'419061' door JHolwerda '419061' door JHolwerda

IndonesiëCelebes (Sulawesi)

Hill of Love

JHolwerda

De meeste toeristen die het noorden van Sulawesi bezoeken komen hier om een van de betere duikplekken op aarde, het Bunaken National Park, te ontdekken. Er wordt dan ook weinig van de kust afgeweken in dit gebied. Doodzonde naar mijn mening. Je treft in de Minahasa Highlands het echte Indonesische leven met daarbij een aantal unieke plekken, waaronder de Hill of Love. Afgebeeld op deze foto. Op deze berg tref je boeddhistische en hindoeistische tempels, een kerkje en een moskee.. Of terwijl alle geloven komen hier bij elkaar op één berg.. De thermale activiteit maakt het nog magischer...The Hill of Love!

'481772' door JHolwerda '481772' door JHolwerda

IndonesiëBali

4* homestay in Ubud..

JHolwerda

Voor de eerste nacht in Ubud hadden we een homestay geboekt, we wilden er eerst één nachtje slapen, voordat we ook voor de komende nachten zouden boeken. Helaas hadden ze geen beschikbaarheid meer, dus moesten we de volgende dag op zoek naar een andere accommodatie. Gezien het november was en dus niet een drukke periode pakten we onze tassen in en liepen een willekeurige straat in om op zoek te gaan naar een andere leuke plek. Na een paar homestays te hebben bekeken kwamen we bij Sumantra binnen. Een oase van rust in het vrij drukke Ubud. Sumantra heeft een poosje geleden vier kamers gebouwd in zijn eigen familie compound en de kamers doen absoluut niet onder voor een 4* accommodatie. Natuurlijk heeft Sumantra geen zwembad of restaurant, maar wel wifi, airco, warm en koud water én inclusief een heerlijk vers ontbijt wat geserveerd wordt in een soort van pavilioentje in de tuin. Hij heeft zelf jarenlang in een luxe accommodatie in Ubud gewerkt, dus weet precies hoe hij met zijn gasten moet omgaan. Hij was heel erg vriendelijk en wilde overal bij helpen. We mochten zelf zijn scooter lenen. Als je de luxe van een viersterren accommodatie wilt ervaren in een omgeving waar je je direct thuis voelt, bij deze zijn gegevens: Sumantra House Hanomanstreet 12 Padangtegal Kaja, Ubud-Bali ketutsumantra22@gmail.com +6281 338443229

'419053' door JHolwerda '419053' door JHolwerda

IndonesiëBali

Landarbeidster nabij.

JHolwerda

Tijdens mijn verblijf in Ubud afgelopen november huurde ik voor een dag een chauffeur die me de mooiste tempels van de omgeving liet zien. Zo ook de Gunung Kawi tempel. Nieuwsgierig als ik ben liep ik wat verder dan de tempel en kwam deze mevrouw tegen die me graag een kleine waterval wilde laten zien aan het einde van haar rijstveld.. Na een verfrissend voetenbad liep ik weer terug en schoot ik deze foto terwijl ik achter haar aan liep. Ze keek toevallig net om. In haar linkerhand heeft ze het mes vast waarmee ze de rijst oogst.

'419052' door JHolwerda '419052' door JHolwerda

IndonesiëKomodo en Rinca

Acrobatiek op Pink...

JHolwerda

Afgelopen november maakte ik een mooi reis naar o.a. Rinca en Komodo eiland. Deze regio is vooral populair door de Komodo veranen die hier leven. Niet alleen deze imposante dieren maken naar mijn mening deze omgeving bijzonder. Maar ook zeker de prachtige witte stranden, blauwe zee en de indrukwekkende onderwaterwereld waar je met reuzemantas kan snorkelen / duiken. De lokale bevolking maakt deze adembenemende omgeving helemaal af, met de verrassende vrolijkheid die ze over zich hebben ondanks de armoede die hier heerst

'481428' door JHolwerda '481428' door JHolwerda

SpanjeMallorca

Unieke accommodatie..

JHolwerda

Impulsief besloten om vorige week een vakantie te boeken naar de zon. Mallorca werd de bestemming na wat zoekwerk van vliegtickets op internet. Nu zijn wij niet echt van het massa toerisme en zo kwamen wij op de website http://www.cancalcohotels.com/' terecht. Een zestal accommodaties die heel goed te combineren zijn als u een auto huurt op het eiland en bieden een fijne mix tijdens een korte vakantie naar dit eiland om lekker bij te komen.

'383552' door JHolwerda '383552' door JHolwerda

AustraliëQueensland

Unexpected Koala

JHolwerda

Tijdens een wandeling vanuit Noosa door het Noosa National Park liepen wij nietsvermoedend langs het wandelpad, er ritselde een hagedis in de bomen waarop wij omhoog keken en zagen ineens deze slapende Koala direct bovenons slapen!

