'515318' door ASchonis '515318' door ASchonis

ZambiaLuangwa NP Zuid

Ideale campsite voor.

ASchonis

Heb je plannen om naar South Luangwa te gaan? Slaap bij Wildlife camp! Ik heb hier (met een groepsreis) drie nachten geslapen in een koepeltentje. Nou ja slapen....Wildlifecamp ligt aan de Luangwa rivier waarop je uitzicht kunt hebben (wij stonden iets van de 'rand' af). Bij aankomst krijg je uitleg over een paar veiligheidsregels. Want, dat is nodig! De campsite ligt op zo'n 15 minuten rijden van de Mfuwe gate, maar dat maakt al die dieren natuurlijk niets uit. Die komen naar de rivier en lopen 's nachts (of overdag, dat heb ik ook gezien) naast je tent. Dan heb ik het over bavianen, nijlpaarden en olifanten, maar er is soms ook wel eens een 'verdwaalde' leeuw of luipaard gezien. Alleen al zittend bij het zwembad met uitzicht over de rivier levert mooie beelden op. Heb je liever een huisje, dan is dat ook mogelijk. Iets verderop het terrein vind je huisjes en een eigen bar. De campsite heeft bij het zwembad ook een bar. Zelfs wifi is aanwezig. Dan loop je langs de rand van de droge rivierbedding (waar we dus de avond daarvoor olifanten zagen lopen) naar de receptie. Dit is het deel waar de huisjes zijn. Je kunt alleen maar overdag erheen, want er zijn natuurlijk veiligheidsvoorschriften. Er lopen genoeg dieren die je in het donker niet wil tegen komen. Naast de fantastische ligging, is het personeel zeer vriendelijk. Ook kun je prachtige gamedrives maken in open jeeps. Wij hebben twee rangers gehad en zijn zeer kundig. Ook de wandelsafari kan geregeld worden. Dit doen ze op het terrein van de lodge (scheelt je entreegeld) of in het park. Je weet nooit waar je de meeste dieren vindt. Ik koos voor het park, omdat ik daar ook een night safari zou doen. Er liep zelfs een hyena met ons mee. Afijn, omdat ik een groepsreis deed, weet ik de prijzen niet. Maar, voor alle informatie vind je hier de link naar hun website. http://wildlifezambia.com

'511966' door ASchonis '511966' door ASchonis

ZambiaLuangwa NP Zuid

Tanden laten zien

ASchonis

De laatste dag in het mooie South Luangwa deden we een wandelsafari. We waren net in het park toen de ranger de auto had geparkeerd en ik net uitstapte. Hij sprak met een collega en we moesten snel de auto in. Er was een penseelzwijn gesignaleerd. Onze ranger was compleet uitzinnig. Over wortels waarover je normaal niet rijdt op zoek naar het penseelzwijn. Die hebben we gezien, maar toen werden we gewezen op dit mooie luipaard in de boom. Met de zonsopkomst en op slechts een paar meter afstand. Het was een fantastisch moment!

'482666' door ASchonis '482666' door ASchonis

Beklim vulkaan Sibaya

ASchonis

Ben je op Sumatra ga dan sowieso verder dan alleen maar Toba meer en Bukti Lawang. Het eiland heeft veel meer te bieden (ik bezocht alleen het eiland Sumatra). Houd je van klimmen en ben je in de buurt van Berestagi? Ga dan zeker naar de vulkaan Sibayak. De vulkaan is zo'n 2100 meter hoog en nog actief. Dit merk je aan de 'geisers' (met zwavellucht). Bij mooi weer heb je uitzicht op de sinds vorig jaar weer zeer actieve Sinabung vulkaan en de vallei. Je kunt de beklimming minder zwaar maken door met een busje halverwege de vulkaan te worden afgezet. Vanaf daar loop je steil omhoog. Eerst via een asfaltweg en daarna klimmen en klauteren door jungle en rotsblokken. Bovenop zie je mooie kleurschakeringen, en bij helder weer dus prachtige uitzichten. De krater kun je naar beneden. Ook hier diverse 'stoompunten' met zwavellucht. Ik vond het een erg indrukwekkende vulkaan.

