gezellige haven met restaurantjes en allerlei toeristische winkeltjes zijn met name in de zomer drukbezocht. De excursies die vanuit Dalvík en Hauganes worden georganiseerd zijn wat kleinschaliger van aard, met kleinere boten en kleinere groepen mensen. Bij de excursies vanuit zowel Dalvík als Hauganes wordt ook een moment genomen om zelf de hengels uit te slaan en om een lekker visje te vangen die bij terugkomst klaargemaakt wordt om op te eten. Zelf heb ik helaas niets kunnen vangen maar een aantal andere wel waardoor we een heerlijk maaltijdje hadden nadat we erg veel walvissen gespot hadden!

'531419' door LKleemans '531419' door LKleemans

Uitzicht op...Tsitsik

LKleemans

Het nationaal park Tsitsikamma is erg leuk om rond te lopen met een mooie suspension bridge. Als je overgestoken bent via de brug is het erg leuk om de wandeling naar boven te vervolgen. Je bent niet heel lang onderweg maar hebt er een prachtig uitzicht over het park! Veel mensen blijven beneden dus wij waren een van de weinigen boven op de berg.

'531358' door LKleemans '531358' door LKleemans

Beware of strong wind

LKleemans

Een van de tofste wandelingen in Zuid Afrika vond ik die op Robberg bij het Robberg Nature Reserve. Je kan hier gratis naar toe rijden, je auto parkeren en op pad gaan. Er zijn meerdere routes die je kan bewandelen. Het is als het ware een grote ronde over het eiland heen waar je telkens van kan afslaan om een kleinere ronde te lopen. Wij liepen tegen de klok in en kwamen al snel, kijkend langs de klif naar beneden, grote groepen robben tegen. Omdat het al wat later was besloten we halverwege het eiland af te slaan om de terugweg in te zetten. Deze route ging verder langs de hoge rotsen op Robberg en liep je een stuk dichter langs de zee zoals je kan zien op de foto. Hier kwamen we dan ook het bordje met 'beware of strong winds' tegen welke daar niet voor niets geplaatst was! Ondanks de harde wind en waterspetters uit de zee hebben we hier een prachtige wandeling gemaakt waarbij we haast niemand zijn tegengekomen. Een echte aanrader door de diversiteit van wat je allemaal tegenkomt op dit eiland.

'531242' door LKleemans '531242' door LKleemans

IJslandNoordland Oost

Noord IJsland

LKleemans

Onderweg vanuit het westen van IJsland richting Dalvik moesten we regelmatig door tunnels rijden om van dorpje naar dorpje te komen. Elke keer als we weer uit een tunnel kwamen werden we verrast door het uitzicht. Zo ook op de locatie van deze foto waar we echt even wilden stoppen om het uitzicht zonder autoraam voor ons neus te aanschouwen.

'531120' door LKleemans '531120' door LKleemans

CambodjaAngkor

De prachtige tempels.

LKleemans

Ankor is een zeer bekend tempelcomplex in de buurt van Siem Reap, Cambodja en een must voor iedereen wanneer je in dit land bent. Verdeeld over ongeveer 25 vierkante kilometer zijn meer dan 100 tempels te bezichtigen die in de loop van 600 jaar gebouwd zijn door verschillende Khmer vorsten. Hierdoor zijn er verschillen op te merken in bouwstijl en zie je Hindoeïstische (Angkor Wat) en boeddhistische tempels (Bayon) naast elkaar staan. Ondanks een enorme drukte is het erg leuk om voor zonsopgang bij de bekendste tempel Angkor Wat te staan waar de zon achter opkomt. Wij hadden helaas een erg bewolkte dag en zagen het enkel langzaam lichter en lichter worden zonder duidelijke zon. De meeste mensen verzamelen zich rondom een meertje om de reflectie van Angkor Wat in het water vast te kunnen leggen. Het wachten op de zon duurde lang en dat merkte ook een van de mensen die met zijn camera om het water in de aanslag stond.. Zo lang dat hij ervan in slaap viel en plons, in het water! Ik hoop dat hij niet zijn camera in zijn handen had tijdens deze frisse ochtendduik..

'531109' door LKleemans '531109' door LKleemans

Zuid-KoreaDMZ

Op de grens van oorlo

LKleemans

Een paar jaar geleden ben ik voor 4 maanden naar Zuid Korea vertrokken om daar een semester aan Sogang University te studeren. Daar heb ik een bezoek gebracht aan de DMZ, de DeMilitarized Zone, waar de grens tussen Noord en Zuid Korea ligt. Dit is een unieke plek waar twee landen, die officieel nog in oorlog zijn met elkaar, zo dicht én bewapend tegenover elkaar staan. Ik heb gekozen voor de ‘Panmunjom’ tour, een unieke ervaring naar de grens waar je ook met beide benen in Noord Korea kan staan. Voor wie het leuk vindt om te lezen heb ik in een blog mijn verhaal vertelt over deze hele dag en alle spanningen die daar hangen.