'383551' door JHolwerda '383551' door JHolwerda

MaleisiëSabah

Verstopte olifant

JHolwerda

Tijdens onze logeerpartij (zo voelde het) in een homestay bij de familie van Maria aan de Kinabatangan maakten we 's ochtendsvroeg en in de namiddag een boottocht om wilde dieren te spotten. Gelukkig had Maria een kleine verrekijker die we mochten gebruiken want het meeste wildlife zat hoog in de bomen... Op de laatste avond konden we echter van heel dichtbij deze enorme dieren bekijken, alhoewel ze wel een beetje stonden verscholen achter het hoge gras. Een enorme kudde van wel 30 olifanten stond aan de wal hun diner te nuttigen. We lagen op ongeveer 5meter afstand in ons bootje toe te kijken, al werd het wel een beetje eng toen het mannetje begon te toeteren en wild heen en weer ging lopen ;)

'480835' door JHolwerda '480835' door JHolwerda

MaleisiëSabah

Uniek hostel ten...no

JHolwerda

[url="http://www.manana-borneo.com/" target="_blank"]http://www.manana-borneo.com/[/url] Afgelopen mei ben ik samen met mijn vriend naar Sabah gereisd om hier de jungle en de geweldige onderwaterwereld te ontdekken nabij Sipadan... maar we wilden graag ook nog een paar dagen strand. Voor een laag budget is het in Sabah vrij lastig om een mooie strandbestemming te vinden. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen in een erg simpele accommocatie met nihile faciliteiten, maar aan een geweldig privé strand. Net wat we zochten! Na een telefoontje met een van de eigenaren werden we vanuit ons hotel opgehaald in KK en na ongeveer anderhalf uur werden we afgezegd bij een afgelegen dorpje waar we later werden opgehaald met een zodiac bootje die ons naar het hostel bracht, die alleen per boot te bereiken is. Super simpele kamers, geen warm water, geen telefoonbereik, geen wifi, geen internet... Alleen strand, zee en een klein chill restaurantje :) Perfect!

'383549' door JHolwerda '383549' door JHolwerda

NepalAnnapurna

Annapurna Conservatio

JHolwerda

In november 2010 heb ik een 7daagse trek gelopen door het Annapurna gebergte. Nepal is een must voor de hiking liefhebbers! Deze foto is tijdens deze trek gemaakt. Iedere dag mochten we weer genieten van de mooiste zonsop- en ondergangen. Tijdens de trek slaap je in simpele, maar geweldig gelegen teahouses met prachtige uitzichten.

'324580' door JHolwerda '324580' door JHolwerda

Meisje op...pelgrimst

JHolwerda

Als je in de hoofdstad van Tibet bent, Lhasa, kom je overal pelgrims tegen die de heiligste plekken van Lhasa bezoeken. Ze zijn hiervoor meestal al weken/maanden onderweg geweest vanuit hun thuisbasis omdat ze deze weg knielend afleggen. Ze hebben de prachtigste kleren aan. Je kunt ook meestal aan de kleuren van de kleding al bepalen uit welke regio ze vandaan komen. Dit prachtige meisje kwamen we met haar familie tegen bij het Potala paleis. Ze waren net zo nieuwsgierig naar ons, als wij naar hen. En dit leverde prachtige momenten op... Handengebaren, heel veel buigingen en uiteraard veel gegrinnik.

'323788' door JHolwerda '323788' door JHolwerda

Nieuw-ZeelandMount Cook

Prachtige herfstplaat

JHolwerda

Na ons bezoek aan de Mount Cook werd ons geadviseerd door het lokale toeristenkantoortje om iets verderop te gaan kamperen, want de weerspoorspelling rondom de Mount Cook waren absoluut niet kampeerproof met heftige windstoten, sneeuw en hagelbuien. We reden daarom zo'n 75 kilometer terug om op deze prachtige restarea te overnachten... Geen spoortje te bespeuren van het onstuimige weer rondom de hoogste berg van Nieuw Zeeland bij dit prachtige herfstportret bij het meertje te midden van de rest area. We hebben heerlijk rustig geslapen!

'478464' door JHolwerda '478464' door JHolwerda

China

Het leukste hostel...

