De Columbus Community: even terugblikken en vooruitkijken

Beste Communitylid,
Op de valreep van 2020 wil ik jou graag namens het voltallige Columbus Travel-team hartelijk bedanken voor je enthousiaste deelname aan het mooiste online reizigersplatform van Nederland. Dit jaar was voor ons als gepassioneerde reizigers natuurlijk een bijzonder moeilijke tijd, en het was mooi om te zien dat leden de community bleven gebruiken om elkaar te inspireren en vooruit te kijken. Dat is waar we het allemaal voor doen! Vooruitkijken blijven we ook vanuit de redactie doen, hoe lastig dit ook is in coronatijd. We willen dan ook graag van de gelegenheid gebruikmaken om je een korte update te geven over de community in 2021.

De jaarlijkse fotowedstrijd

Het zal je niet ontgaan zijn: onze befaamde jaarlijkse fotowedstrijd is vanwege de pandemie verschoven. Maar niet getreurd: achter de schermen wordt hard gewerkt om deze in februari van start te laten gaan. In juni zullen de prijswinnaars bekend worden gemaakt. Tot die tijd loopt uiteraard ook de puntentelling door. We gaan nog niets verklappen over de categorieën en prijzen. Nou, vooruit, we kunnen alvast meedelen dat de honderdste editie van Columbus, die in juni uitkomt, een centrale rol zal spelen!

De resultaten van de jaarlijkse communitysurvey

In het najaar verzochten we communityleden mee te doen aan een survey om beter inzicht te krijgen in wensen en behoeften. Daar werd massaal gehoor aan gegeven, waarvoor hartelijk dank!
Op basis van jullie input zijn al de nodige zaken doorgevoerd:

  • Meer aandacht voor de community in het blad van Columbus. Jullie gaven aan meer communityleden en communityfoto’s in het blad terug te willen zien. We hebben daarom een nieuwe vaste rubriek in het magazine in het leven geroepen: the Best of the Columbus Community!
  • Je eigen reisfoto’s en -tips delen en de reisfoto’s en -tips van andere leden bekijken en van commentaar voorzien wordt als de belangrijkste functie van de community beschouwd. Maar het zou makkelijker moeten zijn om met andere leden te communiceren. Op de vraag welke nieuwe online dienst zij van meerwaarde zouden vinden, antwoordt dan ook de helft van alle respondenten dat ze graag een forum op de community zien. Wij nemen dit verzoek zeer serieus: er is budget en tijd gereserveerd om een developer naar de mogelijkheden te laten kijken. Dit is een langer traject waar gedurende 2021 aan gewerkt zal worden. We houden je uiteraard zoveel mogelijk op de hoogte.
  • De helft van alle respondenten zou ook webinars/workshops over reisfotografie en reizen waarderen. Ook hier maken we werk van, in samenwerking met fotografiecommunity Zoom.nl en Riksja Travel. Eind januari ontvang je hierover al bericht.
    In januari zal op onze website ook eindelijk de themapagina over reisfotografie, die vanwege alle coronaperikelen vertraging heeft opgelopen, worden gelanceerd. Je kunt hier straks terecht voor handige tips & tricks om je reisfoto’s naar een hoger niveau te tillen.

Mooi om nog even te vermelden: op de surveyvraag om in één woord te benoemen wat de Columbus Community voor leden betekent, werden ‘inspiratie’, ‘delen’, ‘plezier’ en ‘reiskennis’ het vaakst benoemd.

Ten slotte heb ik nog een leuke huishoudelijke mededeling: van januari t/m mei ben ik op zwangerschapsverlof! Tijdens mijn verlof zal Vellah Bogle, als mijn voorganger welbekend onder communityveteranen, mijn taken overnemen. Ze staat te springen om jullie van dienst te kunnen zijn!
 
Ik wens je alvast een fijne jaarwisseling toe.
Met vriendelijke reisgroeten,
Saphira Siahaya-Ursepuny, online Columbus Communityhost