'1096274' door FDahlhaus '1096274' door FDahlhaus

Sri LankaSigirya

Even bijkomen na het.

FDahlhaus

Als je in Sigirya bent kun je er voor kiezen om Sigirya Rock (Lion Rock) te beklimmen, samen met een heleboel anderen en tegen (flinke) betaling. Een goed alternatief is Pidurangala Rock. Hier is het een stuk rustiger en de toegangsprijs ligt tien keer zo laag. Het uitzicht echter is prachtig: je hebt een geweldig uitzicht op Sigirya Rock. De klim naar boven duurt niet zo lang en is goed te doen. Alleen aan het eind, als je bijna boven bent, wordt het een beetje klauteren. Het beste kun je 's morgens bijtijds gaan, om de erge warmte voor te zijn.

'1096273' door FDahlhaus '1096273' door FDahlhaus

Sri LankaYala Ruhunu NP

Yala N.P. buiten de..

FDahlhaus

Toen wij hier aankwamen was deze jongen net een papegaai aan het eten. Tsja, dat is ook de natuur... Wij deden deze dag een safari in Yala N.P., maar in plaats van het park in te gaan via de zuidkant en zo in rij te komen te staan met weet ik hoeveel andere jeeps, nam onze gids Bhagya ons mee vanaf de noordkant het park in. We hebben gedurende de hele dag maar een paar andere jeeps gezien. Bhagya is echt een natuurmens en we hebben een heleboel dieren gezien. Zeker een aanrader om met hem een safari te doen en ook het gastenverblijf bij zijn familie was uitstekend: goed bed, warme douche, en zijn moeder kookt heerlijk!

'569864' door FDahlhaus '569864' door FDahlhaus

ItaliëCinque Terre

Schilderachtig...Riom

FDahlhaus

Cinque Terre is mooi voor een daguitstapje. Met een dagkaart voor de trein kun je heel gemakkelijk elk van de vijf dorpjes aandoen. Allemaal hebben ze wel iets, maar Riomaggiore vonden wij toch wel het mooist.

'569853' door FDahlhaus '569853' door FDahlhaus

NoorwegenNoord

Hondensleeën weg van.

FDahlhaus

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een hondensledetocht te doen bij een massaal bedrijf, met meer dan 50 honden en waar alles al klaar staat en je alleen nog op de slee hoeft te gaan zitten. Dat was niet wat wij voor ogen hadden, en na een beetje zoeken kwamen we uit bij Team Lyngen (beperkt aantal honden en er kunnen maximaal 4 gasten tegelijk komen, wat het heel knus maakt). Tommy ontving ons hartelijk en nam ons vervolgens mee naar zijn honden. We mochten helpen met het omdoen van de tuigjes en konden zo meteen een beetje vertrouwd raken met de honden, die overigens ontzettend lief waren. Daarna gingen we op pad: staand achterop de slee. Je doet niet één lange tour, maar drie keer een kleinere (steeds dezelfde). Dat is heel fijn, want op een gegeven moment weet je wat je kunt verwachten. Al met al hebben we een ontzettend leuke dag gehad waarbij Tommy ook nog eens heel veel vertelde over de omgeving en zijn honden. Zeker een aanrader!

'569846' door FDahlhaus '569846' door FDahlhaus

NoorwegenNoord

Zonsondergang boven d

FDahlhaus

Omgeving Tromsø in februari. De twee maanden durende 'arctic night' is inmiddels voorbij, de zon komt voorzichtig weer een paar uur per dag boven de horizon uit kijken. De zonsondergang duurt zo ongeveer anderhalf uur, en dan krijg je dit soort plaatjes. Met een appartement zo'n drie kwartier van Tromsø kwamen we geen (andere) toeristen tegen en konden we heerlijk genieten van alles wat dit prachtige land te bieden heeft!

'569830' door FDahlhaus '569830' door FDahlhaus

GuatemalaAntigua

Cerro de la Cruz,...A

FDahlhaus

Een prachtig uitzicht vanaf Cerro de la Cruz over het prachtige stadje Antigua. In dit koloniale stadje ervaar je echt het Latijns-Amerikaanse leven. Wat fijn dat Antigua op de UNESCO werelderfgoedlijst staat en dus ook zo zal blijven!