JHolwerda

Tijdens een 8 maand durende wereldreis slaap je in veel, heel veel hostels! Hele leuke, stomme, gezellige, saaie, schone, en vieze hostels... Maar het hostel wat mij het meest bij is gebleven vind ik een absolute tip op Columbusmagazine waard. Het was vrij in het begin van onze reis en maakte onze verwachtingen voor andere hostels erg hoog. Wat helaas af en toe erg tegenviel. Maar daar wil ik het natuurlijk niet over hebben. Het Mixhostel was het startpunt van onze reis naar Tibet met de hemeltrein. Samen met hen hebben wij voor een groot gedeelte onze reis naar Tibet georganiseerd, maar dat ter zake. Het hostel organiseert elke dag een gratis activiteit zoals bijvoorbeeld; een gratis fietstocht door de stad, kookcursus dumpling's, dagje buiten de stad.. en dit alles begeleid door de hostel managers en medewerkers. Verder hangt er een groot prikbord waar je oproepjes kunt doen om reismaatjes te vinden, heb je gratis toegang tot internet, is er een enorme bibliotheek waar je twee boeken kunt ruilen voor een nieuwe zodat hun collectie steeds groter wordt... van Nederlandse boeken tot Chineze boeken en alles er tussen in. Vrijwel alle lonelyplanets over Azië kun je lenen, wasmachines kun je gebruiken tegen een kleine vergoeding, een klein zonnedek (mits de zon door de smog heen kan komen natuurlijk) een erg gezellige bar, een dvdroom en prachtige kamers. Slaapzalen, tweepersoons, driepersoonskamers. Voor ieder wat wils. Ze promoten zichzelf als 'A home away from home' en zo voelde het ook echt. Hartelijk personeel die de perfecte backpackerssfeer weten te creeëren door oprechte interesse, enthousiasme en creativiteit. Het is een vrij klein hostel op een rustige plek in het drukke Chengdu met een centrale ligging. Bij binnenkomst geeft het interieur je gelijk een huiselijk gevoel. Wat mij betreft een echt must-see sleep location als je op reis bent in China! Een kijkje op hun eigen website zal ongetwijfeld deze informatie direct bevestigen; www.mishostel.com. Je kunt hier ook gelijk je kamer reserveren en gelijk een afspraak maken dat ze je ophalen met een warm welkom van het station/vliegveld!

'323779' door JHolwerda '323779' door JHolwerda

ChinaBeijing

Verboden Stad

JHolwerda

Na de hele dag op ontdekkingstour te zijn geweest in de Verboden Stad in Beijing, maakten we 's avonds nog een avondwandeling rondom de Verboden Stad waar we dit unieke beeld tegenkwamen. Het mooie maanlicht en het avondlicht maakte de Verboden Stad nog mysterieuzer.

'322526' door JHolwerda '322526' door JHolwerda

Pelgrims onderweg naa

JHolwerda

In het vroege ochtendgloren onderweg naar het Ganden Monastry kwamen wij deze bijzondere groep pelgrims tegen. Het Tibetaanse boeddhisme staat erom bekend om zoveel mogelijk 'heilige punten' te scoren om zo de kans groter te maken dat je in een volgend leven als een beter levend wezen terug te komen. Om deze punten te scoren maken vele pelgrims o.a. minimaal een keer in hun leven een pelgrimstocht naar Lhasa om de heiligste tempel te bezoeken; Jokhan tempel. Om de reis nog zwaarder/heiliger te maken leggen ze deze knielend af. Met bescherming op de knieën en de polsen laten ze zich voortdurend tegen de aarde 'vallen'. Onderweg slapen ze in meegebrachte tenten.

'322519' door JHolwerda '322519' door JHolwerda

Ook Tibetaanse...monn

JHolwerda

Tijdens ons bezoek aan het Sera Monastry in Tibet mochten wij meekijken tijdens de training van nieuwe monniken. De monniken die overhoord werden zaten in kleermakerszit op de grond en de monniken die hen overhoorden stonden voor ze en stelden vragen. De staande monniken voelden zich erg zeker en maakten en hoop kabaal. Iedere keer als ze een vraag stelden klapten ze in hun handen en wezen naar de monnik die het antwoord moest geven. Als je goed kijkt zie je dat de staande monnik een gebedsketting aan zijn linkerarm heeft hangen. De monniken op de grond waren erg onzeker en mompelden de antwoorden zachtjes op. Een bijzondere gebeurtenis om te zien!