'454848' door ASchonis '454848' door ASchonis

Moederliefde

ASchonis

De tweede dag in Bukit Lawang lopen we opnieuw door het regenwoud van Gunung Leuser NP. We komen opnieuw orang oetans tegen. Deze moeder en zoon. Wat is het toch mooi om deze dieren in het wild te zien. Ze bewegen elegant en snel door het woud. Ruim een uur hebben we bij deze dieren gestaan. Totdat er meer toeristen kwamen, toen gingen wij. Maar zagen we ook dat mams het voor gezien hield en wegslingerde met haar zoon. Een mooie herinnering.

'453493' door ASchonis '453493' door ASchonis

Ik houd alles in de..

ASchonis

We bezochten op weg naar de Haraukloof een kroepoek fabriekje. Veel lol gehad met de vrouwen die aan het werk waren. En alles werd goed in de gaten gehouden door dit kindje. Echt een lach kon er niet van af. Bloedserieus ;-)

'453376' door ASchonis '453376' door ASchonis

Hangplek

ASchonis

In Bukit Lawang heb ik voor het eerst orang oetans in de jungle gezien. Deze jongen was met z'n moeder. Wat een prachtige dieren. Zo soepel en elegant hoe ze door de bomen slingeren. Ik werd er gewoon emotioneel van om deze dieren in het wild te mogen aanschouwen. Ik weet het, de foto is niet helemaal scherp, maar ach, verbeteringen mogen er altijd zijn ;-)

'435865' door ASchonis '435865' door ASchonis

Rustig strand

ASchonis

Lang niet hier geweest…..andere dingen te doen. Maar dacht vanavond, laat ik er weer eens een foto opzetten. Na twee dagen over Canal de Pangalanes waren we beland in Mahanoro. Vroeg uit de veren om nog even naar het strand te gaan. Het was nog heerlijk rustig en deze priogues lag te wachten tot het gebruik zou worden.

'427363' door ASchonis '427363' door ASchonis

MadagaskarCentraal Madagaskar

Vriendelijke lach

ASchonis

De mensen in Madagascar vergeet je niet snel. Hun vriendelijkheid is hartverwarmend. En overal waar je stopt, ook al denk je dat je alleen bent, zie je mensen. Soms snap je niet waar ze zich schuil hebben gehouden. Maar mijn ervaring is, dat ze niet opdringerig zijn. Gewoon nieuwsgierig naar de blanke 'vazaha'.

'426978' door ASchonis '426978' door ASchonis

Nieuwe wildernis

ASchonis

Van het weekend bij natuurpark Oranjezon geweest. Daar kwam ik de koninkspaarden tegen. Net als in de nieuwe wildernis, maar daarvoor hoef je Zeeland niet uit ;-)

'426889' door ASchonis '426889' door ASchonis

Visnetje

ASchonis

Twee dagen voeren wij over het Canal de Pangalanes. Het lokale leven aan ons voorbij zien gaan. Deze mevrouw was bezig met vissen. Of ze wat heeft gevangen weet ik niet, maar het net lijkt groot genoeg.

'426821' door ASchonis '426821' door ASchonis

Zuid-AfrikaDrakensbergen

Drakensbergen

ASchonis

Alweer een tijdje stil op Columbus community, maar soms schiet het er bij in en nemen andere zaken meer tijd in beslag. Maar vandaag een vrij dagje en dacht, laat ik weer eens wat plaatsen. Een van de mooie gebieden die ik bezocht heb in Zuid-Afrika is Drakensbergen. Indrukwekkende bergen, heerlijk wandelen!

'420182' door ASchonis '420182' door ASchonis

Zuid-AfrikaWest Kaap

Vuurtoren

ASchonis

Dit is de vuurtoren bij Kaap de Goede Hoop. Als je daar naar toe loopt, heb je bovenop nog een leuke bewegwijzering met afstanden tot plaatsen over de hele wereld. En een mooi uitzicht over het nationale park. Naast het feit dat het bijzonder is om daar te lopen, is het ook gewoon prachtig!

'420031' door ASchonis '420031' door ASchonis

Zuid-AfrikaKwaZoeloe-Natal

Even stoppen

ASchonis

Ik weet het niet helemaal meer zeker, maar volgens mij reden we vanuit Kwazulu Natal naar Drakensbergen. Onderweg kwamen we deze waterval tegen. Een stop waard!