'531006' door LKleemans '531006' door LKleemans

DenemarkenKopenhagen

Nyhavn in Kopenhagen

LKleemans

De Nyhavn in Kopenhagen is een gezellige knusse haven die zich kenmerkt door de vele mooi gekleurde voorgevels van oude panden aan de kade. Ooit had de haven een slechte reputatie van luidruchtige barretjes en zeelieden. Tegenwoordig is het hier zien en gezien worden. De beroemde schrijver Hans Christian Andersen heeft in verschillende huizen aan deze Nyhavn gewoond waar hij onder andere het verhaal van de kleine zeemeermin heeft geschreven.

'530930' door LKleemans '530930' door LKleemans

IJslandVatnajökull

Voor de echte...Zoete

LKleemans

Nadat we een bezoek hebben gebracht aan de waterval Hengifoss in het westen van IJsland kwamen we via de 933 bij het visitor center van Snaefellsstofa wat ligt in het Vatnajökull National Park. Na even rondgekeken te hebben zijn we verder de auto in gestapt en kwamen we bij dit pittoreske huisje uit genaamd Skriduklaustur. Eerder hadden we al gelezen dat je hier lekker kon eten dus zijn we naar binnen gelopen. Tot onze grote verbazing (in zeer positieve zin voor mij als zoetekauw!!) kon je hier kiezen om te smullen van het all you can eat cake buffet. Zonder twijfel zijn wij in dit zeer knusse huisje aangeschoven en hebben heerlijke taartjes volgens IJslands recept gegeten. Smullen was het!

'530790' door LKleemans '530790' door LKleemans

LaosSi Pan Don

De 4000 eilanden van.

LKleemans

Si Phan Don, ofwel 4000 eilanden, is een verzameling bewoonde en onbewoonde eilandjes in de Mekong rivier. Deze eilandengroep ligt in het uiterste zuiden van Laos, tegen de grens van Cambodja. De grootste en bekendste eilanden zijn Don Khong, Don Det en Don Khon (Don betekent eiland). Deze foto is gemaakt op Don Det, een heerlijk eilandje waar wij tijdens onze backpack reis door Azië een aantal dagen gerelaxt hebben. Er zijn genoeg accommodaties en eetgelegenheden waardoor je prima op dit eilandje kan blijven. Wij waren er ook met het Oud en Nieuw feest. Diverse feestjes worden er op het eiland en aan het strand gehouden. Bij het feest waar wij eerst waren vloog een tipi in de brand.. Gelukkig waren er geen gewonden en kon het vuur snel geblust worden maar het feestje was toen wel klaar. Heel snel zijn we met zijn alle (het was al 10 voor 12..) naar het strand gelopen om daar het nieuwe jaar in te luiden!

'530708' door LKleemans '530708' door LKleemans

Oostenrijk

Köningsleiten

LKleemans

Afgelopen winter ben ik voor het eerst op wintersport geweest met de familie van mijn vriend. Koppig als ik was dacht ik dit wel aan te kunnen zonder een heel pakket aan skilessen vooraf in Nederland. Na een eerste dag met flink wat gevloek kon ik gelukkig wél genieten van deze prachtige zonsondergang. ps. De rest van de dagen ging het een stuk beter maar voor volgend jaar toch maar eerst wat lesjes volgen;)

'530519' door LKleemans '530519' door LKleemans

Maleisië

Speurtocht door Penan

LKleemans

Aangekomen in Maleisië zaten we in een onwijs leuk guesthouse (ik ben de naam even kwijt maar het was iets met 'Rose'..). Er waren vele kamers beschikbaar en een grote woonkamer waar je gemakkelijk in contact kwam met mede reizigers. Zo ook met een vrouw die op het punt stond om weg te gaan. Ze gaf ons een stel kaarten waar muurschilderingen op stonden en zei dat elke kaart te vinden zou zijn in Penang, het plaatsje waar we zaten. Met enthousiasme zijn we op pad gegaan en hebben zo door heel het plaatsje gelopen op zoek naar alle afbeeldingen. Veel hebben we kunnen vinden, hoewel een aantal al erg verweerd waren helaas.. Deze foto van de fiets met de twee kinderen stond er ook tussen, de leukste vond ik!

'530439' door LKleemans '530439' door LKleemans

Zuid-AfrikaAddo NP

Nationaal park Addo..