'478364' door JHolwerda '478364' door JHolwerda

Rusland

Organiseren van Trans

JHolwerda

Vorig jaar zijn wij onze geweldige wereldreis begonnen met een treinreis door het grootste land ter aarde. Het was ons eerste echt land en dus vonden we het prettig om het een en ander te organiseren. De TransSiberianExpress hadden wij dan ook van te voren geboekt bij reisorganisatie Vodkatrain. Een Australisch reisbureau voornamelijk gericht op de wat jongere reiziger. De reis was perfect geregeld. We begonnen in St. Petersburg waar we in een hostel sliepen en we een dag werden vergezeld door een zogeheten 'honcho'. Een lokale student die enorm veel weet over de stad, de historie en de Russische cultuur. Gezien het een lokale student was, bracht zij ons naar cafeetjes, restaurantjes en plekken waar ze zelf ook veel kwam, dus geen aanraders vanuit een reisgids maar gewoon de Russische tenten. Ze vroeg waar onze interesses lagen en zo maakte ze zelf een route langs plekken die wij waarschijnlijk interessant zouden vinden. Het idee achter dit concept is dat zij ons over haar cultuur kan leren, maar andersom vind zij het ook interessant om over onze cultuur te leren. Ze sprak vloeiend Engels en sprak heel open over de manier waarop zij Rusland ervoer en hoe zij thuis bijvoorbeeld is opgevoed. Een enorm leerzame, maar ook gezellige dag hebben we met haar gehad. We pakten de nachttrein naar Moskou en ook hier stond weer een lokale studente op ons te wachten die wederom ons de hele dag heeft vergezeld. Cultuur snuiven, lekker eten en afsluiten met wodka in de kroeg. Ze bracht ons uiteindelijk op de trein en zorgde ervoor dat we Mongoolse handelaren een handelswaar uit ons coupé haalden, want die hadden ze helemaal volgestapeld met marktwaar. Tijdens onze stop in Mongolië en uiteindelijk in China hebben wij wederom 1 dag met een lokale student doorgebracht. Een geweldig concept als je nog niet vaak zelfstandig hebt gereisd. Het is nl. zo dat je 1 dag met een student bent en de andere dagen kun je zelf in vullen. Na wat meer reiservaring te hebben opgedaan wil ik wel vertellen dat het niet noodzakelijk is om met een reisorganisatie de TransMongoliëExpress te organiseren. Want uit ervaring kan ik zeggen dat het erg gemakkelijk is om zelf treinkaartjes te kopen in Rusland en op die manier kun je veel vaker uit de trein stappen en is het ook een stuk goedkoper en zul je meer van het land zien.

'321339' door JHolwerda '321339' door JHolwerda

Nieuw-ZeelandChristchurch omgeving

Banks Peninsula

JHolwerda

Bij aankomst in Christchurch pakten wij gelijk onze auto om richting Banks Peninsula te rijden ten oosten van Christchurch, gezien Christchurch nog geheel was afgesloten wegens de aardbeving. Al onze verwachtingen van Nieuw Zeeland werden gelijk overtroffen... Pure natuur, kleine nuchtere dorpjes en heeeel veel schapen. Deze foto is gemaakt tijdens een prachtige route waar ik straks nog een tip over zal schrijven.

'321325' door JHolwerda '321325' door JHolwerda

Nieuw-ZeelandChristchurch omgeving

Banks Peninsula...uit

'321221' door JHolwerda '321221' door JHolwerda

Tibet

Friendship Highway...

JHolwerda

Een plaatje onderweg op de Friendship Highway tussen Tibet en Nepal. Een 6 daagse rit over de hoogste bergpassen, langs bijzonder blauwe meren, kleine dorpjes en bijzondere mensen.

'321200' door JHolwerda '321200' door JHolwerda

TibetHimalaya

Yaks op zoek naar ete

JHolwerda

Tijdens onze wandeling bij de Mount Everest kwamen we veel dieren tegen die tussen de sneeuw nog op zoek waren naar wat eten... Het was vreselijk koud, maar deze dieren hadden er geen last van met hun dikke vacht!

'321196' door JHolwerda '321196' door JHolwerda

TibetHimalaya

Mount Everest

JHolwerda

Nadat onze chauffeur ons had afgezet bij de voet van de Mount Everest (basecamp) en hadden genoten van het overweldigend natuurverschijnsel maakten wij een wandeling in de omgeving. Ondanks het dorre landschap kwamen wij regelmatig dieren tegen als Yaks en herten... Je zag ze bijna niet door een schutkleur zo tegen de sneeuw.

'321183' door JHolwerda '321183' door JHolwerda

Moederliefde bij de..

JHolwerda

Tijdens ons bezoek aan een van de hoogste tempels ter wereld; het Ganden Monastry, kwamen we deze moeder tegen met een geweldig schattig kind. We maakten een kora (heilige wandeling) om de tempel heen en we hadden onbeschrijflijke uitzichten.

'321124' door JHolwerda '321124' door JHolwerda

AustraliëNew South Wales

Ondergaande zon Port.

JHolwerda

De perfecte slaapplek voor backpackers met een campertje/busje. Direct aan het strand is een afgelegen parkeerplek waar je niemand tot last bent en waar je gratis de nacht kan doorbrengen. Je zult waarschijnlijk niet alleen staan, want het is een redelijk bekende plek onder de backpackers. 'S avonds bij zonsondergang heb je of een feloranje zon die ondergaat of hij wordt prettig verstoord door een paar wolken die het nog fotogenieker maken. Bij het begin van het strand wordt de rust nog een beetje verstoord door enthousiaste surfdudes die de laatste golven nog mee willen pakken voordat de avond valt, maar iets verderop is het een oase van rust.