'419937' door ASchonis '419937' door ASchonis

Costa RicaWestkust Costa Rica

Tanden laten zien

ASchonis

Bij onze lodge Poormen's paradise in Corcovado hadden we het geluk om vanaf het strand kapucijnaapjes te zien. Deze was lekker aan het smullen, totdat een familielid in de buurt kwam. Daar was hij/zij niet van gediend. Felle beestjes.

'419826' door ASchonis '419826' door ASchonis

MadagaskarCentraal Madagaskar

Houtbewerker

ASchonis

Deze meneer is een houtbewerker. Ambositra staat er om bekend. Meubels met allerlei mooie bewerkingen er in, maar ook diverse souvenirs. Ik vind het erg knap dat je van een blokje hout iets prachtigs kunt maken.

'419787' door ASchonis '419787' door ASchonis

MadagaskarIsalo NP

Langzaam

ASchonis

De kameleon kan zo langzaam bewegen. Geweldig om te zien. Pootje voor pootje balancerend op een tak. Het zijn bijzondere dieren die met hun ogen zo mooi kunnen draaien.

'419516' door ASchonis '419516' door ASchonis

Golven

ASchonis

Tijdje terug ben ik gaan lopen op het strand. Heerlijk genieten van het strand van Oostkapelle. En omdat het zo waaide, was het leuk om wat foto's te maken bij de paalhoofden.

'418727' door ASchonis '418727' door ASchonis

MadagaskarAntananarivo

Aan 't werk

ASchonis

Net buiten de hoofdstad Antananarivo (of makkelijker gezegd Tana) is het een stuk rustiger en zie je gelijkmensen druk aan het werk op het land. Ze verbouwen rijst of maken bakstenen.

'418109' door ASchonis '418109' door ASchonis

Zuid-AfrikaWest Kaap

De kaap

ASchonis

En dit is het dan: Kaap de Goede hoop. Het was zonnig bij ons, maar het waaide uiteindelijk nog aardig hard. Je kon je zo best voorstellen dat er aardig wat VOC schepen hier zijn vergaan.

'417960' door ASchonis '417960' door ASchonis

Lange Jan

ASchonis

De Lange Jan is de toren van Middelburg. Vroeger zei mijn moeder altijd, als we terugkwamen uit Frankrijk van zomervakantie, als ze de Lange Jan zag: " Ik ben weer thuis". We moesten er altijd om lachen, maar toch….nu snap ik het wel (al ben ik maar al te graag in het buitenland en duren reizen altijd te kort).

'417926' door ASchonis '417926' door ASchonis

Flinke wind

ASchonis

Vandaag was er best een flinke wind. Altijd leuk om dan toch nog even naar het strand te gaan in Oostkapelle. De paalhoofden zijn zo herkenbaar op elk Zeeuws strand.

'417859' door ASchonis '417859' door ASchonis

Zuid-AfrikaKaapstad

Kaapstad van boven

ASchonis

Deze foto is genomen vanaf de Tafelberg. We hadden mooi helder weer en konden daarom ook ver kijken. Het was een mooie ervaring. En wat een geluk dat we na twee dagen dan toch de berg nog op konden.

'417763' door ASchonis '417763' door ASchonis

Treinreis

ASchonis

Van Fianarantsoa naar Manakara rijdt een trein. Slechts een keer op een dag, want er is maar een spoor. Dat kan dus alleen zonder tegenligger. De reis is een hele belevenis en je weet nooit hoe lang de reis kan duren. Wij deden er zo'n tien uur over. Je reist langs vele leuke stationnetjes waar iedereen van alles aan de man wilt brengen. Een echt leuke ervaring, al vond ik het na tien uur ook wel meer dan genoeg, want op een gegeven moment zaten we ook met kippen in de coupé en veel locals, lees we zaten heerlijk hutje mutje;-)

'417707' door ASchonis '417707' door ASchonis

Mooi straatje

ASchonis

In Middelburg heb je de Kuiperspoort. Een prachtig straatje waar je nog echt oude pakhuizen ziet. Zo leuk om daar doorheen te lopen en af en toe naar binnen te kijken hoe mensen het hebben ingericht ;-)