'565807' door FDahlhaus '565807' door FDahlhaus

IndonesiëLombok en Gili

Eén bonk natuur op...

FDahlhaus

Vanuit Tetebatu hebben we een wandeling gemaakt in de omgeving. We liepen over de smalle dijkjes tussen de sawa's (rijstvelden), zijn in kleine dorpjes geweest, hebben een tussenstop gemaakt bij een waterval en hebben zwarte apen gezien. De gids, die overigens ook de burgemeester bleek te zijn van de omgeving waar we de wandeling maakten, was erg bevlogen. Hij vertelde veel en aan alles was te merken dat hij echt hield van deze omgeving. Dit enthousiasme wist hij daardoor heel goed op ons over te brengen. Aan het eind van de wandeling waren er drie opties voor het terugkeren naar Tetebatu: met een klein busje, te voet over de grote weg, of binnendoor langs een uitkijkpunt. Met een paar anderen hebben wij voor het laatste gekozen. We liepen weer dwars door de prachtige natuur en kwamen bij een werkelijk prachtig uitkijkpunt, de gids had niets teveel gezegd. Op dit punt hebben we deze foto gemaakt. Ook bracht de gids ons langs een dorpje waar net de voorbereidingen voor een bruiloft in volle gang waren. Heel bijzonder om te zien. Al met al was deze dag absoluut het hoogtepunt van onze reis over de Kleine Sunda Eilanden.

'565805' door FDahlhaus '565805' door FDahlhaus

IndonesiëKelimutu

Kelimutu vulkaan

FDahlhaus

De Kelimutu vulkaan op Flores is een prachtige vulkaan met drie kratermeren. Helaas krijg je deze meren niet met zijn drieën op één foto. Het bijzondere is namelijk dat ze verschillende kleuren hebben én ze, in de loop van de tijd, steeds van kleur veranderen. Toen wij er waren was er bijvoorbeeld één geel meer, één turkoois meer en een bijna zwart meer, maar een paar weken daarvoor waren de kleuren compleet anders geweest. Bij deze vulkaan zul je niet de enige toerist zijn, maar het is er nog altijd vrij rustig. Een niet te lange, maar mooie wandeling brengt je vanaf de parkeerplaats de vulkaan verder op naar enkele hele mooie uitzichtpunten. Als je in de buurt bent zeker een aanrader om naartoe te gaan.

'565803' door FDahlhaus '565803' door FDahlhaus

IndonesiëSumbawa

Vissersdorpje op...Su

FDahlhaus

Onderweg van Bima naar Sumbawa Besar kom je langs een vissersdorpje. Heel bijzonder om te zien hoe hier alle huizen op palen zijn gebouwd en zo een eind boven de grond/het water staan. Sumbawa is een eiland dat helemaal niet toeristisch is. Voor de bewoners is het heel bijzonder als er ineens blanke Nederlanders rondlopen. Deze twee meisjes waren nieuwsgierig en wilden wel heel graag op de foto!

'565802' door FDahlhaus '565802' door FDahlhaus

IndonesiëFlores

Riung 17 Island Marin

FDahlhaus

Flores is een prachtig eiland wat (nog) helemaal niet toeristisch is. Hierdoor krijg je het gevoel dat je hier het pure Indonesië ervaart. Vanuit Riung hebben we een dagtrip met een bootje naar het Riung 17 Island Marine Park gemaakt. Eerst naar een eiland geweest waar ontzettend veel vliegende honden (inderdaad een slagje groter dan hun vleermuis-zusje) te zien waren. Daarna zijn we doorgevaren naar een eiland waar we prachtig konden snorkelen. Het koraalrif is dicht bij het eiland en niet diep, waardoor al snel heel veel mooie dingen te zien zijn. En in de tussentijd werd onze lunch klaargemaakt! Echt een mooie dagtrip, zeker omdat er in Riung zelf niet zoveel te doen is.