LKleemans

Tijdens een safari door het National Park Addo Elephant snap je waarom het deze naam heeft. Vele olifanten hebben wij mogen bewonderen! Op de foto zie je dat een groep olifanten een klein olifantje in het midden beschermd. Ze bleven dan ook liever weg van de safari wagen.

'530290' door LKleemans '530290' door LKleemans

The Secret Garden

LKleemans

Seoul is een wereldstad met vele moderne gebouwen afgewisseld door de meest bijzondere tempels. Lopend door de stad kunnen de contrasten daarmee erg groot zijn. Zo bevindt zich het Changdeokgung Palace ook in het centrum van Seoul en is de twee na grootste tempel van deze stad, gebouwd in 1405. Hoewel de meeste tempels in Seoul vrij veel van elkaar weg hebben qua bouw en beschildering, heeft deze tempel iets extra's; The Secret Garden. Deze tuinen zijn gebouwd tijdens het bewind van Koning Taejong en diende als een rustplaats voor de koninklijke familie leden. Ik raad het ten zeerste aan om een tour met gids te nemen omdat de omgeving die vrij groot is, zo een stuk meer gaat leven. Op de foto is onze gids te zien, een Koreaanse vrouw die perfect Engels sprak en met de nodige humor ons een fantastische middag heeft bezorgd door de mooie koninklijke tuinen.

'530269' door LKleemans '530269' door LKleemans

Wie komt er bij me...

LKleemans

Tussen Tsitsikamma National Park en Plettenbergbaai zijn we even van de snelweg (2) afgeweken om richting Nature's Valley te gaan, een dorpje aan het strand. Onderweg reden we over de Otter trail langs de Grootrivier en zagen we dit bankje staan. Door de regen was het helemaal blank komen te staan. De foto heeft voor mij een heel rustgevende sfeer hoewel de rest van de route dat een stuk minder was door stukken ondergelopen land en wegen.

'530127' door LKleemans '530127' door LKleemans

Gyeongbokgung Palace

LKleemans

In het noordelijk deel van Seoul vind je het paleiscomplex Gyeongbokgung. Het was het belangrijkste en grootste paleis uit de Joseondynastie. Het paleis werd ontworpen door minister Jeong Do-jeon in 1394 in opdracht van koning Taejo van Joseon, de eerste monarch van de Joseondynastie. Het is een zeer groot en mooi complex, volledig ommuurd. De mannen op de foto zijn de poortwachters die met een mooie show afgelost worden.

'530000' door LKleemans '530000' door LKleemans

IJsland

Ik zoek me een...onge

LKleemans

Dit vliegtuig is in 1973 gestrand op het zwarte strand van de Sólheimasandur, omdat het vliegtuig geen brandstof meer had. De Amerikanen besloten het vliegtuig zoals hij er nu nog ligt, achter te laten. Het strand is in het zuiden van IJsland te vinden maar het leuke is dat vele informatiesites de exacte locatie niet prijs willen geven. Wel krijg je een foto te zien met een hek wat de toegang tot het strand is waar het vliegtuig zich bevindt. Het wordt dus een ware speurtocht om deze plek te vinden, erg leuk en daarom ga ik ook de locatie geheim houden.

'529957' door LKleemans '529957' door LKleemans

FrankrijkParijs

Stad van de liefde

LKleemans

Wanneer ik ergens ben ga ik graag naar een hooggelegen punt om een ver uitzicht te krijgen over het gebied of de stad. In Parijs kan je daarvoor perfect naar de Montparnasse Toren die vrijwel recht tegenover de Eiffeltoren staat en daarmee een prachtig uitzicht biedt over de stad. Ga er vooral net voor zonsondergang heen, zo heb je zicht met dag- en nachtlicht waardoor je vele lichteffecten over de stad ziet vallen.

'529806' door LKleemans '529806' door LKleemans

Zuid-AfrikaKwaZoeloe-Natal

Oribi Gorge Nature...

LKleemans

Wie van prachtige natuurgebieden gecombineerd met wat extreme sporten houdt is bij Oribi Gorge Nature Reserve aan het juiste adres! Het Oribi Gorge gebied beschikt over kliffen en bossen met spectaculaire wandelpaden en picknickplaatsen. Wilde dieren in het Oribi Gorge bestaan uit vele antilopen hoewel de Oribi (waarna de kloof vernoemd is) maar zelden gezien wordt. Wie vervolgens van wat actie houdt kan kiezen om te gaan abseilen, de wild slide af te gaan, een wild swing te maken of te gaan water raften. Nog een kleine tip, de zelfgemaakte koekjes die verkocht worden in het winkeltje zijn erg lekker!